Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Az utolsó hangig – Interjú Kolonits Klárával és Stohl Andrással

A Magyar Állami Operaház és az Átrium művészeivel a 6. Színházak Éjszakája alkalmából beszélgettünk.
Egy ünnepelt koloratúrszoprán énekesnő és az ország egyik legismertebb színésze, egyiküket gyerekként kitiltották az operaházból, másikukra viszont meghatározó hatással volt a három tenor.

Emlékeztek rá, hogy mikor kezdtetek el, mióta szerettek énekelni?

K.K.: Anyai ágon zenész családból származom, így számomra ez nagyon természetes közeg volt. Talán négyéves korom környékén kezdtem el – nem erőltették, sokkal inkább ösztönös volt.

S.A.: Én amióta az eszemet tudom, szeretek énekelni. Jártam énekkarba is, de igazából nem volt egy olyan pont, amiről azt mondhatom, hogy akkor kezdtem el énekelni. Valójában nem is játszott nagy szerepet az életemben, inkább csak természetesen jelen volt, mint mondjuk az, hogy beszélgetünk. Arra viszont emlékszem, hogy a három tenor – közülük is Domingo – nagyon nagy hatással volt rám. Carrerast nem szerettem annyira, mert ő még a szemöldökével is énekel, és látni lehet, ahogy képzi a hangokat. Pavarotti is elképesztő volt, nekem mégis Domingo volt a legerőteljesebb.

Prózai színészként mennyire voltak nehezek az első operett- és musicalszerepek, amikre felkértek?

S.A.: Egyáltalán nem, mert mint mondtam, mindig is természetesnek vettem, hogy tudok énekelni. Számomra mindig az a furcsa, ha valaki nem tud énekelni, amit sosem értek, mert az ember hallja a fülével a hangokat, kinyitja a száját, és énekel. Egyébként Silló (Silló István karmester – a szerk.) azt mondta, hogy abszolút hallásom van, ami szerintem nem igaz, inkább csak nagyon jó gégememóriám van.

Hangszeren sosem tanultál játszani?

S.A.: Nem, és ezt ugyanúgy szégyellem, mint a nyelveket. Iszonyatosan irigylem azokat, akik hangszeren játszanak, és azt is, ha valaki normálisan beszél egy idegen nyelvet.

Klára, ha jól tudom, nálad az éneklést megelőzte a hangszeres zene.

K.K.: Énekeltem is, leginkább kórusban, de valóban, fuvolistának készültem. Annyit tennék még hozzá András válaszához, hogy a természetes közegű éneklés és a professzionális operaéneklés között azért óriási a különbség – és nagyon sokáig a hátrányát éreztem annak, hogy egész életemet kórusban énekeltem végig –, mert teljesen más terhelést, hangképzést igényel a klasszikus ének. Lehet, hogy a musicaléneklés valamivel közelebb áll a szövegközpontú, természetes énekléshez, de az operaéneklés – amikor különböző technikai trükkökkel mesterségesen felerősíted a hangod – nagyon ellene megy a gyerekkori éneklésnek.

Klára, megfordítva az előző kérdést, neked nem jelentett nehézséget a színpadi alakítás?

K.K.: Az, hogy színésztechnikailag megoldjak dolgokat, az az én saját bizniszem. Zongorával annyit kell gyakorolni, hogy tökéletes legyen, vagy az én szintemen a lehető legjobb. Az én problémám pont az volt, hogy sokáig nem találkoztam olyan rendezőkkel, akik ezt felpiszkálták volna bennem. Vidéken az ember néha kifoghatott egy-egy rendezőt, mint Ács Jancsi vagy Babarczy, akiknek volt türelme velem foglalkozni, közben pedig feltűnt egy fiatal zenésrendező-nemzedék – Szabó Máté, Göttinger Pali, Szőcs Artur –, akik szeretnek velem dolgozni, és elindítottak a színészi menetelés útján. Ezek a nem túl nagy visszhangot kiváltó munkák, vagy épp ellenkezőleg, nagyon is regisztrált különlegességek – mint a férjem (Dinyés Dániel – a szerk.) vezette Operabeavató a Katona József Színházban – képessé tettek arra, hogy például most nyáron Peter Konwitschnyvel dolgozhattam Nürnbergben, aki az operarendezésnek most az abszolút topja.

Volt, olyan az életetekben, hogy első zenei vagy operaszerelem?

S.A.: Nekem a Carmen. Volt egy kazettám, amit rongyosra hallgattam. Abban pont Domingo énekelte Don Josét.

K.K.: Engem igazából taszított az opera, sőt kilencéves koromban tulajdonképpen kitiltottak az Operaházból. Az történt, hogy két anyuka elhozta a kilencéves gyerekét, az egyikükből azóta külföldön zenetörténész lett, a másik pedig én voltam, és a Varázsfuvola alatt olyan rosszul viselkedtünk, hogy megkérték a szüleinket, hogy többet ne hozzanak el bennünket. Gyerekként nagyon művinek éreztem az operaéneklést. Talán pont ezért tartom annyira fontosnak, hogy egy operaénekes maximális természetességgel énekeljen, hogy az arca ne azt az erőfeszítést közvetítse, ahogy megpróbálja kiénekelni a hangokat. Ha természetesen énekelek, az nem taszít egy gyereket. Ezt egyébként közelről is tapasztalhattam a saját gyerekemen keresztül, aki hároméves kora óta végigkövette a pályámat, és ha nevetséges volt az előadásom, ki is röhögött.

András, melyik volt számodra a legnehezebb operett- vagy musicalfeladat?

S.A.: A Cirkuszhercegnő nehéz volt. Akkor éreztem, hogy nem elég az én prózai színészes, musicales hangom, ráadásul körülöttem mindenki iszonyú jól énekelt. Olyan típusú színész vagyok, hogy mindent beletolok, és majdcsak lesz valahogy a végén. De míg a prózai szerepeknél nem baj, ha a végére berekedsz, ha egy dalnál nem jön ki az utolsó hang, akkor az egész addigi alakításod mehet a kukába.

Klára, 2002-ben kerültél az Operába. Mondhatjuk, hogy igazából ekkor indult be a karriered?

K.K.: A pozitív fellendülés a Traviáta szerepével kezdődött 2006-ban, aztán jött 2010-ben a Bánk Bán, ami az igazi kiugrás volt, és 2013-ban csatlakozott hozzá a Hunyadi. Ami pedig az idei évemet teljesen bearanyozta, az a Lammermoori Lucia volt, ami egy abszolút személyes sikert hozott, és azt érzem, hogy ami számomra elérhető a Magyar Állami Operaház keretei között, azt elértem. Szerencsére eljött az az idő, hogy akár én is javasolhatok darabot, például így kerül majd a debreceni Csokonai Színház műsorára Bellini Normája, amit vidéken talán csak Déryné korában adtak elő egyszer szekérről.

András, szeptember 10-én volt az Alföldi Róbert rendezésében készült Hegedűs a háztetőn című musical bemutatója, amiben a főszerepet alakítod. Érdekes, hogy te kaptad Tevje szerepét.

S.A.: Igen, szerintem sokan felkapták a fejüket, hogy én leszek a Tevje, mert őt általában Bessenyeivel azonosítják, vagy egy korosodó, mackóalkatú valakivel, és bár lehet, hogy fiatalosabbnak tűnök, de hát húszéves lányaim vannak.

Klára, tavaly láttalak a Lautrec táncolni fog című előadásban, ami egy „összművészeti” darab volt. Szereted az ilyen kirándulásokat?

K.K.: Ennek az ideje jött el. Egyébként nem ez volt az első táncos produkció, amiben szerepeltem, és nagyon nyitott vagyok mindenre. Engem igazából már nem maga az éneklés, vagy annak a technikai trükkjei foglalkoztatnak, hanem hogy ez hogyan ágyazódik be a mondanivalóba. Nyilván abban a korban, amiben én vagyok, az ember szerepkörváltásban is van, és így a mondanivaló is változik.


forrás: http://est.hu/





MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.