Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Nem hiszek a konfliktusban

Edzőtábori összeszedettségről, monodrámák tágasságáról és az Operabeavató magasabb szintre emeléséről is beszélgettünk Göttinger Pál rendezővel. 
Főpróbahéthez értek a Kőszegi Várszínházban az Öreghíd alatt című „képzeletbeli ír darab” próbái. A rendező – ahogyan fogalmaz – kivételesen szövegírói, és nem annyira kivételesen színészi minőségében is szerepel a zenés produkcióban.

Az Öreghíd alatt című darab felkérésre született vagy a fióknak írta?

Kimondottan színdarabot nem szoktam írni, de mostanában több felkérés is megtalált, ez az első. A Kőszegi Várszínház idén nagyon szerette volna maga köré gyűjteni azokat a színészeket, akikkel jóban van, éppen ezért előbb tudtuk, kik szerepelnek az előadásban, mint azt, melyik darabot játsszuk. Egyeztetések, beszélgetések alatt alakult ki az elképzelés, hogy írjunk egy olyan darabot, amelyben mindenkinek nagyjából egyenrangú szerepe van, és mindenki talál benne személyes, őt megszólító feladatot. Én ebben a helyzetben nem drámaíróként, hanem szövegíróként definiálom magam.

Miért éppen „képzeletbeli ír darab”?

Ez egy nyári zenés szórakoztató színdarab, bizonyára tart rokonságot az igazi ír drámákkal, de én nem állítom magam írnek. Bár a gondolkodásukból nagyon sok minden sajátom: a humorérzékük, a történetmesélés cinizmusba hajlóan nemtörődöm volta, ez nagyon nekem való.

Mennyire hagyott teret a színészeknek, volt lehetőségük improvizációra?

A Kőszegi Várszínház időbeosztása erre nem igazán alkalmas, hagyományosan szűk három hét alatt kell bepróbálni egy előadást. Ott nagyon sok módosításra már nincs lehetőség, különösen, hogy zenés darabról van szó, 11 szám van benne, ének-, táncpróbák. Edzőtáborszerű összeszedettségben kell dolgozni, amibe az improvizáció már nem igazán fér bele. De a színészeknek korábban jeleztem, hogy ez az ő előadásukhoz készült szövegkönyv, ezért ha valami nem úgy jön a szájukra, alakíthatják, tehát kis részben azért változott.

Milyen a zenéje?

Ír népdalokból inspirálódva írta Sebesi Tamás és Némedi Árpád, akik játszanak is az előadásban.

Mármint a színpadon muzsikálnak?

Nem, színészként játszanak az előadásban, a zene nagy része felvételről megy majd, de vannak élő hangszeres megmozdulások is.

A járványügyi helyzet miatt jóval nehezebb körülmények között, csúszással készült az előadás. Mennyit tudnak belőle játszani?

Amikor eldördült a startpisztoly, helyesebben szólva ilyen halk pukkanások jöttek néhány nap különbséggel, elég különös helyzetbe kerültünk, mert minden évad közben elmaradt produkció azonnal próbálni szeretett volna. A veszélyhelyzet eltörlése azt jelenti, hogy már akár múlt héten eljátszhattuk volna az előadást, de ezt nem láttuk előre. Feleségemmel, Grisnik Petrával három premiert hoztunk tető alá 7 hét alatt.

A karantén alatt is dolgoztak, megcsinálták Gercsó Krisztián Veráját monodrámaként.

Igen, azon a bemutatón – zárt körben – már túl vagyunk. A héten megtartjuk az Öreghíd alatt bemutatóját, aztán – most úgy tűnik még júliusban, szabadtérre – be kell fejeznünk az Orlai Produkciós Irodánál a félbemaradt Hogy szeret a másik című produkciót.

Grecsó Krisztián Veráját Grisnik Petra írta színpadra, ő játssza. Ön színészként és rendezőként is ismeri, milyen egy efféle monodráma. Mi ilyenkor a rendező legfőbb feladata?

Színészként és rendezőként is úgy gondolom, hogy a monodráma a színészé. A személyisége erejével kell megtöltenie azt a másfél órát. A rendező ilyenkor amolyan edző bá’, aki egyrészt visszajelzést ad a színésznek, másrészt leveszi a válláról a döntéshozatal terét, hogy ő tanulhasson, dolgozhasson. Én nagyon élvezem a monodrámát játszani és a rendezésében is mindig kedvemet leltem, ez nagyon vegytiszta színész-rendező viszony. Nagy élmény volt annak idején A csemegepultos naplója Ötvös Andrással, és a Telefondoktor is, amit Orosz Dénes rendezett. A monodráma iskolája a szakmánknak ezer szempontból is, minden számít, nem maradhat benne „töltetlen” pillanat.

A csemegepultos naplója eszközökre épülő játék volt, míg a Telefondoktor egy letisztultabb előadás. A Vera milyen?

Nekem nincsenek műfaji elvárásaim a monodrámákkal kapcsolatban, tágas műfajnak képzelem. A Telefondoktor szerintem igazából nem számít monodrámának, mert az egy tizenvalahány szereplős darab, és bár ezek a szereplők csak telefonon jelennek meg, élőben zajlik a történet, szituatív előadás. A csemegepultos naplója közelebb áll a monodrámához annyiban, hogy egy ember kiáll és elmesél egy történetet. Ott viszont a bábos formát találtuk ki először. Ötvös András hihetetlenül nagy matchboxos, elképesztő játékos, és ezt a formát láttuk már az elején, amikor még nem tudtuk, miként zajlik az előadás. A Vera esetében kimondottan egy szöveg bemutatásával foglalkoztunk, a Petra-Vera személyisége közötti hasonlóságokat kezdtük el taglalni, és ebből bomlott ki az előadás.

Hisz abban, hogy a feszültség előbbre viheti a próbafolyamatot?

Nem hiszek a konfliktusban, szerintem messze túl van misztifikálva, hogy a színházban mennyire van szükség összetűzésre. Ha viszont a konfliktus előáll, akkor bele kell állni, elsimítani nem szabad. A színészek elsősorban az idegrendszerükkel dolgoznak, tehát egy felfokozott, érzékeny pillanatban gyorsan helyre rakni, világossá tenni esetleg ködös dolgokat, az konfliktusokat szülhet. De én nem tudok úgy diktálni, mint néhány általam nagyra becsült kollégám, körzővel-vonalzóval felrajzolni a történetet.

Kiforrott elképzelésekkel kezd a próbafolyamatba?

Műfaja válogatja, egy opera esetében nem is lehetne másként. Ott annyi ütem van, amennyi, az alatt kell elmesélni a történetet. A rendezés legnagyobb mumusa az előadás ritmusa, az operában épp’ ez nem jelent nehézséget, mert a zene diktálja a tempót, ott más a keresgélés módja is. Ráadásul általában a szokásosnál rövidebb a próbaidőszak, tehát ha oda nem úgy érkezik az ember, hogy pontról pontra el tudja szavalni, ebben a felvonásban mit akar, akkor meg van lőve. Egy monodrámánál ennek nem nagyon lenne értelme. A csemegepultos…-nál például 50-80 féle játékkal mentünk neki, majd kiválogattuk, hogy az adott jelenethez mi passzol legjobban. A Vera sokkal inkább Petráé, mélyebben ismerte a szöveget, hiszen mintegy negyven olvasás után készítette el a végleges változatot, az róla szól. Tele volt közlendővel, ötletekkel, nekem csak mérlegelnem kellett, hogy hatás szempontjából mit bír el az előadás.

Hol tartottak márciusban a Hogy szeret a másik próbái?

Ez némiképp’ a homályba vész, de szerintem a harmadik hét közepén. Ilyet még soha nem csináltam, nekem is nagyon meredek lesz. Abban – ellentétben például az Öreghíd alatt-tal – nem játszom, így kicsit nyugodtabban nézek elébe. Az egy bohózat, ahol egyszerre színen lévő embereknek kell csapkodniuk rövid végszavakkal, nagy lüktetésben, ami sajnos nem rendezői vízió, hanem elsősorban gyakorlás kérdése, és ennek bizonyára nem tett jót a néhány hónapos szünet.

Ritkán fordul elő, hogy színészként játszik a saját rendezéseiben.

Azért megesik, az említett Öreghíd alattban például. Két éve játszottuk Kőszegen a Hajmeresztőt, amelyet én rendeztem, és a nyomozót játszottam benne. Az annyiban speciális előadás, hogy a közönséget bevonja, így a kétharmada improvizáció. Mivel évek óta játszom a Momentánban, és moderálom az improvizációs előadásokat, így azt a készséget kellett beemelnem egy mesterséges környezetbe. Itt viszont megint megírt mondatokat és dalokat kell előadnom a színpadon. Kitaláltam magamnak egy szereplőt, aki diszkréten meg tud húzódni a jelenetek hátterében. Nem csináltam ilyet korábban, és nem is csinálnám meg bárkikkel. De ez a stáb, akikkel itt most összeverődtünk –, olyan erős bizalmat ad, hogy ilyen életveszélyes dologba is bele lehet menni. Kőszínházi körülmények között, egy kevésbé szövetségesnek számító csapattal biztosan nem fognék ilyesmibe.

Látja már a következő évadot?

Nyíregyházára megyek, ott is a saját írásomat fogom rendezni, de erről még nem beszélhetek. A Hatszín Teátrumban futó Operabeavató sorozatunkkal szeretnénk szintet lépni. Az a tervünk Dinnyés Danival, hogy a műhelymunka elvezet egy igazi nagyszínpadi bemutatóig, amelyben a Szegedi Nemzeti Színház lehet partnerünk. Évek óta csináljuk ezt a sorozatot, és mindannyunkban ott a feszültség, hogy nem elég hiteles, amíg nem állítunk mögé egy igazi előadást. A rendezésnek van egy íróasztal melletti része, és mi ezt a kitalálós részt mutatjuk meg párszáz embernek, majd következik egy igazi próbafolyamat és egy bemutató.







MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.