Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Az ígéret beváltása

Több tucatnyi Ötvös András van a színpadon, mert lenyűgöző tudathasadással megsokszorozza önmagát A csemegepultos naplója előadásában, a Jurányi Inkubátorházban. Elvileg monodrámát játszik, de gyakorlatilag mégsem. Partnerévé avatja a körülötte lévő tárgyakat. Megmozdít mindent, ami csak környezetében található. Teremtővé válik, mert életet lehel a holt anyagba. És valamennyi tárgyba beleleheli önmagát is. 

Azt játssza, hogy egy író megunja a fennkölt szférákat, tán kicsit a mesterségét is, meg azt a közeget, amiben él, és tapasztalatszerzésből, kalandból, figura les miatt, egy időre elmegy vásárcsarnoki csemegepultosnak, hogy valami egészen mást tapasztaljon, mint eddig, hogy kicsit önmagából is kilépjen. És ezzel akár önmaga előtt, önmagának is szerepet játsszon. Annak idején Gerlóczy Márton, aki a valóságban is író, szintén megtette ezt, és regényt jelentetett meg az élményeiből. Orlai Tibor producer pedig színpadi változatot akart belőle, eredetileg több szereplővel. Szólt Göttinger Pál rendezőnek, aki viszont már régóta szeretett volna Ötvössel dolgozni, ismerte fölöttébb játékos természetét, és karizmatikus színészetét. Hogy Schneider Jankó kiváló bábszínészt, bábrendezőt ki ismerte, azt nem tudom, én amióta szanaszét röhögtem magam társával, Nagy Viktóriával közösen játszott és rendezett, A három kismalac és a farkasok előadásukon, igencsak számon tartam. Nyilvánvaló, hogy oroszlánrésze van ebben a produkcióban is, sokat adott át Ötvösnek abból a tudásából, hogy szinte bármilyen tárgyba bele lehet látni valamilyen karaktert, és ennek megfelelően megmozdítva, életre is lehet kelteni azt. Majd persze az adott figurához meg kell keresni a hozzá passzoló hangot, hogy teljessé váljon a teremtés isteni folyamata.

Ötvös civilben ugyancsak szeret szerepeket játszani, egészen különböző karakternek mutatkozni. Ehhez eléggé szabálytalan alkata van, ami nem ritkán zavarba hozza a rendezőket, nem feltétlenül tudják, hogy mit is kellene ráosztani. Kölykös, már-már kisfiús fejhez, rendszerint izmos, kigyúrt test társul. Azért mondom, hogy rendszerint, mert néha meghízik, most sem éppen nádszál vékony, de hát egy hentesárukkal kereskedő emberhez ez nem is lenne illő. Ha akarja, képes kigömbölyödni, de rövid idő alatt tíz kilót le is adni, meg is tette például, amikor a Maya című operettben kellett fellépnie, hogy kellően táncos, és a műfaj igényeinek megfelelően elegánsan fess lehessen. Szeret játszani a frizurájával, akár előre, oldalra, hátra fésüli, vagy éppen macsósan lenyalja, netán fésületlenül kamaszosra veszi. Az is előfordult, hogy szerepéhez viselt szemüvegben flangált az utcán, és ezzel a szerepből is kivitt valamennyit. A szertelen játékosság mindig sajátja. Ettől is annyira eleven a színészete.

A csemegepultos naplója esetében erre különösen szükség van. Olyan mohó belefelejtkezéssel játszik, mint a kisgyerekek. Miközben civilben, felnőtt voltában is jelen van, nem véletlen, hogy érdemben nem visel jelmezt, csak egy pólót, vászonnadrággal, bármelyik fiatal hordhatna ilyet. Vagyis Ötvöst magát is látjuk, meg az „időleges” csemegepultost, és mindazokat, akikkel kapcsolatba kerül. Szalámik, kolbászok, szalonnák, konzervek, rongydarabok válnak férfiakká és nőkké, öregekké vagy ifjakká, szimpatikussá, és akár elviselhetetlenül otrombává. A szemszög általában szarkasztikus, időnként egyenesen pikírt, ennek a fickónak azért jócskán elege van sok mindenből, magából is. És a nőkkel sem úgy jönnek össze neki a dolgok, ahogy elképzelné. Bosszúból kicsit lenézi a szebbik nemet. Van benne egy tekintélyes adag hímsovinizmus.

Ötvös egyik hangulatról a másikra, vagy egyik megelevenített tárgyról a másikra, akár a pillanat tört része alatt képes váltani. Van ebben némi show jelleg, de nem erőszakoltan, nem arról van szó, hogy virtuozitását akarja fitogtatni, miközben kétségtelenül virtuóz, és fenemód szórakoztató, gyakran szinte fetrengünk a nevetéstől. A lényeg viszont az, hogy megfogalmaz egy jellegzetes életérzést, hogy nehezen találjuk a helyünket a világban, téblábolva nem tudunk mit kezdeni magunkkal, vagy éppen mások nem tudnak mit kezdeni velünk. Keresünk valami megfoghatatlant, amiről esetleg mi se tudjuk, hogy mit, kergetjük a boldogság kék madarát, de az állandóan tovaröppen.

A történet odáig tart, hogy az író hirtelen felmond, mint csemegepultos, ebből is elege volt. Persze ez így fura, lekerekítetlen vég, csak kellene tudni, mi lesz vele, használja-e a vásárcsarnokos tapasztalatait, nézünk is furcsán rá, amikor elindul kifelé. Ő visszafordul, lefelé biggyeszti a száját, széttárja karjait, és flegma kiábrándultsággal mindössze annyit mond, hogy „ennyi.” És tényleg ennyi, nincs boldog vég, de tulajdonképpen szomorú sem, megmutatott nekünk valamit, temérdek hangulatot eljátszott, kezdjünk vele, amit akarunk, tudunk. Vagy konstatáljuk, hogy ritka jól szórakoztunk.

Az biztos, hogy zúg a vastaps, többen állva, ujjongva ünneplik a színészt, aki nem győz elégszer meghajolni. És aki ezzel a produkcióval lényegében összefoglalja mindazt, amit eddig a pályáról tud. Az pedig igazán nem kevés.

Eredetileg, leginkább pedig tűzoltó akart lenni. Amikor éppen nem ment jól valami, egy ideig mondogatta is, hogy tűzoltónak még mindig elmehet. Valamelyik figyelmesen leleményes rendező legalább egy tűzoltószerepet ráoszthatna. De hát akart ő pilótává válni, dolgozott kórházban és hajléktalanszállón, megfordult olyan helyeken, amelyeken roppant fontos a hivatástudat. Játszott és játszik is alternatív együttesben, képviseltette magát a Krétakörben, alapító tagja volt, a KoMa csapatának, Garaczi László Plazma című darabjával, rögtön friss, nyers, elementáris, a nézőket is az előadás részeseivé tévő, vagányul, de játékosan provokáló produkcióval jelentkeztek.

Nem volt oda a kőszínházakért, de Csizmadia Tibor igazgatása alatt néhány évig Egerben jól érezte magát. Erőteljesen tragikus volt A velencei kalmár címszereplőjeként, tüneményes, groteszk mesefigura, ügyeskedően rafinált Fehér Nyúl az Alizban. És nekiszabadultan, az őrültségig menően komédiázott a Csörgess meg! című, a mobiltelefonok tébolyát élvezettel kifigurázó produkcióban. Ezt egykori szeretett osztályfőnöke, Máté Gábor rendezte, aki azóta a Katona József Színházban a direktora. A Katonában szakmai otthonra talált, igazán nem állítható, hogy ül a babérjain, csak a saját színházában hét produkcióban szerepel.

A Pécsi Országos Színházi Találkozón néhány esztendővel ezelőtt már megválasztották a legjobb harminc év alatti színésznek, és akkoriban a színikritikusok is a legígéretesebb pályakezdőnek tartották. Most, hogy harminc éves múlt, A csemegepultos naplója már az ígéret beváltása. Tűzoltókat megszégyenítő elhivatottsággal halad előre a pályáján.

Bóta Gábor






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.