Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

ORLAI TIBOR: „NEM HISZEM, HOGY A SZÍNHÁZBAN LÉTEZHET TABUTÉMA”

Orlai Tibor produkciós irodája a tabudöntögető előadásokkal, vérfrissítően szórakoztató darabokkal és az alternatív szcénára való kivételes nyitottsággal szórakoztat minden korosztályt. De mi lehet a siker titka? Mi a különbség színház és színház között? Miért rajonganak érte színészei és mit várhatunk a magánszínháztól a nyáron? Interjúnk a magyar színház szcéna egyik központi alakjával.

Kezdjük egy egyszerű kérdéssel, ha már Színházi világnap... Mit jelent neked a színház?

Gyerekkorom óta ez volt a kultúrának az a területe, amely leginkább le tudott nyűgözni, el tudott gondolkodtatni, leginkább megérintett. Fiatalkoromban, a hetvenes-nyolcvanas években virágzott a színház Magyarországon. Nézőként megbabonázott a világa és az élmény, amit tőle kaptam. Viszont soha nem gondoltam, hogy a színház nekem valaha mást fog jelenteni, mint kikapcsolódást. Aztán az élet mást hozott; végül életem egyik legfontosabb részévé vált. Boldog vagyok, hogy ezen a területen dolgozhatok, mert ami már egyetemista koromban vonzott, az lett végül az otthonom.

Színházat csak száz százalékkal lehet csinálni. Nincs reggel, este, éjjel, hétvége vagy szabadság, mindig együtt kell vele élned. Ezen kívül a színház fontos tükör, ami a valóságot mutatja: azt a világot, ami körülvesz minket. Ezért fontos belenéznie az embernek, hiszen önmagát látja benne, és azt a társadalmi környezetet, amelyben él. Engem az a színház érdekel, amely a jelenről szól, annak minden problémájával, furcsaságával, szomorúságával, kegyetlenségével, örömével, sikerével együtt. Ezt jelenti nekem a színház.

Ez valahol az ars poeticája is lehet az Orlai Produkciós Irodának?

Nem szeretem a nagy szavakat. Miután ez magánszínház, és én vagyok a legfőbb mozgatórugója, nyilván rányomja a bélyegét az én gondolkodásom. Hogy ez ars poetica vagy sem, azt nem tudom. Én nem úgy gondolkodom, hogy „igen, én ezt próbálom visszatükrözni, azt akarom, hogy erről szóljanak az előadásaink”. Az a fontos, hogy akár szórakoztató színházi produkció, akár alternatív, akár zenés, akár prózai, akár magyar, akár külföldi darab, mindig a jelenről, a valóságról, a társadalomról és az emberről szóljon. Ha így nézzük, mondhatjuk, hogy ez egyfajta ars poetica, de nem biztos, hogy ez a legjobb szó.

„Olyan előadásokat keresünk, amelyek - akár régebbi, akár új művek - a mára tudnak reflektálni, sőt, akár tabukat is mernek döntögetni.”

Hova lehet ma pozícionálni az Orlai Produkciós Irodát?

Nagyon lényeges, hogy független színház vagyunk. Semmilyen támogatást nem kapunk a tevékenységünkhöz, olyan előadásokat hozunk létre, és olyan gondolatvilágot képviselünk, amit a magunkénak vallunk. Két fő vonulatunk van. Az egyik a minőségi szórakoztató színház a Belvárosi Színházban, a másik a kísérleti színház, az alternatív társulatokkal való együttműködés. Mind a kettőt nagyon fontosnak tartom. Hiszem, hogy a színház széles közönségréteghez kell, hogy eljusson, nem lehet csak a kulturális elit kiváltsága, szórakozása. Én nyíltan vállalom, hogy széles közönséghez akarok eljutni. Az experimentális színháznál is igyekszünk szélesre nyitni az ollót.

Próbálunk kollégáimmal olyan színházat létrehozni, amely az idősebbeket, a közép-generációt és a fiatalokat egyaránt érdekelheti. A k2 Színházban játszódó Apátlanok, vagy például a Csemegepultos naplója kifejezetten fiataloknak szól… Sok fiatal látta is már, tőlük jött a visszajelzés, mekkora élmény volt, hogy mennyire hasonló helyzetbe kerültek ők is, amikor gyorsétteremben, jegyszedőként vagy biztonsági őrként dolgoztak.

Mik a kritikus tényezők egy darab kiválasztásánál?

Olyan előadásokat keresünk, amelyek - akár régebbi, akár új művek - a mára tudnak reflektálni, sőt, akár tabukat is mernek döntögetni. Nem hiszem ugyanis, hogy a színházban létezhet tabutéma. Egy társadalom felnőtté válását, a problémák leküzdésére való készségét is jelzi, hogy mennyire tud szembenézni a múltjával, a jelenével, azokkal a kérdésekkel, amelyeket talán kényelmesebb a szőnyeg alá söpörni. A kiválasztás alapja mindig az adott darab minősége, de külön öröm, ha az új előadások köré valamilyen gondolatiság társul - ez is jelenthet irányvonalat egy-egy évadban.

Az Orlai daraboknál nem ritkák a komolyabb, betegségről szóló darabok sem, ami könnyen nyújthat meglepő, sőt ijesztő képet egy nézőnek, akinél a színház a szórakozásról szól…

Orvos családból származom, édesanyám haematológus volt. Számomra a betegség, az egészségügy nem misztikus dolog, a mindennapok része volt. Sohasem értettem, hogy az emberek miért félnek a betegségről beszélni, miért szemérmesek ebben a kérdésben, miért hallgatnak róla, miért fordítanak neki hátat. Ezért izgat a téma, mint embert és mint színházcsinálót egyaránt. Emlékszem, amikor a Love Story megjelent, anyukám, aki különben haladó gondolkodású ember volt, nem értette, hogy lehet ilyen témáról filmet csinálni, miért kell a betegeknek látnia azt, hogy mi vár rájuk. Most, amikor a Happy Endinggel és az Apával szembetalálkoztam, rögtön az jutott eszembe, hogy ezért nem lennék megdicsérve; édesanyám nem örülne, hogy erről készítünk előadást. Való igaz, hogy izgatnak a társadalom betegséggel kapcsolatos félelmei és szorongásai. Ez mindig megjelent a repertoárunkon is. A Jadviga párnája, az Esőember vagy az Az isteni Sarah sem tisztán szórakoztató előadások. Szerencsére a nézői reakciók azt igazolják, jó, hogy ezeket a műveket bemutattuk - még akkor is, ha nem mindig ezek a legnagyobb kasszasikerek.

Ha megnézzük, van egy színes, mégis kicsit állandó kép az Orlainál játszó színészekről. Van valami tipikus vonás? Vannak Orlai-féle színészek?

Nincsenek. Vannak vissza-visszatérő színészeink. De nincs kritérium. 

Akkor hogy találkozik a színész az Orlai Produkciós Irodával?

Igyekszem sokat járni színházba. Megnézek mindent, ami érdekel. Kíváncsi vagyok, hogy más színházak mit mutatnak be, és kíváncsi vagyok a színészeikre. Minket olyan alkotótársak érdekelnek - legyenek ők tervezők, színészek vagy rendezők - akik hasonlóan tudnak gondolkodni, és tudnak, szeretnek mindent beleadni a produkcióba. Nagy szerencse, hogy többnyire ilyen művészekkel hozott össze a sors. Ezért hálás vagyok - a sorsnak és nekik is. Persze vannak visszajáró színészek és rendezők, ez nem véletlen, velük nyilvánvalóan szoros együttgondolkodás alakult ki, vagyis örömmel dolgozunk újra és újra együtt. Ilyen Csákányi Eszter, Hernádi Judit, Udvaros Dorottya, Vári Éva, Kulka János, Kern András, Pelsőczy Réka vagy Szabó Kimmel Tamás, Mohácsi János. Van olyan is, akivel már régebben volt közös munkánk, de ez gyakran csak annyit jelent, hogy nehéz összeegyeztetni a ráéréseinket.

Bárkivel beszéltem el volt ájulva, hogy milyen bensőséges a viszony az Orlainál. Mindig olyan csodálattal beszélnek a színészek, amilyet még nem hallottam, ha társulatokról volt szó…

Nyilvánvalóan nem csak az én személyemről, hanem az egész irodáról van szó: a kollégáimról, Fenyvesi Katáról, Szabados Tündéről, Ungvári Lászlóról és művészeti munkatársamról, Zöldi Gergelyről. Valóban így szeretek dolgozni, szoros csapatmunkában, amelyben nagy szerepe van a gondoskodásnak, az emberségnek, az odafigyelésnek, az empátiának. Nekünk nincs olyan eszköztárunk, olyan háttérapparátusunk, mint egy nagy kőszínháznak. Gyakorlatilag hárman működtetjük az irodát, évi 400 körüli előadásszámmal, 4-5 nagyszínpadi bemutatóval évente. De ma is odafigyelünk, hogy mindenkinek jusson egy gesztus, egy emberi mondat, egy simogatás, egy tekintet. Az ilyesmit a művészek nem csak értékelik, hanem ez erőt és biztonságot is ad nekik.

„Lehet minden fajta ellenszél, kultúraellenesség, gondolkodásellenesség, a színházi alkotók felül tudnak ezen kerekedni”

Milyennek látod a mai magyar színházat?

Élőnek. Egyre nehezebb körülmények között, egyre nagyobb véráldozatokkal, de egyértelműen látszik, hogy túlél. Túléli a politikai viharokat, és lehet minden fajta ellenszél, kultúraellenesség, gondolkodásellenesség, a színházi alkotók felül tudnak ezen kerekedni. Sokszor szinte fillérekből születnek hatalmas fontosságú előadások.

Mit tanulhatna a struktúrán belüli színház az Orlai Produkciós Irodától?

Sokat tanulunk egymástól. Nagyon hálás vagyok a színházi szakmának, hogy közgazdászként, mindenfajta művészeti végzettség nélkül befogadtak és a szakma részévé válhattunk. Ezt talán annak is köszönhetem, hogy igyekeztem tanulni a körülöttem lévő művészemberektől, és kellő alázattal közeledtem a művészet felé.

Úgy érzem, a struktúrán belüli színházak viszonylatában hatékony működési modellt jelentünk. Nem kell feltétlenül hatalmas hierarchikus felépítmény ahhoz, hogy egy alkotófolyamat működjön. Igyekszünk kerülni a hatalmi elvű, régies gondolkodást. Ez nem a színházi alkotók szuverenitására vonatkozik, inkább a belső viszonyokra, folyamatokra, a háttérapparátus és a művészek kölcsönhatására. Hiszem, hogy a színházcsinálás közös tevékenység, amelyben a főszereplő színész sikere majdnem annyira függ a háttéremberek precíz, érzékeny, áldozatkész munkájától, mint magától az alakítástól. A háttérben dolgozók nélkül nincs színház. Ők is nagy mértékben részesei a sikernek.

Mik a jövőbeli tervek?

Mi struktúrán kívüli színház vagyunk, ezért főleg az évad végén és nyáron hozunk ki új előadásokat. A következő nagy bemutatónk régi, dédelgetett álmom, a Hair lesz, júniusban. A Hair az én korosztályomnak a szabadságvágyat, az önmagunkba vetett hitet jelentette. Ezért külön öröm, hogy Mohácsi János rendezésében olyan fiatal színészekkel állíthatjuk színpadra, mint Szabó Kimmel Tamás, Mátyássy Bence, Lábodi Ádám, Radnay Csilla, Pető Kata, Lovas Rozi, Boros Anna és Formán Bálint. Mert ha valamikor, hát most nagyon nagy szükség van arra, hogy a háború, a militarizmus ellen szóljunk, az emberi önállóságról, a szabadságvágyról beszéljünk, és arról, hogy annak le kell győznie mindenfajta béklyót.

Ezután egy szintén visszatérő témakör, a család és az idősebb emberek a viszonya következik: az Aranytó. Ezt a darabot Tolnay Klári és Mensáros László nagy sikerrel játszotta a nyolcvanas években. Most Gálffi László rendezésében Vári Éva és Benedek Miklós a főszereplők. Hatalmas öröm számomra, hogy Vári Évával újra együtt dolgozhatok. Ő meghatározó alkotótársam, életem eddigi legnagyobb sikere, a Hat hét, hat tánc is hozzá köthető. Hálás vagyok neki, hogy elvállalta ezt a szerepet, és remélem, annyi öröme lesz benne, mint amennyi örömmel mi készülünk rá.

Ezután egy különlegesség következik, a nagy filmklasszikussá vált Mindent Éváról. Ez olyan téma, amivel eddig nemigen foglakoztunk az előadásainkban, pedig rólunk magunkról szól: a színház belső viszonyairól, arról a tehetségről és ambícióról, ami a színházat előre viszi. És megjelenik benne a színfalak mögötti, könyörtelen világ, amelyben hatalmas szerep jut a féltékenységnek és a taktikának - de a humornak is. Pelsőczy Réka rendezésében Hernádi Judit és Kovács Patrícia a két dudás abban a bizonyos csárdában...

Már ősszel jön a negyedik nagy premierünk, a Száll a kakukk fészkére. A Hairhez hasonlóan ebben is a hatalom és a kisember viszonyáról van szó, és arról, hogy a gépezet hogyan akarja folyamatosan megtörni az egyéniséget. Znamenák István a rendező, McMurphyt Szabó Kimmel Tamás, a főnővért Péterfy Bori, az indiánt Kocsis Pál játssza.

Mit üzensz azoknak a fiataloknak, akik színházzal akarnak foglalkozni?

Úgy látom, nekik sokkal több választásuk van, hogy mit csináljanak a szabadidejükben, mint nekünk volt. A színház háttérbe szorult, kevésbé izgatja a fiatalokat. Szerintem azért érdemes mégis eljönniük színházba, hogy megtudják, mire is képes ez az egyszeri és megismételhetetlen művészet. Könnyen kiderülhet, hogy ugyanúgy lebilincseli őket, ahogy engem, harmincöt évvel ezelőtt.

Interjú: Kanicsár Ádám András / http://funiversitymagazin.hu/





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó estét nyár jó estét szerelem jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella salgótarján shots festival sinaia sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.