Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Még mindig napra bérli a színházat Orlai Tibor

Az Orlai Produkciónál alap, hogy minden színielőadás utaztatható legyen, hiszen ezzel majdnem megduplázható az előadásszám.

Szerencséje volt Orlai Tibornak, hogy a tíz évvel ezelőtti első magánszínházas produkciója kirobbanó siker lett. A Hat hét, hat táncot a Thália Színházzal közös produkcióban hozta létre az Orlai Produkció. Hét év alatt 260 előadást játszottak belőle Vári Évával és Kulka Jánossal, és 2014-ben is csak azért kellett levenniük, mert a külföldi jogtulajdonos az éppen akkor bemutatott amerikai film miatt konkurenciának tartotta az előadást és nem hosszabbította meg a jogokat. „Információink szerint a film hamar megbukott” – mondja kesernyésen Orlai Tibor. A Jurányi Inkubátorházban beszélgetünk, ez az Orlai Produkció második otthona most, hat repertoáron lévő előadásuk fut itt.

Azért sokáig nem szomorkodott, mert a Hat hét, hat tánc közönség- és üzleti sikere alapozta meg a produkciós iroda létét. A következő „sorsfordító” előadás a Férfi és nő koncertturné volt Básti Julival, Udvaros Dorottyával, Cserhalmi Györggyel és Kulka Jánossal, Dés Lászlóval. Ez az előadás azt is megmutatta, mi lehet az egyik záloga a magánfinanszírozású előadások üzleti sikerének: lehessen velük országszerte turnézni. „Nálunk alap, hogy az új előadások úgy jönnek létre, hogy mozgathatók legyenek. Az évi hatszáz-hétszáz előadásunkból 55-60 százalék van Budapesten, a többi vidéken, mert ezzel tudjuk az előadásszámot jelentősen növelni.”

Fontos előadás volt a 2010-ben bemutatott, száznyolcvanszor játszott Esőember, azért is, mert ezzel léptek be a Belvárosi Színházba, ahol azóta is a legtöbbet játszanak, jobb hónapokban huszonötször egy hónapban. A magántulajdonban lévő, moziból lett színházépületet a mai napig előadásokra, nem havonta bérli Orlai Tibor. „Nem tudom megmondani előre egy évre sose, hogy mennyit játszunk egy adott hónapban, így ez a legegyszerűbb, de az esték többségét mi töltjük meg a Belvárosi Színházban.”

A bérleti díj egyébként a második legnagyobb költségelem a honorárium után, emellett marketingre és díszletre, jelmezre költ a produkció a legtöbbet. A bevételi oldalon egyértelműen a jegybevétel vezet. Orlai két modellel dolgozik: a Belvárosi Színházban egy estére fizet az épületért, és övé a teljes jegybevétel, a Jurányiban (és máshol) viszont a jegybevételen osztoznak a hellyel. A jegybevétel mellett a TAO (a társasági adóból a jegybevétel 80 százalékáig igényelhetnek a színházak) biztosítja a fenntartható működést, ebből készülnek az új előadások, a jegybevétel az operatív működést fedezi. Orlai Tiborral együtt négyen működtetik az irodát, 2016-ban 456 millió forintos árbevétellel, 74 millió forintos adózott eredménnyel.

Az Orlainál sok a monodráma, a producer és a színészek is szeretik ezt a műfajt. A Csemegepultos naplója és az Egyasszony kiemelkedő előadások is lettek. Utóbbi pedig eredetileg abban a kategóriában volt, amelyről Orlai azt mondja, rétegszínház. „Kezdetben felvállaltan nem felszínes, de szórakoztató produkciókat készítettünk, amelyeknek jól kiszámítható volt a megtérülése. A biztos alapok után kezdtünk rétegszínházi produkciókat is játszani. Ezek jellemzően keresztfinanszírozású előadások voltak, amelyekről a premier napján tudtam, hogy nem hozzák vissza az árukat, de művészileg fontos volt, hogy létrejöjjenek.” Az Egyasszony nehéz témája (családon belüli erőszak, sérült gyermek nevelése) ellenére lett elsősorban művészileg, de üzletileg is kiemelkedő siker, mert már a századik előadásnál járnak. Az Egy őrült naplója Keresztes Tamással pedig már abszolút művészszínházi előadás, nagy is a visszhangja, már négy külföldi fesztiválon jártak vele és még duplaennyi meghívásuk van.

„Persze van, hogy valami nem sikerül, és akár az ötödik, tizenötödik előadásnál le kell venni, de az alkotók ilyenkor is mindent megtesznek a sikerért.” Épp a művészi munka miatt nehéz magántőkét bevonni a színházba, akármennyire ismertek az egyes „alkotóelemek”, mindig marad egy kiszámíthatatlanság, hogy hogy sikerül végül a produkció és hogy a nézők szeretni fogják-e. Tibornak ezért a legfőbb kihívás az, hogy hogy tudja hosszabb távon is, biztosan működtetni úgy az irodát, hogy az anyagi szempontok ne kerüljenek a művészi elé. Az ő alkotótársa egyébként a munkában Zöldi Gergely dramaturg, fordító, akivel együtt alakítják a repertoárt és találják ki, kivel dolgoznak együtt.

Orlai Tibor a következő évadtól még egyet lép, főleg a szervezés miatt, a társulatszerűség felé. Hangsúlyozza, nem épít társulatot, nem lesz fix csapata, kötelezettségekkel, elvárásokkal, de a bonyolult egyeztetési rendszer miatt (hogy ki melyik este, hol játszik), meg kellett ezt lépnie. Tizenkét szabadúszó színésszel állapodott meg első körben, hogy „együtt lesznek, de szabadon”, és az egyeztetésnél az Orlai élvez náluk elsőbbséget, cserébe ő évadonként minimum két szerepet ígér. „Azért ez továbbra is egy alkotóközösség marad, soha nem fogok szerepeket kérdés nélkül ráosztani senkire, mindent megbeszélünk.”






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.