Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Keresztvetéssel könnyebb a játék…

Találkozás Nyári Szilvia színművésszel - Csupa szem ez a nő. Nem lehet nem észrevenni. Ha a színészlét helyett más hivatást választott volna, akkor is magára vonzza a szemet. Különös fény csillog tekintetében, és nem csak a színpadon. Egy újonnan nyílt „kultúrkocsmában” randevúzunk, s míg törékeny ujjaival körbefonja a forró teáscsészét, el-elméláz. Múltról, szerepekről, jövőről faggatom.

Nyári Szilvia első szerepét a Thália Színházban kapta, a Fame-ben, ám tizenöt éve a kaposvári Csiky Gergely Színházba szerződött, ahol többek között volt Julcsa a Hippolyt, a lakájban, Mirabella a Cigánybáróban, Rica Maca a Csókos asszonyban, szabad szájú barátnő a Fahimban, Elizabeth A király beszédében, Iringó a Bányavakságban, Madeleine a Bál a Savoyban című operettben, s még vagy ötven énekes és prózai szerep talált rá. A Madách Színházban Anna Karenina, a Nemzetiben az Egerek című darab Lidi mamája. A publikum gyorsan megszerette a kortalan szőke színésznőt. A kaposvári színházban 2011-ben, 2012-ben és 2015-ben közönségdíjasként „Az év színésznője” lett. Színésztársai pedig már jóval korábban megszavazták neki a teátrum egykori direktorára emlékeztető Komor-gyűrűt. Legutóbb megkapta a Domján Edit-díjat. Szakonyi Károly, a kuratórium elnöke nyújtotta át, akinek külföldön is népszerű darabjában, az Adáshibában is játszott.

Egy helyütt azt nyilatkozta: nem primadonnának jött Kaposvárra, hanem színésznek.
– Igen, ezt a közelmúltban is emlegettem, amikor Babarczy László, a színház egykori igazgatója néhány napot Kaposváron töltött, s megnézte a stúdióban a Bérczes László rendezte Bányavakságot is, amit harmincadszor játszottunk. Egy drámai szerepet alakítok benne. Azt mondta, régebben is tudtuk, hogy ez a nő képes ilyen szerepekre. Amikor tizenöt éve Kaposvárra szegődtem, akkor így fogadott a tanár úr: „Rendben, szerződtetlek, de nehéz dolgod lesz, Balla Esztert is leszerződtettem, és tudnod kell, ez a színház nem bír el két primadonnát.” Akkor jegyeztem meg: „Nem primadonnának jövök, hanem színésznek.”

Miért ragaszkodott a kaposvári társulathoz?
– A szerelem hozott ide, az 1996/97-es évadban megismerkedtem Nyári Oszival. A kaposvári társulatot odáig csak a televízió színházi közvetítéseiből ismertem. Onnantól megnéztem minden darabjukat, és közéjük vágytam.

Aztán szerepek sora várt és talált Önre, kezdetben szinte csak „rossz nőket” alakított…
– Sok olyan szerepet osztottak rám, amelyekben olyan nőket játszottam, akiknek a viselkedése rendesen próbára teszi a környezetük tűrőképességét. Szórakoztató ilyen karaktert megformálni, mert távol esik a természetemtől. Most már több mint félszáz nő bőrébe bújtam. Szerettem, ha szélsőséges lehettem egy-egy szerepemben: Saci nevetése az Adáshibában, Tigris Niki gesztusai a Finitóban, ahogyan Oresztész járt, ült a Szép Helénában…

Molnár Piroska, amikor még Kaposváron láthattuk, azt mesélte, ha végigment a sétálóutcán, akkor ő egyben figuralesen is volt.
– Ezt én is elmondhatom magamról, szemlélődő típus vagyok. Nemcsak Somogyban, Budapesten is, ahol szívesen utazom metróval, busszal, villamossal. Olykor elcsípek és megjegyzek magamnak egy-egy karaktert.

Felismerik az utcán?
– Dehogyis! Kaposváron kívül csak nagyon ritkán, ám az jólesik. Azért fogalmaztam egyszer úgy, hogy nagy titokban eljátszottam hatvan szerepet. Nem jutok filmszerephez, nem vagyok képernyős arc sem.

Legtöbbet Kaposváron játszott, s a kiváló színészi teljesítmény mellett a vidékiség nyomott a latban, amikor tavaly év végén Önnek ítélték a Domján Edit-díjat.
– Szeretem a színházamat és Kaposvárt is, ahol a hivatásom iránti szerelemmel, alázattal megyek színpadra minden előadásban. Társulati tag vagyok, elfogadom a szerepeket, amiket kapok, a színház darabválasztásait, és a legjobbra törekszem. Boldogság és megtisztelő számomra, hogy a Domján Editről elnevezett díjat átvehettem.

Anna Kareninaként is láthatjuk a Madáchban…
– Sajnos csak nagyon ritkán. 2002-ben mutattuk be a darabot, de egy kicsit úgy érzem, mostanra mostohagyerek lett ez az előadás, hiszen alig három-négy alkalommal megy évadonként. Szomorú, hogy senki nem gondol bele, micsoda erőfeszítés a színész számára ilyen nagy kihagyások után újra előásni magából egy szerep minden rezdülését. Mindig megkérdőjeleződik bennem, vállaljam-e ilyen körülmények között a következő fellépést, hiszen úgy érzem, idegileg felőröl ez a fajta koncentráció, és megnehezíti, hogy szárnyaljak a játékban. Aztán mégis igent mondok. Mert Annát nem lehet csak úgy elengedni.

Azt tartják, minden politika, még a színház is. Sajnos ez alól a Csiky sem kivétel. Schwajda György idejövetele kapcsán, majd halálát követően, kívülről-belülről egyaránt szították a tüzet; köztük olyanok is, akiknek semmi közük nincs a szakmához. Nem csak az alakítás színvonalával kellene törődnie egy színésznek?
– Nem értek a politikához. A játék érdekel, persze, hogy az a lényeg! De van egy társadalmi ideám: ahol az emberek kíváncsiak egymásra, elfogadók mindenféle mássággal kapcsolatban, ahol fontos a kultúra, a gondolat, a szellemi érték és a lelki tartalom.

Honnan eredezteti a tehetséget?
– Isteni adománynak tekintem, de hogy aztán ki miként próbál élni vele, az már más kérdés. Felfedezi-e, hogy kapott valami pluszt, és ebben erősíti, támogatja-e a környezete – ez mind-mind fontos momentum. Engem szeretettel és támogatással vettek körül a szüleim, a testvéreim és a tanárok, akikhez fordultam. Amikor diákként a kőbányai Szent László Gimnázium bálján életemben először színpadra léptem, keresztet vetettem. Az Evita című musical Miért kell, hogy sírj, Argentína című dalát énekeltem el. Sok évvel később már a Dóm téren, a Szegedi Szabadtéri Játékokon sok ezer ember előtt tettem ugyanezt két nyáron át a darab címszereplőjeként.
A keresztvetés azóta is megmaradt, jóllehet nem tudják rólam, hogy tizenhét éves korom óta minden színpadi fellépés előtt keresztet vetek a „takarásban”. A Vörös és fekete című musical kapcsán – amelyben de Rénal polgármester feleségét, Louise-t alakítom – rám is kérdeztek: meggyőződésből teszem-e? Azt feleltem, igen. Az előadásokat követően pedig csöndes hála van bennem.

Ha már a Vörös és feketét említette, amit kétszer láttam, hadd jegyezzem meg: az ősbemutatón is remekül, ám visszafogottabb vággyal játszotta a polgármesternét. Néhány nappal később már sokkal nagyobb szenvedéllyel adta át magát a szerelemnek… A premieren talán nem is tudott mosolyogni a meghajláskor, mert a könnyeivel küzdött, később pedig azt vettem észre, már ez is könnyebben megy…
– Nincs két egyforma előadás, jóllehet az embert belülről égeti a szerep, s a vágy, hogy a legtökéletesebbet nyújtsa. Bármit is játszunk, az egész napomat meghatározza az esti előadásra való készülés. A színészet rendkívüli módon veszi igénybe a lelkemet, idegrendszeremet, és mivel minden nap más, így a rezdüléseim sem egyformák. Két ember él bennem. A magánéletben egy zárkózott, gyakran visszafogott, s egy másik, aki a szerepeiben a legmélyebbre ás a lelkében, nem kímélve magát, hogy minden színpadi pillanata igaz legyen. Az az ember, aki a tapsrendnél meghajol, valahol a kettő között van. Nem könnyű ki-be járkálni az emberi sorsok között.

Ki az első kritikusa?
– Az aktuális rendezőn kívül a férjem, Nyári Oszkár és a nővérem, Krisztina, aki kamaszként rám ragasztotta az ő már lüktető színházszeretetét. Míg a kortársaim diszkóba mentek, én a nővéremmel színházba, később pedig már néhány barátnőm is hozzám csapódott.

Itt a nyár, jut idő a pihenésre, vagy a szabadság is munkával telik?
– Is-is. A tavalyi nyarat végigdolgoztuk a Karaván Művészeti Alapítvánnyal, idén viszont egy kicsit szellősebbre tervezzük. Roberto Ruspanti felkért az Itália égboltja tükröződött a Duna vizén – Magyar költők Olaszországról című, június elején rendezett irodalmi estjén való közreműködésre az Olasz Intézetben. A Városmajorban bemutatjuk a Magyar Elektrát, a Bányavaksággal egyszer Balatonbogláron, négyszer pedig az Ördögkatlan Fesztiválon lépünk fel. Egyébként én egy-egy szabadnapot is remekül ki tudok használni. Budapesti lakásunkhoz tartozik egy parányi kert, ott kertészkedem. A csigákat már összegyűjtöttem, nehogy felfalják az árnyékliliomot…
Szerencsére idén a tavalyinál több idő jut a családomra, testvéreimre, valamint keresztlányomra, Veronikára is. Fontos, hogy együtt legyünk. Nekem gyönyörű gyerekkorom volt, amire mindig jó visszagondolni. Egy négyszintes panelházban éltünk asztalos édesapámmal, műszaki rajzoló édesanyámmal és két testvéremmel, akikkel nagy szeretetben nevelkedtünk, s ezt őrizni, ápolni kell.

Nyilván tudja már, mely előadásokban számítanak Önre…
– A Két Lottiban – amelyet Kővári Katalin állít színpadra – én leszek az ikertestvérek anyukája, a Bozsik Yvette által rendezendő Jézus Krisztus Szupersztárban Mária Magdolnát alakítom, aztán a Luxemburg grófja következik Somogyi Szilárd rendezésében – néha mégiscsak jön egy primadonnaszerep –, és a Horváth Csaba által rendezendő Száz év magányban is számítanak rám.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.