Hamlet és Kant a bútoráruházban
TESZT-napló: negyedik bejegyzés
Thomas Bernhard szövegei nem arról híresek, hogy a színházi szórakoztatás magasiskoláját képviselnék, ám azt sem varrhatjuk nyakába az osztrák szerzőnek, hogy intellektus híján volna. Komédiájában lehetetlen szituációba helyezi Immanuel Kantot: a tengerre, ahogy épp Amerika felé halad, hogy megakadályozzák megvakulását. Alexandru Colpacci a temesvári társulat segítségével egy hajóra stilizálja a sok monológgal operáló szöveget, szereplőit a piszkosfehér árnyalataiba csomagolja, barokkos terjengősséggel.
Mezei Kinga és Góli Kornélia írták alá Az eredeti Hamletet, de, ahogy Upor László mondta az előadás utáni beszélgetésen, ez „egy doktori disszertáció, amelynek első két órája meglehetős azonosságot mutat egy angol sportoló munkájával”. A fa, a víz és a föld természetessége ütközik itt egy gyerekelőadás kosztümeivel és rengeteg vendégszöveggel, amelyek a Hamlet tragédiáját igyekeznek feloldani, és más műfajba tolni: krimivé tenni. Miközben zuhognak a poénok és a túlzó színjáték, az „eredeti” Hamlet is megszólal: a nagymonológ például zuhogó esőben, melodramatikus színezettel. A darab rengeteg kérdést generált a közönségben, így ez lehetett az egyik legaktívabb kerekasztal-beszélgetés a fesztivál folyamán.
Vinnai András Furniturja az a hely, ahol látszólag berendezhetjük a lakásunkat, de igazából egy munkanap alatt az egész élet berendezésre kerül. Shivak Shurman végigéli az éveket, közben a fürdőszobaosztályról a gyerekosztályra, onnan a hálószobaosztályra rohangál, a cég technikusai és kabalaállata, a Furniturfürj pedig bőszen követik, hogy kiválaszthassa a megfelelőt. Útját tükörcserepek és gegzuhatag jelzi. Bár az előadás kifárad a harmadik óra végére, a túlzást mesterien művelő húzások tarkítják, a színészek pedig kiművelt, tiszta játékstílust mutatnak Göttinger Pál rendezésében.
Pataky Klári koreográfiája, a Mit tudjátok ti? tiszta vizuális munka, amely Karády slágereire épülve emlékezik. Valami nosztalgia árad is a darabból, bár a szöveges részek erőltetett humora megingatja a konstrukciót. A darab alapkérdése – mit mondanál, ha egy szóban kellene összefoglalnod az életed? – túlságosan is prózai és egyértelmű, üti a tánc tisztaságát.
A fesztivál vasárnap este két helyi produkcióval végződött: Frenák Pál Temesváron rendezett Switchével és a Volker Schmidtszövegéből készült Mountenbikersével, amelyet az Állami Német Színházban Radu Alexandru Nica helyezett színpadra.