Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Mi lesz a Magyar Színházzal?

Gyertek, gyerekek!
szerző: Urfi Péter

Ifjúsági színházat szeretne L. Simon László a Hevesi téren, akár önállóan, akár a Nemzeti Színház részeként. Az igazgatót arról kérdeztük, mit szól az ötlethez, a kritikusokat meg arról, szükség van-e egy új ifjúsági színházra.

A Heti Válasz múlt heti számából tudjuk, hogy az energikus államtitkár - bokros teendői közepette, jártában-keltében - még egy piaci rést is felfedezett. "Hiányzik ma az az intézmény, amely egykor az Arany János Színház volt. Van a legkisebbeknek a Bábszínház, ott a Kolibri a kisiskolásoknak, de a 12-18 év közötti korosztályra senki sem összpontosít" - nyilatkozott. Ezért a Magyar Színházat "merészen át kell alakítani". "Hogy önállóan vagy a Nemzeti ifjúsági színházaként töltse be az űrt, egyelőre kérdéses." L. Simon szerint az a fontos, hogy végre "legyen hova vinni ezt a korosztályt". Megkeresésünkre az államtitkárság egyelőre nem kívánt mást hozzáfűzni az interjú idézett mondataihoz. A Narancsnak nyilatkozó kritikusoknak vannak aggályaik, de a javaslat mindenképpen megvitatásra érdemes - és ezt a kulturális kormányzat ténykedésének kontextusában kifejezetten bóknak szánjuk.

"L. Simon László mostani megnyilatkozásában számomra csak a Magyar Színháznak a Nemzetihez csatolása látszik újdonságnak - mondja Zappe László színikritikus. - Az ifjúsági színházzá alakításról már a Budapesti Kamaraszínház és a Játékszín bezárásakor is volt szó, sőt a színház már be is mutatott ifjúsági előadásokat. Az indoklás egyébként részben helytálló. A Hevesi Sándor téri épületben működő társulat már Nemzeti Színházként sem mindig találta meg helyét és feladatát, és azután Iglódi István, majd Őze Áron vezetésével sem sikerült erős, érdekes, izgalmas színházzá lennie."

Az igazgatóval a 2010-es Narancs-interjútól indulunk, ahol Őze a múlttal való szakításról, radikális átalakításról,

kellemetlen, de szükséges

lépések soráról beszélt ( "Visszatolni a térképre" , Narancs, 2010. április 1.). A színész 19 éve volt a társulat tagja, amikor korábbi tanára, Iglódi István igazgató elhunyt, és Őze pályázaton elnyerte a címet. Véleménye szerint a strukturális reformok sikeresen lezárultak: a feleslegesen dúsított közalkalmazotti létszámot 252-ről 132 főre csökkentette, újratárgyalta a szerződéseket, visszaadott nem létfontosságú bérleményeket, és lemondott a túl költséges siófoki nyaralóról. Így is megmaradt a visegrádi Gobbi Hilda-ház, a díszletépítő műhely, a raktár, amit több pesti színház használ, és a műhelyek, a férfi- és női varroda - bár ezek költségvetése is csökkent. E lépések segítségével 2012-re ledolgozták adósságaikat. A színház pénzügyeinek további, hosszas taglalásába nem kezdenénk bele, megtette ezt helyettünk, mások mellett, a Blikk is - az elbocsátott színészek munkajogi perei láthatóan átlépték a bulvársajtó ingerküszöbét. Őze annyit mondott: a hét per "több mint felét" megnyerték, több másodfokú tárgyalás még előttük áll.

A Magyar Színház státusza is megérne egy misét, hiszen - a színházak közt egyedülálló módon - a Magyar Államkincstárhoz tartozó, szigorú ellenőrzés alá eső költségvetési intézmény. Az igazgató szerint ez merev, de biztonságos körülményeket teremt. 2009 óta a nagy biztonságban - és a kormányzat heroikus erőfeszítéseinek hála - költségvetésük a felére (!) csökkent. Őze hárítja a pontos összegekre vonatkozó kérdést - "nem vagyok felhatalmazva" -, de korábban úgy nyilatkozott a hvg.hu-nak, hogy 2009-ben 800 millióból gazdálkodtak. A honlapon "Üvegzseb" címszó alatt a 2009-es költségvetési beszámoló a legfrissebb, abban 694 millió forint támogatás és 254 milliós működési bevétel szerepel.

Őze szerint a forráshiány akadályozta meg a pályázatában kifejtett művészeti koncepció végrehajtásában, amelyhez 2010-ben nagy erőkkel látott hozzá. Ezt támasztja alá Urbán Balázs kritikus véleménye is. A POSZT tavalyi és tavalyelőtti zsűrijéből a Színházi Kritikusok Céhének delegáltjait, Urbán Balázst és Zappe Lászlót kértük, mondják el véleményüket a Magyar Színház utóbbi éveiről. Iglódi tízéves igazgatói működése alatt Urbán "meglehetősen érdektelen, még csak nem is középszerű, inkább gagyi ízű, igazán érdekessé csak nagyon ritkán váló előadások" sorozatát látta. "Olykor érezhető volt az alkotói ambíció, de a repertoár összességében egy avíttas színházeszménynek a szakmailag sem különösebben színvonalas lenyomata volt." A kritikus szerint Őze láthatóan változtatni akart, és az új koncepciónak lehetett volna perspektívája, még akkor is, ha az első év nem hozott kiemelkedő előadásokat. Egy ilyen nagy formátumú változáshoz ugyanis idő kell - 2011-ben viszont már az anyagi okokból elmaradó bemutatók keltették a legnagyobb feltűnést.

Tavaly ősztől megint változott a koncepció. A nyolcvan férőhelyes Sinkovits Imre stúdiószínpad megmaradt a "kísérletezés terepének" (reneszánsz rémdrámával és Háy János-ősbemutatóval), de a nagyszínpad műsorának kétharmadát mára ifjúsági és családi előadások adják: Rumini,Huckleberry Finn (Tom Sawyer szerepében a megasztáros Puskás Péter), Lázár Ervintől A kisfiú meg az oroszlánok. Hamarosan érkezik egy kamaszokat megcélzó zenés produkció, majd egy

óvodásokra méretezett

darab. Őze elképzelései tehát találkoznak L. Simon szándékaival. Ha nem is teljesen: az államtitkár a kamaszok (12-18 évesek) hiánypótló színházáról álmodik, az igazgató viszont az óvodás korosztálytól a felnőttekig szeretné megszólítani az egész családot.

Zappe szerint nem igaz, hogy Budapesten hiány lenne kamaszoknak szóló előadásokból. Sorolja: a Kolibri Pince teljes programja középiskolásoknak készül, kiegészítve drámapedagógiai foglalkozásokkal. Vidovszky György teljes munkásságát a kamaszszínháznak szenteli, kitűnő fiatal színészeket nevel, és évadonként több értékes előadást hoz létre a felnőttkor küszöbére érkezőknek. A Krétakör Hamlet-változatával évek óta járja a középiskolákat, a SzputnyikAntigonéja is ennek a korosztálynak kínál igen színvonalas előadást és beszélgetést. A mostani évadban ennek a korosztálynak szól a Kolibri kitűnő Mario és a varázslója, és a Budapest Bábszínház Semmi című produkciója is nagy erővel tematizálja a 14-18 éves korosztály problémáit. Éppen ebben az évadban jelentkezett ifjúsági előadással a Katona József Színház, Pinokkiója ugyancsak a nagyobb gyerekekhez is szól. Zappe leltára még hosszan folytatható; 2011-es riportunkból ("Brutális és progresszív", Magyar Narancs, 2011. április 7.) kiderül például, hogy a FÜGE pályázatára több mint kétszáz tantermi előadást neveztek, pedig az iskolai színház csak az egyik, amúgy igen dinamikus alfaja az ifjúsági színháznak.

Urbán Balázs szerint is kérdéses, van-e létjogosultsága egy új zenés ifjúsági színháznak. "Azt kellene végiggondolni, miben mások a Magyar Színház most látható zenés előadásai, illetve miben lenne más az új ifjúsági színház programja, mint a Madách Színház vagy az Operettszínház musicaljei. Például a Madáchban a Mary Poppins szükségszerűen több pénzből készül, látványosabb és professzionálisabb, mint amire a Magyar Színháznak lehetősége lehet." "Nem akarok konkurálni a Kolibrival és a többi korosztályos színházzal" - mondja az igazgató. Érvelése szerint a Magyar Színház 654 férőhelyes (a fővárosban a harmadik legnagyobb) színpada eleve más dimenzió. Hangsúlyozza azt is, hogy zenés darabjaik nem "művészileg marginális himihumik", mivel a társulat a prózai színjátszás eszköztárával felfegyverkezve áll hadrendbe.

Zappe Lászlónak van egy ötlete, miben lehet más az új ifjúsági színház. Mert bár kétségkívül rengeteg a színvonalas ifjúsági bemutató, szerinte "ezek szellemisége bizonyára távol áll attól a Horthy-korszakba révedő gondolatkörtől, amelynek jegyében a tanterveket is átalakítják mostanában a minisztériumban. Jobb lenne tehát a nyílt beszéd. Nem általában kellene ifjúsági színházról beszélni, hanem

ki kellene mondani,

hogy jobboldali, keresztény-nemzeti szellemű ifjúsági színházról van szó. Azt, hogy a Magyar Színházat a Nemzetihez csatolják-e vagy sem, mindehhez képest nem tartom kardinális kérdésnek, inkább olyan szervezeti problémának, amelyet nyilván a kormánypártokon belüli személyi erőviszonyok fognak eldönteni."

Ide tartozik a már idézett interjú azon futama, ahol L. Simon természetesnek nevezi, hogy a kormányzat "értékrendje" kifejeződik a nagy kulturális intézményekben, és elmondja: azért választották Vidnyánszkyt, mert ő megfelel ennek az értékrendnek. A helyes világnézet pedig abból látszik, hogy Vidnyánszky nem helyezi egy szintre Lucifert és az Urat (mint Alföldi), tehát nála "a világnak van normális, elrendelt működése és kerete" (míg Alföldi rendezése tehát logikusan abnormális, és ellentétes a teremtett világ rendjével). Nem tudjuk, ma a Hevesi téren normálisan működik-e a világ, s vajon A kisfiú meg az oroszlánok szereplői a kormányzatnak megfelelő értelmezésben lépnek-e színre. Őze Áron mindenesetre így vallott politikai vonzalmairól a hvg.hu-nak (úgy látszik, ez fontos, tehát idézzük): "Nem vagyok se jobbos, se balos, soha nem voltam egyetlen pártnak sem a tagja. A színház katonája vagyok. Egyébként konzervatív embernek tartom magam, ugyanakkor művészembernek is. Hiszek a szabadságban, és keresztény vagyok. De ahogy a vallás, úgy a politikai hovatartozás is magánügy. A színházban szerencsére soha nem volt divat a politizálás."

Őze elmeséli, hogy már többször találkozott a fenntartó képviselőivel, L. Simonnal és Hammerstein Judit helyettes államtitkárral, és a legutóbbi találkozón tárgyalták futólag a Nemzeti Színházhoz való csatlakozás lehetőségét is. "Első körös megbeszélés volt, és örülök, hogy ez ilyen nyomot hagyott államtitkár úrban, hogy ezt nyilvánosan is felvetette. Azt is gondolom, hogy ezzel a színház új koncepcióját, az ifjúsági és családi profil erősítését bizonyos értelemben jóváhagyta. El fogunk készíteni minden szükséges tervet arra vonatkozóan, hogyan tud a színház önállóan tovább dolgozni az ősztől irányadó tervek szerint. De nyilvánvalóan azokat az egyeztetéseket is szorgalmazni fogom, amelyek a Nemzeti Színházhoz való csatlakozásunkat készítik elő." Mikor a két állítás közti feszültségre hívom fel a figyelmét, azt mondja: ezek alternatívák, a lényeg, hogy ne zárják be az épületet.

További információkkal Őze sem rendelkezik, nem tudja, folytathatja-e munkáját, hogy működhet-e tovább jelenlegi formájában a társulat, vagy hogy megőrizheti-e önállóságát, kísérletező jellegét a stúdiószínpad.

Nemzeti is, meg nem is

A Magyar Színház mai formájában 2000-ben jött létre, amikor az új Nemzeti Színház felépült a Soroksári úton, és az első igazgató, Schwajda György magával vitte a társulat neki tetsző részét. Addig ugyanis a Hevesi téren, a palotából a színház számára 1966-ban kifaragott brutális kockaépületben székelt a Nemzeti. A pórul járt társulatot relatíve bőséges apanázzsal és különleges státusszal kárpótolták. Iglódi István igazgató két évig vezette a Nemzetit, majd a váltás után, 2000-től haláláig a Pesti Magyar Színház igazgató-főrendezője volt.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.