Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

„SZÍNHÁZASDI”, AVAGY SZÍNHÁZ EGY RENDEZŐ SZEMÉVEL – GÖTTINGER PÁL

Göttinger Pál 1983-ban született Budapesten. A Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező szakán, Székely Gábor osztályában végzett 2007-ben. Első önálló rendezése aLove & Money című darab. A Kultúra és Kritika, online irodalmi portál rendezésében a Nyitott műhelyben megrendezett nyílt szemináriumon Göttinger Pállal készítettek interjút a színház és főként a rendezés titokzatos hátteréről. Mi akik nézők vagyunk csak a végeredményt látjuk: a színházi darabot, és a színészeket. A színészeknek tapsolunk nem a rendezőnek, pedig sok esetben őt is legalább akkor taps illetné, mint amekkorát a színészeket. A rendező állította össze a darabot azzá amit megtapsolunk. Göttinger Pál erre hívta fel a figyelmet, hogy a rendező is ugyanakkora lelkesedéssel állítja színpadra a művet, mint a színészek.

Göttinger Pál gyerekszínészként kezdte pályafutását. Ebben az időszakban számos híres színésszel volt lehetősége együtt dolgozni. Ez egy meghatározó élmény volt az életében. Gyakran előfordult, hogy iskola helyett színházba ment gyakorolni. Nagyon hamar eldöntötte, hogy ezzel akar foglalkozni. Színház- és Filmművészeti Egyetemre elsőre felvételt nyert színházrendező szakra. Saját elmondása szerint ahány osztályfőnök annyi iskola. Ő egy szigorú osztályfőnöknél volt diák, aki nagy hatással volt a későbbi éveire. Keményen kellett dolgozni mindennap, sokszor kellett a hajnali órákban is bent maradni és gyakorolni. Ez a tapasztalattal teli időszak tanulságos volt számára, és sajnos rá kellett ébrednie hogy azt amit előtte tanult, nem igazán tudta hasznosítani.

Manapság sok bemutatót van alkalma tartani, de sajnos sokszor a mennyiség a minőség rovására megy. Az ideális a kettő bemutató lenne egy évben, de sok külső feltétel miatt muszáj egy évben négy vagy öt bemutatót tartani. A darabok amiket színpadra visz nagyon széles skálán mozognak. Szívesen rendez akár egy meseoperát, vagy egy könnyű vígjátékot.

A rendezésnél számtalan feltételnek kell megfelelnie, amiket általában a színházak adnak meg. Sok technikai szempont van, amit olykor nem a rendezőt segíti hanem éppen ellenkezőleg hátráltatja. Ezeket el kell tudni fogadni és ezekkel együtt kell tudni dolgozni, mert ha nem akkor önmaga ellen dolgozik a rendező. A darabok elsősorban a közönségnek készülnek, hiszen ők veszik a jegyet, ha jól sikerül a darab teltház lesz. Ha nem akkor a kritika szétszedi a rendezőt, és onnan tudni kell talpra állni.

A független színházak sok szempontból szabadabb kezet adnak rendezés terén. A darab színpadra vitelét a megbízó a dönti el, onnantól kezdve el kell tudni határoznia a rendezőnek, hogy el tudj- e vállalni a művet. Akadhat olyan helyzet, amikor teljes egészében szabad kezet kap, csak a főszereplőt határozzák meg. Ennek különböző személyes okai lehetnek. Amit a néző nem is gondolhat a közönség soraiból, hiszen ő csak a mosolyt láthatja, ami a darabok végén a színész arcán van. De egy ilyen a mosoly mögött, sokszor több a gondterheltség, mint azt a néző gondolná. Ezek azok a kulisszatitkok, amit egy rendezővel való beszélgetés során meg lehet tudni, ebből sokszor kemény világból, melyből a néző sok esetben semmit nem tud. A színészek és rendezők sajátos, saját szabályaik szerinti világ ez. Maguk írják a törvényeiket, amit sokszor meg is szegnek, ha az érdek úgy diktálja.

A vidéki színházakban érdekes, hogy kiemelten fontos az idő: személyes történetként elmesélte, hogy egy darab 15 perccel volt hosszabb, mint azt a néző elvárta és a közönség gondolkodás nélkül felállt és elhagyta a nézőteret. Ezek azok a helyzetek, amikor a rendezőnek fel kell adnia önmagát a darabért, és azt a 15 percet el kell venni a darabból ha sikert akar, illetve ha továbbra is dolgozni akar. Mert dolgozni kell, és ha valaki meg sokáig akar rendező lenni akkor sok elvárásnak kell megfelelnie. Egy rendezőnek bízni kell a színészeiben. Bennük látja a darabot, bennük valósul meg az amit elképzel. Hiába rideg és személytelen a felkészülés, a bizalomnak meg kell lennie. A rendező feladata hogy a próbák során ne essenek szét a színészek, ő neki kell egyben tartania a társulatot. Székelyudvarhely volt az az időszak az életében, amikor önmaga tudott lenni, valamint megvolt a személyes kapcsolat színészek és ő közte. A színes és rendező kapcsolata egy „végtelen bonyolult láncolata az empátiánk és megértésnek”.
A Bárka Színházban négy évig volt társulati tag, majd három évig volt vendég, mindkettővel volt jó és volt rossz élménye. Nagyon szeretett ezzel a társulattal dolgozni, fájdalmas volt onnan eljönnie. Egy rosszul kiválasztott darab miatt szakadt meg a társulati tag szerepe, ez a darab egy meseopera volt a Párkák. A közönség köreibe tartozó gyerekes anyukák nem voltak kellően felkészülve erre a darabra, és kicsit féltek tőle. Majd ezek után vendégként megrendezte a Szabadesést. Vendégnek lenni abból a szempontból pozitív, hogy külső szemlélőként látja a körülötte folyó eseményeket, és ez sokat segíthet a munkában. Jobban tud tanácsot kapni, és adni.

Mennyire lehet fontos a zene? Sokan úgy gondolják, hogy van cselekményformáló ereje. De nagyon sok esetben a zene csak kísérő elem. Valóban nagyon nehéz elképzelni úgy egy darabot, hogy a zene mint harmadik szereplő lép előtérbe. Kiemelkedő számára a zeneszeretet ez egy fajta feszültség levezetés. Témáit tekintve az ember egyik fő probléma forrását említette ez pedig az elszámoltatás, valami vagy valaki felé. Persze ennek van egy vallási vonzata is, de ebben az esetben az emberek felé történő elszámoltatást, tartozást emelte ki. Rendezései közé tartozik a Love & Money című darab. Ebben ez a fő vonal jelenik meg, egy szerelmes pár egymással való kapcsolatát pénzügyi szavakkal helyettesítették. A darab nagy siker volt, ami jelzi, hogy mennyire mondható igaznak ez az állítás, hogy valóban tartozunk egymásnak…?






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.