Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

MEGSZÖKNI A VÁSÁRCSARNOKBA - ÖTVÖS ANDRÁS MONODRÁMÁRA KÉSZÜL

Kolbászok, májasok, kolozsvárik jelenítenek meg minden mellékszereplőt Göttinger Pál rendezésében, az Egy csemegepultus naplója című előadásban, melynek egyetlen színésze, Ötvös András bábként játszik majd a tárgyakkal. Gerlóczy Márton azonos című regénye 2009-ben jelent meg, most az Orlai Produkciós Iroda égisze alatt készül belőle darab. A premiert július 10-én tartják Balatonföldváron, a Kultkikötőben, és szeptembertől a Jurányi Inkubátorházban lesz látható.

Hogy lehet egy regényből színházi előadást készíteni? Hogyan fedeztétek fel Gerlóczy Márton könyvét?

Nagyon szerettem volna Ötvös Andrással készíteni egy monodrámát, mert elképesztő, szertelen játékossága és alapos emberismerete nagyon szórakoztató, és a főiskolán már csináltunk együtt ilyet. Közben Orlai Tibor megkeresett a kérdéssel, hogy érdekel-e a regény. A két ötlet egy éve ért össze. Az első elképzelés szerint többszereplős, dramatizált változatot írtunk volna a könyvből, de erről lebeszéltem Tibort, mert az andrisos terv és a könyv csak együtt érdekelt. Így lett a szövegből monodráma. Minden egybevágott, hiszen Andris és a szerző is ismerik egymást évek óta. Gondolkodásukban sok a hasonlóság, ugyanakkor a különbség is, tehát termékeny az egész munka. A könyv egy rosszkedvű, cinikus emberről szól, aki kiábrándul addigi életéből és úgy dönt, másként folytatja. Gyökerestül tépi ki magát korábbi helyéről, és felcsap csemegepultosnak a Vásárcsarnokban. Figuralesnek szánja a kalandot, hiszen íróféle, érdekes embereket akar megfigyelni. Aztán persze olyan dolgok történnek vele, amelyek próbára teszik a személyiségét. Egyébként a történet a valóságban is megesett – a szerzővel.

A könyv fülszövege szerint nappal húsokat akar árulni, éjszaka női combokat szeretne fogdosni.

Mindent máshogy szeretne csinálni, új impulzusokat keres, tapasztalni vágyik és konokul hátat akar fordítani a múltnak. Vállalkozását dac és gyerekesség is mozgatja. Főhősünk jó mélyre le akar ásni, kíváncsi, mit engedhet még meg magának.

Hogy fog ez kiderülni az egyszereplős előadásból?

Andris nagyon sokat fog rohangászni, a színpadon felépít egy egész csemegepultot. A darab negyven valahány szereplőjét mind onnan veszi elő. Rengeteg tárgyat felvonultat bábként, megjeleníti velük a szomszéd nénit, a munkatársait, a vásárlókat, akik beszélnek, vitáznak, verekednek egymással. Főhősünk rengeteget csajozik, minden hölgyet egy-egy húsdarab személyesít majd meg, dobálja őket ide-oda. Tehát minden regénybeli alaknak lesz megfelelője. A próbáinkon részt vesz Schneider Jankó bábszínész, -rendező, aki rengeteget segít nekünk a tanácsaival, ötleteivel, a személyiségével. Ahhoz képest, hogy András egyedül lesz a színpadon, az előadás elég mozgalmasnak ígérkezik. Elbűvölő, ahogy gyermeki játékossággal kezeli a tárgyakat, hamar szereplőket, hegyvonulatot, repülőgépet alkot belőlük.

Milyen hosszú előadás kerekedik a 350 oldalas regényből?

Lőkös Ildikó dramaturg segített elkészíteni a mi változatunkat, keletkezett körülbelül másfél órányi szöveg. Próbáltuk mindkét szálat, a főhős csarnokbeli munkájának történetét és a csajozós sikereket-kudarcokat is végigkövetni. Meglátjuk, mennyi sikerül ebből.

Szórakoztató darabra számíthatunk vagy kirajzolódik benne némi társadalomkritika is?

Elsősorban szórakoztatni kíván ez a színdarab, rengeteget lehet majd nevetni rajta. Ez annak is köszönhető, hogy nagyon kevés olyan bravúros színészünk van, akit másfél órán át tudunk figyelni önmagában, és Andris ilyen. Ugyanakkor Gerlóczy Márton és az ő emberismerete mélységeket is hordoz. Bár a főszereplő cinikus, valójában szeretettel szemléli vizsgálata tárgyait, a csarnok vásárlóit, az embereket. Szerepelnek gyönyörű, szívbemarkoló részek a szövegben. Például az amelyik egy nyugdíjas esetét írja le, akinek a napi élelme vész el, ha elgurul ötven forintja, és más veszi fel. Egyébként van a regényben egy nagy becsapás, miszerint az elbeszélő utál írni, semmi értelmét nem látja az értelmiségi létnek, pusztán közelebb akar kerülni a valósághoz.

Az értelmiség általában cselekvés helyett a csendes fejcsóválást választja...

Kétségtelen, hogy a főhős a cselekvést választja. Annak ellenére, hogy örömtelen életet él, hogy cinikus, rengeteg játékosság jellemzi. Ez a kettősség nagyon szórakoztató lehet az olvasók, és a nézők számára.

A könyv a kritikák szerint nem igazán nőbarát. Ti hogy látjátok?

Az igaz, hogy van benne egy kis hímsovinizmus. De nagyon fontos leszögezni, hogy a főhős Márczy Lajosnak vannak problémái, kudarcai a nőkkel, ezért próbálja meg a világot hibáztatni a saját bénaságáért. Úgy érzem, nekünk, az előadás alkotóinak sikerül ezt megfelelő gúnnyal kezelnünk. Vacaknak tartjuk, ahogy a nőkkel bánik – alpáriságát nézve saját marhaságainkon, korlátainkon derülünk.

A honlapodról kiderül, hogy vonzódsz a kortárs, magyar írásokhoz. Miből fakad ez?

Egyrészt így jött ki a lépés. Másrészt makacsul hiszem, hogy a kortárs szövegek reflektálnak a legjobban a mai nézők ügyeire. És álmaimban fordítva is igaz a kölcsönhatás.

Úgy képzeljünk el, mint aki járja a könyvesboltokat és figyeli, milyen új könyv lehet alkalmas színpadra?

Abszolút kell klasszikusokat is játszani, de a pályám során úgy adódott, hogy eddig nem én rendeztem őket. Azt gondolom, figyelni kell a mai drámaírókat, azt, hogy milyen témák foglalkoztatják őket. Nekem szerencsém van, hiszen a Magyar Színházban, és előtte a Bárkán is teret adtak az új írásoknak is, pedig a kőszínházak többsége fél a kortárs daraboktól az ismeretlenség, és a benne rejlő rizikó miatt. Attól tartanak, hogy az újdonságok nehezebben hozzák be a nézőt. Kortárs magyar darabot itthon nem is lehet nagyszínpadon játszani, csak stúdióban. Szeretném, ha ez változna. Mennyivel izgalmasabb egy olyan darabot nézni, aminek nem tudjuk a végét! Izgulni egy szereplőért, a történetért... Szerintem ez a gyermeki, önfeledt nézői állapot a legnemesebb.

Te is játszol egy monodrámát, a Telefondoktort. Milyen tapasztalataid vannak az egyszemélyes színházzal?

Nehéz művelni, ugyanakkor rendkívül izgalmas, ha olyan színészt nézünk, akinek minden másodperce közlés, és bár nincs partnere, az egész közönség a játékára tapad. Ahogy említettem, Ötvös András maximálisan ilyen. Rendkívül gátlástalan színész, az ellenkezőnek a fordítottját is eljátssza. Ha kell, esik, bukik. Minden próbára negyven új ötlettel érkezik. Remélem ez kiderül majd az Egy csemegepultus naplója előadásból is.


Szerző: Csicsely Zoltán





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.