Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Szerelem tesztüzemmódban

Valóságossá válhat-e egy virtuális kapcsolat? Beleszerethetünk-e valakibe, ha sosem találkoztunk, kizárólag e-mailben kommunikálunk? Fölboríthatja-e az életünket egy létező, ám mégsem valóságos személy? Erről szól az Orlai Produkciós Iroda legújabb előadása. A Gyógyír északi szélre című darabnak Balatonföldváron lesz a premierje, majd július közepétől az Óbudai Társaskör kertjében játsszák tovább. Az előadást Göttinger Pál rendezi.
- Amikor elolvastad a szövegkönyvet, mi tetszett benne a legjobban?
- Elsősorban az, hogy egy olyan dologról szól, amiről épp sokat tudunk. Sőt, talán már el is avult, amióta a facebook létezik. A történet szerint egy félregépelt e-mail cím miatt levelezni kezd egy nő meg egy férfi, és szinte akaratlanul, de függőjévé válnak ennek a kapcsolatnak. Egyszerűen nem bírják abbahagyni. A tétnélküliség miatt – hiszen nem is ismerik egymást – egyre bizalmasabb viszonyba kerülnek, míg végül olyannyira fontossá válnak egymás számára, hogy feldúlják a saját életüket. Másodsorban az tetszett meg, hogy minden hullámvölgyével és csúcspontjával együtt lejátszanak egy komplett kapcsolatot, anélkül, hogy valaha találkoznának. Az a jó dráma, amikor mind a két félnek ugyanannyira van igaza. Nagyon nehéz kibillenni abból, ha az ember egy fölvett pozíció miatt sarokba szorul, ez mindenkinek ismerős helyzet.
- Levéldrámák esetében – vegyük ezt is annak – mindig fölmerül, hogy a személyes találkozás hiánya elég sok problémát vet föl, színházi értelemben. Itt milyen megoldást találtatok?
- Nem mondom, hogy nem vettünk nehézségeket a nyakunkba, rengeteg színházi szabályt fel kellett rúgni, újra ki kellett találni. Ráadásul az internetes levelezés sajátosságait nem könnyű színházra lefordítani. Hogyan játszol el például egy szmájlit? Amíg nem ismertük ezt a jelrendszert, sokkal átgondoltabban kellett fogalmazni, talán pontosabbak voltak a mondatok. Lehet, hogy én boldogan azt írom, hogy „te mekkora hülye vagy”, de ő úgy olvassa, hogy konkrétan lehülyéztem. És összeveszünk egy életre, pedig én jót akartam írni. Csak lemaradt egy szmájli. Vagy: gubbasztok a gép előtt, hogy válaszoljon már, mert egy email húsz másodperc múlva is érkezhet, de lehet, hogy csak három nap múlva jön. Közben élem az életem, nevelem a gyerekeim, de a fél szemem folyamatosan a böngésző bal sarkában van, hogy mikor csilingel már. Ezek játszható dolgok, de mégis álszituációk, mert a szereplők színpadon ugyan egymás mellett, de végig egyedül vannak. Sok ilyenfajta „szituáció helyetti szituációt” ki kellett találni, hogy begyűjthetőek legyenek azok a feszültségek, amikből megfogalmazódnak a levelek.
- Gyakorlatilag két monodrámát csinálsz egyszerre?
- Nagyjából. Két előadást kell rendezni, és úgy intézni, hogy ne kinyírják egymást, hanem erősítsék. De közös jelenetben is gyakran előfordul, hogy a színészek nem ugyanott tartanak. Következetesen végiggondolják az elemzéskor, hogy hol járnak, és mégsem ugyanaz jön ki. De Fullajtár Andrea és Őze Áron két nagyszerű stílusérzékkel megáldott színész, és bízom abban, hogy a történetmesélés olyan szintjére jutnak el, ahol jó érzéssel bezárkózhatnak a saját világukba, és mégis érdekes lesz nézni.
- A fentebb említett félreértés nem csak a szmájli hiányából eredhet, hanem abból is, hogy máshogy működik a férfi és a női agy, és mivel nem látják egymást, a leírt szavak egészen más jelentést kaphatnak. Gondolom, nem kevés ilyennel találkoztatok.
- Próbálunk ilyesmiket keresni, főleg a végén, hogy ki mit hall szerelmi vallomásnak. A nagy alapkérdésekben összhang van közöttük. Végzetes félreértésbe nem csúsznak, de sok apróba igen. És ezeket kell ismerőssé tenni a nézők számára. Maga a szerző a tipikus különbségeket nagyítja. Az egyik oldalon a „nekem nagy tartásom van, rideg és bonyolult vagyok, Judit, nem kell kinyitni a szobákat a kastélyomban, azok maradjanak zárva” jellegű hozzáállás van, a másikon az „igen, tegnap tökéletesen az ellenkezőjét mondtam, és akkor mi van?” jellegű. Semmiképp sem akarunk az általánoskodás, a felületes emberi kapcsolatok témájában csinálni előadást. Pont arról kéne szóljon, hogy ebben a villámkommunikációban az ember megmagyarázhatatlan érzékkel észreveszi a komolyan vehető választ egy fél sorból is. Ez ugyanaz, mint amikor a facebookon negyven ember kommentel, akik közül húszat nem ismertél soha, és mégis biztos kézzel kiszúrod azt a szellemes választ, ami földerít, és abban a pillanatban úgy érzed, lett egy szellemi társad. A mechanizmus olyasmi, mint egy száz évvel ezelőtti táncrend. Csak táncolni látom, de máris gondolok róla valamit, és az vagy tetszik, vagy nem. A darabban az az izgalmas, hogy ennek a kapcsolatnak mesterséges kezdete van. Ők sem hiszik el egészen, hogy benne vannak. Részint benne is akarnak maradni, kalandozni, részint eltartják maguktól, mert az a megérzésük, hogy ez teljesen értelmetlen. Ez párhuzamosan nem mehet sokáig, előbb-utóbb el kell dőlnie. És egymást odáig hajtják, hogy házasságok kerülnek veszélybe, életpályák törnek meg. Közben pedig az egész mégsem értelmetlen, mert valami miatt sokat számított az a mondat, amire muszáj volt válaszolni, és amitől borult minden.
- Ez akár egy romantikus helyzet is lehetne, mint egy XIX. századi regény, ahol nem találkozhatnak a szerelmesek, csak leveleznek. A dolog alján ugyanez van.
- Nem olyan korban született a darab, hogy az ember átadja magát a romantikus érzeteknek. Nem rendeztem még nagyon sok előadást, de több olyan volt, ami tulajdonképpen arról szólt, hogy az ember élesben nem mer nagy szavakat használni. Ez a két ember „tesztüzemben” próbálgatja, hogy mi lesz abból, ha azt írják: „éjjel-nappal magára gondolok”. A nő boldog, harmonikus, kiegyensúlyozott házasságban él, de ott nem mondanak ilyeneket. És most talált egy érdekes embert a drót túloldalán, akivel nem kell viselkednie. Időnként leseggfejezik egymást, aztán szerelmes szavakat írnak, aztán a másik ruházatáról érdeklődnek, mint egy telefonszexben. Szinte bármit megtehetnek, és ebben olyan erővel szabadulnak föl, hogy ki sem tudnak lépni. A legnagyobb baj az, hogy megússzák a szerelem kémiai részét. A saját magukéval vannak elfoglalva, nem a másik által generálttal. Nem tudom, akik a nézőtéren fognak ülni, keveredtek-e hasonló helyzetbe. De szerintem mindenki be tud számolni olyanról, hogy vajon hogy az ördögbe’ lehet, hogy hajnali két óra, és még mindig a facebooknál ülök, mert fölkerült egy bizonyos lánynak a nyaralási albuma, és faguriga legyek, ha nem lesz benne valahol egy bikinis, úgyhogy végignézem már azt a kétszázötven képet, annak ellenére, hogy párkapcsolatban élek… Erről már születtek tanulmányok, mérhető a gép előtt eltöltött holtidő, nem megy a munka, és csak nézem valaki másnak az életét, aminek egy kis időre én magam is részese leszek.

forrás: 





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.