Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

ELRAJZOLT ÉLET

Pesti barokk a Belvárosiban

Dés Mihály 2013-ban megjelent regénye, a Pesti barokk igencsak nagy port kavart az irodalmi körökben. Ugyan lehet vitatkozni a mű hitelességéről, a szerkesztés gördülékenységéről, a nyelvi megformáltságról, ám egy valamit leszögezhetünk: sorai nem szellemeskedőek, hanem ízig-vérig humorosak. Valószínűleg éppen ezért látott benne fantáziát az Orlai Produkciós Iroda is, a színpadi változatot az előadást színészként is jegyző Kern András készítette.

A Pesti barokk főhőse, Koszta János (Szabó Kimmel Tamás) a felhíguló Kádár-korszak fiatalja, aki tetőtől talpig generációja betegségében szenved: nem tudja, mihez kezdjen az életével. Szabadelvű, nyegle nagylegénynek tűnik, mégiscsak olyan, mintha sehol sem találná a helyét. A nők váltják egymást az ágyában, jövőképe folytonosan változik, baráti kapcsolatai megkérdőjeleződnek, egyetlen biztos pontként a nagyanyja sertepertél körülötte. Fogódzó nélkül azonban csak ide-oda tántoroghat az ember, tudja ezt jól Koszta is. Döntéshelyzet elé állítja magát, a tét pedig a maga egyszerűségében drámai: menni vagy maradni? És ha menni, akkor hova? Ha maradni, akkor hogyan? És legfőképpen: miért egyik és miért a másik? Ez a korunkat is elevenen érintő problematika az, ami okán Koszta igyekszik valamiféle átlátható, tiszta mederbe terelni életét.

Az, hogy számunkra mitől is lesznek érdekesek ezek a naplószerűen felvillanó, nyilvánvalóan szimbolikus életképek, az az előadás legnagyobb kérdése. A szimplán hangulatidéző funkciót nem fogadhatjuk el válaszként, ennél mindenképpen többre kellene törekednie a rendezőnek, a színésznek és magának a színháznak is. Korrajzot látnánk? Aligha pontosat. Érzelmi hullámvasúton utazunk? Legfeljebb takaréklángon. Egy magánmitológia bukásának lehetünk szemtanúi? Talán ez áll legközelebb a megoldáshoz.

Nem véletlen hát, hogy Koszta János éppen krisztusi korban van, történetmesélőként ő maga birtokolja a mindenhatóság pozícióját. Csakhogy ez az isten nem tökéletes, és ezt Szabó Kimmel Tamás rendkívül jól érzékelteti. Bár alakítása a regénybeli figurával összekapcsolva ellentmondásos, hiszen a színpadon nem egy szerethető, elesett, kedvesen önironizáló karakter mozog, hanem az apátia élő szobra, de az a személyiség, amelyet felépített, következetesen csipeget a történetmorzsákból. Flegma gesztusai, hangsúlyai alig-alig engedik meg a néző szimpátiáját, már akkor tudjuk, hogy meg fogja élni azokat az érzelmi csalódásokat, amelyeket ő okozott másoknak, amikor feltűnik setesuta barátnője, Éva (László Lili). A lány egyszerre jelenti a szerelmet, a biztonságot, a célt, amiért végre küzdeni lehet, és persze a szükségszerű bukást is – itt vissza is csatolhatunk a krisztusi párhuzamra: Kosztát saját elhibázott döntései feszítik keresztre.

A Pesti barokk színpadi változata elsősorban ott bicsaklik nagyot, hogy a regény egyébként pergő ritmusú anekdotázása lelassul, egyes jelenetek pedig egészen az érdektelenség határáig kimerevednek. Ám mindez még menthető is volna, ha a regény remek humorát az alkotók nem egyetlen pontba próbálták volna összesűríteni. Úgy tűnt, mintha a nagymamának öltözött Kern Andrásra hárult volna a feladat, hogy megszabott időközönként fékezhetetlen nevetésre késztesse a bársonyszéken ülőket. A nőnek öltözés gesztusa azonban már önmagában is elcsépelt és erőltetett. A Pesti barokk a nagymama alakján keresztül kapcsolja össze az életet és a halált, az örökké törődni vágyást és a megsavanyodott, enervált szeretetet. Ebből azonban csupán a második felvonás néhány percében érzékelünk valamicskét, és Koszta bohókás nagymamája szinte hiányérzet nélkül íródik ki az előadás szövetéből.

Ha a darab egésze nem is, Ondraschek Péter sokszorosan összetett díszlete megteremti a regény élénk, kedves cinizmussal teli miliőjét. Az apró szobácska önmagába nyíló világot hivatott ábrázolni, ahol meg sem próbálnak javítani azon, ami elromlott, inkább megtanulnak együttélni vele. A nagyra törő, rátarti ember kicsinyessége ölt formát, azaz egy olyan szűk környezet, amely csak azt nem fojtogatja, aki nem veszi észre, hogy benne él. Megtörténhet itt bármi: az ágy, ami korábban több tucat szerelmi együttlét koronatanúja volt, egy következő részletben már elhanyagolt sírhant, a groteszkbe hajló családi otthon helyet adhat nagyvárosi diszkónak, sarki kiskocsmának vagy éppen egy állami tisztviselő irodájának. A díszlet tehát éppolyan lendületesen változik, mint ahogyan a történet színeinek is kellene.

Göttinger Pál rendezése alapvetően a szórakoztatás és elgondolkodtatás harmonikus egységére épülne, ám a regényből kiragadott jeleneteket gyakran feszíti szét az inkoherencia, így az ív, amelyet olyan gondosan próbálnak kirajzolni maguk a szereplők is, aláhull a mély statikusság állapotába. A második felvonás már többet mond és érzékenyebben is reagál Koszta csonka viszonyrendszerének rezdüléseire, láttatni engedi a generációk közötti kitörölhetetlen különbségeket, amelyek között csupán a szeretet és a kölcsönös megértés képezhet hidat. A lezárás utolsó néhány percében pedig végre ott van mindaz az érzelemgazdagság, ami addig nem tudott előtörni: Szabó Kimmel Tamás kiragadja karakterét a pikareszkszerű történetmondásból, és őszintén, hatásvadászat nélkül éli újra erjedő világának minden elhibázott döntését.

A Dés Mihály Pesti barokkja nem beszél nagy közösségeket érintő tragédiákról, sem újszerű, eget rengető morális kérdésekről. Egy csapongó mesélőkével megáldott ember önkeresését láthatjuk, és ez már önmagában is elég volna ahhoz, hogy izgalmas, aktuális előadás szülessen. Az Orlai Produkciós Iroda interpretációja azonban hiába fakaszt mosolyra, vagy éppen tesz fel kérdéseket olykor, mégiscsak úgy érezhetjük, hogy a regény mélyrétegeihez csupán néhány pillanat erejéig sikerült eljutni. Mondhatnánk úgy is, hogy a „barokk életképek” megfestése közben elakadt valahol az ecset.

Dés Mihály: Pesti barokk

Szereplők:

Kern András
Szabó Kimmel Tamás
Bánfalvi Eszter/ Grisnik Petra
László Lili
Schruff Milán
Mészáros Máté

Színpadra alkalmazta: Kern András

Díszlet: Ondraschek Péter
Jelmeztervező: Cselényi Nóra
Dramaturg: Upor László
Grafikus: Csáfordi László
Világításterv: Szondi György
Producer: Orlai Tibor
Rendező munkatársa: Jánoska Zsuzsa


Rendező: Göttinger Pál

Bemutató: 2016. október 7.

Belvárosi Színház






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.