Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Kávészünet Göttinger Pál rendezővel

A Magyar Rádió gyerekstúdiójától Kőszegig

A Kőszegi Várszínház idei saját produkciója Paul Portner Hajmeresztő című zenés bűnügyi vígjátéka, melynek Göttinger Pál a rendezője. Mire olvasóink e sorokat olvassák, - kegyes időjárás esetén - már három nem mindennapos, de remélhetőleg telt házas színházi előadáson is túl vannak.

Figyelemfelkeltő és sokat ígérő a műsorfüzetben megfogalmazott beharangozó, mely a művet a téma komolysága ellenére könnyed, a játékba a közönséget is bevonó darabnak határozza meg. A krimikben általában mindjárt az elején elhangzik a felügyelő szájából, hogy innen senki egy tapodtat sem mehet sehová, mert a gyilkos közöttünk van. A vaslogikájú vizsgálat aztán mindenkit górcső alá vesz, aki ott van a helyszínen. Keresztkérdések és felismerések, titkok és hazugságok, őszinteségi rohamok és indulatos dühkitörések váltogatják egymást, és nem hagyják a néző figyelmét lankadni. Annyira nem, hogy gyanúja lassan a legkevésbé gyanús szereplőre irányul. Mármint a krimikben általában. De nem ebben a darabban! Ugyanis ezúttal nem dőlhetünk nyugodtan hátra, hogy a felügyelő majd felgöngyölíti az ügyet, mi meg passzívan tudomásul vesszük a végeredményt. Nem, nem! Ugyanis a kalandos bizonyítást ezen az estén a nézőnek magának kell elvégeznie. Megfigyelnie, belekérdeznie, ellentmondásokra bukkannia, hazugságokat lelepleznie. Nyilván a színészek mindent megtesznek, hogy ártatlannak tűnjenek, a felügyelő mindent megtesz majd, hogy a néző figyelmét az apró részletekre irányítsa. Amikor kigyúlnak a fények a darab kezdetén, és elsötétül a nézőtér, még senki nem tudja, ki a gyilkos. Sem a színészek, sem a nézők. A darab tulajdonképpen nem is darab, hanem egy gondosan kidolgozott játékszabály-gyűjtemény. Improvizáció, emberismeret, empátia és oldott társasjáték nagyszerű színészekkel. Az előadásban Epres Attilát, Grisnik Petrát, Ullmann Mónikát, Kálid Artúrt, és magát a rendezőt, Göttinger Pált is láthatjuk. A zenét pedig most is Némedi Árpád és Sebesi Tamás biztosítja. A rendezővel beszélgettünk róla magáról, és a darabról.
-Budapesten nőttem fel, Budán. Ott jártam iskolába és gimnáziumba is. Tíz éves koromban kerültem a Magyar Rádió Gyermekstúdiójába, ahol az akkor már nem virágzó, de még létező hangjátékgyártáshoz képeztek gyerekszínészeket. Vadász Gyula, Papp János, Varsányi Anikó, Zoltán Gábor, Zsurzs Kati, Andai Kati voltak a tanárok. Volt szerencsém olyan nagyágyukkal a mikrofon előtt állni, mint Gábor Miklós vagy Tolnay Klári, és sokan mások. Az egész délután bent töltöttük a stúdióban, gyerekkoromban ezzel telt jónéhány év. Gondolom, a színházi fertőzés is innen eredhet. Sok színész- és rendezőkollégával, akik nálam pár évtizeddel idősebbek, és akikkel ma nap mint nap találkozom, már dolgoztam valójában, csak ők alig emlékezhetnek, mert kicsi voltam. 
-Gimnázium után rögtön felvételiztem a Színház– és Filmművészeti Egyetemre színész és rendező szakra is, végül utóbbira vettek fel, itt végeztem 2007-ben. 
-Főleg szabadúszóként dolgoztam eddig, bár hosszab-rövidebb időre kötődtem azért helyekhez, a Merlinhez, a Bárka Színházhoz, utóbbihoz le is szerződtem később. Utána Kaposvárra kerültem. Nagy próbatétel volt, mert ez volt az első tartós szerződésem az otthonomtól távol. Bár nagyon sok jó barátság köt oda, és a feleségemet, Grisnik Petrát is ott ismertem meg, mégis azt éreztem, hogy mennem kell tovább. Ezután a Pesti Magyar Színház következett, és vele párhuzamosan az Orlai Produkciós Iroda és a Momentán Társulat, mindkét csapattal a mai napig rendszeresen dolgozom. Most elsősorban a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színháznál vagyok főrendező, de a régebbi szövetségeimet is próbálom őrizni, nagyon sokat utazom, de egyáltalán nem bánom. Bár az is igaz, hogy most, 35 éves koromban érzem úgy, hogy ideje lenne kilépnem ebből a kollégista életformából, és elkezdenem családi otthonban gondolkozni. De ez a nyár sem erről szól még, most mutattuk be az Orlainál a Mojo című darabot, pár napra rá már kezdődött is Kőszeg. Amit rögtön a nyári fesztiválok követnek majd, szervezőként már tíz éve dolgozom az Ördögkatlan Fesztiválnak, illetve általában érintett vagyok a Vidor Fesztiválban is Nyíregyházán. Mire ezek lemennek, már kezdődik is a színházi évad, vagyis nincs szabadság idén se.
-A Hajmeresztőre rátérve, nagyon ravasz írásmű, olyan játékhagyományból keletkezett, mely nálunk nem annyira ismert, bár egyre népszerűbb. A stand up-nál kicsit följebb van, de a színházasdinál kicsit lejjebb. Egy comedy clubot kell elképzelni mondjuk egy kocsma különtermében, ahol játszani szokták az ilyesmit. A lényeg: a nézők inspirációja befolyásolja a történet kimenetelét. Ennél a játéknál nem kell attól félni, hogy a nézők tönkreteszik „beszólásaikkal”, kérdéseikkel, javaslataikkal az estet, mert a játszók boldogan reagálnak minden váratlan történésre. Maga a szerző is számos variációt és befejezést megírt, de ő maga sem ragaszkodik hozzájuk. Mindenképpen el fogunk érni valamilyen végkifejletet, de hogy melyik este melyik variáció lesz, azt mi sem tudjuk az előadás kezdetén. 
-A színészeknek minden pillanatban nagyon résen kell lenniük. Koncentrációs játék és improvizáció is csúszik bele. Nagyon fontos, hogy a szereplő a karakterből fogalmazzon, mondatokat, gesztusokat, mindent. Mindent fejben kell tartania, hogy a szereplője mit tudhat, mit láthatott. Ha ügyesen csináljuk, a közönség felpiszkálódik, elkezd figyelni, hogy téved-e valaki, hiszen van köztünk egy gyilkos, valaki hazudik. -Attól nem kell tartani, hogy „elmegy” a darab. Ki van az találva, hogy mire kérdezzen rá a nézőtéren ülő. A krakéler típus, aki úgy ül be a nézőtérre, hogy keresztbe tegyen nekünk, a valóságban nagyon ritka. Az emberek jól akarják érezni magukat, játszani akarnak, mintha katonásdit játszanánk a várudvaron. Kislétszámú szereplőgárdával csináljuk a darabot, de a lehetséges variációk és kombinációk miatt így is nagyon nehéz összetartani az egészet. A legfontosabb, hogy teljes bizalmunk legyen egymás iránt, hiszen az előadás igazi vakrepülés. Lehet hátat fordítani a másiknak, bízni kell abban, hogy jön a segítség, ha kell. 
- Hogy én hogyan válogatom össze a szereplőgárdát? Elsősorban a Pócza Zoliék ajánlanak részint azok közül, akik megfordultak itt korábban, részint akikre jobban kíváncsiak, s közülük válogatok, illetve azért én is javaslok. A nyári munkára a színészegyeztetés nagyon komplex feladat. Abból, hogy a színészek az anyaszínházukból elszabadulnak nyárra, nem következik az, hogy jobban ráérnek, ellenkezőleg. Forgatások, más szabadtéri előadások, fesztiválok esnek erre az időszakra, közben nem állnak le a szinkrontstúdiók sem. Szinte az összes szereplőnek utaznia kell a próbafolyamat közben egy-egy estére valahová, más helyszínre. 
- A műsorfüzetből ugyan nem derül ki, de enyém a felügyelő szerepe, én tartom a közönséggel a kapcsolatot, én moderálom az előadást. Ez olyan, mint egy színészi feladat, de igazából nem az. Van jó sok megírt mondatom is, de a dolgom mégis az, hogy mederben tartsam a nyomozást és vele az estét, a történetet teljesen át kell látnom. Az asztal melletti munka még ideérkezésünk előtt elkezdődött, a bemutatóig pedig húsz napnyi próbával készül el az előadás Kőszegen.
-Még pihenés nem nagyon volt, de ebben a képeslap szépségű városban felüdülés még így is a munka. Nem beszélve arról, hogy a feleségemmel együtt lehetünk itt, együtt csinálhatjuk, amit annyira szeretünk, ilyen barátságos, vendégszerető emberek társaságában – ez maga a nyaralás! 
Kiss János






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.