Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

A Kláris újság a kaposvári Othello Gyulaházánról

Egy színház életében örök dilemma, hogy mit játsszanak a következő évadban. Merjenek-e újítani, vagy esetleg maradjanak a már bevált sikereknél? Melyik a fontosabb egy társulat számára? Mi történik akkor, ha jön valaki, aki alapjaiban változtat meg mindent? Többek között ezekre a kérdésekre is próbál választ találni Göttinger Pál rendezésében egy vidéki színház kulisszatitkaiba bepillantást nyújtó Othello Gyulaházán című zenés vígjáték.

Egy februári előadáson jártunk, ahol a játék egyik különlegessége volt, hogy maga a rendező ugrott be az első felvonásban az ifjú titán, Tokodi Csongor (Sipos György) szerepébe. (A színész elakadt az autópályán.) A rendező tehetségét mutatja, hogy sikerrel oldotta meg a helycserét. Táncolt, énekelt, és nem tévesztett. Ezzel az ügyes beugrással sikerült megmentenie az előadást, hiszen rövid késéssel, de a színészek el tudták kezdeni a játékot a nézők legnagyobb örömére. A második felvonásban már Sipos Györgyöt láttuk az ifjú titán szerepében, a legemlékezetesebb jelenete az volt, amikor duettet énekelt Sass Olga szubrettel (Nyári Szilvia). A színdarab látványos díszleteit Cziegler Balázs álmodta meg. Így láthattunk operett hátteret, de szocreál hangulatot árasztó olvasószobát is, és az elmaradhatatlan színészbüfét, valamint színészházat. A díszlettel végig jól harmonizáló jelmezeket Cselényi Nóra tervezte.

A történet a pártállami időkbe visz el bennünket, egy képzeletbeli színházba, ahol megállt az idő. A gyulaházi teátrum ugyanis a bevált dolgok híve. Jól tükrözi ezt az éves műsorterv is. Az operettek hatalmas sikerrel futnak, így a színház elégedett, hiszen néző és bevétel is van elég. A zenés darabokra korlátozódó repertoár látszólag nem igényel változtatást. A változatlanság akkor törik meg, amikor egyik napról a másikra minisztériumi utasításra új főrendezőt neveznek ki a színház élére. Debrődy (Takács Géza) egészen más színházat képzel el. Elavultnak tartja az operettek sokaságát. Mindenáron változtatni akar. Döntése végleges, Shakespeare-t fognak játszani. A szemléletváltásra a színház tagjai nincsenek felkészülve. Debrődy meggondolatlanságát és kapkodását jól mutatja, hogy a szürkeegérként ismert Pálmai Violának (Grisnik Petra) adja az Othellóban Desdemona szerepét. Pálmai Viola erőlködve, de próbál megfelelni a feladatnak. Grisnik Petrára mintha rászabták volna a karaktert. Valódi tehetsége nem mutatkozhat meg, de életszerűvé formálja a görcsös, mindenáron bizonyítani akaró nőt. Az alakítás életszerűségéhez a színésznő rekedtsége is hozzájárult. Az elnyert szerepet nem mindenki nézi jó szemmel, kiváltképp férje, a színház ünnepelt férfisztárja, Barnaki László (Sarkadi Kiss László), aki az első pillanattól gyanakszik. Vitájuk látványos. Sarkadi Kiss tipikus felszarvazott férjként reagál felesége hirtelen jött sikerére. A vehemens játékú színész hangszíne mindent elárul érzéseiről, ezáltal fokozatosan kirajzolódik előttünk a magyar Othello története. Sarkadi Kiss jól alakítja az önimádó, nagyképű férjet, aki élvezi a sikert, de megosztani nem akarja. Az izgalmas, fordulatokban gazdag vígjáték a színházi közösség mindennapjaiba visz el bennünket, ahol elmaradhatatlanok a pletykák, egymás kibeszélései és a viharos próbák. Debrődy (Takács Géza) munkamorálja az egyedi próbák kuszaságával állandósul, hisz őrültségeit nehéz követni.

Göttinger Pál rendező nagy hangsúlyt fektet az idétlen mozdulatokat imitáló színészek kellő komolysággal megjelenő játékára. A paródia-szerű mozdulatok rendkívül szórakoztatóak. Takács Géza játéka végig kimért, egy merev karaktert alakít, aki érezteti környezetével, hogy bármit megtehet, mert ő a hatalom embere. Az előadás egyik legjobb alakítását neki köszönhetjük. A gyulaházi színház dívája, Szusits Márta (Csapó Virág) teljesen kiborul, amikor más kapja a női főszerepet, válaszul dühkitörést produkál. Jelenléte inkább hátráltatja a próbákat, minthogy segítené. Csapó Virág magabiztos alakítást nyújt az intrikus szerepében. Jó nézni őt negatív karakterként. A legnehezebb dolga talán a színházigazgatónak, Vermesnek (Kelemen József) van, hiszen ő nem ellenkezhet, kénytelen mindenbe beletörődni, ugyanis a hatalomhoz simulékonyan kell viszonyulnia. Kelemen végig a megalkuvás politikáját folytatja. Aztán egyszer csak nála is betelik a pohár, a végén fellázad. A társulat sok-sok próba után végül bemutatja az Othellót, de majdnem tragédiába fullad az előadás, szerencsére mégis boldog véggel zárulnak az események.

A sok szereplővel dolgozó vígjáték végig megtartja lendületét. A táncok, az operett részletek, a drámai pillanatok mind-mind emlékezetesek maradnak. A zenei aláfestés Dinyés Dániel munkáját dicséri. Göttinger Pál rendezése arra hívja fel a figyelmünket, hogy milyen károkat okozhat egy összeszokott közösség életében, ha jön valaki, aki rájuk akar erőltetni valamit, ami teljesen idegen számukra. Kijőve az előadásról még az jár a fejünkben, hogy vajon miért nem vagyunk bátrabbak? Miért választjuk a meghunyászkodást ahelyett, hogy egyből szembeszállnánk valamivel, amiről már az első percekben látszik, hogy vállalhatatlan? Göttinger ügyes rendezése ezeket a gondolatokat ébreszti bennünk. A szinte három előadást magába foglaló színdarab kellemes szórakozást ígér, hiszen operett rajongók, drámakedvelők és vígjáték imádók is szeretni fogják.

2013. április 10.

Barta Magdolna






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.