Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

A negyedik halmazállapot - kultissimo.hu

A negyedik halmazállapot - POSZT 4. nap

Írta: Csutai Gábor

A színházi szakma éves összejövetelére kirendelt opponensek a kortárs színművek sűrített dózisától a vártnál sokkal hamarabb, már a negyedik napon megcsömörlöttek. A teljes menüből két, a fogyasztói társadalom problémája köré csoportosuló kísérletet ízlelhettünk meg vasárnap a Love & Money valamint a Plazma kapcsán.
A ne
Szellemes ujjgyakorlat a fogyasztói társadalomról - így definiálja Tasnádi István a voltaképpen egy párkapcsolat visszafelé való játszását, ami a fiú és a lány szemszögéből is bemutatásra került. Az újdonsült francia szerelmével a kapcsolatot e-mailen tartó angol ficsúr arcát csak a laptop képernyőjének fénye világítja meg a hosszúra nyúló nyitó jelenetben, aki régi sales-es kapcsolatát elevenítette fel annak érdekében, hogy munkát kapjon, irodalmi végzettsége okán azonban csak "faszszopással" képes boldogulni a versenyszférában. Tasnádi szerint nem csak nem hat közegidegenként manapság ez a világ - bár a csoport védelmében később felszólaló Rezes Zsuzsa mentségükre hozza fel, hogy az erdélyiek mindig a magyar valóság mögött kicsit lemaradva követik azt - de szintén problémásnak tarja, hogy két narratíva keveredik az egyébként is nehezen rekonstruktuálható szövegben. Habár a második felvonás egy kis flashback-kal kezdődik a szöveget megtörő szünet után, a rendező szerint azonban jobbat tett volna a történetnek, ha a két órát végigülve egy huzamban játsszák le azt.

Telihay Péter szerint is "indiszponáltak voltatok" és ezért a történet molekuláira hullott. A dramaturg szerint "egy előadásnak mindig tartania kell valahová" ebben az esetben pedig különösen, amikor az időugrások miatt a történetre való figyelés különös erőfeszítést kíván, amit ráadásul a kettes próbaterembe száműzött előadás alatti elviselhetetlen fülledt hőség még tovább növelt. A befogadást nehezítő körülmények mellett a zenét zenére való vágás is még tovább rontotta annak az esélyeit, hogy Telihay fel tudja magában építeni a darab világát, aki tiszteletét fejezte ki a vállalkozással kapcsolatban, ellenpontozásként pedig rögtön rámutatott, hogy saját percepciója szerint nem fáj eléggé a kizárólag harminc alattiakból álló társulatnak a létezés.

Erősen közepes darab, amit nagyon próbálnak megmenteni - Tasnádi szerint, míg Nánay István azt tartja a Love & Moneyról, hogy egy "jó dialógusokkal megírt, nem túl izgalmas történet." Habár a válogató Kukorelly vallomása szerint "a szöveg egyáltalán nem volt szempont", Telihayt mégis a szájbarágós, mindenáron való minden kimondása zavarja leginkább a kortárs drámában. Szerinte manapság nincs elég tér hagyva, hogy a néző szabadon gondolkodjon, pedig még mindig a titok érdekli őt és az embereket, akik hálásak ha néha fel csillan egy-egy, a történetet megmutató szikra.

Míg a Love & Moneyt még Kukorelly is vastapssal jutalmazta, legalább is a válogatás során látott pesti bemutatót, addig a Plazma Galambból váltott ki hasonló reakciót; a moderátor műsorvezető szerepéből kilépve nem bírta megállni, hogy ne szóljon hozzá a vitához. A Térey szerint furcsa, öntörvényű és dramaturgiájú darabot meglepő módon külön rendező nélkül hozták létre, illetve frissen végzett színinövendékek a főiskolai munkamódszert alkalmazva párokba rendeződtek, és egymást kívülről figyelve alakították ki az előadást. A kliséket bátran, s előnyére használó, egyébként a Garaczy életműben utolsóként számon tartott mű - illetve a bátor kihúzások miatt annak csak mintegy fele - a hagyományos, frontális terekben nem játszható; ezt egyébiránt a darab másik két feldolgozása is tanúsítja. A Leöwey Gimnázium nagytermében plazma alakzatban elrendezett székeken nemcsak a nézők, de az öt színész is helyet foglalt. Hiába voltak egyek közülünk, hiába voltak egy karnyújtásnyira mégis képesek voltak megmutatni az egy személyiségben rejlő több embert.

A mozaikolt szerkesztésű, páros jelenetekből felépülő darab a töredezett, szabályok nélküli és leginkább médiahatások uralta világunkat célozta meg bemutatni. A két "médiageci" rádiós műsorvezető hatásvadász, és marketingvezérelt üres élete hat leginkább a szintén nem igazán belsőleg motivált médiafogyasztók párkapcsolatára. A szakítás után önmagával végezni készülő és ezért hídpillérre felmászó fiatal férfit a szenzációhajhász Tuti FM munkatársa Dodi (Zrinyi Gál Vincze) még a magasba is követi. Erőteljes pillanat, amikor a gimnáziumi zárószinten előadott jelenet átéltsége közben kevés választja el az ablakban álló Ötvös Andrást, hogy kiessen onnan, hiszen az akció közben az ablak valóban kitört.

Hogy erre gondolt-e Telihay amikor azt mondta, hogy "vérre megy" azt nem tudni, ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a prezentáció megmaradt a kabarétréfa szintjén, vagyis nem lépett egy másik dimenzióba a történet, mint ahogy azt megszokhattuk például Örkénynél. A plazmák azért végül összeálltak egy történetté, és a negyedik halmazállapot - a plazma - pszichológiai vidámparkja igenis működőképes, újító, és hatásos. Ahogy Kukorelly Endre programválogató-író mondja: "folyamatosan klikkelgettünk egy óra tíz percben végig és ez jóllakatta kortárs étvágyunkat."





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.