Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

EGYSZER ÉLÜNK, AZ SE JÓ

Sz. Deme László a Háromszögekről - KRITIKA

Háy János háromszögei nem csalfa és céda szerelmeket fognak össze, hanem fojtogató natúr érzelmeket.


A szerelmi háromszögeket mára elcsépelt témává koptatta a színházi irodalom. Számtalan variációját láttuk jól-rosszabbul megírt bulvárkomédiákban; már gyanús, ha párkapcsolati sokszögek merülnek fel: biztos, megint közhelyes klisével bombáznának. Háy János háromszögei nem csalfa és céda szerelmeket fognak össze, hanem fojtogató natúr érzelmeket. Háromszögeket, szerelmi szenvedély nélkül. Családi színjátékként jelölt darabjában egy középkorú Férfi kiszeret középkorú Feleségéből, és elhagyja egy jóval fiatalabb Lányért, ám végül nincs bátorsága, vagy nem tud belevágni az új életbe, s ahogy a szakításnál neje előre megjósolta, rövid idő leforgása után visszakéredzkedik régi, áporodott, megszokott kapcsolatába. A kiúttalanságot árnyalja, hogy a lineáris történetet múltbeli emlékek és álmok szabdalják, kíméletlenül a nyomasztó háromszögek generációról generációra történő öröklésére fókuszálva. A Férfi ugyanúgy menekül otthonról, ahogy anno a Lány apja tette. A Lányt ugyanúgy elhagyják, ahogy anyját elhagyták. A Feleség ugyanúgy megmérgezi kapcsolatát a Férfival, ahogyan Anyja is mételyezte a férje életét, és gyerekeik ugyanúgy megzavarodnak majd, ahogy a Lányt is összezavarta, mikor Apja elköltözött otthonról, magára hagyva őt is... És így tovább a végtelenségig. Minden fellángolás csak időszakos, minden tűz elhamvad, minden boldogság végül összeroskad, és mindez ismétli önmagát, ahogy tavaszra nyár jön, őszre meg tél.
Mióta Háy kiírta magából sajátosan groteszk „népszínműveit", és drámai érdeklődése a középosztály érzelmi, családi viszonyai felé fordult, jóval pesszimistább hangot üt meg. Az ironikus és szellemes dialógusok stílusa más nyelvi regiszterben ugyan, de ugyanazzal a kaján humorral vesézik ki egyszerűen megfogalmazott gondolataikkal a leghatalmasabb kérdéseket, a végkicsengés viszont sokkalta nyomasztóbb. Régen a tragikus végkifejletek mellett mindig volt egy Fiú, vagy más, kevésbé meghatározott szereplő, akinek a sorsában lehetett bízni. Most már minden szereplő általánosított, kevésbé konkretizált, de egyikük alakjában sem fedezni fel semmit, ami optimizmusra adna okot. Marad a kiúttalanság mint látlelet.
Göttinger Pál rendezése a Magyar Színházban hűvösre konstruált atmoszférát teremt, amelyben a mondatok sebészi pontossággal vagdoshatják a szíveket. Minden közel és mesterkéletlenül történik: a Sinkovits Stúdióban a közönség két hosszanti oldalról szemléli a kifutószerű játéktéren zajló eseményeket. Intim pillanatok, könnybe lábadt szemek, visszafojtott indulatok árulkodnak a feszültségről, de minden teatralitás nélkül, már-már a mindennapok szürkeségével tudósítanak. A szöveget mai ruhákba öltöztetett mai gesztusok kísérik, semmi díszítés, semmi hatásvadászat, semmi kitörő fellángolás. Már a darab sem teremt miliőt a figurák köré, az előadás alakjai is steril térben és helyzetekben tudósítanak háromszögeikről. Legalábbis többnyire, mert kissé zavaró színekkel, talán frissítésként, olykor a stilizáció mellé, csusszan némi polgári realista poénkedv, de gyorsan, szinte nyom nélkül el is hal, hogy újra a mindennapi használatban megkopott érzések ütközhessenek egymással a szürkés csatatéren.
A színészi játék a közelség és a semleges, természetesen mondható szöveg miatt lemond a nagy ívű alakításokról, és hétköznapi személyiségeket teremt. A Feleség szerepében Kubik Anna az elhervadástól és anyja halálától őszintén megijedt asszonyt alakít, aki a szakításkor észérvekkel, szinte matematikai egyenletként vezeti le a Férfinak, miért is fog visszatérni hozzá. Kubik hangjában annyi érzelem sűrűsödik, hogy majdnem hihetünk a figurának, csakugyan „megváltozott", szeretné megmenteni a házasságát, ám később, a könnyek után kárörvendően átszellemült arccal figyeli a mégis távozó Férfi kálváriáját a Lánnyal, sajátos kívülállóként. Erre a kint is, bent is pozícióra szinte valamennyi szereplőnek lehetőséget adnak a Kalmár Bence jelzésszerű rekvizitumokat használó díszletének két végpontján álló fotelek. A zömmel páros jelenetek így kerekednek ki színpadon háromszögekké. Fotelből figyeli Császár Angela is rezzenéstelen arccal, a Feleség Anyjaként, hogyan megy tönkre lánya házassága, ahogy ő jó előre megmondta, és a férfiak is ücsörögnek a fotelekben. A Férfit Horváth Lajos Ottó alakítja; robosztus alkat, de ha kell, gyermeki tisztaságú pillantással néz ártatlanul. Játékában egyrészt a hímdominanciát mentené, másrészt viszont van benne valami gyenge, simulékony is: kissé már papucs és nyárspolgár, füllentős és hiú, olykor meg is bántódik. Igazán remek az a pillanat, mikor az elvetélésről értesülve kitör belőle a gyerek elvesztése miatti feszültség, ami egyben a felszabadulás tánca is, hiszen ha nincs új gyerek, új kötelék, akkor szabadon visszakulloghat a feleségéhez. Ekkor változik a Lányt játszó Holecskó Orsolya is a kezdetben magabiztos fiatal nőből egy pillanat alatt rémült és magára hagyott kislánnyá. Császár Angela és Fülöp Zsigmond párosa a jelenre nehezedő múltbeli alakokként többféle színt és karaktert is felvonultat, de mindegyik szülő modell sajátossága marad, hogy inkább rombol, mintsem érzelmeket erősítene. De ez voltaképpen bármelyik szereplőre igaz: ebben a világban bármit is tesz az ember, bármiként viselkedjen is, mindenképpen sebez, és pórul jár. Nehéz lehangolóbbat elképzelni, mint amit a hazatérő Férfi mond a végén: „Nem lesz jó, csak úgy lesz rossz, ahogy már megszoktam, hogy rossz." Világos meglátás, nem patetikus, de ezzel a mondattal bárki koporsófedelet húzhatna magára.


Háy János: Háromszögek
Dramaturg: Gecsényi Györgyi. Díszlet, jelmez: Kalmár Bence. Rendezőasszisztens: Lévai Ágnes. Rendező: Göttinger Pál.
Szereplők: Kubik Anna, Horváth Lajos Ottó, Holecskó Orsolya, Császár Angela, Fülöp Zsigmond.
Magyar Színház, Sinkovits Imre Színpad, 2011. március 9.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.