Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

"Bűn, ami itt folyik" - Ötvös András színész a Magyar Narancsban

Már egyetemistaként főszerepet játszott a Katonában, majd az Örkényben. Volt a Krétakör tagja, osztálytársaival megalapította a KoMa Társulatot, végül csaknem négy éve Egerben kötött ki - hamarosan innen is továbbmegy. Az utolsó POSZT-on ő lett a legjobb 30 évnél fiatalabb színész, a Színikritikusok Céhe pedig a legígéretesebb pályakezdőnek választotta.
*
Magyar Narancs: Miért készültél papnak?
Ötvös András: Nagyon nagy hatással tud rám lenni, amikor egy nagyon erős személyiséggel találkozom. Ugyanez működik minden szerepemnél is, és ugyanezért meg a hatalmas hivatástudatért akartam tűzoltó is lenni, előtte pedig pilóta, de arról hamar kiderült, hogy nem fog menni, mert minden reáltantárgyból buktam. Közben dolgoztam hajléktalanszállón és kórházban is, de a tűzoltóság ivódott belém a legerősebben. Már ott voltam, hogy jelentkezem, amikor Máté Gábor felvett az egyetemre.
MN: Hogy érted, hogy ugyanez működik a szerepeidnél is?
ÖA: Utánanéztem, ezt a pszichológiában identifikációnak hívják, ami az azonosulásos tanulást jelenti: amikor a gyerek erősen figyel valakit, anyut vagy aput, és elkezdi utánozni a viselkedésüket, gesztusaikat, úgy is, hogy amikor egyedül marad, felidézi ezeket magában. Ez nekem egy motivációs erő; minden szerepnél megnézem, hogy mi az, ami miatt szeretnék olyan lenni, mint az az ember, mi az ereje, a gyengéje, és miért lehet őt szeretni, amiért fel tudom menteni.
MN: Az egyetemi gyakorlatodra a Katonába mentél, és azonnal egy főszerepet játszottál A karnevál utolsó éjszakájában. Miért nem maradtál ott?
ÖA: Nem jutottunk el addig, hogy felmerüljön a szerződtetésem, mert már jóval előtte megmondtam Máté Gábornak, hogy elmennék Schillinggel, mert nagyon érdekel.
MN: Mit tudott mondani Schilling, ami ennyire izgalmas volt?
ÖA: Nagyon erős hatással volt rám. Volt vele egy Hamlet-kurzusunk harmadikban, utána elhívott Taliándörögdre, ahol megcsináltuk az űrbázison A csillagász álmát, aztán elkezdtem az új Krétakört, részt vettem több workshopon. Ezekből nagyon sokat tanultam, meg ahogy a szakmaiságról beszélt, az is nagyon hatott rám. Fantasztikusnak tartottam azt az ötletet is, hogy csináljunk egy színházi jam sessiont. Kezdődjön hétkor az előadás, de nem a reprodukálás értelmében, hanem akkor kezdődjön az alkotás is: összeszokott színészek megadott témára improvizáljanak.
MN: Miért hagytad ott mégis a Krétakört?
ÖA: Összekülönböztünk Árpáddal. Nagyon kimerült voltam az egyetem utolsó évében, két workshop meg Göttinger Pali Pokla után. Schilling hívott Komáromba egy harmadik workshopra, ami nagyon jó kezdeményezés volt, de ugyanazokat a gyakorlatokat csináltuk, amiket én előtte is megcsináltam. Mondtam neki, hogy pihennem kell, mert fizikai értelemben vagyok kimerült, mire azt mondta, hogy akkor az hoszszú pihenő lesz. Végül mégis elkezdtem a workshopot, de a fáradtság miatt nem bírtam, úgyhogy azt mondtam, hogy inkább a hosszú pihenőt választom.
MN: Azután jött a KoMa megalapítása.
ÖA: Vincének (Zrinyi Gál Vince, osztálytárs, ma is a KoMa vezetője - K. B.) Máté Gábor adott egy "ötforintos ötletet", hogy kéne csinálni egy olyan csapatot, amelyik csak kortárs magyar drámákkal foglalkozik. Én meg, miután összebalhéztam Schillinggel, megint el akartam menni tűzoltónak, így kézenfekvő volt, amikor Vince megkeresett, hogy csináljuk együtt. Elkezdtünk szponzor, hely és csapattagok után járni, aztán összetettük a Plazmát, amiben nagyon sok volt a workshopokból; úgy éreztem, hogy sokat bele tudtam tenni abból, amit tanultam. Az volt a hőskor, hogy ezt létrehoztuk ott kint, a Bakelitben, a hidegben.
MN: Mégsem maradtál sokáig.
ÖA: Vissza akartam menni színházcsinálóból színésznek, megtanulni rendesen beszélni a színpadon, eljátszani néhány szerepet, mert nincs semmi, amit ennél jobban élvezek. A Krétakör addigra annyi darabot bemutatott, hogy Schilling már nem akart többet, és akkor a KoMa is az alkotómunkára koncentrált. Ott úgy éreztem, hogy nem tudunk fejlődni, mert nem volt egy Schilling Árpád, aki mindig eggyel a többiek előtt van, és tudja húzni őket - nem is lehetett, mivel mind együtt végeztünk. Visszanézve azt hiszem, hogy jó, hogy erre jöttem. Most vagyok a helyemen.
MN: Mielőtt eljöttél volna Egerbe, te is egyetértettél Schillinggel abban, hogy a kőszínház: "kő kövön, köveknek".
ÖA: Érdekes volt egy bőrönddel lemenni egy vidéki színészházba, és megnézni, hogy milyen egy kőszínház, sőt egy vidéki népszínház. Amikor másodszor játszottam A konyhát, amibe meghívott Máté Gábor, valamiért úgy éreztem, hogy ide kell jönni. Nem lehet tetten érni, hogy mitől, de van ebben a csapatban valami jó energia, amitől rögtön azt éreztem, hogy szeretek itt lenni, hiába fikáztuk annyit a kőszínházakat. Amikor Csizi (Csizmadia Tibor igazgató - K. B.) megkérdezte, hogy szeretnék-e ideszerződni, igent mondtam. Az egy nagy szakadás volt a KoMával - talán árulás, de azt hiszem, az egyik legjobb döntésem volt.
MN: Egyébként miért lázadtatok a kőszínház ellen?
ÖA: Nem is tudom. Nem jártunk olyan sokat kőszínházba. Valahogy Schilling és Halász Péter kurzusai együtt adták, hogy a magaménak éreztem az olyan kijelentéseket, mint hogy ez egy múzeum a korhű ruhákkal, vagy hogy az ilyen előadás másfél óra haladék.
MN: Már nem érzed a magadénak?
ÖA: Nem. Meg kell csinálni jól a szerepet és az előadást, és akkor lehet kint is, bent is élvezni. Biztos sok szar előadás születik kőszínházban, meg sok társulat bekövesedett, de már elmúlt, hogy ezekkel a kérdésekkel kelljen foglalkoznom, már csak a színészetre kell koncentrálnom. Persze nem vagyok a másmilyen színház ellen - akkor nem csinálnék minden nyáron egy előadást gyerekekkel egy kecskeméti romhalmazban.
MN: Egész pályafutásod alatt Egerben maradtál a legtovább.
ÖA: Azt mondtam mindig, hogy amíg van ez a csapat, ameddig Csizmadia az igazgató, addig szeretnék maradni. De ennek most vége lesz.
MN: Amikor kinevezik az új igazgatót (a procedúráról lásd keretes írásunkat), szétesik a csapat?
ÖA: Szerintem igen. Ráadásul Máté sem fog többet itt dolgozni (mivel a napokban átveszi a Katona igazgatói székét - K. B.), szóval lehet tudni, hogy ez eddig tartott - de legalább jó a vége. Pont a legjobb időszakban kerültem ide.
MN: Mi lesz utána?
ÖA: Ahogy körbenézek az országban, azt látom, hogy borzasztó dolgok történnek. Igazából bűn, ami itt folyik: egy-két helyen kívül sehol sincsenek szakmai szempontok, szinte sehol nem látok olyan helyet, ahová a fiatalok mehetnének. Amit a szakmával és a vidéki színházakkal csinálnak, az bűn, és akik csinálják, szellemi bűnözők. Látjuk, hogy hogyan kapnak emberek színházakat ebben az országban: joggal félünk, hogy ami tíz év alatt felépült Egerben, azt fél pillanat alatt, egy tollvonással el lehet intézni.
MN: Ha netán mégis szakmai, és nem politikai szempontok alapján neveznék ki az új igazgatót, maradnál?
ÖA: Mi más lenne, mint a politika? Nincs okom optimistának lenni. De mindenképpen el akarok menni, nem is csak Csizmadia Tibor személye miatt, hanem mert megszűnik, ami miatt jó volt itt lenni. Csizi és a társulat miatt jött ide Máté Gábor, emiatt szerződött ide Zsótér Sándor is. Mindez véget ér, és én mindenképpen megyek. Kicsit jó is lesz újra menni.
MN: Hová?
ÖA: Nem tudom. Valami biztos lesz. Vagy elmehetek tűzoltónak, bár azt nehéz egyeztetni a színházzal - igaz, három szabadnap mindig van.

Igazgatóváltás Egerben


Az egri Gárdonyi Géza Színház jelenlegi igazgatója, Csizmadia Tibor tíz év társulatvezetés után nem adta be újra pályázatát. Hárman pályáztak: Barta Dóra érdemes művész, a sikeres és kedvelt egri tánctagozat vezetője; Szíki Károly, a Gárdonyi Színház korábbi érájának színésze, az egri bábszínház egykori, igen népszerűtlen vezetője, aki korábban Eger elbarikádozásáról és az 56-os forradalom befejezéséről beszélt, és aki egy malaccal az ölében tiltakozott az egri kórház privatizálása ellen; valamint Blaskó Balázs, aki 23 éve a társulat tagja, és akinek felesége, Saárossy Kinga színész Eger egyik fideszes alpolgármestere. A pályázatokat véleményező szakmai bizottság az egyébként is esélyesnek tartott Blaskót támogatta. Szíki ezután visszavonta pályázatát; a megyei önkormányzat kulturális bizottsága pedig Bartát és Blaskót azonos mértékben támogatta. A megyei közgyűlés a lapunk megjelenése utáni napon hozza meg a döntést. "Más világ lesz itt, operetteket fogunk játszani" - mondja egy forrásunk, a színház munkatársa. Blaskó a Népszavának elmondta: "Klasszikus népszínházi küldetésű színházat szeretnék, amelyben a műfajok eredeti formájukban jelennek meg, egyértelmű és pozitív üzeneteket közvetítenek."
Kovács Bálint






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.