Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Kezdjük a végén - Karsai György, kultúra.hu

Kezdjük a végén
2008. június 14.
cikk küldése e-mail-bennyomtatás
"Pécstől immár megfelelő távolságban, csendes magányban próbálom megvonni az elmúlt másfél fesztiválhét mérlegét." Karsai György színháztörténész, kritikus, egyetemi tanár egyszemélyes, nem hivatalos zsűriként tekinti át a nyolcadik POSZT versenyelőadásait.
Most még minden együtt kavarog bennem: a nyíregyháziak tüneményesen megoldott, szabadtéri Ágacska előadása a zuhogó esőben ázó-fázó Jókai téren, Pogány Judit és Tóth Orsi felolvasó színházbeli remeklése, Bartsch Kata sírásra görbülő szája a szerintem méltatlanul leszólt Love and Money előadás szakmai vitája után, Jordán Adél, Csányi Sándor, Anger Zsolt és - mint mindig - Keresztes Tamás bámulatos improvizációs megoldásai a TÁP Színház Hatalmas színészversenyén, a Pesti Magyar Színház szünetben otthagyott, minden részletében - színészi játék, rendezői koncepció, díszlet, zene, mozgás - félrecsúszott, érzelmi giccsparádéja, Zsótér Sándor mindvégig finom humorral át- meg átszőtt előadása, Az öreg hölgy látogatása, és még rengeteg minden, amire a következő napokban majd megpróbálok mind sort keríteni.
De most egy rövid mérlegkészítéssel kezdem: nem az évadéval, hiszen némely közhiedelmekkel ellentétben a POSZT sohasem egy évad valós metszetét adja. Nem, Pécsett mindig az egyszemélyes válogató (tehát a Válogató) felelősséggel vállalt, szuverén döntésein alapuló műsorát élvezi a közönség. Ez - tapasztalatból tudom - egyrészt végtelenül megtisztelő (a Válogató szemszögéből), ugyanakkor éppen a fentiek értelmében óhatatlanul is folyamatos vitát gerjesztő tény, hiszen persze hogy számon lehet kérni, hogy ez, vagy az az előadás miért nincs itt, illetve, hogy ezek meg miért igen. Lesznek nekem is ilyen kérdéseim, s ezeket az egyes előadásokról gondolkodva mindig fel is fogom tenni. De hangsúlyozottan nem a számonkérés, hanem a döntés mögött rejlő indítékok, az esztétikai ítéletek megismerése iránti kíváncsiságtól hajtva. Hiszen a POSZT nemcsak az elhozott produkciókról szól, hanem a Válogatóról is; válogatásának el kell(ene) árulnia, ki ő, mit gondol színházról, morálról, életről, halálról, röviden: hol, kinél kapott releváns kérdésekre releváns válaszokat ebben a színházi évadban.
Nem irigylem a zsűrit. (Most kizárólag az előadás, a rendezői és a színészi díjakról írok, a díszlet, a jelmez, a zene és a mozgások értékelésére majd az egyes előadásoknál térek ki.) Nem azért nem irigylem a zsűrit, mintha ebben a versenyprogramban ne lehetne minden további nélkül remek produkciókat találni, tehát nyugodt lelkiismerettel kiosztani a díjakat; én például a "legjobb előadás-dobogó" három fokát így osztanám el: aranyérem: Frankenstein terv (rendezte: Mundruczó Kornél), ezüstérem: Yvonne, burgundi hercegnő (rendezte: Bocsárdi László), bronzérem: Az öreg hölgy látogatása (rendezte: Zsótér Sándor). Ez az idei POSZT-on - számomra - a kétszer kettő evidenciája. De ez még így nem egészen pontos, mert most az történt, hogy van a Frankenstein-terv, aztán valahol, egy másik versenyben vannak a többiek; nehéz ezt rendesen megfogalmazni, hiszen nem arról van szó, hogy akár az Yvonne..., akár az Öreg hölgy... ne lenne abszolút érték, s ne kellene ezeknek az előadásoknak hosszan, jelentés-rétegeiket alaposan elemezve, nagyon és őszintén örülni. De a Frankenstein után, amikor kiléptem a Király utcára az egykor szebb napokat látott Bizományi Áruház apró üzlethelyiségéből, ebből a Mundruczó által az emberi létezésnek - világunknak - végtelenné tágított teréből, képtelen voltam megszólalni, képtelen voltam bármiféle emberi kommunikációra. A következő fél órából annyira emlékszem, hogy Kárpáti Péternek mintha dadogtam volna valamit az egészről, a hotelig vezető úton - azt hiszem -, két, vagy három kávéházi teraszról is megszólítottak ismerősök, barátok, de azt már nem tudom, megálltam-e, mondtam-e valamit. Ólomsúlyként vittem magammal Frecska Rudolf döbbenetes jelenlétét, Wéber Kata szívbemarkolóan reménytelen életét, Derzsi János székgyalázó, hangtalan őrjöngését és mindent, ami az elmúlt két órában velem történt. És akkor a díjazás is valahogy ehhez kellene, hogy idomuljon: volt egy fesztivál - Mundruczóé minden díj, egytől egyig -, aztán van a POSZT, ahol újraindítjuk az órákat és szabad a pálya, lehet versenyezni, hiszen, mondom, vannak értékes, jó előadások a versenyprogramban (igaz, szerintem a fenti kettőn kívül már csak A Démon gyermekei és a Love and Money tartozik ide - na jó, sok megengedéssel a Fotel is, de erről majd máskor).
A Zsűri gondjai nyilván csak ezután kezdődnek: akárhogy töröm a fejem, próbálkozom innen is, onnan is "újranézni" a felhozatalt, nincs se férfi, se női főszereplőm! Van két remek főszerep-alakítás - Kicsid Gizella (Yvonne), Ladányi Andrea (Öreg hölgy) -, na de azért hogy is van ez? Egy majdnem végig néma karakter-szerep - amely ráadásul Bocsárdi rendezésében nem is főszerep, hiszen ebben az előadásban Mátray László Fülöp hercegéről szól a történet - és van egy hihetetlenül szuggesztív, a testével mindent, még a virtuóz mozdulatlanságot művészi élménnyé avatni képes táncosnő. Két testi fogyaték, amely hibátlan megformálásban, hibátlanul szolgálja a drámaértelmezést és a színházi hatást egyaránt. Háááát, nem tudom. Kicsid Gizella persze óriási színésznő, bizonyította ezt már sokszor eddig is (elég itt a hozzánk is többször elhozott Szecsuáni jólélekre utalni), ugyanezt Ladányi Andreáról már nem merném ugyanilyen bizonyossággal kijelenteni; nem tudom, mit csinálna egy több árnyalattal felrajzolt figurával. De ez persze csak "hangos" morfondírozás, az Öreg hölgy így pontos és maradandó, tehát kaphatja a díjat. Azon meg csak félve gondolkodom el, hogy ugyan milyen üzenete lenne egy ilyen értékelésnek - ha a "Kicsid -Ladányi párharc" az utóbbi javára dőlne el - az egész magyar női színészgárda számára: Mert ugyan ki fog arra emlékezni, vagy akár már most is ugyan ki teszi hozzá Ladányi esetleges díjazásához, hogy azért, mert ezen a POSZTon nem volt hagyományos értelemben vett női főszerepet felvonultató darab? Különösen pedig ki fog erre a "mentőkörülményre" emlékezni mondjuk, egy év múlva? Ha ez igaz a nőkre, még fokozottabban igaz a férfi főszerep díjazandó alakítójára: no, itt aztán tényleg nincs menekvés, menthetetlenül üres a pálya! Mert nézzük csak: Zayzon Zsolt Ivanovja - önhibáján kívül! - nem jöhet szóba; Mátray László amúgy remek Fülöp hercegét paradox módon bivalyerős epizódszereplők halványítják (Pálfy Tibor, Nemes Levente, Váta Loránd); Schruff Milán itt és most nem volt jó Báthory Zsigmond - nem vigasz, hogy Egerben sokkal magasabb szinten abszolválja ugyanezt a feladatot; Csányi Sándor az Asztalizenét Pécsett teljesen kiüresítő térválasztás - Bagossy rendezését nem lett volna szabad beemelni a Nagyszínház intim történetmesélésre alkalmatlan, hatalmas terébe -, az Úri murit Cserhalmi György távollétében héróikus teljesítménnyel megmentő, sőt sikerre vivő Gáspár Tibor azért mégsem jöhet szóba; Anger Zsolt egyszerűen tökéletes a Czukor show-ban, de nem hiszem, hogy az egyébként is nagyon magas színvonalú összjátékba simuló, viszonylag kisebb főszerepet ki merné emelni egy bármilyen zsűri. Pedig megkaphatná és ez még csak nem is lenne megalkuvás. De ezzel aztán tényleg a végére is értünk... Marad még persze Pintér Béla fenomenálisan mulatságos A démon gyermekei alakítása; női ruhában, szörny-anyukakánt úgy komédiázik, hogy a tíz ujjunkat megnyalhatjuk utána. Jó, én odaadnám neki a férfi főszereplő díját, de - lásd mint fent -, mit üzen ez a szakmának? Inkább nem gondolom végig...
Mégis azt gondolom, hogy ha én zsűri lennék, egy rövidebb - vagy hosszabb? - kísérőszöveg mellékelésével ebben az évben bizony nem adnám ki egyik díjat sem.
Ahol a díjazási, ítélkezési zavar számomra tovább fokozódna - de ez már örömmel eltöltő, a bőség zavarát jelentő értelemben -, az a legjobb harminc év alatti szereplők megnevezése. Itt aztán lubickolhatunk a választékban, hogy csak néhány nevet említsek: Weber Kata, Béres Márta, Erdély Andrea, Bartsch Kata, Tenki Réka, Roszik Hella, Lass Bea, Péter Kata, Csonka Szilvia. És a fiúk: Mikes Imre Elek, Friedenthál Zoltán, Zrinyi Gál Vince, Ötvös András. Ez viszont mindenképpen bíztató a jövőre nézve; jön, illetve már itt van egy új nemzedék, amely nagyon tehetséges, nagyon akar és itt-ott már bizonyítottan tud is színházat csinálni; csak meg ne fojtsák őket a magyar színházi közállapotok - és akkor ebben a kontextusban említetlenül kellett, hogy maradjanak például a tavalyi Ascher-Novák osztály tagjai, akik "csak" az off-programban mutathatták meg, mit tudnak.





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.