Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Interjú a Kísérleti Adás oldalon (Garamvári Gábor)

Fotó: Garamvári Gábor
G.G.: Lényegében az iskolapadból robbantál be a sokat foglakoztatott rendezők közé. Gondoltál volna erre mielőtt végeztél?
Göttinger Pál: Ó nem, ez egyáltalán nem így nézett ki akkor. Nem voltak erre utaló jelek, hogy finom legyek. Sőt, az osztálytársaim kőszínháznál csinálták a diplomarendezésüket, Dömötör András tagja volt már az Örkénynek, Tóth András és Keresztyén Gabi Nyíregyházán, Funk Iván Pécsett, Hollós Gábor Kecskeméten dolgozott. Én meg a Merlinben próbáltam és mutattam be a Pokolt, Hamvai Kornél darabját. A Merlin ugyan Pesten van, és nagyon jó helyen, viszont ez nem volt senkinek sem a produkciója, csak a mienk, Ötvös Andrissal, Sipos Verával, Zrinyi Gál Vincével, Tóth Simon Ferenccel. Vizsgaelőadás volt, nem kaptunk pénzt rá, a díszletre magánemberek adományoztak, meg egy kis pályázati pénz volt valami nyomdai munkára. Ez volt ötödéves koromban a helyzet év végén. Nem volt szívderítő. De aztán kiderült, hogy valaki valahol csak figyel arra, amit csinálok, mert aztán a nyár elején felgyorsultak az események, akkor keresett meg Kroó Ádám a székelyudvarhelyi munka ötletével (Dennis Kelly: Love and Money), és Horváth Patrícia Debrecenből a Mágnás Miska hírével. Utána jött a többi lassacskán, aztán egyre gyorsabban. A vége meg ez lett - az első három év szabadúszást egy-két hét szünettel végigdolgoztam. Pincétől a nagyszínpadig, kamaradrámától a barokk operáig, vidéki kőszínháztól az alternatívokig. Dolgozhattam a KoMával, a Szputnyikkal, néhány HoppArtosal, a K.V. Társulattal, erdélyiekkel, Debrecenben, Nyíregyházán, és végül a Bárkán. Jó időszak volt.
Sok volt benne a szerencse, a kegyelem. Jó volt a diploma után rögtön elbújni majdnem fél évre Székelyudvarhelyen, és a főiskolán tanultakat gyakorlattá fordítani le. Jó volt nagyüzemi színházat látni aztán. Jó volt belemenni egy csomó "csinálós" munkába, pakolni a díszletet, csavarozgatni meg ragasztgatni, aztán pár héttel később egy negyven emberes műszakot terelgetni. Sokat tanultam, meg le is nyugodtam egy kicsit. Ha most új munkát kezdek, már egész magabiztosan átlátom, hogy mit tudunk, és mit nem tudunk majd megcsinálni. Az egész szabadúszósdiban az emberekkel való találkozás volt a legjobb, mostanra kicsit olyan (bár persze minden alakul majd, és úgyis csak az idő dönti el), mintha lenne "csapatom", például Szabó Bori, Dinyés Dani, Katona Gábor, Kovalcsik Anikó, Csík Gyuri - és sok erős szövetségesem, mint mondjuk Elek Ányos vagy Zrinyi Gál Vince. Ha bajba kerülnék, tudnék kivel beszélni. Szóval jó, na.
G.G.: Székely Gábor volt az osztályvezető tanárod, mit tanultál tőle?
Göttinger Pál: Most ezt kicsit nehéz lenne összefoglalni... az nagyon hosszú öt év volt, és volt benne minden - nem egységesként emlékszem rá. Elmesélem inkább, hogy mikor idén a Bárkán Esterházy odaadta a Haydnról szóló darab első változatát, ilyen megjegyzéseket fűzött hozzá: ő szereti, ha egy szöveg eldöntetlen, ha lebeg. És hogy nem nagyon tud úgy írni, hogy a történetmesélés vigye előre a szöveget. Ez azért érdekes most, mert olyan túl sok igazi, tételszerű mondatra nem emlékszem a Székely-féle iskolából, de speciel a döntések és a történetmesélés elég sokszor elhangzott. Vicces volt az Esterházyval szemtől-szemben erre gondolni, és nagy érzés, hogy nem megijedtem ettől, hanem ekkor éreztem meg igazán, hogy mennyi mindennel fel vagyok vértezve, amit az iskolából hoztam - neki tudtam kezdeni, bele tudtam nyúlni, ki tudtam találni, mit akarok.
Székely megingathatatlanságára emlékszik mindenki, akit róla kérdeznek, gondolom. Hogy nagyon tudta a sajátját, ami az övé. És hogy nem utasította el a tiedet, esetleg érdekelte is, mindenképpen figyelt rá nagyon. De a magáéval mérte, azzal szembesítette. Féltem tőle az elején, persze. A szembesítéskori törvényszerű alulmaradásokkal teltek az évek. Kiderült, hogy ez nem olyan iskola, nem lesz megmondva, mit kell csinálni. Csak amit te csinálsz, magadtól, az lesz komolyan véve. Végül aztán ha az ember kitanulta azt, hogyan kell jól elpakolni a sokféle tanártól érkező sokféle visszajelzést, nem rágörcsölni, de nem is elvetni, jól végiggondolni és elrakni, hogy útban se legyen, meg el se vesszen - akkor mégiscsak jó képzést találhatott ki magának, és akkor hirtelen minden tanár nagyon jó partnernek bizonyult. De nem csak Székely tanított minket, sokat köszönhetek Halász Péternek vagy Novák Eszternek is.
G.G.: Minden rendező máshogyan áll neki a munkának, te hogyan építesz fel egy előadást?
Göttinger Pál: Ááá, nincs módszer egyelőre. Mindent az alkalomhoz igazítok, "a zenészekhez és a hercegi fülhöz". Vagyis azt próbálom leolvasni, hogy ott és akkor mi lenne a jó. Hogy mi a jó abban, hogy én csinálom, az én ízlésemmel, képességeimmel, és nem más. És ugyanígy: hogy azokkal, és nem másokkal, hogy ott, és nem máshol, és azoknak, és nem másoknak. Ez rugalmas terveket követel, de hát mit csináljak, nincsenek még kész dolgaim, amiket mindenáron végig akarok verni a többieken, meg a nézőkön, meg a világon. Alakulnak, de még nincsenek készen. Tanulás ez még, mondhatni. Többet bízok a színészekre talán, mint mások - nagyon felhergelem magam az olyan színészen, aki hajlandó megcsinálni, amit mondok neki. Valamint az olyanon is, aki nem hajlandó. Az olyannal jövök ki jól, akinek arról, amit én mondok, eszébe jut valami más, és azt csinálja meg. Ha le tudom olvasni, hogy ez melyik mondatomról jutott eszébe, akkor jól dolgozunk éppen - még akkor is, ha mást kértem eredetileg, vagy ha az ötletet később el is kell dobnunk valami miatt. Ez persze nem egy nagy recept - meg nem is ilyen egyszerű -, de én még mindig kezdőnek tartom magam, és a színészektől tanulás sokkal fontosabb része számomra az egésznek, mint az önmegvalósítás.
G.G.: Van olyan darab amit egyszer szeretnél megrendezni? És színház, ahol rendeznél?
Göttinger Pál: Van. Én igazából operarendező szerettem volna lenni, és még most sem tettem le róla. A Dinyés Daniért például ezért is hálás vagyok a sorsnak - minthogy egy kisebb meseoperán ügyködünk most, a következő hónapokban tőle fogom tanulni a legtöbbet - már nagyon várom a munkát. Remélem, sikerül folytatást is csinálni neki , hogy végre operázhassak pár év múlva rendesen. A színházam meg most a Bárka, ahol tag lettem idén - otthon szeretnék lenni itt, és ez is még évekbe telhet. Most ezen dolgozom, nem gondolok másra. Az mondjuk jó, hogy a vendégeskedést hálisten nem kell abbahagynom, úgy beszéltük meg - jövőre is csinálhatok amatőr operát nyolcvan szereplővel nyáron, meg elmehetek rendezni a Magyar Színházba is. Szóval a helyzet jó. Nem szeretném megszakítani a kapcsolatot senkivel, de nagy elvágyódásom most nincs. Ja, és a régi nagy vágyamat, az angol meseoperát, aminek a címét még nem mondhatom meg, mert még nem biztos teljesen az egész - de úgy néz ki, hogy a Halastóval és Tóth Árpád zenei vezetésével meg tudom majd csinálni jövő nyáron.
G.G.: A kultúra más ágaiban is megmutatod a tehetséged, gondolok itt a Firkin együttesre és a Soharóza Kórus-ra. Ez nem igazán jellemző a rendezőkre, nálad honnan jöttek ezek a lehetőségek? (itt inkább a belső késztetésre gondolok)
Göttinger Pál: A két dolog, amit említesz, teljesen más. A Soharóza komoly dolog, a Firkin inkább komolytalan. A Firkin örömzene, marháskodás. Ír punk, noha sem írek nem vagyunk, sem punkok. Én még zenész sem vagyok, bár vannak a Firkinben igazi zenészek is. A Firkin arra való, hogy mindenki kiröhögjön minket, de azért legközelebb is legyen kedve eljönni ugrálni. Számomra nagyon fontos terep, mert irgalmatlan boldogsághormon-mennyiséget termel kétórányi féktelen rockzene, nekem is, a többieknek is, meg a nézőknek is - ennyiben ez simán egy veszélytelen drogfajta. És jönnek az emberek, megy az egész elég jól. Tegnap Bécsben játszottunk az utcán, leállt az élet az Operngassén, ott ugrált minden korosztály, mulatságossá váltak maguk is, és nagyon élvezték. Jövő héten a MűPában kell megcsinálnunk ugyanezt, és nem aggódom nagyon - valahogy csak lesz. Nem kockázatos, így az állandóan kockáztató színházcsinálás mellett ez nagyon jó kísérőprogram nekem hétről hétre. Örülök, hogy meghívtak bele, csinálom, amíg lehet. A Soharóza azért más, mert ők nagyon komolyan vehető dolgot csinálnak, leporolják a kórus fogalmát, a sok lelkesedésből dolgozó ember, amint minden maradék idejében a közös éneklésbe öli magát - számomra ez nagyon tiszteletreméltó dolog. Ilyen legyen a világ. Hogy az ilyesmi dolgok, mint a Halas Dóri projektjei, megvalósulhassanak. Ráadásul a Dóri a zenészség mellett fantasztikus társulatvezető, tíz, harminc, nyolcvan emberből álló társaságot is bámulatos lelki-szellemi energiával tart egybe, ha akar - nagyon sokat tanulok tőle. Sajnos rendes tagnak nincs már időm lenni náluk, hiába hívtak kedvesen - de remélem, valami vállalkozásra azért még elhívnak újra.
A belső késztetés-dolgot, amit kérdezel, nem pontosan értem - számomra nem különül el ez a színháztól. Egy próbát ügyesen megtartani, beleölve a fáradságot elmondani valamit jól, ami fontos - ez ugyanaz a készség, mint kiállni, és jól elénekelni valamit.
G.G.: Az internetről, mint marketing eszközről mi a véleményed? Amit szerintem rendkívül tudatosan használsz.
Göttinger Pál: Jó, hogy van. Sokat segít. Amikor kinn dolgoztam Angliában, láttam ezt az ügynökös szisztémát, és sárgultam az irigységtől. Felfogva, hogy nálunk ez még nagyon sokáig nem lesz, hogy nálunk még mindig azzal fog kávéval kínálni az igazgató egy színházban, hogy "jókat hallottam rólad" - kitől? mit? látott valamit? -, szóval hogy nincs különösebb érdekképviselet, összegyűjtögettem, amit találtam a munkáimról. Közben jöttem rá, hogy a technika olyannyira rendelkezésre áll már, hogy az egész folyamat automatizálható, hogy keresők, ingyenes tárhelyek és mondjuk a Facebook összekapcsolásával szinte hozzá sem kell nyúlnom az egészhez, minden magától összegyűlik egy helyen. Ez több dologra is jó, élménynapló is, meg portfólió is - aki keres valamit, az fog találni. Ennél többet pénz nélkül nem tehetek, de nem is kell.
A szerkesztetlenség az igazán izgalmas az internetben, a felhasználók (akár a színházbajárók, koncertre járók) által létrehozott tartalom. Jó dolog, izgalmas. Kár, hogy a színházasdi embereket nem nagyon érdekli ez még, pedig sok fölösleges fáradságot, pénzkidobást megspórolhatnának vele, és egészen személyes kapcsolatba kerülhetnének egy nyitott, aktív, nem szükségképpen mosolygó vagy gazsuláló közösséggel - de tán majd belejövünk.
G.G.: Az elkövetkező időszak? Mit vársz tőle?
Göttinger Pál: Jön a nyár, sok Firkin-buli fesztiválokon, a Bárkával az Ördögkatlan Fesztivál, közben lemegyünk vidékre bezárkózni, dolgozni a meseoperán, aztán kezdődik az évad, két általam nagyon szeretett előadás (Tengeren, Haydn) felújítása, beugrás is lesz, közben korrepetíció, tervezgetés, aztán próbakezdés, jó sok munka, évadterv-készítés a Bárkán, a tagság miatt egy szerény, de biztonságos megélhetésecske - alig várom a jövőt. Tényleg alig várom.

forrás: http://kiserletiadas.blogspot.com/





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó estét nyár jó estét szerelem jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella salgótarján shots festival sinaia sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.