HOGYAN ÍRJUNK MESEJÁTÉKOT?
Szabó Borbála író mesedramaturgiai traktátusát Göttinger Pál rendező olvassa fel.
2011. augusztus 9. 19h KULTÚRFÜRDŐ (Király fürdő udvara)
Milyen a mai, jó mesejáték? Vajon lehet-e sajátos receptje, vannak-e leírható szabályai? Nagyon zavaró az, ha „nem jó” a mese vége? Elviselik a gyerekek a több dimenziós problémalátást, a drámai gondolkodást? (Mondjuk: lehet a gonosz szereplő is „ember”, csak nehéz gyerekkora volt? Vagy legyen a lelke szénfekete?) A mesejáték csak akkor működőképes, ha nyelvileg „egyszerű”, minden rétegében érthető? Vagy elvárható a szerzőtől (és elfogadható a gyerekek részéről), hogy ilyen szempontból is több dimenziós alkotás szülessen? Mennyiben igényelnek másféle humort a gyerek nézők, mint a felnőttek? Szórakoztató elméleti fejtegetés példajelentekkel, királyfikkal, királylányokkal, gödörbe zuhant hősökkel, arra járó öregnénékkel - és egy igazi csata!
Szabó Borbála író. A Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori iskolájának ösztöndíjasa, kutatási területe a mesedramaturgia. Ő írta a Tatabányai Jászai Mari Színházban bemutatott Nesze! Nesze! Nesze! c. darabot, a Líra és Epikát (Varró Dániellel), amelyet Nyíregyházán (r.: Göttinger Pál) és a Budapest Bábszínházban (r.: Mácsai Pál) is bemutattak, valamint a Párkák c. meseopera (r.: Göttinger Pál) librettóját (zene.: Dinyés Dániel). Emellett fordított a budapesti Katona József Színháznak (Schimmelpfennig: Golden Dragon), és írt egy egyszemélyes bohózatot, a Telefondoktort, amelynek nyilvános olvasópróbája a tavalyi Kultúrfürdőben volt, és amelyet azóta be is mutattak a Bárka Színházban, Orosz Dénes rendezésében. Legutóbbi munkája a Bánk bán mai magyar nyelvre való átirata, amely a kecskeméti Katona József Színház bemutatója (r.: Bagó Bertalan).
Göttinger Pál rendező. A színművészetis színházrendező-szak után három évig szabadúszóskodott, majd egy évig a budapesti Bárka Színház tagja volt. Számos magyarországi és határontúli kőszínháznál és független társulatnál vendégeskedett. Nagyrészt kortárs szerzők drámáit állította színpadra. Munkatársaival először mutatta be Magyarországon Dennis Kelly, Conor McPherson, Martin Crimp, Duncan Macmillan műveit. Öt magyar ősbemutatót is készített, Erdős Virág, Szabó Borbála/Varró Dániel, Esterházy Péter, Szabó Borbála/Dinyés Dániel és Háy János egy-egy új írásából. A prózai színházi előadások és a Magyar Rádiónak készített hangjátékok mellett rendezett barokk és kortárs operát, kórusimprovizációs előadásokat és egy operettet is. A legutóbbi évadban színészként is bemutatkozott, Szabó Borbála Telefondoktor című monodrámájában. Ő rendezte a Halastó operabemutatóit (Cupido és a Halál, Az elvarázsolt disznó), valamint a Soharóza három előadását (Éhség, Ördögkatlan projekt, Mindenütt jó).