Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Göttinger Pál: Jim Carrey talán túlzás

Hallottak A csemegepultos naplójáról? Az író négy hónapra beáll lófelvágottat árulni a Vásárcsarnokba, esténként meg hajtja a csajokat, ágyba viszi, akit csak tud, majd ebből az egészből regény születik. Aztán színdarab is. Az előadás rendezőjével beszélgetünk - arról, hogy lehet-e kedvelni egy cinikus macsót, meg arról, hová vezetnek a húgypatakos utcák. Nagyinterjú.

Évekkel ezelőtt megjelent egy pompás Gerlóczy-regény, jó az ötlet, jó a történet, jók a dumák, a kötet mégis eltűnt a süllyesztőben. Aztán most, hogy színdarab született belőle, raklapnyi cikk méltatja, milyen csudás az a szöveg, amiről annak idején elfelejtettek írni a kritikusok. Hogy van ez?

Sokért nem adnám, ha tudnám, mitől sikeres egy jó szöveg vagy épp mitől nem az. Az biztos, hogy Gerlóczy zavarbaejtő szerző. Népszerű, de valahogy mégis rétegügy, amit ír, nem a popkultúra része. Nagyon pesti, nagyon speciális. Undoknak, dacosnak tűnik, és csak a vele való foglalatoskodás után jön rá az ember, hogy ennél ravaszabb azért. Több idő kell neki. Nekem bő egy évem volt arra, hogy a felkéréstől a próbák kezdetéig megtaláljam a kötetben a színdarabot.

A regény úgy született, hogy Gerlóczy hónapokra beállt eladónak a Vásárcsarnokba, a lópult mögé, munkaidőn túl pedig a mennyiséget a minőség elé helyezve hajtotta a csajokat. Mindezt azért, hogy „írói matériát” gyűjtsön.

Így történt. Többször elmondta, hogy nem “általában” ment neki ennek az egésznek – a könyv terve készen volt, csak ez a pár hónapos kaland is kellett hozzá. Tervszerűen zajlott az egész.

Ritka az ilyen, az „életben megmerítkező” író.

Én sem tudok arról, hogy mostanában rajta kívül bárki belevágott volna hasonló vállalkozásba. Vagány dolog.

Moldova György módszere volt hasonló, leköltözött az Őrségbe, beült kamionosok, vasutasok, rendőrök mellé, s ha a szocialista piacgazdaság körülményei között is, de ő lett a legnagyobb példányszámban eladott magyar szerző.

Jelentős különbség, hogy Moldova sosem adta fel az írói pozíciót: nem vezetett sem kamiont, sem mozdonyt, sem nyomozást, hanem író úrként, miniszteri engedéllyel utazott, kérdezett, beszélgetett. Gerlóczy viszont beleállt a csemegepultosi létbe. Aminek az első két hetét képzeljük csak érdekesnek, pedig kellenek hozzá a hónapok. És bár könnyen elhihetjük, hogy minden, amit leírt, megtörtént, mégiscsak fikciót készít, hiszen regényként és nem dokumentumregényként tálalja a művet. Nem az a célja, hogy tárjuk fel a Fővám téri Vásárcsarnok csemegepultosi mindennapjait, az írás alanya, állítmánya és tárgya ő maga, ehhez a piac csupán közeg. Több benne a pestiség és a testiség, mint a csarnokiság.

A húsról szól a sztori.

Arról. Gerlóczy, pontosabban a regényben őt megjelenítő Márczy Lajos újlipótvárosi fiú, története a 2-es villamos két megállója, a férfi lakása és munkahelye környékén játszódik. A regény első felében a lóhús füstös szagától csorog az olvasó nyála, aztán lassan allegorikusnak kezd tűnni az egész, ahogy nappal holt, éjjel eleven szövetek között tapicskol a főszereplő.

Kedveli Márczyt?

Márczyt vagy Gerlóczyt?

Őket.

Az én attitűdöm egészen más, mint Gerlóczyé, és hozzánk képest is egészen más a darabot játszó Ötvös Andrásé. Gerlóczyban rengeteg a cinizmus. Nem fáradozik azon, hogy kedveljék, ami teljesen rendben is van. Ötvös ezzel szemben felszabadultan játékos, azonnal hinni akar minden elé kerülő feladatban. A darab monodráma, vagyis végig egyedül Ötvöst látni a színpadon, ebben az egyetlen előadásban negyvenvalahány szerepet játszik el, mindbe teljes személyiséggel beleáll, egyiket sem teszi idézőjelbe, egyiket sem veti meg, egyikről sincs véleménye, hanem teljes erőbedobással képviseli őket. Én meg alapból jobb kedvű vagyok a regénybeli Márczynál, nem látom olyan sötéten a világ fordulatait, mint ő, és mulatságosnak találom, ahogy belemerevül egy-egy pózba, véleménybe.

Hármójuk közül ki győzött az előadásban?

Egyikünk sem. Keletkezett egy negyedik alak, a darab Márczy Lajosa.

Gerlóczy hogy viselte az átszabást?

Ő egy szemlélődő hőst írt, nekünk viszont monodrámát kellett csinálni, amihez borzasztó intenzív, majdhogynem pukkancs, nagyon beszélő, időnként nagyon kiabáló, nagyon energikus főszereplőre volt szükségünk. Gerlóczy ettől kicsit zavarba jött, hiszen nem így látta önmagát a csemegepultban.

És?

És felül kellett emelkednie. Hát bizony ezek nehéz dolgok. Általában új írásokat viszek színpadra, így viszonylag nagy a gyakorlatom abban, hogy a munka kezdetekor már elvonatkoztassak az írótól, és csak az írott mondatokra figyeljek – a néző is csak azokat fogja hallani. Az író viszont teljesen érthető okokból nem tud elvonatkoztatni saját magától, hiszen neki igazi emlékek munkálnak a fejében, aztán a próbák során egyszer csak megszólal benne, hogy de hát ez nem is így történt, nem is ilyen volt, ám sajnos nincs igaza, mert számunkra csak az létezik, ami a szövegből kiolvasható. Konkrétan: nem Gerlóczyról csináljuk az előadást, hanem a regénybeli Márczy Lajosról. Amúgy Gerlóczy toleráns szerző, akadnak, akik nála sokkal nehezebben veszik ezt az akadályt. Ezzel együtt kapott beleszólási lehetőséget a darabba, tán többet is, mint amennyit végül felhasznált. Szerencsére Ötvösben bízik, látszott, Andris nem tud annyira mellényúlni, hogy baja legyen vele.

A fogyaszthatóság kedvéért Jim Carrey-ssé kell formálni a darabbéli Márczyt?

Jim Carrey talán túlzás, de a válaszom lényegében az, hogy igen. Kell a sűrítés. Erős, pár másodperc alatt felfogható, egymástól pregnánsan elkülönített sorsok, személyiségek. Ötvös egy pultban állva negyvenféle hangon beszél, esik, kel, futkározik, mint egy tébolyult, de ezt nem lehet máshogy, hiszen iszonyú sokféle embert írt meg Gerlóczy a Csemegepultosban. Szerencsénk van Ötvössel, aki fiatal kora ellenére drámai élettapasztalattal bír, három-négy másodperc, villanásnyi idő alatt képes megmutatni, és nagyon bölcsen körülrajzolni egy-egy szereplőt. Vadóc, kapkodós, energikus tőle az előadás.

Miért monodráma? Miért nem sokszereplős darab? Olcsóbb így?

Persze, de ez pont most nem volt szempont, sőt, eredetileg sokszereplős darabra szólt a felkérés. Én szavaztam inkább a monodrámára. Elsősorban azért, mert egy igazi, dramatikus drámához legalább két, egyenrangú, egymással ütköző igazság kell, legalább két olyan szereplő, akinek egyformán igaza van. Antigonénak ugyannyira igaza van, mint Kreónnak, van is belőle baj. Gerlóczy történetében viszont nincs ilyen, hiszen senki sincs Lajos ellen. Sőt, az van, hogy „jöttem pultosnak” felkiáltással beállít a csarnokba, ám ahelyett, hogy ebből szenzáció kerekedne, mindenki azt mondja, hogy jó, ezt fogd meg, azt tedd ide, kész. És Márczy rögtön benne találja magát egy hétköznapban, és aztán rengeteg másikban, ahol nem feszül vele szemben semmilyen másik igazság.

Még jó, hogy a darabon kívül találni drámát.

Hol?

A Csemegepultost ön az Orlai Produkciónál vendégrendezi, a főállása viszont a Magyar Színházhoz köti, itt ülünk most is. A minap derült ki, hogy fenntartójuk, az emberi minisztérium meneszti a mostani igazgatót, Őze Áront, és januártól egy inkább tévés producerként ismert színész, Zalán János lesz a főnök.

Így igaz.

Szoronganak?

Csak annyira, mint mindenki más, de ez nem annyira politikából fakad, az - eddig - elkerülte a házat, hanem a kiszolgáltatottságból. Egyelőre arról sincs fogalmunk, mi lesz a jövő héten. Nem mintha eddig tudtuk volna, sok volt a küzdelem, és a meredek, éppen csak túlélt helyzet, de ezzel az eredményhirdetéssel sem érezzük magunkat jobban a helyünkre tolva.

A politika beleszól a művészi munkába?

Nem. Miért tenné?

Mert mondjuk kevés a ló a színpadon.

A politikát valójában nem érdekli a művészi munka. Másfél éve dolgozom itt, volt ez alatt tíz bemutató, bármit eljátszhattunk, kortársat, klasszikust, szabadszájút, alternatív szerző művét, amit akartunk, nem jött telefon, hogy leszünk szívesek a Kőszívű ember fiait műsorra tűzni. De még olyan sem, hogy ezt és ezt nem lehet bemutatni. Noha persze én is hallottam ilyesmiről, de ott mintha inkább öncenzúráról lett volna szó. Aggódó önkormányzati emberek, előre játszmázó igazgatók. Hogy “valaki” majd mit fog szólni. Telefonhívás ott sem jött, vagy legalábbis nem “valahonnan fentről”.

Ebben lesz változás?

Nem hiszem.

Mondjuk Alföldi jöhetne vendégrendezni? Vagy abból szemöldökráncolás lenne?

Alföldi körül az utóbbi években kizárólag szemöldökráncolás van, így, ha nálunk jelenne meg, biztos ránk is ráncolnának. Egyébként jött is volna, már készen volt a produkció terve, de nem volt idő ráncolni, mert a terv végül nem valósult meg. Így az egész dilemma virtuális maradt. Mi nem engedhettük meg magunknak az utóbbi években anyagilag, az izmosodáshoz pedig több idő és még ezer más szerencsés fordulat, de legalábbis nyugodt, építkező munka kellett volna. Az állami támogatás a fenntartásra sem elég, így is jegybevétel megy még a villanyszámlába is. Produkciós pénz alig, még arra sem jut, hogy a mostaninál kicsit jobb minőségű anyagokból készüljenek a díszletek, és ne menjenek félig tönkre már a főpróbahéten. Pedig ez egy hatalmas színház, hatszázötven főt képes befogadni, nagyobb, mint a Nemzeti. Remélem, Zalán Jánosnak tényleg van erre ötlete – sajnos a pályázatát nem volt alkalmam olvasni.

Az önkormányzati választás után állítólag az oktatás, az egészségügy és kultúra költségvetésén húz az állam.

Érezni a szelét, pedig az utóbbi évek zárolásos históriái után azt hittük, túl vagyunk ezen. De például a Bárka, az a színház, ahol én elkezdhettem a társulati létezést, és ahol a legfontosabb pár évem telt, mára gyakorlatilag megszűnt, egy vagy két színész maradt állásban, elmaradó fizetések okán elszivárgott a háttérdolgozók jó része, így bele sem kezdtek az évadba, nincsenek előadások. Pechjükre ráadásul a nekik otthont adó épület más célra is használható. A miénk viszont csak színháznak jó, igaz, annak nem éppen a legmodernebb a kifűthetetlen betonfalaival, korszerűtlen színpadtechnikájával, félig-meddig használhatatlan játszóhelyeivel. Ha ezen még húzni szeretnének… abból már nem nagyon lesz kijárat.

Plusz a környező húgypatakos utcák sem segítik a ráhangolódást a magaskultúrára.

Nagyon drukkolunk, hogy csapjon már át a körúton a mi oldalunkra is az egyre terjeszkedő bulinegyed. Már csak két sarokra van. De ehhez vonzóvá kell tenni a környéket és a házat is, ehhez pedig befektetés kell. És már ma is késő. Ez vár az új igazgatóra. Addig is dolgozunk, belül is, kívül is. A bejelentés napján tizenkét órát próbáltunk, épp csak a rendkívüli társulati ülés fél órájára tartottunk szünetet. Mikor szétrombolódik a munkakedvem az idehaza tornyosuló ügyeken, átmegyek a Jurányiba megnézni Ötvös Andrist az előadásunkban, és felszívom magam életkedvvel. Túl fogjuk élni. Még vagy ötven évig élünk, addig meg lehet bármi. Csak dolgozhassunk addig is, hogy maradjon itt valaki, akinek lesz kedve akkor is nagyszínházat csinálni.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.