Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

VITRUÁLIS ROMÁNC

Kell a minőségi bulvár, elvégre néhanapján, kiváltképp nyáron, leginkább csak szórakozni akar a néző a pénzéért. A hangsúly persze a minőségi jelzőn van. Az osztrák író sok nyelvre lefordított, nem túl technikás lektűrjét valamelyest megemelik a színészi alakformálások. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA.

Az internetes, facebookolós, lájkolós intermediális világ átalakítja a kapcsolatainkat, a nyelvünket, a gondolkodásunkat – masszív tanulmányok számolnak be minderről. Ami tegnap trendi újdonságnak számított, gyorsan lesz elavult régiség. Jönnek az újabb és újabb kütyük, csak kapkodjuk a fejünket, hogy mivel bombázza éppen a techkultúra a felnövő nemzedékeket. Az email nemrég forradalmi kommunikációs eszköz volt, ám lehet, hogy hamarosan végképp kiszorítja valami más.

A bécsi Daniel Glattauer 2006-os regénye, a talányosan szívdöglesztő című Gyógyír északi szélre évekig vezette a német nyelvterület toplistáit. A könyvből készült színpadi játék nem vállalkozik többre, mint hogy megismertesse nézőjét egy sűrű email-váltásokból szövődő virtuális szerelem csapongó fordulataival. A sztori alapja, hogy Emmi Rothner, a harmincas, kétgyermekes, konszolidált házasságban élő fiatalasszony emailben akarja lemondani a Like magazin előfizetését, ám egy betűvel rendre többet billentyűz be a laptopjába, mint kellene, s üzenete egy ismeretlen férfi számítógépén landol. Leo Leike, a szingli negyvenes internetes nyelvész, akit a kéretlen küldemények elérnek, eleinte csak csodálkozik, majd egyre kíváncsibban bonyolódik bele az alkalmi távkapcsolatba. Tavaszra nyár jön, email emailt követ, s hőseink egyszer csak bevallani kényszerülnek, hogy menthetetlenül vonzódnak egymáshoz, s minél több órát szeretnének együtt tölteni a – virtuális – térben. Van azonban egy apró bökkenő: Emmi „úgyszólván férjes asszony”, ami eleinte csak beárnyékolja, ám végül szétrobbantja bimbózó kapcsolatukat. A szegény szerencsétlen férj valahol a sötéten derengő internetes cybertérben természetesen baleseti sérült, ahogy az az érzelmes lektűrökben dukál. A giccses melodráma kulminációs pontján egy üzenet erejéig ő is beszáll a levéláradatba, hogy egy éjszakára a betolakodó hím karjaiba lökje, s ekképpen végképp magához láncolja asszonyát.

A színpadi játék több sebből is vérzik, s a Göttinger Pál rendezte előadás újra meg újra azt nyomatékosítja, hogy nem árt, ha a (minőségi?) bulvárszerző felvértezi magát némi dramaturgiai ismeretekkel. Mert hiába a gondosan cizellált érzelmek fellángolása-felhabzása, ami magával ragadhatná az érzékeny női szíveket, ha a szereplőknek nincs igazi drámai hátországuk, s a soványka cselekmény szigorúan kötött pályán halad előre, eredeti fordulatok, megtorpanások, mellékszálak nélkül, majdhogynem kiszámíthatóan. Emmi és Leo mindvégig a számítógépével kommunikál a játékban, s nem a partnerével, és bár mindketten fennhangon mondják a masinába gépelt email-textusokat, monologizáló megszólalásaikból mégsem lesz igazi dialógus. A rendezőnek e drámaiatlan formát kellene valamilyen módon feloldania, s úgy lebonyolítani a játékot, hogy közben azért percről percre fenntartsa a néző figyelmét. A kétfele osztott, mégis egy légterű sivár játéktérben (díszlet: Sebő Rózsa) az egymástól fizikailag távol élő férfi és nő cselekvései nagyrészt kimerülnek a szobából való gyakori kimenetelben és visszatérésben, az íróasztaltól való fölkelésben és visszaülésben, ruhaváltásokban, ajtónyitásokban, ajtócsukásokban. S bár az internetes kommunikáció, mint közismert, atomizálja a személyiséget, s jócskán behatárolja a fizikai mozgásterét is, a cselekvések monotóniáját azért, színpadon legalábbis, célszerű lett volna valamiképpen oldani.

Az előadás két szereplője, Fullajtár Andrea és Őze Áron persze mindent megtesz azért, hogy színpadi élettel töltse meg és némi humorral is feldúsítsa a meglehetősen szimpla drámai matériát. Fullajtár széles érzelmi regiszteren játszva, színesen és érzékletesen hozza a váratlanul jött kapcsolatba feledkező, egyszerre óvatos és merész fiatalasszony alakját. Cikázik és taktikázik, önfeledten kitárulkozik és durcásan magába zuhan, gyöngédséget kunyerál és vadócmód, szeszélyesen tombol: Emmit, látjuk, mindenestől elragadja a lobogó érzelem. Őze Leója zártabb és szálkásabb, fiúsan férfias és macsóságában is visszafogottan óvatos duhaj, s miközben figurájának arcéle lassacskán kirajzolódik, azon töprengek, mikor és miben láttam Őze Áront ilyen könnyednek, szenvedélyesnek.

Hogy az Orlai Produkciós Iroda előadása végül mégiscsak kínál némi élvezeti értékeket az óbudai tömbházak közé ékelődött játszóhelyen, jórészt az ő szerepformálásuknak köszönhető. A közönség – asszonyok és fiatal párok, nyugdíjasok és zsivajgó tinédzserek – hálás is érte. Kifele jövet hangosan taglalják az előadás fordulatait és fortélyait, a bejáratnál álldogálva vitatják meg a színi történéseket. Már a parkolóhoz érek a sötétlő utcán, mikor még mindig hallom lelkes futamaikat.

Szerző: Kovács Dezső






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.