Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

PATA-CSATA

IV. Ördögkatlan Fesztivál 
Az idei fesztivál első három napjáról egyszerűbb lenne viharjelentést írni, mint fesztivál-beszámolót. Miután a szervezők már a megnyitón hangot adtak az időjárás miatti aggodalmuknak, a második napon, mintha maga az ördög (?) küldte volna, ránk szakadt az ég. OROSZLÁN ANIKÓ BESZÁMOLÓJA. 

Ekkor a pata-csata átmenetileg nem a színházi előadások sorszámaiért folyt, hanem a szárazon maradásért. Végül aztán sem a kitartó katlanjárók, sem a fellépők nem lankadtak, úgyhogy hiába a pokoli időjárás és a gyakorlatilag elöntött falvak, egyetlen program sem maradt el. A megnyitón Nagyharsányban szerda este – ahogy minden évben – a közönség jelentős része helybeli, az ő büszkeségük is ez a fesztivál, amely – politikai viharok ide vagy oda – nagy egyetértésben és az ügy iránti elkötelezettségben valósul meg immár negyedszer. Bérczes László büszkén tereli össze a három helység polgármesterét és a többi, a szervezést segítő többi prominenst is. A két fővédnök közül csak egyikük lehet jelen fizikai valójában: Törőcsik Mari színpadra lépését és szavait is hatalmas taps kíséri, miután elhagyja a színpadot, egy ünneplőruhás asszony szalad oda kezet csókolni neki. (A fesztivál másik fővédnökét, Cseh Tamást egy, a tiszteletére a faluközpontban felállított színpad idézi meg, ahol bárki bármikor előadhatja a dalait.) Törőcsik elmondja: a fesztivál puszta léte is arra utal, hogy a közönségbe vetett bizalom nem alaptalan. Mindez rímel Bérczes szavaira is, aki szerint a fesztivál olyan lesz, amilyenek a résztvevők. Lelkesedésben és elhivatottságban nincs is hiány, a közönség a bennfentesek cinkos örömével tapsol a kisharsányi Őszirózsa Nyugdíjas Klub műsorának. A köszöntők és a helyiek fellépése után Berecz András, majd Ferenczi Györgyék nyitották a rendezvényt. Ugyanitt, a Narancsligetben, a Kossuth 30 Galériában látható Somodi Hornyák Szilárd, Kovács Gabriella és Novák Erik kiállítása. Az alkotások közös vonása talán a sok szín és az irónia lehetne. Kovács szobrai a nőséget, Somodi Hornyák művei az (alkotó, létező) ént figurázzák ki, Novák indiánportréi pedig groteszkek, monumentálisak, ijesztőnek hatnak. Mindez erős kontrasztot képez a szomszéd helyiségben található festményekkel, amelyek a berettyóújfalui Igazgyöngy Alapítvány és Művészeti Iskolai diákjainak mesék által ihletett alkotásai. Naiv, színes gyerekrajzok ezek, ám az értelmezésüknek-értésüknek komoly tónust ad az előtérben elhelyezett, a többségében szegénységben élő fiatal alkotókat bemutató fotótabló. Csütörtök reggel Kisharsányban a MEDIAWAVE udvarában még csak néhány álmos szervezőt látni, és – kivételes jelenség – a színházi sorszámokért sincs sorban állás. A Kovács udvarházban Sándor József Péter „Alkotász” üvegből és csempéből készült játékszobrai láthatóak, amelyek, bár kitűnnek a disznóól és a pajta keretezte romos környezetből, az arra járó gyerekek használatában mégis játszótéri mászókákká alakulnak olykor. Ugyanitt az Istálló Színházban volt látható csütörtök este a Pécsi Művészeti Szakközépiskola drámatagozatos diákjainak diákszínjátszó fesztiváldíjas előadása, a Leonce és Lena, vagy – vagy! – (rendező: Tóth Zoltán). A produkció úgy képes a profizmusra, hogy közben megvan benne az összes pozitív diákszínházi attribútum is. A fiatalok figyelemre méltóak, néha mégis, mintha át szeretnék lépni a saját határaikat, túl sokat akarnak adni. Mégis izgalmas, ahogy a tizenévesek szűrőjén át látható a romantikáról, szerelemről, színházról alkotott vélekedés. Az egyszerű, „nézők között közlekedő” dramaturgia fizikailag is (a bálák között az istálló terében) és a gondolatok tolmácsolásának szintjén is működik. Klasszikus szöveg és pop-rock dalok egyvelegében, interaktív formában kapjuk a szellemes riposztokat, amelyekkel a szereplők/színészek nem kímélik sem egymást, sem a nézőt, sem a világot. Ugyanez a helyszín ad otthont másnap Szabó Borbála egy személyre írott bohózatának, a Telefondoktornak. A valós tér és a fiktív helyszín (nőgyógyászati rendelő) kissé idegen egymástól, de a Békés doktort játszó Göttinger Pál hamar magához vonzza a közönség figyelmét. Az alaphelyzet meglehetősen egyszerű. A feleségéhez őszintének lenni nem merő doktor beletöri a kulcsot a zárba, ezért órákra a rendelője foglya lesz, miközben telefonon (mindjárt három darabon!) próbálja elrendezni a kellemetlen helyzet okozta, egyre sokasodó problémákat. Partnerei a darabban a (komikus sztereotípiáknak egyébként tökéletesen megfelelő) feleség, a házsártos mama, a legjobb barát, annak szeretője, valamint két kislánya, az éppen riasztott lakatos, és egy mindenórás páciens – mindannyian a vonal másik végén. Doktor Békés a bohózatok klasszikus dramaturgiája szerint – a közönség legnagyobb örömére persze – egyre inkább belebonyolódik a saját helyzetébe, mígnem, mintegy katarzisként kiderül, hogy „rettegett” neje szeretőt tart. Göttinger energikusan játssza végig a nyolcvan percet. A poénok, annak ellenére, hogy a soron következő sokszor kiszámítható, mégsem válnak általánosan monotonná. Tele a mai magyar valóságra vonatkozó referenciákkal, Szabó Borbála szövege megállja a helyét, és Békés Dénest sem unjuk meg annak ellenére, hogy a telefoncsörgések szaporasága és az ismétlődő gegek néha a tévékabarék műfajhatára közelébe sodorja a befogadói élményt. Sok tapasztalt katlanjáró szerint egyébként Kisharsány a legotthonosabb fesztiválfalu, nemcsak a mérete miatt, hanem a Vylyan Pincészet közelsége miatt is. Az egyik stopposunk szerint „toszkánai szépségű” helyszínen az idén is láthatóak a boroshordó-installációk (Borsos Lőrinc, Horváth Tibor, M. Páll Zoltán, Radics Márk és Per Hillo művei), a terasz pedig olyan előadók koncertjeinek adott otthont, mint Dresch Mihály kvartettje vagy a Kampecz Dolores. Pénteken Palkonyára menet beérjük a katlanjáratot is. Résztvevők elbeszéléseiből rekonstruáljuk, hogy a buszszínházban most éppen Jézus életéről forgattak alacsony költségvetésű filmet (főszereplő-válogatás jelentkezéses alapon). Palkonyán a déli órákban kevesen vannak, de mindenki a Nézőművészeti Kht. és a Manna Kulturális Egyesület előadására kíváncsi. A sorszámos rendszer következtében sokan kívül rekednek, és a faluház ablakán át kívülről próbálják végighallgatni Scherer Péter és Kovács Krisztián A gyáva című darabját. Kovács és Scherer a nézők között téblábol, ettől az azonnal kezdődő produkciónak valahogy furán realisztikus hatása lesz. A téma (a kábítószerről lejövőfélben lévő fiú és a világ előtt „szégyenét” eltitkoló apa kapcsolata) zavarba ejtő, a nézői reakciók mégis inkább a szöveg és játék humorára érzékenyek leginkább. Scherer könnyebben, Kovács nehezebben ingázik a figura/narratíva és a valóság között, ami talán nem is meglepő, hiszen a szöveg tulajdonképpen a fiú monológja, a színművészetire begyakorolt húsba vágóan hitelesen előadható szöveg. Meg sem kell tanulni. Kovács játéka őszintének és eleminek hat, amire a helyszín civilsége és eszköztelensége is rásegít. A részben ott, aktuálisan kialakuló narratívába beépül a kinti madárzaj és autódudálás, összemosódik a kint és a bent, miénk lesz, „falusivá válik” az egész. A megkérdezett fesztiválozók többsége pedig éppen ezt szereti a katlanban; a civilséget, a vidékiséget, egymás közelségét. Hogy még az infópontok nyitása után öt perccel elfogyó sorszámokért vívott pata-csata sem komoly és barátságtalan, hiszen itt „mindenhova be lehet jutni”, és ez fontos.

Szerző: Oroszlán Anikó

forrás: http://www.revizoronline.com/





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.