Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Így vitáztak a Pécsi Nemzeti Színház igazgatójelöltjei

Este 18 órától zajlott a Jelenkor folyóirat és az Emberség Erejével Alapítvány által közösen szervezett vitaest, amelyen a Pécsi Nemzeti Színház igazgatói posztjára jelentkezők ismertették pályázatukat, szándékaikat és álláspontjaikat. A Trafikban megrendezett vitára ugyan mind a négy pályázó kapott meghívást, az eseményen azonban Csányi Lászlót és Lipics Zsolt nem tudott részt venni, csak Komáromi György és Bodor Johanna. Kettejük vitáját a Facebookon élőben közvetítettük.

18.00: Kezdődik a beszélgetés, a vita házigazdája és moderátora Balog Robert pécsi író-költő, újságíró. 

Nyitószavak:

Komáromi György: Nem lehet tudni, hogy az esélyesek, vagy az esélytelenek nyugalmával ülnek-e itt. Nem tudja, hogy milyen helyzetben van, és hogy van-e “pécsi civil kurázsi”, azaz, számít-e ez a vitaest, vagy sem.

Bodor Johanna: Szívesen részt vesz egy ilyen eseményen akkor is, ha minden jelölt jelen lesz. Szívesen dolgozna Pécsen, inspirálódna a városban.

Milyen színházat szeretnének – röviden:

Bodor: Nyitott szellemiségű, sokszínű, sokrétű színházat szeretne Pécsen, ahova szívesen jönnek pécsiek és nem pécsiek is. Olyan előadásokat hozna létre a pécsi társulattal, amikkel jobban integrálódhat össze a város és a színház. De nem tud eleget még arról, hogy hogyan működik a pécsi teátrum. Viszont aminek csak lehetett, utána nézett.

Komáromi: Mindenevő „színházi fronton”. Egyedi szemszögből néz az ügyre: nézőként és színházcsinálóként. A fontos színházat szereti, ami hatással van a nézőkre. Szokása, hogy járkál a nézők között előadásszünetben, és hallgatja a nézők véleményét, vitáit. Akkor elégedett egy előadással, ha más emberként jön ki róla, új üzenetekkel gazdagodva.

Milyennek látják a pécsi színházat?

Komáromi: Amiben problémát lát: a bizalom és az önbizalom. Úgy látja, hogy a pécsiek nincsenek bizalommal a színház iránt, és hogy az előadások nem felelnek meg a városi polgárok ízlésének. Bizalmi hiány van továbbá a városvezetés és a színház között, főként a finanszírozás terén. A társulat tagjai pedig már nem büszkék annyira arra, hogy a színházban dolgoznak.

Bodor: Egy társulat akkor lesz szeretett a városában, ha a színház ad a nézőknek gondolatokat, segít nekik, elgondolkodtatja őket. Fontos, hogy a társulatot is inspirálják, fontos a színház filozófiájának milyensége és a belső viszonyok állapota is. Mindezeken változtatni, frissíteni kell a pécsi színházban ahhoz, hogy újra fontos legyen. Bizalmat építő repertoárra van szükség.

Komáromi: Hangsúlyos pályázatukban a csapatban gondolkodás: művészeti tanácsot alakítanának ki, akik szakmai szempontból erősítenék a repertoárt. Ez olyan minőségi változást hozhat, amin el lehet kezdeni építkezni.

Milyen forrásokból, mennyiből, hogyan?

Komáromi: Nehéz helyzetben van a pécsi színház. Csökkent a támogatás, de a város és a minisztérium megállapodása után lehet tudni öt évre előre, hogy mekkora lesz az önkormányzati és az állami támogatás. Pályázatukban megfogalmazott „álmaikat” csak akkor fogják tudni megvalósítani, ha ők is előre tudják: mire mennyit költhetnek, hol lehet spórolni, hogyan kell majd sakkozni. Jelenleg rossz a színház menedzsmentje, lényegében amennyi pénzük volt, azt mindig elköltötték, nem takarékoskodtak.

Bodor: Mindig vannak olyan munkafolyamatok, amiket racionalizálva jobban lehet gazdálkodni a színház idejével és pénzével. Friss, új, gazdaságos, lekövethető, 21. századi munkafolyamatot kell kialakítani. A nem megfelelő munkafolyamatok és szokások akasztják meg azt, hogy hogyan bánnak a színházban a pénzzel és ez erőforrásokkal. Szerény gazdasági körülmények között is lehet így jó színházat csinálni. Előre kell tervezni, akár több évadra is.

Komáromi: Több évadra tervezni talán túl nagy kihívás, a színházi élet Magyarországon erre nem nyitott. Meg kell találni a racionalitás, a tervezés, valamint a művészi koncepciók, a művészi szabadság közötti összhangot, egyensúlyt.

Mi lesz a társulattal?

Bodor: A társulat úgy, ahogy van, marad. De lehet, hogy lesznek alkalmak, amikor meghívnak más színészeket, rendezőket is.

Komáromi: Ők is a jelenlegi társulattal szeretnének dolgozni, de bővítenének rajta (a K2 színház 6 főjével).

Az értelmiségi vagy a népszínházi vonal lesz a hangsúlyosabb?

Bodor (gyorsan válaszol, mert el kell indulnia valahova): A népszínház nem szitokszó, de a népszínház kifejezése mögött lehet rossz, ízléstelen előadásokat készíteni, ahogy minőségi darabokat is. (Elbúcsúzik.)

Bérczes László rendező csatlakozik a beszélgetéshez.

Komáromi: A népszínház többnyire mostanában „mindent bele” színházi repertoárt jelentett. Vegyesbolt, de ők inkább svédasztalt szeretnének: színes kínálattal készülnének, amiből mindenki választhat kedvére. Így vagy úgy, de lesznek nézői a színház előadásainak. Vilmos Noémi, a Színház és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatójának Bánk bán rendezése szerinte értékes darab, helye van a repertoárban, de érthető, hogy sokak ízlésének nem felelt meg. Ez a színház menedzsmentjének hibája.

Bérczes László: Furcsállja, hogy Bodor Johanna korán távozott, és hogy ez a beszélgetés úgy zajlik, hogy közben Lipics Zsolt nincs jelen. Reméli, hogy olyan valaki vezeti majd a színházat, aki tud számolni a támogatási összegekkel és a realitásokkal, de ez kevés. Bízik abban, hogy szakmai döntés történik.

Komáromi: Ő is bízik ebben.

19.15: Vége a vitának.

Mint ismert, Komáromi György és csapata már hetekkel ezelőtt nyilvánosságra hozta pályázati anyagát “A közös: többszörös.” címmel, Bodor Johanna pedig ma jelezte lapunknak, hogy nyilvánossá tette a “Bátran nyissunk!” című pályázati anyagát.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.