Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Budapest arcai - Göttinger Pál színházi rendező

Még csak harmincegy éves, de a Magyar Színház főrendezője. Az egyetemi évek alatt kivette a részét a pesti éjszakából, de a hajnalig tartó beszélgetéseknek meglett az eredménye. A fiatal rendezővel beszélgettünk az egyetemi évekről, a budapesti közönségről és a Gerlóczy Márton regényéből készült, A csemegepultos naplója című új darabjáról.

Hogy lettél rendező?

Mindig is a színház körül mozogtunk, a húgommal voltunk a rádió gyerekstúdiójában, és mindannyian zenéltünk. Az érettségi után színésznek is jelentkeztem, de aztán rendező lettem.

Mesélsz nekünk az egyetemi évekről?

Székely Gábor osztályába jártam. Az első két év arról szólt, hogy "tehetséges vagy, de..." Szóval mindenkit helyretettek. Napi tizennégy órát próbáltunk. Viszont a beszélgetések a Vas utcai koliban legalább még egyszer ennyit hozzátettek, mint a suli. Az eleje pokoli volt, aztán könnyebb lett.

A pesti éjszaka?

Csak annyit mondok, hogy jelen voltunk. (nevet)

Hová jártatok?

Főleg a Szimplába és a Merlinbe, nagyon jó élet volt ott. De csajozni a Holdudvarba is.

Dohányzol. A színházban ezt hogy oldod meg?

Nehezen. Az épületben nekünk egyáltalán nem lehet, a színpadon pedig a kellékes által kevert cigit lehet szívni. Mikor a törvény bejött, jöttek is sorra a színészek, hogy: "figyu, ez az őr, akit játszom, ez ilyen bagós, nem"? Vicces volt. (nevet)

A "kőszínházi" rendezők közt igencsak fiatalnak számítasz, ennek ellenére már sok darab rendezése fűződik a nevedhez. Melyik a kedvenc?

A Tengeren, na meg az új darab, A csemegepultos naplója. De még sok másikat is szerettem.

A Tengeren 2008 óta megy, 24 éves voltál, amikor megcsináltad. A darab katartikus. Mitől működik ennyire?

Nagy élet volt akkor a Bárkában, annak a fajta együttlétezésnek az öröme ma is látszik az előadáson. Ilyés Robi és Kapa (a szerk.: Mucsi Zoltán) pedig fantasztikus főszereplő-páros. Ráadásul nagyszerű darabról van szó.

Milyennek látod az új darabot? Hogy készült? Mit vársz tőle?

Gerlóczyban több cinizmus volt, mint bennünk. Azt várom, hogy az ő látásmódja és a mi játékkedvünk ne kioltsa, hanem erősítse egymást. Önfeledt örömmel készült. Építettünk egy pultot, bezárkóztunk hárman és nagyon jót mulattunk. Ez tulajdonképpen egy tárgyanimációs előadás, ami sokszereplős szituációkat is megold. Ehhez segített Schneider Jankó bábművész.

Milyen a főszereplő, Ötvös Andris?

A darab másfél órás monodráma, nagyon kockázatos, de Andrissal óriási szerencsém volt. A mai napig matchboxozik, bármilyen tárggyal jól elvan, magára lehet hagyni egy ásványvizes üveggel is.

Tipikus pesti darab A csemegepultos naplója?

Nagyon! Gerlóczy annyira lokálpatrióta, hogy neki már a Fővám tér is egy expedíció. De fél évig bejárt a Csarnokba dolgozni, végigcsinálta a kalandokat, így a darab az elejétől a végéig a pesti emberekről szól.

Az író pesti, a rendező pesti. De milyen a budapesti közönség? Egyrészt a gondolhatjuk, hogy amíg a színházak tele az egész országban - és tele vannak - addig nincs gond. Másrészt egyes kutatások szerint a kultúrafogyasztásunk a romániai szint alatt, ami mégis csak egy rurális társadalom.

Mindkét dolog igaz. Egyrészt felzaklatóan olcsó a színházjegy. Gondolj bele, az Erkelben az Aidaalatt száz szereplő is megfordul a színpadon, ehhez képest ötszáz forint a jegy. Az emberek járnak a színházakba, csak ez nem tartalmazza a következő lépést. Londonban 5 font a mekis menü és 50 egy színházjegy. Másrészt viszont tényleg tudatosan fogyasztanak, mernek válogatni és hűségesek. Ezért a színházak a közönséggel együtt élik meg a bukást is, de ez össze is köti őket, szoros a viszony.

Sok szál fűz az alternatív, vagy ha úgy tetszik, független színházi szcénához, míg most elsősorban egy kőszínházhoz köt a munkád. Hogy viszonyulnak ezek egymáshoz? Miből áll a munkád?

Másfél éve vagyok főrendező a Magyar Színházban, de figyelek arra, hogy máshol is dolgozzak. A feladatom itt az új produkciók előkészítése, a rendezők felkérése, a szereposztások elkészítése. A főrendező néha bele is szólhat az munkába, hiszen a rendező megy, de az előadás itt marad. Úgy általában a (kő)színházi világ műsorpolitikai okokból lassabban reagál a világra, de egyébként nincs olyan nagy különbség munkamódszerben, habitusban, mint amiről beszélnek.

Milyen a Magyar Színház épületében dolgozni?

A színház 1966-ban épült. Megvannak a hátrányai, de a németek például ölni tudnának egy ilyen épületért. Nagy terei vannak, jól bevilágítható, 650 néző tud úgy leülni, hogy senki sincs igazán messze és remek az akusztika. Ja és a genius locihozhozzátartozik a Gobbi.

Erről mit lehet tudni?

A Gobbi klub egy régi (lejátszott) színpadi bútorokkal berendezett kocsma, szemben a művészbejáróval. A régiek még azt is elérték, hogy bevezessék ide a hívót. Nagyjaink átmentek, majd ha ideje volt, visszatántorogtak. Ma már ilyet nem lehet.

Most a hetedikben laksz, viszont említetted, hogy a koli miatt aludtál először Pesten.

Szentimrevárosi vagyok, és mikor az idő nem számít, akkor itt vagy a Gellérthegyen töltődöm fel egy sétával, például a titkos úton, ami a szoborhoz visz. Azt hiszem, egyszer visszaköltözöm.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.