Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

A BOLDOGSÁG CSAK ÁLOM

Wolf-Ferrari "Sly" című operája az Erkel Színházban. Kritika.

Ermanno Wolf-Ferrari az 1900-as évek első felének népszerű operakomponistája volt, akit ma elsősorban mint az opera buffa műfajának „feltámasztóját” tart számon az operatörténet. Nem volt újító szándékú modernista, mint Alban Berg vagy Arnold Schönberg. Munkássága inkább egyfajta neoklasszicista irányt követett, zenei nyelve nagyrészt Rossini és Donizetti stílusát idézi, miközben egyes darabjaiban Mozartig nyúlt vissza. Nagy műveltséggel és jó színházi érzékkel rendelkező komponista volt, aki operáit zárt számokra építette, kamarazene-szerű zenekari kíséretet és aprólékosan kidolgozott, hajlékony énekbeszédet alkalmazva. Bár életében sikeres szerző volt, operái az 1900-as évek második felében nagyrészt eltűntek a színpadokról. A Magyar Állami Operaház a huszadik század első felében négy darabját is bemutatta (Kíváncsi nők, A négy házsártos, Sly, Susanne titka), majd A négy házsártos 1966-os új betanulása után egészen az idei évadig nem tűztek műsorra Wolf-Ferrari darabot Budapesten. Az olasz anyától és német apától származó zeneszerző munkásságának jelentősége nem mérhető a legnagyobbakhoz, de a Shakespeare400+ Fesztivál alkalmából megvalósult májusi Sly premierje bebizonyította, hogy operái ma is számot tarthatnak a közönség érdeklődésére.

A makrancos hölgy prológja ihlette librettó ebben a műben is alkalmat kínált a zeneszerzőnek, hogy remek vígoperai hangulatot teremtsen – különösen az első felvonás kocsmai jelenetében –, de a címszereplő és Dolly szerelmi kettősétől kezdve az opera buffa hangvétel eltűnik. Az opera szüzséje is átalakul, és megidéződik a verista operák gyakori témája: a férje mellett boldogtalan feleség története, aki előtt felcsillan egy emberibb kapcsolat lehetősége. A szerelmesek végső egymásra találását pedig ez esetben is meghiúsítja a tragikus végkifejlet. Wolf-Ferrari nagy profizmussal használta fel és ötvözte egymással a különböző stílusrétegeket.

Göttinger Pál rendezése elsősorban a történet szürrealisztikus voltát igyekezett hangsúlyozni, rámutatva a felszín alatt megbúvó emberi drámákra. Katona Gábor a musical előadások világát idéző, olykor a történet sejtelmességét is illusztráló koreográfiája, valamint Bujdosó Nóra revü-szerű jelmezei éles kontrasztban álltak a tragédiába torkolló történettel. Mindez kiemelte, hogy a két főhős nem a saját életét éli, hanem a külvilág által rájuk kényszerített szerepeket játsszák el. Sly a vidám kocsmai társaság bohéméletű költője, aki látszólag élvezi a korhelykedést – holott mindig is vágyott egy jobb életre. Dolly a férjétől elhidegült asszony, aki gépiesen teljesíti a gróf követeléseit, de már nem szereti urát és nem boldog mellette. A sekélyes és vidám felszín mögött mindketten szenvednek. A történet végén mintha a grófné is álomból ébredne: a költő iránt fellángolt szerelme rádöbbenti eddigi élete sivárságára és felébreszti benne a vágyat egy jobb élet lehetősége iránt. Göttinger rendezése hatásosan érzékeltette a felszín alatt megbúvó drámát, az előadás látványvilága – Horgas Péter monumentális díszleteivel – pedig folyamatosan hangsúlyozta a történet álomszerűségét.

Az előadás egyik legnagyobb érdeme a szólóénekesek, a táncosok, valamint az énekkar tagjainak összehangolt színpadi mozgatása. A második részben, a tömegmozgatásban ugyan voltak kisebb ügyetlenkedések, de ezen a későbbi előadások alkalmával lesz még lehetőség finomítani. Összességében jól sikerült színpadra állítást láthattunk az Erkel Színházban. Göttinger hagyományosabb felfogása – amely nem helyezte új kontextusba a történetet, és nagyjából hűen közvetítette az eredeti szerzői utasítások szerinti történéseket – a konzervatívabb nézők számára is befogadható előadás eredményezett.

A Sly három igazi főszerepe mellett sok mellékszereplőt is felvonultat, ezért nem könnyű egy minden tekintetben kielégítő szereposztás kiállítani, ugyanis olykor a mellékfiguráknak is fontos szerepük van a színpadon. Mindenképpen dicséretes, hogy a Szegedi Nemzeti Színház megbirkózott ezzel a feladattal, és zeneileg is egyenletes színvonalú előadás valósított meg. A három főszerepet a társulat legrutinosabb és legfelkészültebb művészeire bízta.

László Boldizsár hiteles színpadi játékkal, érzelemgazdagon, szépen kimunkált szólamformálással keltette életre a címszereplőt (Sly tenor szólama rendkívüli feladat elé állítja az énekest). A harmadik felvonás végi monológ igazán megrendítőre sikerült, de az énekesnek nem okozott gondot a komédiázás sem az első felvonásban, illetve a szenvedélyes érzelmek hiteles megjelenítése a szerelmi kettősben. Kónya Krisztina törékeny, kiszolgáltatott nőként ábrázolta Dollyt, színekben gazdag éneklésével a nő apróbb lelki rezdüléseit vissza tudta adni. Az előadás egyik legszebb pillanata a grófné imája volt a második felvonásban. Westmoreland gróf alakjátKelemen Zoltán kellőképpen ellenszenvesen formálta meg, miközben hozta a tőle elvárható üzembiztos színészi és színvonalas vokális teljesítményt. John Plake hálás epizódszerepe remekül illett Cseh Antal basszbaritonjához, aki szemmel láthatólag nagyon élvezte a színész alakjának megformálását. Élvezetes alakítás volt Laczák Boglárka színészileg életszerűen megformált és vokálisan is szépen megoldott fogadósnője. Kovács Éva korrektül énekelte Rosalindát, a karakterzerepeket alakítók közül pedig kiemelkedett Réti Attila és Ajtorjay Tamás szereplése. Az idei IX. Nemzetközi Simándy József Énekverseny nagydíját megnyerő Hanczár Györgyöt ezúttal kisebb epizód szerepekben hallhattuk, így leginkább magabiztos színpadi megjelenésével és felszabadult játékával tudta felhívni magára a figyelmet.

A Szegedi Nemzeti Színház Énekkara szépen vette az akadályokat és élvezetes teljesítménnyel ajándékozott meg bennünket. Gyüdi Sándor kezei alatt a Szegedi Szimfonikusokösszeszedetten, színesen játszottak, de a zenekarnak elsősorban a könnyedebb, vígoperai részek frissességét és élénkségét sikerült jobban visszadnia, a lírai részeket kevésbé éreztem kidolgozottnak.

A Shakespeare Fesztivál gazdag programkínálatában talán a Sly volt a legnagyobb újdonság a közönség számára, hiszen az 1931-es magyarországi bemutató óta először szólalt meg a darab Budapesten (Wolf-Ferrari operát pedig a főváros közönsége több mint ötven éve nem láthatott). A mostani bemutató magas művészi színvonala igazolta, hogy érdemes volt újra elővenni.

Péter Zoltán






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.