Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

A nagy drámai szemfényvesztés


Tompa Andrea a Harminchárom változat Haydn-koponyára bemutatójáról - KRITIKA
Azonban nem dialógus ez, hanem BESZÉD, egy nagy beszéd sok szereplőre, amelyben mindenki mondja a magáét...


A napokban elárverezték Thomas Bernhard utolsó autóját, egy közönséges Suzuki terepjárót, amellyel falusi házaiba járt ki. Az eBayen kelt el, képtelenül magas 30.000 euróról indult az árverés, aminek nyilván semmi köze a tárgy valódi értékéhez. Meglepő azonban, hogy Haydn fejét - bár a 20. század közepén került vissza a testre, másfél évszázadnyi kálvária, lopás, rejtőzködés és titkostársasági fétisizálás után - mégsem adták el, a pénz valahogy nem ért fel hozzá, mintha valami szentség lenne; ez a Haydn-fej-sztori kiváló krimi-alapanyag (Haydn feje avagy A nagy bécsi koponyarablás címmel Bernhard Hermann és Nikolaus Scholz dokumentum-rádiójátékot írt, a rádió a napokban adta le). Az viszont nem meglepő, hogy a „sztorit" az új Esterházy-darab nem fogja elmesélni. Legfeljebb néha ráutaló magatartást tanúsít.
„Nívósabb herceg, mint szoprán" - hangzik az egyik remek bon mot a drámában. Ennek mintájára: Esterházy is nívósabb regény-, mint drámaíró, így aztán az előadás is jobb színház, mint dráma. Avagy inkább próza, mint dráma.
A színházi este: csupa fény, papírbarokk, könnyű teatralitás, nagyszabás és kamarazene, remek bemondások, ahogy Molnár Ferenc korában fogalmazták, játék és tündöklés és mindenekfölött kiváló színészek, meg táncos lányok hamvas, amatőr bája. A darab: csupa tündökletes fél- és ritkábban egész mondat, leendő szállóigék, szállandó jelenigék, bűvészet szavakkal és gondolatokkal, csupa zsonglőrködés a Nagy Dolgokkal, könnyű, gyors röptű beszéd. Szálldos a levegőben isten és halál és művészet, gyermeki és felnőtt koponya gumiból, egy nagy drámai szemfényvesztés. Nem dialógus van, hanem pusztán beszéd: „Másfelől a dialógus mintha menne" - állítja magáról szerényen a kiváló műsorfüzetben a szerző, akinél mindig van egyfelől (másfelől műsorfüzetet csak az Operából és a Bárkából teszünk el). Azonban nem dialógus ez, hanem BESZÉD, egy nagy beszéd sok szereplőre, amelyben mindenki mondja a magáét - és remekül mondja -, ez az alkalom azonban nem szül tolvajt és párbeszédet. Ahogy az Esterházy-regények is gyakran beszédek: belülről szól minden beszéd, mintha kívülről, úgymond objektíven semmi sem lenne mondható. Mert a drámai párbeszédhez valami még kéne: két ember közös helyzete, az az ominózus drámai szituáció, akaratok, nézetek, egymás meghallgatása és válasz. Esterházynál nincs válasz, a szereplők legjobb esetben is csak egymást tudják kiutasítani a színpadról vagy a regényből. „Nincs klasszikus dramaturgiai érzékem", mondja továbbá magáról az író, és mit tesz isten, tényleg, és nem klasszikus sincs, abszurd vagy posztdramatikus, így aztán ebben a dráma utáni korban fel sem tűnik, ha valaki mégsem tudna darabot írni (ez sem fog örökké tartani, mármint a posztdramatikus kor).

A beszéd azonban remek, főleg ha Lázár Kati mondja, vagy Kálid Artúr, vagy Ilyés Róbert vagy Dévai Balázs (Ilyés Róbert nem zárójelbe illő derűje, karizmája, könnyedsége nagy formát ígér, ő az est felfedezése számunkra). A drámai kanavász akkor a legfényesebb, ha ezeket a nyelvi zsonglőrlabdákat, diabolókat, karikákat meg ördögbotokat a rendező, Göttinger Pál és színészei együtt elég kápráztatóan mondják-lökik-dobálják. Ez a beszéd szenvedélyes és persze tökéletesen üres, és drámai tét nélkül való, tehát ártalmatlan, de elvakít. Aztán amikor mégiscsak belekeverünk a sztoriba, akár a fejlopás meg a frenológia történetébe (és hát lennének, akik, mint a viccben, most tudnák meg), vagy az életrajz egy s más momentumaiba, akkor néha megfeneklik előadás is, meg a dráma is. Mely drámát olyankor nem ment a sok idézet és stílusparódia (Ionesco sokat szerepel ma este), ilyenkor mégiscsak helyzetet kellett volna írni. Gyakran inkább araszolgat, mint szalad az idő (és a jelenetek, melyeket istenarcú óra számol a színpad fölött, némiképp kiszámíthatóvá téve a véget).
A művész utóélete és halála - talán ez foglalkoztatja mostanában a jövőre hatvanéves Esterházy Pétert, ez érdekelte a Rubens-darabjában is. Valahogy mégsem tud ettől a hatalmas nyelvi mutatványtól közel férkőzni saját gondolataihoz (és nyilván tagadná, hogy volnának ilyenek). A Haydn-Mozart vetélkedés az est egyik fénypontja, a művészek versengésében nyílt és kegyetlen tudhat lenni a szerző.
Göttinger, a rendező formátumos és derűs teatralitással adott súlyt az estének, habos, olykor tündökletes játékot talált a könnyű kézhez, fénnyel borította a játékos halált. A mutatványosok ügyes kézjátéka pedig egyre jobban elkápráztat majd, ahogy a színpadi játék idővel beérik.


Esterházy Péter: Harminchárom változat Haydn-koponyára
Zenei vezető: Dinyés Dániel. Díszlet: Csík György. Jelmez: Kovalcsik Anikó. Dramaturg: Szabó Borbála. Rendezőasszisztens: Ivánovics Beatrix, Gábos Katalin. Mozgás: Katona Gábor. Rendező: Göttinger Pál.
Szereplők: Benedek Miklós mv., Kálid Artúr, Réti Adrienn, Ilyés Róbert, Gados Béla, Telekes Péter, Dévai Balázs, Kardos Róbert, Parti Nóra, Lázár Kati mv. Táncosok: Benya Katalin, Berczeli Ágnes, Cseh Kata Mirtill, Dér Klára, Müller Zsófia, Szvetnyik Kata.
Bárka Színház, 2009. december 18.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.