Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

MITOMESE-OPERA

Szabó Borbála – Dinyés Dániel: Párkák / Bárka Színház
2011.01.12.
A Bárka újabb kortárs színpadi művet mutatott be, Göttinger Pál újra ősbemutatót rendezett, zenés színházat gyerekeknek – komoly vállalások, meglehetős eredmény: mitológiai játszótér és operai gyorstalpaló fiatalabbaknak és kezdőknek, idősebbeknek és haladóknak. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA.

A cívódó párkák merő véletlenségből elmetszik Küón, a csinos nemes ifjú élte fonalát, s az áldozat az alvilágba kerülve üzletet köt Hádésszal: ha maga helyett szép, szőke lányt hoz a fortyogó pokolbéli üstbe, megmenekül. Innen indulnak a bonyodalmak szálai, melyek mind jobban összegubancolódnak Szabó Borbála és Dinyés Dániel meseoperájában: tizenegy (tizenkét) szereplő – égiek, földiek, alvilágiak – történetét figyeljük két röpke felvonáson át a furfangos happy (?) endig.

A librettót jegyző (s alighanem a cselekmény bonyolódását kiötlő) Szabó Borbála nem az egyes karakterek alapos kidolgozására fektette a legnagyobb hangsúlyt: a három párka, Zeusz és Héra, Hádész és szolgája, a már emlegetett ifjú, egy tehenésznő és öreg barátja, továbbá egy szobrász egy-egy tulajdonságot, állapotot, archetípust jelenít meg. Arra azonban kétségkívül ügyelt a szerző, hogy minden színre lépő szerepívet kapjon, mélységeket és magasságokat járhasson meg, valahonnan valahová jusson az előadás során – s tette mindezt azért, mert a Bárka meseopera-előadásának célja a gyerekek megszólítása. A sok bonyodalom dacára is remekül követhető sztori, a hangulat- és karakterfestő áriák és duettek-tercettek mellé a felnőtt közönségnek is imponáló apró következetességek és poénok jellemzik a Párkákat: az égiek például földi neveket (Zeusz Zoli bácsi, Héra Hédike, Hádész Henrik és a három sorsistennő: Klárika, Lenke, Andika) viselnek, cserébe a földiek görögöset és beszélőt (Küon, Grüllé, Haplusz, Lainosz), a dalmű recitativói közül disztichonok villannak ki, s Dinyés Dániel zenéje számos műfajt és stílust megidéz a keringőtől a tangón át a swingig, olykor népiesbe, olykor operettbe, olykor musicalbe hajlik, s mindvégig ritmusban tartja az előadást.

Göttinger Pál debreceni Mágnás Miskájához nem volt szerencsém, így összehasonlítási alapként csupán a Soharózával készített Mindenütt jó és a tavalyi évadban bemutatott Harminchárom változat Haydn-koponyára című előadás (melyről kritikánk itt olvasható - a szerk.) áll rendelkezésemre, mégis úgy tetszik: a Bárka fiatal rendezőjének jól áll a zenés rendezés. Különösen jól jött ki a Párkákkal, amelyben egyetlen szónyi próza el nem hangzik, így a produkcióban nyoma sincs a már citált Haydn-előadás, de a szputynikos A vágánybenéző vagy a székelyudvarhelyi Love & Money apróbb-nagyobb tempóproblémáinak, ehelyett svung van, játékkedv, fantázia. És hatalmas ugrálóvár, mászóka, mászófal, csúszda: Csík György díszlete színes, szélesvásznú, három szinten működtetett játszótér; Kovalcsik Anikó jelmezei erős, jellemfestő jelzések; a reflektorokban minták, színes fóliák, mintha varázslat volna az egész. Sehol semmi reália: Lainosz, a szobrász lufiból fabrikál szobrot, Hádész üstje felfújható úszómedence, benne sok száz gumilabda, Abu, a bérgyilkos fegyvere leginkább rádióantennára hasonlít, az égből pedig ömlik a szárazjég; nincsen fojtogató tét és valóságillúzió: mese van, habbal és kimondott tanulsággal.

Dinyés Dániel minden bizonnyal a Bárka színészeihez igazította a meseopera zenéjének nehézségi fokát, így is derék teljesítmény, hogy a játszók átlag feletti színvonalon abszolválják az anyagot. Vagy éppen magukhoz hajlítják: Seress Zoltán aranykalapos, majd cilinderes főistene például a húszas évek skatulyából előhúzott, már puszta megjelenésével is szórakoztató táncoskomikusa „elfogadható énekhang és -technika, virtuóz mozgáskultúra és tánctudás, jó színészi adottságok”, ahogyan a Színházművészeti Lexikon írja. Szorcsik Kriszta Hérája férje folytonos hűtlenségét igyekszik isten, ember és önmaga előtt tisztára mosni. Varjú Olga jó-, Spolarics Andrea rosszakaratú párka, Varga Anikó sorsistennője maga a befolyásolhatóság, mégis a mérleg nyelve. Hárman csintalan, mindig és újra összekapó kislányok, akiknek legkedvesebb szórakozása apjukat bosszantani. Színjátszásuk mégsincs egy stílben: Varjú Olga erős, Varga Anikó pasztell színekkel megfesti, Spolarics Andrea erőteljesen elrajzolja a figurát. Vargához mindazonáltal szépen passzol Ilyés Róbert ugyancsak visszafogott, érzékeny, behemót szobrásza, ám Gados Béla szűk regiszteren játszó Hádésza kevésbé adekvát párja Spolaricsnak. Plasztikus önimádattal és harminckétfogas mosollyal formálja meg Küónt, minden női szívek sanyargatóját Telekes Péter, érzékletesen játssza el Grüllé megfiatalodását és saját érzéseire ébredését Réti Adrienn. Kardos Róbert totyorászó, szeretetteljes Haplusz, Kálid Artúr filmvászonról lelépett bérgyilkos, eszményi mackómozgású álnő.

Az előadáson kívül is, belül is van Hoffer Károly: a fiatal és tehetséges bábszínész fekete frakkban mozgat és tárgyanimál, szolgál és együttműködik, tulajdonképpen ő a mindvégig színen lévő deus ex machina, a színház(i) a színházban, az élő geg. A végefüggöny előtt Klárika, Lenke és Andika épp úgy csodálkozik rá, mint a bonyodalom elején Küónra. Ha az ő története is ilyen – színes, izgalmas, tanulságos, sodró –, érdeklődve várhatjuk, mire jutnak vele a Bárka színházi párkák.

Szerző: Markó Róbert






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.