Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Kelemen Zoltán írja a Sly-ról a Momuson

Sly-bemutató az Erkel Színházban 

Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948) német-olasz zeneszerzőnek tudomásom szerint eddig három operáját játszották Magyarországon, az akkor még Magyar Királyi Operaházban: 1911-ben a Susanna titka című egyfelvonásos vígoperát, 1928-ban a Négy házsártos c. zenés komédiát, majd 1931-ben a Sly, avagy legenda az újra felébresztett alvóról című lírikus drámát. Mindhármat magyar nyelven játszották. Viszont ha jól tudom, azóta egyetlen dalműve sem hangzott el hazánkban, és mi tagadás, én még felvételről sem ismertem egyik operáját sem, noha tizenhármat írt, a többségük vígopera. 

A Magyar Állami Operaház ebben az évadban William Shakespeare halálának 400. évfordulójára emlékezve számos operát tűzött műsorra, melyek a nagy angol drámaíró művein alapulnak, és most, az évad végén egy Shakespeare-fesztivál keretében sorra el is hangzanak két-két előadásban. Így a Falstaff, az Otello, a Macbeth, a Rómeó és Júlia, a Hamlet, a Vihar, a Lear és a Windsori víg nők mellett a Sly is bekerült a programba. Hogyhogy, hiszen Shakespeare nem írt ilyen című drámát!? Valóban nem, viszont a Makrancos hölgy című vígjátékának (általában elhagyott) prológusában tesznek említést egy Ravasz Kristóf (Christopher Sly) nevű kocsmai költőről, aki részegen elaludt, majd felébresztették és elhitették vele, hogy gróf, csúnya tréfát űzve vele. Ebből az alapötletből írt operalibrettót Giovacchino Forzano, akit leginkább két Puccini-egyfelvonásos, az Angelica nővér és a Gianni Schicchi szövegírójaként ismerünk. A szövegkönyvet Forzano először természetesen Puccininek ajánlotta fel, aki nem szándékozott azt megzenésíteni, ezután Alberto Franchettihez ment vele, aki elfogadta, de négy évig halogatta a dolgot, míg végül aztán Wolf-Ferrarinál kötött ki a librettó, és megszületett a Sly című háromfelvonásos opera. Az ősbemutató a Milánói Scalában zajlott le 1927 decemberében, a címszerepet a kor emblematikus tenoristája, Aureliano Pertile énekelte. Az opera, ha nem is vált gyakran játszott repertoárdarabbá, azért nem is merült teljesen feledésbe, a '80-as évektől kezdve játszották többek közt Hannoverben, Zürichben, Washingtonban, Barcelonában sőt még a new yorki Metropolitan Operában is, olyan neves tenoristák, mint José Carreras illetve Plácido Domingo főszereplésével (a 2000-es barcelonai előadás felvétele José Carreras, Sherrill Milnes és Isabelle Kabatu főszereplésével CD-n is megjelent.)

Milyen is a Sly zenéje? Nos, szerintem egy kicsit eklektikus. A kor uralkodó olasz zenei stílusa a verizmus volt, ennek jegyében fogant a darab, ugyanakkor a Turandot ősbemutatója után egy évvel keletkezett, tehát a Puccini-féle áradó, olaszos dallamosság is felfedezhető benne, de szinte csak nyomokban; sokszor elindul egy-egy dallamvonal, de töredék marad, nem bomlik ki teljesen, néhány vissza-visszatérő dallam viszont nagyon jellegzetes, könnyen megjegyezhető. Zárt számot elég keveset találunk a műben, leginkább Sly bemutatkozó, medvés áriája, Dollyval énekelt II. felvonásbeli duettje vagy a harmadik felvonásbeli monológja nevezhető annak. Reminiszcenciaszerűen számos apró "utalást" fedezhetünk fel benne, egy helyen egyenesen a reneszánsz madrigálokat idézi, másutt ragtime-os lüktetést kap a zene, engem helyenként emlékeztet a néhány éve Szegeden játszott Adriana Lecouvreur-re illetve Francesca da Riminire is, hiszen ezek sem sokkal korábban íródtak. Néhol kissé disszonáns, tipikusan huszadik századi jellegű hangzatok is helyet kaptak ugyan benne, de soha egy percig sem nevezhető kellemetlennek vagy fülbántónak, sőt minél többszöri hallja az ember, annál több rejtett szépséget fedezhet fel benne, és főleg a hangszerelése kifejezetten színes, változatos. Én már a betanulási szakasz során megkedveltem, és nagy örömmel vettem részt a produkcióban.

A mostani, olasz nyelvű Sly-bemutató az Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház közös produkciójaként kerül színre. A május 27-i premier színhelye az Erkel Színház, ahol még további három alkalommal adjuk elő: május 29-én, majd pedig 2017 január 13-án és 15-én, illetve Szegeden is lesz belőle néhány előadás a következő évadban. A címszereplő László Boldizsár, aki nagy elánnal vetette magát a szerepbe, láthatóan élvezte a költővel való azonosulást, és nem mellesleg kifejezetten passzol a hangjára a szólam. Dolly szerepét Kónya Krisztina, a szegedi színház vezető szopránja énekli; szerintem remekül áll neki a figura és jól összeszokott párost alkotnak László Boldizsárral, hiszen számos darabban léptek már fel együtt. Az én szerepem a darabban Westmoreland grófja, aki voltaképpen a cselekmény fő mozgatója, hiszen az egész tréfa ötlete az ő fejéből pattan ki az első felvonás végén, amikor is látva az ájultan heverő Sly-t, a kastélyába viteti. A második felvonásban aztán a palotában főlakájnak beöltözve látjuk viszont a Grófot, aki különféle maskarákba öltözött udvaroncaival együtt álságosan komédiázva hitegeti a hüledező költőt, apránként beadva neki, hogy ő valójában a kastély ura, "Sly őkegyelmessége", akinek ezüstbányái vannak, és egy hű felesége, aki tíz éve mindennap imádkozva várta, hogy felébredjen végre. Amikor Sly mindezt elhiszi, akkor jön csak az igazi felébredés: a Gróf a rendőrfőnök hangját utánozva közli, hogy azonnal a börtönbe kell vinnie Sly-t. Ettől Sly visszatér a valóság talajára, majd a Gróf inasaival a pincébe dobatja, ahol egy törött borosüveggel felvágja ereit, és a későn érkező Dolly már csak a haldoklónak nyújthat némi sovány vigaszt, hogy egyedül ő nem komédiázott, részéről őszinte volt az érzés.

A darabot a fiatal prózai rendező, Göttinger Pál rendezte, akinek nem ez az első operarendezése, kolozsvári Haramiák-rendezését játszották már az Erkel Színházban is, Szegeden azonban ezzel a produkcióval debütál majd. Jómagam kifejezetten élveztem a próbafolyamatot, végig nagyon kellemes volt a légkör. A meglehetősen nagy létszámú előadói apparátust sikerült kellőképpen "csúcsra járatni", hiszen gyakorlatilag a teljes szegedi operatársulat: szólisták, kórus, tánckar és a zenekar teljes létszámmal részt vesz a produkcióban, számos kis szerepet pedig az énekkar tagjai énekelnek. Gyüdi Sándor, a színház főigazgatója vezényli az előadásokat.
Horgas Péter díszletével és Bujdosó Nóra jelmezeivel a darab keletkezésének korába, tehát a múlt század húszas éveibe helyezett, látványos és ötletgazdag előadás született, amely remélem, sikerre számíthat a budapesti és a szegedi operakedvelő közönség körében egyaránt.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.