Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Egy nevetséges tragédia és a vidéki színilét kulisszatitkai

Vas András

KAPOSVÁR | Más közönséget vonz a Csárdáskirálynő, s megint másikat az Othello. De mindkét tábornak érdemes megnéznie az Othello Gyulaházánt a Csiky Gergely Színházban.

Már attól kíváncsi lesz az ember, ha meghallja: valahol kétszáznegyven méter kutyalánc is kell a díszlethez. Ha ezen felül az is kiderül, a megszokott operett helyett a nagy Shakespeare darabja várja a színházban, hát üstöllést a pénztárhoz rohan. Akit még ez sem győzött meg, ott a helye az előadáson, hát minden bizonnyal a pénztárcáért kap, ha azt suttogják városszerte, a premieren élesben nyomják majd a tragédiát: – Megfojtja, vagy nem fojtja meg?! Megfojtja, vagy nem fojtja meg?! – üvöltené a kamerába Stohl Buci is a kertévés beharangozóban, ha nem vették volna le a képernyőről. Így aztán akad, akit kiéhezettség, másokat a balhé, megint másokat sznobság visz a kasszához, de legalább összejön a táblás ház, melyet rég nem látott a leharcolt és színészkasztok kényelmes mocsarába süppedt, szirupos-semmitmondó előadásokkal rutinozó társulat. A történet ismerős, mintha csak a hatvanas évek kaposvári színházában járnánk, néhány órával Komor István betoppanása előtt. Vagy a mai Szolnokon...

A sztori – nagyravágyó ifjú rendező érkezik a poros kisvárosba, hogy megváltsa a világot úgy a darab-, mint a szereplőválasztásával – akár egy megkésett véres drámába is torkollhatna, ám a kaland végül elmaszatolt hepienddel ér véget, mely a jelentős cinizmusnak és iróniának köszönhetően semmivel sem kevésbé gyilkos zárás.

Gádor Béla kisregényét, az Othello Gyulaházánt Tasnádi István színpadra írt változatában vitte színre a Csiky Gergely Színházban Göttinger Pál. Aki, valljuk be, Kaposváron eddig még elmaradt azzal a bizonyos nagy dobással, amit a Bárka Színház alapján (el)várt volna a nagyérdemű, sőt, igazából még a biztonsági kísérletei sem mindig sikerültek. Az idén például a Szép Helénába csorbult bele a bicskája, így ott motoszkált az emberben egy gigantikus kérdőjel. Mely az előadás végeztével – ha nem is vaskos, de mindenképpen – felkiáltójellé egyenesedett. A darab ugyanis – melyet hálás témaként lehet egyszerű vígjátékként is tálalni – fogyasztható, ráadásul néhány finoman adagolt, s cseppet sem tolakodó fűszertől kifejezetten kellemes utóízt hagy maga után.

Persze ehhez alapvetően megfelelő hozzávalókra van szükség, s ezt – az ötletesen kihasznált forgószínpad mellett – a Sarkadi Kiss János, Kelemen József, Takács Géza és Nyári Oszkár kvartett biztosítja is. A sorrend nem véletlen, a Sarkadi Kiss–Kelemen páros lehengerlő magabiztossággal vezeti végig a publikumot az előadáson, s a főhajóhoz kapcsolódik kiváló kötőanyaggal két társuk. Sarkadi Kiss Barnaki, a drámai hős szerepében ismét bizonyítja az egyre többször hangoztatott tételt, mely szerint egyszerűen nem tud hibázni: karakterformálása tökéletes, apró, kiválóan elhelyezett sutkái-bonmot-jai megannyi rakétaként robbannak, s a nagy vigadalom alatti jellemváltozása is remek munka. Hogy aztán éppen ő oldja fel a tapintható feszültséget: Mit tudom én, mit üvöltöttem! Részeg voltam! – s a néző bólogat, érti, egyértelmű, hiszen mindenkinek akadtak már homályos percei. Órái...

Kelemen József ezalatt hol vaskezű direktor, hol tamáskodó színész, esetleg a politikai elitnek gerinc nélkül behajoló mamelukvezető (khm, khm), de mindvégig elegáns és nagystílű, rutinos és pontos. Szerepe szerint szakmailag kikezdhetetlen, s régi motorosként a botrányból is sikert kovácsol, ha már a társulat nyakára hozta minden bajok legfőbb okozóját. Akit Takács Géza formál kellően neurotikus, ám egyben fölényes, a vidéki színilétet mélyen lenéző rendezőt, aki a legújabb elméletekkel, s színháztörténeti tudománnyal felvértezve indul harcba a megkövesedett szokások ellen. Meztélábas, különféle légző- és formagyakorlatokra, ugrabugrálásra kötelezett színészei mozgáspróbája kapcsán pedig arra gondol az ember, vajon látta-e a darabot a Nemzeti új direktora... A hasonlóság Nyári Oszkár deresedő halántékú táncos komikusánál is megjelenik, csak éppen nem egy egyén, hanem a minden közösségben felbukkanó, s saját egzisztenciáját féltve mindenáron kompromisszumkereső alak személyében.

A férfi négyesfogat diktálta iramot a hölgyek közül csak Csapó Virág tudja átvenni, aki az életszerűen alakított helyi csillag imázsától jut el a bosszúért lihegő, ármánykodó, pletykafészek asszony ördög által is félt alakjáig. Grisnik Petra viszont nem eléggé meggyőző ambiciózus, ám kevéssé tehetséges ifjú színésznőként, túlságosan is drámai szende, s a családi házaspárbajt, a férj-feleség összevetést is elveszíti Sarkadi Kiss Jánossal szemben. Vele ellentétben Szula László – Szarka elvtárs a minisztériumból –, Lecső Péter – Bablyák, a szerelmes tűzoltó – és Hornung Gábor– ösztöndíjas csehszlovák íróbarát – viszont igazolják Sarkadi Kiss axiómává nemesedett gondolatát: Nincs kis szerep, csak kisfröccs... S ezt Hornung egy fergeteges – s eredeti cseh nyelvű – Lady Carnevallal igazolja, mely, ha nem is Karel Gott-i minőségű – a Zlaty slavíkot, az Arany Csalogányt amúgy sem lehet csak úgy elhomályosítani... –, de arra mindenesetre elég, hogy kitörjön egy tömegverekedés.

A végén pedig a vastaps, mely ezúttal nem csak megszokásból szólt.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.