Amatőr énekesekkel készül opera
A közösségi opera műfaja, amatőr és profi énekesek közös munkájának lehetősége tette a Tóbiás és az angyal című darabot Göttinger Pál rendező és Tóth Árpád karnagy számára különösen vonzóvá.
Jonathan Dove operáját David Lan librettójával először 1999-ben mutatták be a londoni Christ Church-ben. Érdekesség, hogy ezzel a darabbal nyitotta meg kapuit néhány évvel később a szintén londoni Young Vic színház, ahol a kórustételeket ehhez a hazai bemutatóhoz hasonlóan nem profik, hanem a helyi közösség amatőr tagjai adták elő, míg a szólista szerepeket profi énekesek szólaltatták meg.
Jonathan Dove neve már ismerősen csenghet a hazai koncertlátogatók számára, hiszen a Halastó Kulturális Egyesület 2011-ben nagy sikerrel vitte színre a kortárs brit komponista meseoperáját, Az elvarázsolt disznót. Dove 1959 júliusában született Londonban, építész szülők gyermekeként, de zenei irányultsága hamar megmutatkozott: gyermekkorától játszott zongorán, orgonán és brácsán, később pedig zeneszerzés szakon végezte egyetemi tanulmányait Cambridge-ben. Ugyan zongorakísérőként bőven volt alkalma énekesekkel együtt dolgozni, az opera műfaja felé a híres Glyndebourne-i Operafesztivál terelte, ahová 1987-ben szerződött le. Első, áttörést hozó saját operáját is az ő megrendelésükre írta Flight címmel 1998-ban. Azóta több mint 20 operát vagy jellegében ahhoz fogható színpadi művet írt, és a szakma határtalan lelkesedéssel fogadja azt a közvetlen és tiszta hangvételt, aminek köszönhetően Dove új lendülettel képes meghódítani a közönséget az opera már-már elveszettnek hitt műfaja számára. Ebben nem kis szerepet játszik az a törekvése is, hogy meghonosítsa a „közösségi opera” műfaját. Ennek első darabja az 1999-es Tóbiás és az angyal, ami – azóta több társával, a Life is a Dream, a The Walk from the Garden és a The Monster in the Maze című, részben amatőrök által színpadra vitt előadással – megtöri azt az elitizmust, ami az opera műfaját övezi, valamint a profi zenészeket és szólistákat összekovácsolja a zene szeretete miatt szabadidejükben együtt éneklő amatőr kórusokkal és gyermekkarokkal.
A “Tóbiás és az angyal” bibliai történet, és mégsem az. Csak a katolikus Szentírásban szerepel, a kanonizált protestáns változatból kihagyták többek közt mesés, sámánisztikus részletei miatt. Dove és Lan lényegében hű maradt az eredeti történethez, csak néhány elemén változtattak. Az opera, vagy méginkább zenedráma jelenetei egyetlen ívbe illeszkednek, nincsenek benne zárt számok, kiállások, a zenekar mindig azonnal átvezet a következő jelenetbe. Tóbit feleségével, Annával és fiúkkal, Tóbiással Ninivében él, ahol nap mint nap gyilkolják honfitársaikat, és a halottak eltemetése is tilos.
A Csíkszerda napjaink egyik legizgalmasabb és legfontosabb amatőr kórusa. Az elmúlt évek során mind műfaji, mind előadásmódbeli sokszínűség jellemezte.
2016. november 18-án Jonathan Dove Tóbiás és az angyalcímű közösségi operáját mutatják be a hazai közönségnek a Kelenföld Montázs Központban.
Tóth Árpád, a kórus művészeti vezetője és a Csíkszerda kórus a tőlük megszokott profizmussal nyúlt a darabhoz, hogy saját képükre alakítsák azt, megtartva annak műfaji jellegzetességeit.
A közösségi operát Göttinger Pál, az operarendezést újragondoló, Junior Prima-díjas rendező állítja színpadra. A Csíkszerdára jellemző formabontó előadásmód és a komolyzenét közkinccsé tévő előadásmód garantálja, hogy a közönség különleges élménnyekkel gazdagodik az este folyamán.
forrás: http://fidelio.hu