Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

PONT MOST?

Sz. Deme László a Szabadesésről - KRITIKA 

Vagyis a lehető legrosszabbkor. Az ír szerző, Michael West darabjának főhőse egy nap élete végére ér. „A" középkorú, házas, egyetlen fiúgyermek édesapja, ezer gond és frusztráció gyötri, de a szívrohammal kombinált agytumor ezt nem veszi figyelembe. Helyzete nem különleges, bárkivel megtörténhet; „A" voltaképpen egy Akárki, ahogyan West darabja is a középkori moralitásjátékokhoz hasonlóan életutat összegez. Valaki magatehetetlenül fekszik a kórházban és visszatekint. Újra éli az idáig vezető út főbb eseményeit: elveszíti anyját, apja lemond róla és húgáról, a nagynénjéhez kerül, aki a húgát nem fogadja be, így örökre elveszíti a testvérét, cserébe viszont mostohaapja és testvére végigfroclizzák ifjú éveit. Sőt, Denis a szívroham előtti este náluk jár a szeretőjével, és „A" nejét is magára rántja. Persze a nő is hagyja magát, hisz „A"-val unalmasra hűlt a kapcsolat. Már egymásra találásuknál is csak két árva szív kapaszkodik egymásba, „A"-t leginkább a lány nevelőotthona vonzza, és a remény, hogy akár a húgát is ott találhatná. Fura és szomorú perverzió: „A" a vérfertőzést se bánná, hisz akkor nem lenne lelkifurdalása magára hagyott húga miatt. Mielőtt azonban a házasság maradék szikrája is kihunyna, jön a roham és a hirtelen vég. Pedig még hiányzik a végső számadás és „A" búcsúja Jacktől, a fiától. Kulcsfiguraként ezért egy különös karakter lép már hamarabb a színre. „A"-hoz jött, hogy megszüntesse a lépcső alatti korhadást, és munkához is lát: feltárja a gyökerekig hatolt betegséget, és megtalálja azt, amit egy szürreális orvosi kutakodás nem talál meg, miközben a múlt is megelevenedik, összecsúsznak helyzetek és korok, végül pedig a bekövetkező roham átsegíti „A"-t egy másik világba. A hétköznapi, szomorkás és szürke történet valamiféle mágikus realizmusban teljesedik ki, a darabbal egyébként szépen halad tovább a Bárka angolszász drámákkal tűzdelt vonulata is, a Tengeren, a De Sade pennája, a Dogville és a Fahrenheit 451 után. Tiszta dialógusokban pereg a történet, a fordítás Várady Zsuzsa érdeme. Az elemelt világ színterét kevés eszköz teremti meg a baleseti osztályokon használatos függönyök szabdalta helyszíneken. Surrogva elhúzzák a függönyt, és praktikusan előkerül egy nappali vörös ülőgarnitúrája, hordágy a kórházban, előszobatükör, ami éppen kell. A színlap Kovalcsik Anikó, Tölli Judit és Omodi Gábor trióját említi a látványvilág kialakítójaként. A díszlet és a mai ruhákat felvonultató jelmezek mellett talán ők dolgozták ki azokat a képkivágásokat is, melyekben a játéktér fölé élőben kivetített videón filmként követhető a darab. Jack, a fiú ugyanis a sztori szerint videózik, és egy fiatal fiú (nevét a színlap szemérmesen rejti, talán Omodi Gábort sejtsük operatőrként?) kamerájával néma kívülállóként követi az eseményeket. A kép nemcsak üres színpadi hivalkodás, hanem dramaturgiai erővel egészíti ki a színen zajló eseményeket. A penészes ember „A" elméjében a lépcső, esetünkben a nézőtér alatt ügyködik, mint egy bányász, így őt például csak kivetítve látjuk. A teátrális díszletelemek, például egy elkötött autót jelző szélvédő a video képkivágásában már teljes értékű film: a színház tényleg kiegészül a bejátszásokkal. A(kárki) szubjektív szemszöge így komplexebben kibontható, például amikor a kórház üres hordágyán fekvő kamerába beszélnek a szereplők, és hiába válaszol oldalról az „A"-t játszó színész, nem veszik figyelembe. Sikerül megmutatni azt a létállapotot, amikor valaki már kint is, de még bent is van ezen a világon, és csak érzékel magatehetetlenül. Miközben a történetben van valami végtelenül lehangoló szürkeség, a színészek játéka mindvégig frissen tartja az érdeklődést. Nincs túlhangsúlyozott, szociografikus háttér és elesettség, szomorkodás a körülményeken, csak pontosan megfigyelt típusok. Kálid Artúr mértékkel kétségbeesett A(kárki), egy értetlenkedő kispolgár, aki maga is csodálkozik, hogy véget ér az élete. Halk szavú, enervált szenvedőből a halál torkában lesz öntudatos lázadó, amikor rájön, hogy csak egy esélye maradt: a lábujjmozdítás. (Itt is jó szolgálatot tesz a kamera, hiszen a feszültre hangszerelt színpadi pillanatból a videón külön ki lehet emelni az erőfeszítés forrását.) Varga Anikó feleségként fáradt és fásult, elhasználódott nőt játszik, aki szeretne hű társ és jó háziasszony, meg dolgozó nő is lenni, de bemutatja a sóvárgást is, hogy úgy beledobná magát már valami szokatlan kalandba. Szoták Andrea a kizsákmányolt nőtípusokat mutatja be: Milly néniként gyenge kiállni a férje mellett az igazáért, szeretőként pedig tágra nyílt szemmel csak várja, hogy viszontszeressék. Kardos Róbert Denisként figyelembe se veszi, csak összeborzolja a frizuráját, vagy kiadja a parancsot az indulásra. Denis figurájában Kardos az összeomlást olyan felszabadulásként éli meg, amikor már nem is kell kontrollálnia a tetteit, hiszen megszokta gyerekkorában, hogy „A"-n bármikor átgázolhat, nem csoda, hogy rámászik a nejére is. Orvosként pedig azok a szép pillanatai, amikor megmutatja a doki személytelenné ülepedett viszonyát, aki emberek helyett már csak pácienseket lát. Ilyés Róbert férfialakjaiban feltűnik valami sötét tónus. Nem sátáni gonoszság, csak valami pragmatikus hűvösség: apaként önző hímsoviniszta Gus, Laurence atyaként egy glóriával lebeg a hétköznapi dolgok fölött, míg penész-szakértőként vesékig látó, szenvtelen pillantásokkal és gesztusokkal metafizikus tágasságig jutó sejtelmes figura. A színészeknek egytől-egyig bravúrosan sikerül elcsípniük azt a határmezsgyét, amikor részvét és harsányság nélkül, mégis érzékeny teljességükben tudják bemutatni a figurákat. Leheletnyit visszafogott a játék, ami kapóra jön Göttinger Pál rendezésének: nem felkavar részletekbe menő cizelláltságával, hanem megindító hatást ér el céltudatosságával. Nincs kiélezve a dráma, a tüskékkel teli árva gyermekkor, a szakítás fájdalma, a kizsákmányoltság érzése vagy a magatehetetlen küszködés a kórházban, hanem az egész viszonyrendszer finomra van hangolva. Mintha „A" is szenvedélyektől mentesen szemlélné önmagát, és most értené meg, miről is van szó, maga fölött ítélkezik hideg fejjel. És sikerül valamit megértenie, sikerül számot vetnie. A sötét történések és a tragikus végkifejlet ellenére ott lebeg a nem túlhangsúlyozott feloldás, amit a finom rendezői-színészi összjáték tesz hitelessé. 






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.