Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Csupa kockázat, csupa meglepetés


Haydn koponyái a Bárkában

Harminchárom változat Haydn-koponyára – ez a címe Esterházy Péter új darabjának, amelyet a Bárka Színház mutat be december 18-án Benedek Miklóssal, Kálid Artúrral, Réti Adriennel, Kardos Róberttel, Parti Nórával, Ilyés Róberttel és Lázár Katival a főbb szerepekben. Akik valahol mindannyian Esterházy Péterek, naná.

Csider István Zoltán| Népszabadság| 2009. december 10. |

Hemzsegj csak nyugodtan – mondja Göttinger Pál rendező, és végigmutat a nézőtéren.

– Hemzsegek – válaszolom, és pillanatnyi tétovázás után a jobb hármas sor közepére hemzsegem le magam. Nem kell senkin átgázolnom, nem kell senkit letaposnom, nem kell senkitől elnézést kérnem – a Bárka Vívótermének széksorai teljesen üresek. Csak néznem kell, mi történik a színen. Na, nem mintha kellemetlen volna ez a foglalatosság: Esterházy Péter új, Harminchárom változat Haydn-koponyára című darabját próbálják éppen.

Vagyis azért ez így túlzás, helyesebb, ha úgy fogalmazok: az új darab körülbelül másfél perces részletét. Mozgáspróba. A Herceg, akit Kálid Artúr alakít, éppen öndefiniál, a mondatokhoz szükséges mozdulatok finomra csiszolásán dolgoznak ezerrel. Az újra és újra lejátszódó másfél perc mégsem katatón, mégsem unalmas. Katona Gábor koreográfus másodpercről másodpercre instruálja Kálidot, aki egyébként saját mozdulatötleteivel is hozzájárul ahhoz, hogy működjék a Herceg karaktere.
Lenyűgöző összmunka.

Később, már a kantinban Göttinger Pál rendező azt mondja, nem minden jelenet, illetve minden színész esetében van szükség ilyen aprólékosságra, a Herceg, vagy éppen a táncoslányok színjei kapcsán viszont igen, mivel ezek nem annyira drámai, mint inkább lírai jelenetek, ahol másodpercről másodpercre programozni kell a szereplőket.

Kálid Artúr amúgy nagyon hálás helyzetben van: Esterházy herceg sajátos, rapszodikus szerepéből adódóan – aki több történetszál szereplője egyszerre –, mindent van alkalma kipróbálni: a saját játékkedvét is „beleviheti” a darabba, és a formalista ügyeket is megoldhatja. De például az Ilyés Róbert játszotta Angyal szerepe egész más: a rendezőnek, koreográfusnak itt csak reflektálnia kell a színész elképzeléseire.

– A Harminchárom változat Haydn-koponyára esetében legalább négy különböző színdarabról van szó. Előadás az előadásban például maga az Angyal, aki afféle one man show-t mutat be, úgy komédiázik, sokszor gonoszkodóan kommentálja az eseményeket. Megint csak egy külön előadás alakul Haydn élettörténetéből, és Rosenbaumék vonala is különbözik a többitől, ez inkább az abszurddal tart rokonságot. Ugyanakkor valahol mind variációi egymásnak, mindig összecsengenek. Mindegyik másféle munkamódszert igényel – mondja Göttinger.

Mit írna a színlapra a rendező, ha az ő dolga volna ez? Esterházy Péter műfaji megjelölését, miszerint a Haydn-darab „mai revü” volna, úgymond kihúzatta, nagyon is praktikus okokból. Megtévesztené a nézőt, másfelől pedig mert az alkotók gondolkodását is befolyásolna. Úgyhogy a színlapon nem szerepel zsáner.

– Van azért műfaja: Esterházy-darab – mondja mosolyogva Göttinger Pál. Egy igazán nem dramatikus gondolkodású ember darabja, akit hidegen hagy a klasszikus történetmesélés, nem érdekel a drámaírói technika, aki csupa eldöntetlen szöveggel operál, akinél minden lebeg. A klasszikus színház ledobná magáról ezeket a nem fix részleteket, épp ezért igényel speciális munkamódszert a Haydn. Azzal nem is kísérleteztek, hogy szituációkat mesterkéljenek a szöveg alá, hiszen akkor „kinyírták” volna a darabot.

Amelyben egyébként még csak nem is Haydn személye a legfontosabb. A mű a megrendelésre alkotásról szól, ami áthatotta a komponista egész életművét, de nem idegen Esterházytól sem. A zeneszerző zenét szerez, az író meg ír. Nem egzisztenciális, azaz gazdasági okok veszik rá erre. Leül, ír, ha van mit, ha nincs. Legfeljebb kihúz mindent, vagy nem adja ki a kezéből – de mindenképp ír, mert az a dolga. Ilyenformán tehát a szerző rokon Haydnnal magával. De a gonoszkodó Angyallal is. Meg a Herceggel. Meg persze az inassal, Bernharddal is – aki amúgy Thomas Bernhard korai alteregója, mondjuk, és ha kétségeink lennének, hát ott az Bernhard szájába adott szöveg, amit az író Bernhardtól vesz kölcsön Esterházy – nem először éppen ezeket a sorokat.

– Tulajdonképpen valószínűleg 16 darab Esterházy Péter fog járkálni a színpadon – mondja a rendező.

A próbákon viszont nem járkált egy sem. Göttinger meséli, hogy az író a próbafolyamatban ugyan nem vett részt, az előkészítésben annál inkább. Nagyon komolyan vette a munkát, készséges volt, mikor változtatásokat kértek a szövegen, és a stáb javasolt változtatásait is elfogadta. Összesimította, amit össze kellett, aztán elegánsan hátralépett.

– Ezáltal egy csomó, általunk nagyon nehezen megfejthető részlettel magunkra is hagyott bennünket. Közben viszont mégis adott annyi szabadságot, hogy otthonosan érezhessük magunkat a darabban.

S vajon a színészek mennyire szeretik ezeket az olykor valóban nagyon nehéz mondatokat?

– A magyar színházi élet a lélektani-realista színjátszáson szocializálódott, amelyben a színész pontosan tudja, kicsoda, mi történik vele, mit miért mond, s ahol minden építkezéssel történetmeséléssel állítódik elő. A színész egy kerek történetet gondol át, afféle ívet húz magában a darab eleje és az előadás utolsó pillanata között. Na, erre itt abszolút nincs lehetőség. Nem arról van szó, hogy egyszerűen nincs hagyományos történet, hanem hogy a szerző kéjes örömmel kavarja össze a szálakat. Bebizonyosodik, hogy ahol bármi történhet, ott minden meg is történik.

Igen ám, csakhogy míg egy Esterházy-kötet olvasása közben könnyedén visszalapozhatunk, ha tisztázni szeretnénk magunkban egy nagy mondatot, a színházban erre nincs lehetőség. A Harminchárom változat Haydn-koponyára tehát nagyon delikát darab, speciális szöveg egy speciális színházi térben. Sok, nyilván nem kifejezetten közönségbarát elemmel. Meg kell érte dolgozni. Ahogy a próza, úgy a színdarab esetében is érvényes Esterházy Péter alapállása: egyenrangúként kezeli az befogadót, tőle is munkát vár. Épp ezért kockázatos darab. Az alkotókat is meglepte, mennyire.

– Amikor elkezdtük – mondja Göttinger Pál –, mindenki másra számított, mint ami végül lett belőle. Még jó! Ez egy Esterházy-szöveg.

Csupa meglepetés.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.