Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

SZÁNTÓ JUDIT: EZ VOLT A TERVÜNK, MIND A KETTŐNK TERVE...

Nényei Pál: Mozgófénykép - KRITIKA

Nényei Pál stíljátékot űz...

Ugyanaz a korszak: a Horthy Miklós nevéhez társuló kilencszázharmincas évek világa kel életre most a Radnóti Színházban, mint néhány sarokkal arrébb a Révai utcában, a Centrál Színház Illatszertárában. Mindkét megidézett világra illik az „édesbús" jelző, de míg László Miklós Illatszertára cselekményével egyidős jól megcsinált társalgási darab, a Nagymező utcában Nényei Pál személyében kortárs fiatal szerzőt avatnak.
Amiből úgyszólván önként adódik a si duos faciunt idem, non est idem igazsága: a Radnóti újdonságától mi sem áll távolabb az „egy az egyben" ábrázolásnál. Nényei Pál stíljátékot űz: groteszk, ironikus, már-már parodisztikus beállításban idézi fel a harmincas évek magyar filmjeinek és azok jellegzetes alakjainak, sőt, miliőjének világát. Mesterséges naivitással úgy tesz, mintha ezek az egy kaptafára készült filmek a kor valóságát ábrázolnák, miközben - és itt a dupla csavar - a korszak embereire, pontosabban a pesti kispolgárságra valóban jellemző volt, hogy életüket is ezekhez a klisékhez próbálták igazítani: viselkedésben és álmokban, divatban és világképben. (Szép Ernő vagy Szomory a film megidézése nélkül is mesterien ábrázolták ezeket a hétköznapokba átmentett és gondosan ápolt sablonokat.)
És Nényei tovább csavar az immár triplafenekű játékon: szereplőit azokról a neves filmszínészekről nevezi el, akik a kor típusait és magatartásait a megtestesítésig híven ábrázolták. Így lesz a nagyhatalmú, ám esendő vezérigazgatóból Törzs Jenő, lányából, a csélcsap szőkeségből Perczel Zita, a jóképű titkárból Ráday Imre, még jobbképű vetélytársából Jávor Pál, az álmodozó komornából Turay Ida, az extázisig készséges komornyikból Kabos Gyula. Egy, csak egy szereplő van kivonva a játék eme síkjából: Karády Katalin, aki végig önmaga, az „életben" is szex- és kultidol mozisztár marad; ezt az ötletet különösen szellemesnek érzem. Mindezek a többlényű személyek, valamint az általános orfeumtündér Barkai Micike bohózati félreértésekkel és leleplezésekkel megspékelt szabályos háromszögtörténeteket bonyolítanak, melyek keretéül egy, a szereplők számára sorsdöntő jelentőségű üzleti fúzió szövődik és jön létre Törzs Jenő és az önmagát inkognitóban képviselő Ráday Imre cégei között. Mindehhez Dinyés Dániel igen sikerült zenei pastiche-okat komponált a kort játékosan idéző dallamokra, és szellemes, ironikusan „átélt" dalszövegeket írt Hajós András (aki ezzel - nálam - valamennyit törlesztett egykori szégyenletes választási műsorvezetésének több mint bűnéből). A versek tudatos anakronizmusait és közhelyparódiáit egyébként viszontláthatjuk a szövegben is, a szerzőre jellemző ironikus-naiv idézőjelek között. 

A „Horthy-korszakról" szól az Illatszertár is, de csak erősen közvetett módon, szigorúan tartva magát a megidézett életkép fikciós kereteihez. A Nagymező utcai kollektíva (amelybe természetesen a rendező Göttinger Pál is beletartozik) nem akarta beérni ennyivel. Ők a többszörösen megcsomózott intrika kibogozására, a fúziós party apropóján megidézik magát a Főméltóságú Kormányzót is, íróilag problematikusan, rendezőileg és Bálint András alakításában jelentéktelenül, ötlettelenül, már-már a „vörös farok" benyomását keltve. Még szerencse, hogy a vice-admirális nem csinál semmit: rezignáltan, tehetetlenül faképnél hagyja a származásilag is gubancba került tanácstalan szereplőket. Ez a „Horthy el" azonban finálénak erőtlen, a közönség először nem is érti, hogy vége a komédiának. 
Talán az eddigiekből is kitetszik, milyen bonyolult feladatot ró ez az önmagában nem túl bonyolult, eszközeiben azonban annál komplexebb játék a színészekre. Bár Göttingernek bizonyára volt elképzelése a nagyjából követendő játékstílusról, a színészek többféle eljárást választanak, illetve váltogatnak: hol darabbeli szerepüket (vezérigazgató), hol az azok nevéhez társított képet (Törzs Jenő), hol önmagukat (Szervét Tibor színészi lényét) adják. Szervétet csak példaként említettem, de ő is elsősorban önmagát játssza, Kováts Adél (Karády) pedig némi önparódiával a Radnóti Színház díváját, míg Petrik Andrea maradéktalanul belebújik a korabeli kissé hisztis szőke naiva (Perczel Zita) szerepébe. Rétfalvi Tamás (Ráday Imre) inkább zavarban van, ezzel szemben Adorjáni Bálint (jávorpali) virtigli rámenős, rutinos amorózó. Gazsó Györgynek Kaboshoz semmi, önmagához annál több köze van, Szávai Viktória markáns név híján is lendületes, hamiskás-huncut és igen látványos - Bujdosó Nóra jelmeztervező által kifogástalanul tálalt - orfitündér. (Kováts Adél fantáziakosztümjei még izgalmasabbak.) A sokféle stílus együttélése azonban nem zavaró; végső soron összesimulnak ebben a kedves, találékony kavalkádban, amely tetejébe igen ügyesen kerüli el a rétegszínház csapdáit, és azokat a nézőket is elszórakoztatja, akik életükben sem hallottak Ráday Imréről vagy Perczel Zitáról. (Az ilyenek, reakcióik hiányából következően) az általam látott előadáson is többségben voltak. Ellentétben például Franciaországgal, nálunk a régi nagy nevek nem épültek be a nemzeti köztudatba/mitológiába.)

***

Végezetül egy kritikusi „vörös farok". A májusi Szín-Lapban Göttinger Pál az általa rendezett magyar szerzők között említi Háy nevét. Ez természetesen János, a kiváló kortárs szerző. Ám volt egy korábbi Háy is, Gyula, a félklasszikus, jelentős baloldali drámaíró. Megragadva a kissé hajánál fogva iderángatott alkalmat, javasolnám, hogy mindkettőjük esetében a teljes nevet használjuk. (Ezt H. János is kezdeményezhetné.) Mesteremnek, Háy Gyulának odaát nagyon rosszul esnék, hogy már Háynak se ő számít.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.