Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Mozgófénykép Göttinger Pállal

Történelmi in flagrantik

Riskó Gáspár fotója
Nemrég szerződött át Kaposvárról, a következő évadtól a Pesti Magyar Színház tagja. Fiatal rendező létére több vidéki városban, fővárosi produkcióban, még a határon túl is egyre gyakrabban bukkan fel a neve. Egyebek között Háy János, Parti Nagy Lajos, Esterházy Péter műveiből rendezett ősbemutatót. Tavasszal a Radnóti Színpadán is bemutatkozott. Göttinger Pál portréját SZÉKELY ILONA rajzolta meg.

A Radnótiban a Mozgófénykép megy, Nényei Pál első bemutatott darabja. A történet a magyar filmgyártás aranykorát idézi: Perczel Zita, Törzs Jenő, Jávor Pál, Kabos Gyula s maga Karády Katalin dalol és hódít a színen. A limonádénak tetsző vígjátékot többek között a Meseautóból és a Hyppolitból keverték. Van itt gazdag cégtulajdonos, szerelmes lány, gavallér álbajusszal, hosszú combú orfeumtáncosnő, kackiás nőcsábász, felszarvazott férj és mindentudó komornyik. Csak úgy peregnek az in flagrantik, dúl a félreértés, hamvad a cigarettavég, halálos a tavasz. A dátum 1944. március 19. Az utolsó jelenetek egyikében vitéz nagybányai szerepében Bálint András lovagol a színre fehér lovon. A kormányzónak Jávor szerényen megjegyzi, hogy valójában Sopronkőhidára viszik éppen, Karády a Gestapo fogságában, Kabos pedig származása miatt külföldre kényszerült, és már nem is él. Az édesbús nosztalgiázásba ciános mellékíz vegyül. 

Göttinger Pállal, a darab rendezőjével az egyik próba után beszélgettem hideg narancslé mellett. 

– A háborúval szinte egy időben készültek és mentek nálunk ezek a szirupos vígjátékok. Nem a valós kort mutatják be, hanem a gondolkodását. Az emberek arra szeretnek emlékezni, hogy Jávor Pál belenézett a mézeskalácsszívbe, vagy amint Karády vetkőzött. Az előadást fülbemászó slágerek, könnyed táncjelenetek teszik szórakoztatóvá, de összességében a darab nem más, mint egy keserű fintor a sokak által idillinek vélt Horthy-korszakról.

A rendezésre Bálint András kérte fel telefonon. A dráma papíron még nem volt teljesen kész, de ő nem sokat habozott, látatlanban vállalta a feladatot. Aztán az öröm mellett elfogta a szorongás is: vajon meg tud felelni az elvárásoknak? Még sosem rendezett a Radnótiban. Mint mondja, az egészen más, ha egy darabot maga választ, és az elejétől a megvalósulásig végigviszi. Ilyenkor nem aggódik, könnyen kockáztat. De az efféle munka kőszínházban ritka madár.

Göttinger Pál rendezéseinek nemcsak a fővárosban, de vidéken és a határon túl is több teátrumban tapsolhat a nagyérdemű. Barátságos ember, humorral s némi hiperaktivitással. A Telefondoktorban évek óta színészként láthatja a közönség. Alig vesz levegőt, úgy játssza végig Szabó Borbála egyszemélyes bohózatát. Általában telt ház van, potyog az ember könnye a nevetéstől. 

Székely Gábor osztályában végzett 2007-ben. Társai közül akkor egyedül neki nem jutott kőszínház, diplomamunkáját a Merlinben készítette. Diploma utáni első rendezése (Dennis Kelly: Love and money) már bekerült a 2008-as POSZT versenyprogramjába. Ugyanebben az évben a Martin Crimp írásából készült a.N.N.a elhozta a legjobb rendezés díját az Alternatív Színházi Szemlén. 2011-ben Junior Prima-díjas.

Pedagógus szülők gyermeke: édesapja irodalomtanár, édesanyja angoltanár. Ükapja a gödöllői művésztelep szecessziós festője: Körösfői-Kriesch Aladár. A háborús időkben leégett a műterem, és az életmű nagy része is megsemmisült, de pár festmény az unokánál, Pál nagymamájánál maradt. 

– A képek révén az egész család kötődött a festészethez és a művésztelephez, ráadásul mindenki szenvedélyesen zenélt. A szüleim kórusban ismerkedtek meg, a két húgom máig kórusban énekel, a bátyám zeneakadémista, zenetörténésznek készül. Családi összejöveteleken testvéreimmel kiadtuk a négy szólamot: volt szoprán, tenor, alt, basszus. Kisgyerekként furulyával kezdtem, majd csellóztam, gitároztam. A zenés darabok most is könnyen rám találnak. Aztán ott volt a Rádió Gyerekstúdiója. Szinte minden szombat délelőttöt a Bródy Sándor utcában töltöttem. Sok hangjáték készült akkoriban, és gyakran szerepelhettünk egy-egy mondattal, de akadt főszerep is. Olyan színészlegendákkal állhattam a mikrofon előtt, mint Tolnay Klári vagy Gábor Miklós. Még élt Szabó Éva néni, nagyon kedveltem a beszélgetős műsorait, amikor egy-egy témát élő adásban boncolgattunk. Később a ciszterciek Szent Imre Gimnáziumába jártam, de határozottan színész akartam lenni.

Elsőre felvették, ám rendező szakra. Kötelező asszisztensi gyakorlatát a Radnótin kívül Poznanban és Londonban töltötte. Lengyelországban angolul beszéltek, de magyar darabot, Spiró György Kvartettjét próbálták. A városban kilenc színház működött, köztük egy nagy musicalszínház és egy operaház. Amikor Pál ott járt, épp Verdi-hónap volt, naponta más operával.

Londonban töretlen hagyományok, megállapodott szabályok uralják a teátrumokat. Ugyanakkor tapasztalhatta azt is: nincs a rendszerben biztonság. Mert ha egy színész ötvenéves, akkor is castingolnia kell. Nálunk még hívják az embereket. 

– Az angol színészeknek természetes a világ biztonsági háló nélkül, mert erre születtek. Nem csodálkoznak, ha lefut egy musical, és megszűnik a munkájuk. Kezdik az egészet elölről, vagy színházon kívül próbálnak szerencsét. Magyarországon eszébe sem jut senkinek, hogy beírja az önéletrajzába a színészképzést. Pedig ez nemcsak azt jelenti, hogy az illető művészlélek, hanem azt is, hogy átlagon felül terhelhető, magabiztosan kommunikál, gyors a megoldóképessége, vagy éppen jól tud nagyobb, összetettebb feladványokat fejben tartani. Ezek a készségek jól mutatnak egy pályázatban. Arról nem is beszélve, hogy a civil életben gyűjtött tapasztalatokat bele lehet építeni egy későbbi színházi munkába.

A kor és a hazai helyzet könyörtelen. A teátrumok eladósodnak, bezárnak, korosztálytól függetlenül egyre több színházi ember csúszik le a színpadról. Akad, akit kocsmában látni pultosként.

A hagyományos szamárlétra szerint először vidéki társulathoz kerül az ember. Itt hosszú éveket tölt el, amíg rendezővé válik, majd feljöhet bemutatkozni a fővárosba. 

– Erről már régen nincs szó. Olyan pusztuláson ment át a szakma, amilyenre a tanáraink nem készíthettek fel. A végzős hallgatókat már nem szívja fel a pálya, semmilyen recept nem működik. Nagyon szerencsés csillagzat kell ahhoz, hogy valaki ki tudja választani azt az alkotóműhelyt, amelyikhez szívesen csatlakozna, és ahol munkát is kap. És most nem is a pénzen kesergek, hanem a tervezhetőségen. Mert például azt, hogy a jövő évadban mit lehet egyáltalán megcsinálni, vagy mi az, amiről le kell mondani, mert nem lesz rá pénz, még most sem lehet tudni. Papíron, bemutatószám szempontjából sokat rendeztem, ám az utóbbi években egyre kínkeservesebb egymás mögé szervezni a darabokat, hogy meglegyen a folytonosság. De makacs vagyok: én is rendezőként szeretnék megélni.

Göttinger szabadúszóként indult. Rendezett erdélyi független társulatoknál, majd itthoni független műhelyeknél, később kőszínházakban: Debrecen, Nyíregyháza, Bárka, s végül Kaposváron kapott szerződést. Az új évadtól a Pesti Magyar Színház tagja. Conor McPherson Tengeren című művét ő látta meg és hozta el Londonból a Józsefvárosba. Az ír darab szomorú meseszerűsége, alkoholista hősei kísértetiesen passzolnak a magyar valósághoz. Pál rádiós múltjához sem maradt hűtlen, több zenés és prózai hangjáték került ki kezei alól.

És egy másik élete, azaz egy rockzenekara is van: a Firkin. Kelta punk zenét játszik: énekel, időnként a húrokba csap, furulyázik. 

Rendezőként keveset diktál, ritkán mondja meg előre, mit szeretne látni, inkább figyel, kommentál, ütközteti a szereplőket. A foglalkoztatottságnak ára van: keveset pihen, néha szeretne csak úgy nézelődni, kószálni a világban. Vagy munka helyett elolvasni egy regényt. Mert gyűlik a stressz az emberben, fel kell állni a bukásból is. 

Az egykori budai fiú már Pesten lakik. A reggeli kávé és cigaretta, majd biciklivel indul a városba. Fejben már az új évadra készül.

A Nagymező utcai bisztróban alkonyodik, a narancslé elfogyott, Göttinger Pál idegesen dobol az ujjaival. Nem tagadja: feszült kissé az előadás miatt.

A Pesti Magyar Színházban nemrég még látható volt Háy János Háromszögek című drámája, amelyet szintén Göttinger Pál rendezett. Nagy sikerrel megy a Gyógyír északi szélre Fullajtár Andreával és Őze Áronnal, vagy újabban Parti Nagy Lajos Bivaly-szufléja, Temesváron Vinnai András Furniturja, a Bárkában a Tengeren. Tavaly óta improvizációs színházi előadásokon dolgozik együtt a budapesti Momentán Társulattal. Sok kortárs darabot vitt színre, köztük több ősbemutató is akad. Nagy visszhangot keltett többek között Esterházy Péter Harminchárom változat Haydn-koponyára című darabja a Bárkában.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.