Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Nézd vissza élted

Nézőpont Színház: Love and Money / Székelyudvarhelyi Nézőpont Színház - POSZT 2008
2008.06.08.

A Nézőpont Színház rendezője, Göttinger Pál nagyszerű érzékkel nyúlt egy olyan drámához, melyből a nyolcvanas-kilencvenes években felcseperedett generáció életérzése lüktet. RÁDAI ANDREA KRITIKÁJA.

A Love and Money szereplői számára a mindenre választ adó internet, a társadalom fogyasztóisága és a hitelért vásárolt kényelem olyan természetesek, mint a lélegzetvétel.

Dennis Kelly, a Magyarországon kevéssé ismert szerző drámája hét jeleneten keresztül mutatja be David és Jess, a fiatal londoni házaspár tragédiáját. A jelenetek egy része kíméletlen vallomásokat helyez olyan – mindannyiunk számára ismerős – élethelyzetekbe, melyektől az őszinteségnek ez a foka teljesen idegen.

Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu
Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu

David e-mailekben vallja be újdonsült francia szeretőjének, hogy egy évvel azelőtt – egy Audi tesztelése után – hogyan nem sietett adóságokat felhalmozó, az öngyilkosságot altatókkal megkísérlő felesége segítségére, s hogyan küldte őt a halálba a torkán leerőltetett vodkával. Jess szülei mintha a házassági tanácsadó előtt számolnának be arról, hogy tettek tönkre a temetőben egy, a lányuk sírkövét beárnyékoló, nagyzoló mauzóleumot. David egy állásinterjún jól fizető munkáért kuncsorog a sales-t vezető ex-barátnőjének. Egy team meeting kávét kortyolgató résztvevői a szót egymás szájából kikapkodva mesélnek Jessről, aki közben a színpad szélén ül és monologizál. Egy lepukkant kocsmában két idegen, Duncan és Debbie osztja meg egymással szánalmas titkait. Az egyetlen jelenet, melyben Jess és David együtt szerepelnek, egy kórházban játszódik: Jess egy utcán leszúrt férfi életét akarta megmenteni, de Davidnek torkára forrnak a szerető, féltő szavak, mert kiderül, hogy felesége megint vásárolni volt. A legutolsó jelenetben egyedül Jess beszél, ismerős élethelyzet-körítés nélkül. Hangjában szorongás és kitörő öröm: David megkérte a kezét. Az időben nagyjából visszafelé haladó, mozaikos szerkezetnek köszönhetően a néző Davidhez és Jesshez képest „szerencsés” helyzetben van: a vég ismeretében a szavak nem utólag kapnak jelentőséget, hanem kimondásuk pillanatában válnak baljós előjellé vagy humoros utalássá.

Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu
Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu

Várady Zsuzsa fordításában a szereplők stílusparódiától mentesen társalognak, sőt a félbehagyott, megszakított, újrakezdett, kellő mennyiségű káromkodással fűszerezett mondatok kifejezetten természetes élőbeszédként hatnak. A párbeszédek gyakran nem a kérdés-felelet szerkezetet, hanem az akár a szó közepén félbehagyott, monomániás monológok szaggatott mintáját követik.

A székelyudvarhelyiek előadása – akárcsak a dráma címe – példázatszerűen visszafogott és mesterkéletlen. A díszlet (Bagoly Zsuzsa) jelzésszerű; csak a színpadot uraló fehér szín sterilsége, egy stilizált kávéautomata és a hátsó traktust lezáró függönycsíkok utalnak a korszerű élet vívmányaira. A szereplők kezéhez lezárható tetejű, színes papírpohár tapad. A kisebb kellékeket, asztalokat, székeket a színészek hozzák a színpadra egy-egy jelenet között, míg a közönség a trendi cipők és a hitelkonstrukciók világától idegen klasszikus zenei részletek hallgatása közben bogozza a történet szálait. Bagoly Zsuzsa jelmezeit bármelyik sales manager vagy állásinterjúra igyekvő fiatal nő felvehetné; egyedül Jess anyjának kosztümje és kalapkája parodisztikus kissé.

Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu
Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu

A színészi játék hasonlóan sallangmentes. Kroó Ádám David szerepében érzékenyen váltogatja a társalgási fordulatok szenvtelen regiszterét a mély titkok hangjaival; az első jelenetben a sötétbe vonul – arcát még a laptop fénye sem világítja meg –, amikor felesége haláláról és a maga „aktív eutanáziában” vállalt szerepéről vall francia szeretőjének. Jess szüleinek (Magyari Tekla és Viola Gábor) jelenetén üt át leginkább az író fekete humora, az előadás és a minduntalan félbeszakított mondatzuhatagok itt a legpergőbb ritmusúak. Tamás Kinga hamisabb a Davidet porig alázó, fölényes ex-barátnő szerepében, mint a vadidegen Duncannel szemben megértően viselkedő, naiv kislányként. Elek Ányos öregedő, szánalmas Duncanje pontosan tudja, hol a helye az általa cinikusan, kiábrándultan szemlélt világban. Bartsch Kata Jessén eleinte a „valami nem stimmel” állandósult zavartsága uralkodik, míg az utolsó jelenetben fel nem villan az az ártatlan és bizakodó lény, aki korábban – vagyis később – a mániákusan vásárló és a hiteligénylőkkel szemben piszkos trükköket alkalmazó Jess volt.

Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu
Jelenet az előadásból. Fotó: port.hu
Az előadás statikussága néhol a figyelem fenntartásának rovására megy. Úgy tűnik, hogy a rendező egyszerűen hagyja, hogy a nézőkre a szöveg és a lassanként összerakott történet – akár didaktikusan is – hasson. A Love and Money így helyenként olyan, mint egy iskolai óra: a Jess és David történetét meeting keretében felmondó színészek a közönség felé fordulnak, mintha prezentációt tartanának, és a szünettel félbeszakított jelenet egy része a második felvonásban megismétlődik, mint az előző óra végén, sietve átvett tananyag. Nemhiába. Az előadás, az élet visszafelé történő szemlélése kitűnő alkalom a tanulásra – és azt se felejtsük el, hogy az utolsó szó a repeső örömmel teli Jessé, a fiatalságé és a bizakodásé: „alig várom a jövőt. Na csak ezt akartam. Ennyi”.





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.