Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

" Csak szeressék a nézők! Ez a legfontosabb!" - Kútvölgyi Erzsébet az Orlai Produkció legújabb bemutatójában

Javában zajlanak Sam Holcroft Családi játszmák című vígjátékának próbái. Az Orlai Produkciós Iroda előadását június 27-én a mutatják be a Belvárosi Színházban. A történet egyszerű: összegyűlik a família egy családi ünnepre, megérkezik a szülői házba a két fiútestvér, akik magukkal viszik a saját családjukat. Amint egy asztalhoz ülnek, felszínre kerülnek a frusztrációk, a kényszerképzetek, a rokonszenvek és az ellenszenvek. Az előadás azonban több ennél: közös komédia és cinkos játék is a közönséggel. A szereplők viselkedésének szigorú szabályait ugyanis a nézőtéren tudni lehet majd előre, így a nézők beavatottként láthatják, miként lelepleződnek le a titkok és hazugságok. Az intellektuális komédia mamaszerepét játszó Kútvölgyi Erzsébettel beszélgettünk.

A darab rendezője, Göttinger Pál azt mondta: Kútvölgyi Erzsébettel ünnep minden együtt töltött perc.
Jaj, nagyon jólesik, hogy ezt mondja, de én csak botladozom ott a fiatalok között, akiket nagyon imádok, és rengeteget tanulok tőlük. Kapkodom a fejemet, hogy fölkapaszkodjak hozzájuk. Irdatlan mennyiségű szövegem van, mint Edit – egy mániákus, eszement nő – mindig én dobom be a témákat, sokszor nagyon hasonló dolgokat kell mondanom, és félek, nehogy véletlenül eszemet veszítsem és átugorjak valamit. Szerintem ez a dicséret egy kicsit a koromnak szólt.

Megkérdeztem a fiatalabbik fiadat alakító Ötvös Andrást, nincs-e zavarban attól, hogy most először találkozik színpadon veled, egy ,,nagyágyúval”. Azt mondta: nem zavar, hanem mérhetetlen munkajátékkedv, oda-vissza kíváncsiság működik a próbákon.
Így van. Egyszerűen el vagyok ragadtatva a partnereimtől, és éppen Andrásnak mondtam, hogy ne haragudjon, csak ötödik gyerekem lehet, mert négy már van, de ötödiknek befogadom. Hatalmas clown. De ugyanilyen zseniálisak a többiek is. Nem viszontudvarlásból mondom: Göttinger Pali varázslatos, színházszerető színész-rendező, rendező-színész, aki pontosan tudja, milyen mondatok kellenek egy ilyen nem egyszerű darabhoz. Mert ez a darab csak látszólag egyszerű. A Családi játszmák címből nagyjából mindenki ki tudja találni, hogy miről szólhat, az első pillanattól kezdve lehet sejteni, hogy ki kivel szűri össze a levet, mit csinál, válnak-e vagy nem. A száztíz oldalból nyolcvanöt-kilencven eléggé mulatságos, a labda, amit meglökünk gurul, gurul, és csak a legvégén derül ki, hogy a szakadék felé, amibe bele is zuhan. A mi feladatunk az, hogy a nézők élvezzék a gurulást, és Pali ezt remek humorral, nagyon jól vezeti. A családban mindenkinek megvan a maga őrült mániája, az előadásban kivetítik a fejünk fölé, hogy ki-ki éppen milyen szabály szerint cselekszik. Az egyik attól nyugszik meg, hogy súrol, suvickol vagy gyógyszert kap be, a másiknak addig kell beszélnie, amíg nem röhögnek rajta, a harmadik akkor őszinte, ha leül és eszik, ha feláll, akkor hazudik. Edit, a mama, akit én játszom, semmilyen elektronikus izét nem tűr meg az asztalon, mert azokat ki nem állhatja, de ráfogja a férjére. Francis, a férj, tolókocsiban van, magatehetetlen, olyan, mint egy saláta, és Edit mindig arra hivatkozik, hogy ,,Francis ragaszkodik hozzá”, ,,Francis ezt nem szeretné”.

Plusznehézség, hogy nem csak a szöveget kell bevésni, hanem a mániákat is?
Hajjaj! A súgónk azt is bemondja, hogy ,,iszik”, ,,gyógyszert szed be”, ,,felugrik”, ,,leül”, ,,eszik” – meg kell tanulnunk ezeket a gesztusokat is. Nekem például nagyon sokszor kell gyógyszert bekapnom. A szövegkönyv szerint Edit egy Zolpadin nevű tablettát kapkod, aztán amikor az elfogy, felold egy gyógyszert, és azt issza. Ha nem tud éppen súrolni, takarítani, csetreszelni, akkor nyugtatókat kell szednie, hogy egyáltalán életben tartsa magát. Amikor mindent elvonnak tőle, számon kér és fölrobban, majd a falrengető kiborulás után, egyik pillanatról a másikra megtalálja a partvisát vagy a törlőrongyát, mintha mi sem történt volna, takarít tovább, és szelíden megkérdezi, ,,na, kié ez a cipő?”. Nagyszerű szerep, nagyon szeretem.

Mélyre kell ásnod ahhoz, hogy előbányászd magadból Editet?
Mindenkinek megvannak a maga kis pipifaxai. Van, aki ragaszkodik ahhoz, hogy jobb lábbal keljen ki az ágyból, és meg van bolondulva, ha valaki kigurítja, és véletlenül bal lábbal sikerül. Viccnek tűnik, de tényleg van olyan is, aki mániákusan igazgatja a törölközőket. Nekem például a nyilvános WC-k nagy papírgurigáival gyűlik meg a bajom. Mindig van olyan előző WC-használó, aki úgy rántja ki a papírt a tartójából, hogy utána nem marad ott kilógó vég, amivel ki lehetne húzni. És akkor el kell kezdeni kaparászni, hogy hol a túróban van a vége. Amikor ilyen helyzetbe kerülök, mindig azt kívánom, hogy az, aki előttem használta a papírt, jöjjön most ide, és kapargassa ki nekem a guriga kilógóját. Micsoda hülyeség ez, ugye? De tele van az életünk ilyen apróságokkal, csak nem nagyon merjük bevallani, mert azt gondoljuk: az már az autizmus, ha valaki ilyesmin felkapja a vizet. Szóval, nem kell nagyon mélyre ásni, mert a saját életemben, a gyermekeim, a barátaim életében, a szomszédaiméban, mindenhol látom a pipifaxokat. Nagyobbik nevelt lányom imádja leszedni a morzsákat. Persze, azt le kell szedni, de nem minden szelet után, mert úgyis jön a következő kenyérvágás, hanem mondjuk húsz perc múlva, az ebéd végén. (Nevet.) A Családi játszmákban – színházi nagyítóval – mindenki magára ismerhet, vagy ha ahhoz nincs bátorsága, akkor a szomszédjára.

Nem rövid a szokásos próbaidőszak a Családi játszmákhoz? Eléggé komplikáltnak tűnik a feladat.
Amikor már csak egy hét lesz hátra, ki fog derülni, hogy juj de jó lenne még plusz két hét. Annál is inkább, mert az előadás végén egy igazi, fergeteges anarchia lesz a színpadon, cseréptöréssel, tányértöréssel, asztalborogatással. Edit azt mondja, hogy a szabályoknak – edd meg a zöldséget, ne késs el, tiszteld az öregeket – megvan a maguk haszna, szabályok nélkül anarchia lenne, de a legvégén éppen ő kezdi el szétrombolni a tüchtigen tartott konyháját. És ebbe a rombolásba mindenki beszáll.

Úgy képzelem, jó érzés lehet ekkorát tombolni a színpadon.
Úgy tűnhet, hogy ez felhőtlen öröm, de nem az, mert ha valaki felelőtlenül csinálja, akkor egy kipattanó tányérdarabtól a nézők is és mi is megsérülhetünk. Ez nem olyan önfeledt dobálózás, mint amikor a homokozóban szórjuk a homokot. Azzal nincs semmi gond, majd kimossuk a hajunkból. Amire most készülünk, veszélyes lehet, nagyon ki kell találni, hogy hogyan vigyázzunk egymásra. Már a rendelkező próbán azt mondtam, hogy tüchtig Editként valahova be kell építenem, hogy leszedek az asztalról minden olyan törékeny tárgyat, aminek a szilánkjaitól akár csak egy apró sérülést is szenvedhetünk. Nem lehetünk ön- vagy közveszélyesek. Ha nagy verekedés vagy rombolás van a színpadon, mindig azt kell a legeslegjobban bepróbálni. A nézők hatalmas tombolást látnak majd, de mi közben nagyon-nagyon fegyelmezettek leszünk.

Civilként volt arra példa, hogy önfeledt örömmel összezúztál valamit?
Fiatalkoromban volt egy mustárfajta, amit kis műanyag tetős üvegpohárban lehetett kapni. Azt nagyon szerettem, kimostam és gyűjtöttem a poharakat. De nem azért, hogy majd igyak belőlük, hanem azért, hogy ha indulatos vagyok, legyen mit előkapnom. Színpadon, az írott műhöz hűen trágárkodhat az ember, de civilben nagyon nem szeretem, ha valakinek fekália csurog ki a száján, különösen ha egy nő száján. Nem is tudok igazából káromkodni, nem találom meg azokat a szavakat, amiket úgy egymásba tudnék fűzni, hogy kijöjjön belőlem az indulat. Ezt a mustárospoharak végezték el. Amikor indulatos voltam, elővettem ezeket a poharakat, és durr, egyet odavágtam, aztán durr, még egyet. Ha nagyon dühös voltam, akkor a harmadikat is. És mikor ment ki belőlem a düh? Amikor elröhögtem magam, hogy a fene enné meg, most söprögethetem az üvegdarabokat. Néha örömöt is okoz, ha az ember odavág valamit. Persze olyan helyen kell csinálni, hogy nagyon nagy kárt okozzon.

Mennyi időbe telt a Családi játszmák és a vígszínházi munkáid egyeztetése?
Eszenyi Enikő mint igazgató szereti bebiztosítani magát, ami érthető, és amíg nem tudta pontosan, mikor lesz rám szüksége, nem mondott igent Orlainak. Tibor nagyon rendes volt, mert várt rám vagy két hónapot. Hálás vagyok neki, merem remélni, hogy rászolgálok a türelmére, és nagyon jó előadás lesz ebből a pazar darabból.

Ennyi idő után, ennyi szereppel a hátad mögött még mindig van benned szorongás?
Lehet, hogy ezzel egyedül vagyok a korombeli kollégák között, de egyre több bennem a szorongás. Úgy kezdtem a pályámat, mint egy tejbe esett légy, de tudtam, hogy valamilyen módon majd kijövök a szárnyacskámmal a tejből. Ki is jöttem. Most viszont rettegek, hogy úgy átnedvesedik a legyecske szárnya, hogy nem tud kijönni a tejből. Általában akkor múlik el a szorongásom, amikor bent vagyok a színpadon. Önálló estem, monodrámám nem volt soha, azt szeretem, ha vannak partnereim, de ahogy öregszem, egyre jobban félek attól, hogy a másikat ott hagyom a slamasztikában. Ha magamat leégetem az első hat percben, hát istenem, van még hatvan vagy száz perc, majd helyrehozom, háttal a nézőknek kacsintok, hogy jaj, mellényúltam, ne haragudjatok, de hogy valakit ott hagyjak, mert ugrok, rossz végszót adok neki vagy nem szerepelek jól, az borzalom.

Volt olyan egyáltalán, hogy nem szerepeltél jól?
Persze. Mindig arra törekszünk, hogy jók legyünk, de olyan nincs, hogy valaki mindig jó. Az kizárt. Arra törekszem, hogy a tehetségemet soha ne hagyjam otthon, az mindig ott legyen velem a színpadon, biztonságérzetet kapjak a szövegtudástól, a partnerektől, a rendezőtől, és ugyanezt adjam is, de egyre inkább vallom, hogy nem magunknak kell színházat csinálnunk, hanem a nézőknek. Az önmegvalósító színházakat nem nagyon szeretem. Azokat szeretem, akik pontosan tudják, hogy az ott ülő nézőkhöz kell beszélni, nekik kell felismerést, önismeretet, gondolatokat, érzelmeket, katarzist adni. Harmadévesen, amikor a Vígbe kerültem, még fogalmam sem volt semmiről, csak az ösztöneim dolgoztak, az eszem alig. Most már nagyon-nagyon nem szabad, hogy csak az ösztöneim dolgozzanak.

1973 óta vagy a Vígszínház tagja. Soha nem akartál elmenni onnan?
Hűséges típus vagyok, és egy ideje úgy érzem, hogy ha több nem is, egy tenyérnyi darabja vagyok a Vígszínháznak. Amikor elmentem volna, nem a színházamat akartam elhagyni, hanem a pályát. Az egész szakmát a hátam mögé dobtam volna, mert nagyon elegem lett a pofavágásokból, a sok hazugságból, mindenből. Néha azt éreztem, hogy felkészültebb vagyok, mint a környezetem. Amikor már értettem is a szakmámat, sokszor a kelleténél mélyebben is beleláttam. Gépszerűen ment, ment a munka, és ha a fogaskerékbe beakadt egy tehetség, nem vettek róla tudomást. Jöttek a fiatalok, láttam, hogy följön egy tehetség, mint a csillag az égen, és eldobják. Annyi rossz tapasztalat gyülemlett fel bennem, hogy egyszer csak eldöntöttem: nem vállalok közösséget azzal, ami körülöttem zajlik. Nem depresszió volt, hanem ésszel hozott elhatározás.

De – szerencsénkre – nem hagytad el a pályát. Mi fordított vissza?
Megbeszéltem a férjemmel, akivel azóta is boldogan együtt élünk, hogy mivel remekül takarítok, jól főzök, elmegyek házvezetőnőnek, de még megnézek a Szkénében egy előadást, aminek jó hírét hallottam. Ez a Bolondok iskolája volt a Maladype-vel, Balázs Zoltán rendezte. És bizony a tizenkettedik percben azt éreztem, hogy oda kell rohannom és csinálnom kell. A fiziológia részem, az izmaim, az idegrendszerem hirtelen oda kívánkoztak. És mit ad Isten, most a Maladype Dada Cabaret-jában benne is vagyok, Vlagyimir Iljics Lenint játszom – boldogan. Ez egy vérátömlesztés nekem. A Családi játszmák is vérátömlesztés. Új energiát ad, fiatalít. Ilyenkor pezsegnek a molekulák. Nagyon-nagyon jó érzés. Csak szeressék a nézők! Ez a legfontosabb. 

L. Horváth Katalin 





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.