Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

"NEM ADHATOM A NEVEM" - INTERJÚ GUELMINO SÁNDORRAL A MAGYAR SZÍNHÁZRÓL


"A Magyar Színház megszűnése a tét" - nyilatkozta nekünk Őze Áron, a Magyar Színház igazgatója, aki arról számolt be, hogy a csomag, amit a fenntartótól jelenleg kapnak nem lesz elegendő az évad kivitelezéséhez, az adósságok rendezéséhez és elmondta, hogy ő lehet az intézményben az utolsó igazgató. A Színház.hu most Guelmino Sándorral beszélgetett a helyzetről, aki lemondott a színház művészeti vezetéséről.

Mintha egy kicsit eleged lenne...
Guelmino Sándor: Néha előfordul, hogy az embernek elege lesz, ha rosszul megy egy próbafolyamat és reménytelennek látja a pályáját, de ami most történik a színházakban, a kultúrában, az egyszerűen perspektívátlan... A színészekkel folytatott beszélgetéseim során folyton kiderül, mindenki azon tűnődik, mit csinált a főiskola elvégzése előtt, amihez esetleg vissza tudna kanyarodni, vagy milyen vállalkozásba tudna fogni. Szörnyű, általános létbizonytalanság, pánik, vagy apátia uralkodik.
Újra felmerül benned, hogy jogász legyél?
Guelmino Sándor: (Nevet.) A vicc szintjén igen, de negyven évesen csak nem fogok gyakornokoskodni. Nem véletlenül hagytam ott a jogászkodást.
Egyszer azt nyilatkoztad, hogy az embernek folyamatosan foglalkoznia kell azzal, van-e még elég muníciója a pályához. Most, hogy a csőd szélére került a Magyar Színház mit válaszolsz erre a kérdésre?
Guelmino Sándor: Egy művészembernek folyamatosan meg kell kérdőjeleznie a gondolatait, a képességeit, aki teljesen elégedett, az magára zárhatja a koporsófedelet. Viszont, én pont az elmúlt egy évben kezdtem el igazán hinni, hogy van értelme az elkötelezettségemnek és annak, amit csinálok, olyan emberekkel, akiket korábban a szakma hajlamos volt lebecsülni, illetve olyan fiatalokkal, akik égnek a megmutatkozási vágytól. A „kemény mag” ráadásul hallatlanul tehetséges új színészekkel egészült ki tavaly. A lehető legnagyobb lendület tört meg, értelmetlenül, még mielőtt a csapat igazán kibontakozhatott volna, tehát alig maradt muníció.
Mielőtt kitérnénk arra, hogy mi történik a Magyar Színházban, a múltról faggatnálak, arról, mennyit változtatott a lehetőségeiden az, hogy művészeti vezető lettél, hogy igazgatóváltás történt?
Guelmino Sándor: Sokat változtatott. Nyilván nagy a különbség aközött, hogy az ember követ tör, mint beosztott rendező, vagy művészeti vezetőként az ő ízlése érvényesül. Amikor az Örkényből átmentem a Magyar Színházba, tudtam, hogy olyan helyre kerültem, amivel kapcsolatban rengeteg az előítélet, ahova nem járnak az újságírók, sem a szakma. Bár úgy éreztem magam, mintha a végeken lennék elásva, marha jó volt dolgozni, mert rátaláltam jónéhány értékes emberre, kialakult bennem a felelősségérzet irántuk. A munkát persze nem könnyítette meg, hogy többször elhalasztották az igazgatói pályázat kiírását, folyton csökkent a támogatás és hogy jöttek-mentek a pletykák arról, hogy meg akar szabadulni a minisztérium a színháztól, esetleg átadnák a fővárosnak. Amikor A szecsuáni jó embert rendeztem, azt hittük, a színház utolsó bemutatójára készülünk. Kétségbeesett helyzetünket és az én korlátaimat az is jelzi, hogy a Hullámtörést a vezetés rosszérzése dacára csináltam meg, sok ordítozás árán és hogy Csehov Három nővérével szerettem volna megmutatni, mire képes a társulat, de Iglódi István ezt nem engedte. Attól tartott, nem érdekelné a nézőket. Nehezemre esett megbirkózni a kérdéssel: hova jutottunk, ha a régi Nemzetiben már egy Csehovot sem lehet bemutatni. Nem értettem egyet azzal, hogy Pista úgy próbálta megtartani a közönséget, hogy egyre szórakoztatóbb irányba tolta a műsort. Folyamatosan azt éreztem, szélmalomharcot vívok, holott azért szerződtetett, mert tehetségesnek talált és a fiatalkori önmagára emlékeztettem. Sokszor vágta a fejemhez, hogy egy idő után muszáj lesz megtanulnom kompromisszumokat kötni, de ezt a gondolatot azóta sem tudom magamévá tenni, önfeladásra nem vagyok hajlandó.
Nem bántad meg, hogy eljöttél az Örkényből?
Guelmino Sándor: Nagyon élveztem a dramaturgi munkát, de az, hogy elkezdtem rendezni, idővel konfliktusokat okozott, hiszen Mácsai Pali hiányolta az állandó jelenlétemet. Úgy éreztem magam, mint az első szerelemnél, nem értettem, hol siklott félre a dolog, menteni akartam a kapcsolatot. De miután Béres Ilona -akivel a Piszkavasban dolgoztam- szólt Iglódinak, ő pedig hívott, kapva kaptam az alkalmon, annak dacára, hogy az Örkény és a Magyar Színház művészileg nem tartozott egy súlycsoportba. A Magyar Színházban azt érzékeltem, a színészeknek nagy szükségük van rám, elindultam egy másik úton.
Ennek egy állomása volt, hogy Anger Zsolttal pályáztatok a szolnoki színházra.
Guelmino Sándor: Ez azért történt, mert Zsoltival szakmai rokonságot véltünk egymás közt felfedezni. Engem pedig mindig foglalkoztatott, hogy lehetne összeterelni azokat az embereket, akikkel közös nyelvet beszélünk. A Magyar Színházban is erre tettünk kísérletet az elmúlt egy évben. A programunkban az is szerepelt, hogy egy pár fős rendezői magot kialakítunk. Ha most nincs a megtorpanás, ez sikerült volna, hiszen aki jött és dolgozott a színészekkel, jól érezte magát. Miután jött hozzánk Göttinger Pál, Pelsőczy Réka, Novák EszterKoltai M. Gábor a következő naptári évben pedig érkezett volna még Alföldi, Szőcs Artúr, Rudolf Péter...  Akik jártak már nálunk, új közönséget és a szakmát is vonzották.
Az Áron a múltkor beszélt arról, hogy a Magyar Színház szellemiségét a múltja is meghatározza és a folytonosságot próbáljátok biztosítani. Te is így látod?
Guelmino Sándor: Nyilván én a múltra másképp tekintek, mint Áron, aki akkor került a színházba, amikor még éltek, aktívak voltak a nagy öregek. Számomra is hihetetlen, hogy a mai napig hatalmas színészekkel találkozhatok a Magyar Színházban, ha velük beszélgetek, egy régi kor erejét is érzem. De én már ebből a múltból elsősorban a múltsiratást láttam, ami a színház elmúlt 10 évét jellemezte. A Nemzeti Színházból való átalakulást sokan úgy élték meg, akár a trianoni döntést. Mindig úgy gondoltam, hogy a színháznak (is) ezen túl kellene már lépnie. A folytonosság számomra nem a tradíciókba való belemerevedést jelenti, hanem a szellemi frissesség megőrzését. Egyébként erre az idősebb kollegák is törekednek. Szélyes Imre például teljesen lenyűgözött a nyitottságával a Hullámtörés próbafolyamata alatt. Amikor Áron a folytonosságot említette, valószínűleg arra is gondolt, hogy továbbra is népszínházi funkciókat szerettük volna ellátni. De mi olyan népszínházban gondolkodtunk, ami művészszínházi igényességgel valósít meg különféle műfajokban előadásokat, gatyaletolás és ripacskodás nélkül, miközben tudomásul veszi, hogy elsősorban a zenések és a vígjátékok töltik meg a hatalmas nézőteret. Múlt időben beszélek, hiszen az a koncepció, amit közel két éve megfogalmaztam a pályázatunkban, amihez szerződtettünk harcostársakat, ellehetetlenült.
Te pedig úgy döntöttél, lemondasz a művészeti igazgatásról.
Guelmino Sándor: Ennek az az oka, hogy a pénztelenség, a zárolások és a megkurtított költségvetés miatt elkezdtünk olyan kompromisszumokat megkötni, amelyekkel eddig sem tudtam egyetérteni, a továbbiakban pedig végképp nem tudom adni a nevem olyasmihez, ami teljesen ellentétes azzal, amire vállalkoztunk, amire pályáztunk. A színház fennmaradását már nem csak az anyagiak veszélyeztetik. Áron az ésszerűnek mondható megszorítások után rákényszerült arra is, hogy föláldozza a sajtósunkat, a grafikusukunkat, az arculattervezőnket, majd fölállt a szervezés is. Ez hozzájárult ahhoz, hogy drasztikusan csökkent a nézőszám. Ez pedig a 22-es csapdája. A jegybevétel-kiesés tetézi az anyagi gondokat. A színészek hangulatát sem javítja, ha azt látják, kiteszik a lelküket, mégis maroknyi ember kíváncsi csak rájuk. Én pedig akkor határoztam el végleg, hogy lemondok a művészeti vezetésről, amikor Áron úgy döntött, törli a december utáni bemutatókat (Parti Nagy Lajos és Bíró Kriszta társulatunk számára írott darabjait, illetve a Rokonokat és A salemi boszorkányokat), a fennmaradás érdekében pedig felmerült a gyökeres irányváltás ötlete. Egyszerűen nem tudom megtagadni azt, amit eddig képviseltünk.
Gondoltál arra, hogy az egészből kiszállsz?
Guelmino Sándor: Igen, egy pillanatra felvetődött bennem, hogy elmegyek a színházból, hiszen most valóban a színház lényege, a művészeti szempontok az utolsók, de nem akartam cserben hagyni a társaimat. Maradok rendezőként, amíg maradhatok, vagy amíg megvan a színházunk. Noha a döntésemmel egzisztenciális válságba sodortam magam, muszáj volt lépnem.
Az Áron említette, hogy két hónapot kapott arra, hogy egy komoly anyagot letegyen az asztalra a fenntartó elé, amelyben felvázolja a konszolidálási tervet. Te pedig azt mondod, felmerült a gyökeres irányváltás ötlete, amivel nem értesz egyet. Ezek szerint a tervezésben nem működtök együtt?
Guelmino Sándor: Nem, én védeném azt az irányvonalat, azt az igényességet, amit kialakítottunk. Ezt tartom értékesnek, ebben tudok gondolkodni, hinni. Ha a fenntartó ezt nem támogatja, azt döntse el ő. Ha Áron megpróbál másban is gondolkodni, annak az az oka, hogy mindenképpen szeretné megmenteni a színházat. Hamarosan ki fog derülni, hogy sikerül-e.
Mi lenne a megoldás a helyzetre?
Guelmino Sándor: Segített volna, ha a minisztérium a hatékonyabb működés érdekében támogatja a közalkalmazotti struktúra átrendezését. Mivel nem tette, most is hurcolunk olyan embereket, akikre nincs szükség, fizetjük a bérüket, mert nincs pénz a végkielégítésre. A leépüléshez némiképp az is hozzájárult, hogy a gazdasági vezetésünk nem ismerte fel a reklámok jelentőségét, ráadásul a bérelt körúti szervezési irodát meg kellett szüntetni, a tulajdonos kávézót nyitott a helyén. Ha egy taxis nem tudja merre található a Magyar Színház, az egy intő jel és ezt sokszor tapasztaltam. Problémát okoz az is, hogy még mindig az elavult alapítóokirat szerint működünk, annak értelmében pedig hivatalosan műsorfüzetet sem adhatunk el.
Mibe kerülne az alapítóokiraton változtatni?
Guelmino Sándor: Feltételezem, néhány aláírásba. Egyébként nem gondolom, hogy a szándék hiányzik, csak lassan őrölnek, ami nekünk az életünkbe kerülhet. Ugyanis rengeteg ötlet született arra, hogy lehetne pénzt behozni a színházba, de egyszerűen jogi akadályokba ütközünk. Hasznot hozhatna a díszletépítő műhelyünk, a fodrásztár, a jelmezkészítő műhely, de gyakorlatilag nem tehetünk semmit. A gazdasági vezetés eljutott oda, hogy csak megszorításokban tud gondolkodni. Ezért az idei évadot körülbelül négyszer kellett áttervezni, pedig az eredetileg is alacsony, és aztán eltörölt 30 milliós keretbe 7 bemutatót tudtam volna belesűríteni. A nyáron elkezdtünk a csodában bízni, azaz a szponzorokban és akkor Áron megkért, hogy állítsam össze a szereposztásokat. Egész nyáron át, különböző embereket hitegettem azzal, hogy lesz munkájuk, de az utolsó pillanatban kiderült, a szavam semmit sem ér. A vendégművészek, akiket hívtunk, már befizették az áfát, de a fizetésük halasztódik. A társulatnak is adósai vagyunk: azzal az ígérettel szerződtettük a Magyar Színházba Györgyi Annától kezdve Pál Andrison át Horváth Lajos Ottóig sokakat, hogy végre olyan helyet találnak, ahol sok jó ember, értelmes munkát fog végezni. Ehhez képest most ott tartunk: lehet, hogy a fizetésüket is veszélybe került. Felelősséget érzek irántuk.
A legrosszabb forgatókönyv szerint, a közeljövőben talán több, mint két társulatnyi embert kéne elhelyezni a szakmában, nem számolva az idén végzős osztályokat.
Guelmino Sándor: Igen...
Szerinted lesz útjuk, ha menni kell?
Guelmino Sándor: A távozó egri színészeket még sikerült valahogy szétszórni az országban, de ebben a helyzetben már nem biztos, hogy mindenkinek lesz útja. Ahogy arra utaltál, ez a pusztulási folyamat nem áll meg a Magyar Színháznál. Ebben a helyzetben, látva a félelmet, az elkeseredést, talán jobb lenne, ha minél hamarabb közölnék velünk, ha vége a történetnek, ha életmentő gyógyszerre nincs pénz vagy akarat, akkor az agóniánál jobb a halál.
Te mit látsz a jövődben?
Guelmino Sándor: A szüleim a délszláv háború miatt kényszerültek hazát és hivatást váltani, ha minden kötél szakad, nekem se fog leesni a karikagyűrű az ujjamról, ha ezt meg kell tennem. De erre csak végső elkeseredésemben lennék képes: nehéz feladni mindazt, amit eddig csináltál, amiről álmodtál. És hát ideköt a nyelv, a barátaim, a családom, minden. Ugyanakkor tény, hogy miután mindent a Magyar Színházra tettem fel, most légüres térben vagyok. Valamelyik nap Székesfehérváron jártam egy bemutatón. Galambos Péter rendezte Israela Margalit Trió-ját, ami Péter nagy visszatérése. Egy kutyanehéz életszakasz után felállt és arról csinált egy darabot, hogy minden szenvedés közepette egyedül az alkotásnak van értelme, a belső késztetéseinkre kell koncentrálnunk. Lehet, hogy hülyén hangzik amit mondok, de az előadás szép lassan visszaadta a hitemet, legalább egy estére.
Tóth Berta/ színház.hu

forrás: http://szinhaz.hu/
forrás: 





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.