Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Nem lehet a színházat igáslóként tolni – sztárstaféta Ágoston Péterrel

Szülei az egri színházban dolgoztak zenészként, így természetes volt, hogy testvéreivel együtt ők is sok időt töltöttek ott gyerekként. Varázslat volt számára, amit ott látott, nem is volt semmi más opció a pályaválasztáskor, mint a színpad. Gyerekszínészként kezdte, és most már érti mire gondolt Ascher Tamás, amikor diplomavédésekor azt mondta neki, 30 éves koráig ne számítson semmire. 30 már elmúlt, és a jóslat is beteljesedett, fajsúlyos szerepeket játszik, az ország számos pontján. Harmóniában van magával, a világgal, nem vágyakozik konkrét szerepek után, mindennek örül, amit nyújt számára az élet. Ágoston Péterrel beszélgettünk.

Rovatunk előző alanya Alberti Zsófi volt, aki téged kérdezett: szombat 8.15?

Legyen 8.15, de reggel még üzenek, hogy milyen a forgalom. (nevet) Zsófi akkor végzett az egyetemen, amikor én harmadéves voltam, onnan ismerjük egymást. Ő Szombathelyre szerződött, így azóta szinte nem is találkoztunk. Most, hogy ő is szabadúszó lett, együtt dolgozunk Dunaújvárosban, és reggelenként együtt utazunk.

Mit próbáltok együtt?

Rögtön két színdarabot, az Illatszertárat és a Hamlear-t.

Ezeket be is mutatjátok mostanában?

Az Illatszertárral elkészültünk, de csak ősszel lesz a bemutató. A Hamlear próbafolyamata most zajlik, Gyulán mutatjuk be július 4-én, a Shakespeare Fesztiválon. De az igazi kőszínházi premierje annak is ősszel lesz.

Nagyon izgalmasan hangzik Shakespeare két legismertebb drámájának egyvelege, mesélnél róla kicsit?

Remélem, hogy a nézőknek is az lesz. A két szerző Győrei Zsolt, – aki egyébként a tanárom volt az egykori SZFE-n – és Schlachtovszky Csaba gyerekkori barátok, kamaszkorukban írták ezt a darabot. Első körben Értelmező Kéziszótár vastagságú lett. Azóta formálják és dolgoznak azon, hogy befogadható mennyiség legyen. Olykor intellektuális humorú, néha eszeveszett jutalomjáték. A vígjáték, a komédia, a bohózat elemei egyaránt vegyülnek a műben, amelyben Shakespeare két legismertebb tragédiájának szereplői zsúfolódnak először Dániába, majd Angliába és kerülnek különböző konfliktushelyzetekbe. A főhős Hamlet és Lear király összegyurmázott alakja: Hamlear, akit Nagy Ervin játszik. A szövegben ügyesen elszórt, váratlan dramaturgiai csattanók leplezik le, hogy valójában nem Shakespeare szöveget mondunk, csak valami nagyon hasonlót.

Kit alakítasz a darabban?

Hálás szerepet kaptam. Nagyon szeretem az olyan típusú színészi feladatokat, ahol a szakmámat kell gyakorolnom, ahol van dolgom. Edgar és Edmund keverékét egy személyben játszom. Ennek az alaknak rendkívül erős a kisebbségkomplexusa, amiért az apja gyerekkorában nem bánt jól vele. Emiatt gyárt magának egy másik én-t, csakhogy e kettős szereptől elkezd megtébolyodni, súlyos skizoid jeleket mutatva. Ami igazán izgalmas benne, hogy tényleg két különböző alakot kell eljátszanom, miközben mind a kettőt ugyanaz az ember irányítja.

Szereted Shakespeare-t? Olvasni, játszani?

Szerintem a shakespeare-i tragédiák azért rettentően sokrétűek és szövevényesek, mert valójában nem a történetvezetés adja a művek érdekességét, hanem inkább a szereplők közti viszonyok. És persze nem könnyű ma elsőre értelmezni ezeket a szövegeket, ha nem gyakorlott benne az ember. Bonyolultnak tűnik, de egy mondatban össze lehet foglalni az adott mű témáját. Az Othello-ban az elvakult féltékenység, a Lear király-ban a generációk közötti szakadék okozza a konfliktushelyzeteket, a Hamlet a fiú-szülő kapcsolatot feszegeti. Olvasni nagyon szeretem és játszani is, amennyire lehetőségem van rá. Persze nekem is kellett idő, hogy ide eljussak.

Az Illatszertár is egy nagyon kultikus darab, abban kit alakítasz?

Úgy alakult, hogy két helyen is rám talált ez a darab. Szegeden Árpádot, Dunaújvárosban Asztalost játszom benne. Alapvetően nincsenek szerepálmaim és nem szoktam vágyakozni karakterek után, inkább adott írók világára vágytam és László Miklós is köztük volt. Emiatt is különösen örülök ennek a két előadásnak. Szeretetről, szolidaritásról, együttérzésről, árulásról, barátságról mesélünk benne. Ezekhez az érzelmekhez mindenkinek köze van, így mindenképpen gondolkodásra késztet.

Tudatosan választottad a szabadúszást, vagy így hozta az élet?

A Vígszínházban voltam gyakorlaton még negyedévesként, de nem éreztem jól magam, eljöttem. Utána Debrecenből is. Igazságtalanság lenne, ha azt mondanám, hogy ezeken a helyeken nem értek nagyszerű dolgok is, de biztosan tudtam, hogy tovább kell mennem. Aztán Őze Áron és Göttinger Pál hívtak a Pesti Magyar Színházba, és az első bemutatóm főpróbahetén bejelentették, hogy új igazgató lesz. Akkor úgy voltam vele, hogy eddig mindenhonnan eljöttem, hagyjunk időt, nézzük meg mi lesz. Hagytam. Négy évet maradtam, ennyit talán nem kellett volna. Ezt annak ellenére mondom, hogy a társulat nagy része szinte a családommá vált, szoros kapcsolatunk volt. Teljesen természetes, ha egy intézményhez tartozol, az egyfajta kötöttséggel jár. Sokan vannak, akiknek ez a kötöttség biztonságot jelent, de én sokszor inkább röghöz kötésként éltem meg, egy idő után pedig olyan volt, mintha kényszerzubbony lenne rajtam. Abból pedig akaratlanul is szabadulni akar az ember. Ez az én problémám volt, amit kezelnem kellett. Meg is tanultam a módját, ami óriási harmóniát és szabadságot adott nekem.

Hány helyen játszol jelenleg?

Játszom a Szkénében, az RS9-ben, a Rózsavölgyi Szalonban, Dunaújvárosban, Salgótarjánban és Szegeden.

Ennek a logisztikájához szinte saját titkárság kell. Tudod követni?

Van, hogy naponta kommunikálok a művészeti titkárokkal és a rendezőasszisztensekkel. Ha túllép az ember egy bizonyos előadásszámot, akkor nagy nehézséget tud okozni mindenhol. Folyamatosan ügyelek arra, hogy ne essek ebbe a csapdába. A szabadúszásnak talán ez lehet a hátránya.

Nyáron is sokat fogsz játszani?

Ennek a furcsa szezonnak hivatalosan vége lesz, de én végig játszom a nyarat, szerencsére. Közben a fejemben folyamatosan életben kell tartanom a továbbjátszásra váró előadásaimat, ami rendkívül megterhelő szellemi feladat, nem voltam még ilyen helyzetben. A járványhelyzet alatt öt új előadást készítettünk el, amit még be sem mutattunk… Komoly logisztika vár az egész színházi szakmára, jó lenne felkötni a gatyát.

Lételemed az állandó jövés-menés, hogy bírtad ki a pandémiát?

Biztos azt hiszed, hogy viccelek, de nagyon jól viseltem. Az elején persze volt bennem félelem, elsősorban egzisztenciális okok miatt. De mindig volt valami, sokat próbáltam, szinkronizáltam. Közben elolvastam kb. ötven színdarabot és közel húsz regényt, sokat kirándultam. Korábban is előfordult elvétve, hogy főztem, most volt időm e téren is kibontakozni. Volt, hogy hajnalban csak úgy kocsiba ültem a kutyámmal és elmentünk valahova, ahol még nem jártam. Szeretek utazni, szeretek vezetni, ez mindig kikapcsol. A párommal is ebben a helyzetben ismertük meg igazán egymást, először azt sem lehetett tudni, hogy tudunk-e együtt működni, vagy egymás agyára megyünk. Azt hiszem, nem mentünk. Remélem ő is így gondolja.

Mit tanított meg neked ez a rendkívüli helyzet?

Évad elején, amikor rövid ideig lehetett előadásokat tartani, akkor azt tapasztaltam, hogy jobban játszom. Gondolom ez annak köszönhető, hogy rengeteg dolog letisztulhatott bennem. A próbák tekintetében viszont szenvedtem, mert nehezen viseltem, hogy nincs előadás. Próba közben rengeteg olyan energiát használok el, amit csak az előadásokból tudok visszanyerni. Ez kimaradt és nagyon hiányzott. És arra is rájöttem, hogy nem lehet a színházművészetet, vagy bármilyen más művészetet igáslóként tolni. Bár szeretem a feszített munkatempót, mégis veszélyes dolog a jó munkabírás. Könnyen el lehet felejteni, hogy mekkora szüksége van a szervezetnek, az agynak a pihenésre, regenerálódásra. A minőség múlik ezen.

Kitől és mit kérdeznél a következő interjúban?

Mészáros Máté barátomtól kérdezném, hogy lesz-e még valaha egy társulat tagja?






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.