Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

'Nem vagyok jó nemzetócsárlásban'

Beszélgetés Esterházy Péterrel

Ma mutatják be a Bárka Színházban a Harminchárom változat Haydn-koponyára című színművét. Ennek kapcsán beszélgettünk giccsről, emeletes mondatokról, hiúságról...

– Móriczról tudjuk, hogy ő annyira áhította a színházi sikert, hogy képes volt beülni a pénztároskisasszony mögé, hogy feljegyezze, kik váltanak jegyet a darabjaira. Képes lenne erre?

– Nem, de jó ötlet. Igazából a bemutató körül már nem érdekel a darab. Vagy legalábbis szeretem ezt mondani, miközben a Rubens és a nemeuklideszi asszonyok premierjén is persze ott voltam, majd ezerszer megnéztem. S bizony átéltem az összes színházi közhelyet: ha tegnap nevettek ennél a résznél, akkor hogy jönnek ahhoz, hogy ma ne nevessenek?!

– Hiúság kontra alázat?

– A színház élő valami, és engem mindig az érdekel belőle, ami nem én vagyok. Amit hozzátesznek, elvesznek belőle, vagy átalakítanak. Én a szöveget, miközben a magam szempontjából érvényesnek és megbonthatatlannak gondolom, színházi alapanyagként fogom fel. Ezért is van, hogy leggondosabban a színházi utasításokat írom meg. Ezek olykor a legizgalmasabbak részek. Olyannyira, hogy a Haydn esetén bele is írtam őket a darabba.

– Tehát alázat...

– Úgy viselkedem, mint egyhalott szerző: nem szólok bele semmibe. Nagyvonalú vagyok. Nem kiabálok, ha a színész kihagy egy mondatot. Észlelem persze, hogy kihagyta, de nem fáj, és az sem fáj, hogy nem kiabálok. Talán ezért sem vagyok igazán színpadi szerző, mert el tudom engedni a szöveget. Ehhez persze kell a remény, hogy akik csinálják, aki színpadra viszik: tehetségesek. És ha ez a bizalom megvan, akkor tényleg azt csinálhatnak, amit akarnak, én nem fogok vacakolni, mert a rendező szempontjai a döntők. Az enyémek irrelevánsak.

– Akkor mégis mi boldogítja aszínházban?

– Az a gyönyörű érzés, hogyha van egy probléma, márpedig szokott lenni, nem is egy, akkor azt ők megoldják. A regénnyel is megvan ugyanez, hogy írás közben valamilyen problémával szembesülök, ki is adnám megoldásra, de nincs senki a közelemben, csak én, így nekem kell megoldani. De különben nemcsak szerzője, hanem ideális nézője is vagyok a darabomnak. Csodálkozva és rajongva nézem, hogy mi lesz egy vacak mondatomból. Azt, hogy Lázár Kati szuszog egyet, és az én mondatom hirtelen sokkal, de sokkal izgalmasabb lesz ettől. Fölfénylik. De fordítva is igaz: hogy az én ápolt, gyönyörű, többemeletes mondatomból rozoga viskó lesz. De engem ez sem zavar.

– Miért pont Haydn?

– Haydn-év van. Hosszan és hajlékonyan beszélhetnék arról, mennyire szeretek színdarabot írni, miközben szinte mindegyik színművem felkérésre született. Ez is. Kell valami konkrétum. S ha ez megvan, akkor már csak azt kell megnéznem, hogy hova tudom magamba beleilleszteni ezt az egészet. Ezt a horrorsztorit a koponyával (Haydn koponyáját kilopták a koporsóból), vagy azt a frivol egyezést, hogy 1954-ben egyesült ismét a fej és a test. 1954-ben! Ez kihagyhatatlan ziccer. Amit aztán kihagytam.

– „Ami ezt az országot, ezt a hazát illeti itt, hogy egyáltalán létezhessünk, hogy csak egyetlen nappal is továbbzökkenjünk, sosem szabad megmondani az igazságot – senkinek és semmiről és senkinek és semmiről – mert ebben az országban csak a hazugság visz előre bármit.” Nem túl erős ez?

– Az összes létező vélekedés ellenére én nem vagyok elég jó a nemzetócsárlásban. Ezért amikor nemzetkritikához folyamodom, idegen tollakkal ékeskedem. A darabban ezt a Herceg szolgája, Bernhard mondja, ő pedig Thomas Bernhardra utal. Ő ugyanis verhetetlen az effajta kritikában. Én, hogy sajátosan mondjam, tényleg népben és nemzetben gondolkodom, mert mindig úgy gondolkodom erről a helyről, a hazámról, mint az otthonomról, tehát kritizálom. Mert ezt nem is lehet másképp: csak azt bírálhatja az ember, ami van ennyire fontos. Ha érdektelen lenne, akkor nincs mondat, nincs kritika.

– Igazság és hazugság szorításában zajlottak az elmúlt évek. A folyamatos politikai nyomás nem mérgezi meg ezeket a szavakat?

– Folyamatos a mérgezés, ésezt a fogalmazáskor figyelembe kell venni. Már azért is, mert demokráciában nem utalgatni kell, mint diktatúrában, hanem beszélni. De én nem is ettől tartok a leginkább, hanem hogy a giccshazaszeretet, a giccspatriotizmus lesz az uralkodó érzet. Ami nem azt jelenti, a hazaszeretet vagy a patriotizmus ne létezne, sőt az lenne (számomra) az igazi árulás, ha ezek eltűnnének.

– Tehát nem attól kell tartani,hogy bizonyos könyveket el kell tüntetni a könyvtárakból?

– A giccs elharapózása a veszély. Ha mondjuk az iskolában csak Wass Albert-verseket tanítanak. Vagy egyáltalán felvetődik: vagy Wass vagy Babits. Ha választani kell, akkor én az utóbbit választom, mert, mondjuk úgy, s legyen ez az én karácsonyi ajándékom Wassnak, hogy vele sincs különösebb baj, csak nem lehet olyan értékrendet elképzelni, ahova mindkettő gond nélkül beilleszthető volna. Méghozzá a legmagasabb értékek közé. De ez mindig is megvolt, a nyugatosok a Herczeg Ferenc-izmussal, mások a Váci Mihályizmussal küzdöttek. Ezzel meg az a baj, mint azokkal a gyerekekkel, akiknek csak gyorsételeket adnak. Hogy egy idő után átalakulnak az ízlelőbimbóik, és akkor jöhet már bármelyik Michelin-csillagos séf vagy zseniális nagymama, mert nem fog ízleni nekik.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.