Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Interjú Gáspár Annával, a Manna Pordukció alapítójával

Egy hiánypótló tehetségpont: Manna

Van egy alkotóműhely, a Manna, amely – nomen est omen – „táplálja” a független előadó-művészetet. Bemutatkozási lehetőséget nyújt egyéni alkotóknak és alkalmi társulatoknak, forrást teremt az előadásaikhoz, és menedzseli azokat. A produkciós iroda vezetője, motorja, Gáspár Anna több mint tíz éve meghatározó szereplője a szcénának.

Kezdődhetne úgy a színházszakmai életrajza, hogy „már kora gyerekkorában is …”?

Már óvodáskoromban sokat szerepeltem, és attól fogva a színház felé vitt az utam. Habár közgazdasági-külkereskedelmi szakközépiskolába jártam, de ott is megtaláltam az irodalmi színpadot. Többször felvételiztem a Színművészetire, sikertelenül. Aztán az Új Színház színészképző stúdiójában kötöttem ki, ahol sok mindent tanultam a színházról, miközben angol–magyar szakon tanultam a Károli Gáspár Egyetemen. Vörös Róbert dramaturg ajánlott be 2003-ban Alföldi Róberthez, akinek éppen asszisztensre volt szüksége. Korábban nem dolgoztam rendezőasszisztensként, de bíztam abban, hogy ismerem az előadások születésének folyamatát, és sejtem, hogy mire van szükségük a színészeknek. Jól sikerült a közös munka, és később is többször dolgoztunk együtt, például Törőcsik Marival és Garas Dezsővel a Szentendrei Teátrumban. Ezek az évek szinte felértek egy főiskolával. Az Új Színházban a stúdió elvégzése után is sokáig játszottam kisebb szerepeket, majd több független előadásban kaptam lehetőséget, de az asszisztensi munkák is többször megtaláltak, sok rendezővel és társulattal dolgoztam együtt.

Mi késztette arra, hogy belevágjon a művészeti menedzselésbe, és hogyan jutott el a Manna megalapításáig?

Az asszisztensi munkában már egy teljes folyamatot fog össze az ember, amikor utazik egy előadás, az ő feladata megfogni a színpad négy sarkát, és letenni egy másik földrajzi ponton. A színészet mellett nagyon szerettem ezeket a színházi háttérmunkákat is. Egyre több művész keresett meg, hogy tudnék-e nekik is segíteni utaztatni az előadásukat, és ebből született meg a saját produkciós műhely ötlete. 2008-ban tíz színházi szakemberrel együtt megalapítottuk a Manna Egyesületet. Az első másfél év csak erről az építkezésről szólt, a kapcsolatteremtésről, és akkor még új területként a pályázatírásról. Kellett idő ebbe beletanulni, bölcsészként. Az angol-magyar szak után, nagyjából egy időben a Manna indulásával kezdtem a Budapesti Kommunikációs Főiskolán (ma: Budapesti Metropolitan Egyetem) az Arts & Business menedzsment szakot.

A kapcsolati tőkén kívül nyilván anyagi tőke is kellett az induláshoz. Honnan teremtették elő?

Az egyesület tagjai adták össze az induló- tőkét, ami nagyon csekély volt, később pályázatok útján jutottunk forrásokhoz. 2009-ben pályáztunk először kulturális projekttel, és rögtön sikerrel jártunk. Iskolákba vittünk egy olyan cigány nép- mesékből összeállított, élőzenés előadást, ami közelebb hozta a gyerekeket ehhez a kultúrához. Az igazi színész osztálytermekben, linóleumszagú tornatermekben is képes illúziót kelteni, könynyen és örömmel mennek vele a gyerekek. Azóta is meghatározó élmény mindenki számára, amikor nem színházakban, hanem iskolákban játszunk. A pályázatokon folyamatosan nyertünk, erősebb lett a kapcsolati hálónk, növekedtünk, kiépült egy komplett infra- strukturális háttér – díszlet- és jelmezraktárral, irodával, állandó munkatársakkal. Elértük az évi háromszázas előadásszámot, bérleteket játszottunk nagy színházban, független színházi fesztivált alapítottunk Zalaegerszegen, drámatáborokat tartottunk nyáron általános iskolákban, tehetséggondozó programot indítottunk. 2016-ban már szétfeszítette az egyesületi működési struktúrát a munka mennyisége, így a projekteket a Manna Produkció Nonprofit Kft. vitte tovább.

Jellemzően kik fordulnak a Mannához?

Egyrészt lelkes fiatalok, akik el akarják mondani a véleményüket a mai világról, a helyzetükről, és minden lehetőséget megragadnak, hogy színpadra vihessék az ötleteiket. Másrészt olyan művészek, akik régóta művelik a szakmát, és ég bennük a vágy, hogy valami mást adjanak a közönségnek, mint amit az anyaszínházuk diktál. Ha van egy téma a fejükben, mentort, professzionális hátteret keresnek hozzá, és sajnos ma nincs sok ilyen. A Manna olyan alkotóműhely, tehetségpont a független előadó-művészeti területen, ami hiánypótló – és nem csak a pályakezdők számára. Jó példa arra, hogy nem csupán a frissdiplomások vannak tele tervekkel, hogy Tordai Teri és Béres Ilona is hozzánk fordult, amikor Örkény özvegye felkérte őket, hogy ezt a két hangra írt művet olvassák fel a szerző születésének századik évfordulójára rendezett eseménysorozaton. A művésznők annyira beleszerettek Berényi Gábor Macskajáték-átiratába, hogy tovább akarták vinni. Hatalmas megtiszteltetésnek tartottam, hogy a Mannát keresték meg ezzel az elképzeléssel, de közben arra is gondoltam: ezt nem független produkcióként, hanem a Nemzeti Színházban kellene játszaniuk. Elvállaltam, és megszületett A Szkalla lányok, amelyet majdnem százszor játszottunk, végigutaztuk vele az országot. A bemutató után pár évvel meghívták az előadást a Nemzetibe, hogy a Bajor Gizi szalonban legyen rendszeresen repertoáron. Nagyon-nagyon jó érzés volt, hiszen független előadásként született, de mégis elért oda, ahova álmodtuk.

A taotámogatás, majd a megszüntetése hogyan érintette a törekvéseit?

Fontos bázisa volt évekig a működésünknek, mert kiszámítható volt. Mivel a tao alapja a jegybevétel volt, az évek során próbáltuk növelni a jegyértékesítésünket. Persze az évi majd’ négyszáz előadásunk nem eredményezett a számával arányos, tetemesebb összegű bevételt, mert megmaradt a szerelem, továbbra is sokat játszottunk iskolákban, ahol nem árultunk jegyeket. A tao megszűnése ezen a területen, ahol nincsenek delegált állami támogatások, csak pályázatiak – amiket vagy megnyerünk, vagy nem – különösen nagy veszteség. Ráadásul ez determinált egy kapcsolatot a cégek és a színházak között, olyanok is támogatták a kultúrát, akiknek korábban eszükbe sem jutott, és voltak vállalatok, amelyekkel hosszú távú együttműködéseket is lehetett kötni. A tao megszűnésével eltűnt az egyetlen forrás, amivel valóban tervezni lehetett, a pótlására a színházaknak kiírt tematikus pályázatokban pedig az a csapda, hogy az esetek nagy többségében nem arról szólnak, amire a Mannát felkérik az alkotók. Ha a szándékok nem találkoznak, vagyis ha a pályáztatók nem találják el, mi fontos az alkotóknak, vagy az alkotók nem formálják át az ötleteiket arra, amire éppen pénzt kaphatnak, rés keletkezik. Az elmúlt időszakban ezt a taóval át lehetett hidalni. Most nem tudjuk. Vagy ki fog kiírni pályázatot egy független bábszínház megalapítására? Vannak olyan komplex projektjeink, amelyeket – a nem pontos célmegjelöléssel kapott – taotámoga

tásból lehetett finanszírozni annak idején. Most támogatókat kell találni, mert ezekre a számunkra fontos ügyekre kiírt pályázatok nincsenek.

Ha előrenéz a 2020-as évre, mit lát?

Ködöt. Annyi tudható, hogy a költségvetés harminchét-milliárdot szán erre az előadó-művészeti területre, de egyelőre egyáltalán nem tudjuk a szétosztás szempontjait, sem az irányát.

A magánmecenatúra ébredezik?

Sajnos kevéssé, de mi igyekszünk ébresztgetni őket. A Manna esetében ez azért nehéz, mert inkább szakmai brand, és a nézők, külső személők számára nehezen vagyunk azonosíthatók. Nincs saját játszóhelyünk, nincsenek összegyűjtve egy helyre az előadásaink. Nem is célunk egy színházban hangsúlyozni, hogy az a mi produkciónk. Olyanok vagyunk, mint a kakukk, aki mindig egy másik madár fészkébe rakja a tojásait – megpróbálunk beleolvadni annak az adott színháznak a kínálatába, és azt a közönségréteget kiszolgálni, amelyik oda jár. A Manna szakértelme éppen az, hogy melyik előadást melyik színházba helyezzük el, ahol a legjobban illeszkedik a repertoárba. A brand építése-épülése inkább a szakmai körök felé egyértelmű, így nehéz a szponzorokkal való kapcsolódás is. Olykor egy-egy művész vállalkozó barátaitól érkeznek adományok, de ez elenyésző.

Mit tekint a Manna küldetésének?

Ernyőszervezetként sok-sok egyéni alkotót képviselünk, professzionális színházi háttérrel bábáskodunk a produkciók megszületésénél, és segítjük a tovább- élésüket. Missziónknak tekintjük, hogy oda vigyünk előadásokat, ahonnan nem jutnak el az emberek színházba, illetve olyan szerzőket, művészeket mutassunk be, akiknek a létezéséről addig nem is tudtak, de páratlan élményt nyújtanak a közönségnek. Kevés szervezet fektet időt, energiát és pénzt a produkciók utógondozásába. Nagyon következetes vagyok abban, hogy ha létrehozunk valamit, akkor azt folyamatosan menedzseljük, karbantartjuk, odafigyelünk rá. Így van olyan program, ami már a kétszázadik előadásához közelít, és több, ami elérte a bűvös százat.

Így aztán előbb-utóbb mindenki a Mannánál köt ki.

Ezt nem tudom cáfolni. (Nevet.)

Mi az ars poeticája?

Weöres Sándor Tíz lépcső című versének első sora: „Szórd szét kincseid – a gazdagság legyél te magad!”






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kálid artúr kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.