Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

A "mezei néző" blog a Fekete-fehérről


A Katlan utolsó napjának megtervezése sem volt egyszerű feladat, és aki saját tapasztalatából ismeri a helyi viszonyokat, a falvak közti távolságot illetve a bejutási szisztémát, vagy belenézett ennek a sorozatnak a praktikus információkat hordozó első részébe, sejtheti miért. Szerettem volna Beremenden meghallgatni a délelőtti Operabeavatót a Bohéméletről, sőt a délutánit is a Don Giovanniról (utóbbi sikerült is), viszont ezért a fiamat is nagyon érdeklő Göttinger-bemutatóért Villánykövesdre kellett menni, a Faluházba (kb. 70 férőhely), és csak egy sorszámunk volt rá. Egy óránál kevesebbet hagyni a bejutásra ebben a helyzetben erős kockázatot jelentett volna - arra, hogy a csütörtöki csoda megismétlődik (Elemről Guppira), és félórán belül átvisznek minket, pláne nem számíthattunk.

Göttinger Pál Jánosnál a Susotázzsal, egy korábbi Operabeavatóval és legújabban a Színész Bátorságpróbával már olyan jól pozicionálta magát, hogy ezt a napot vele kellett kezdenünk.

Nagyon jó döntés volt, az egyik olyan előadást láttuk, amelyik mindkettőnket végig lekötött és szerettük. A célközönsége lehet mindenki, aki élvezettel nézi, ha egy színész hirtelen szerepet vált. A színész egy kosztümöt (látványtervező: Fekete Anna), de négy szerepet öltött magára Ujj Mészáros Károly rendezésében.

Az előadás előtt így is csak éppen egy órával korábban értünk oda, de még csak öt-hat ember várakozott sorszám nélkül a Faluházzal szemben az árokparton, a fák alatt olvasgatva az árnyékban - így János hetedikként erős esélyekkel indulhatott egy pados helyért. Mindenki egy-egy tárggyal jelezte a fal mellett a helyét - ezt a módszert korábban még nem láttam, de működött. (Nem csigázom a kedélyeket, közvetlenül a kezdés előtt tényleg sikerült egy padot megcsípnie, sőt erre a még korainak számító időpontra mindenki más is befért, aki be akart jutni, teljes körű sikertörténetről beszélhetünk. Arról, hogy mi volt a későbbi előadáson, nincs információm.)

Ez pont az az előadás, amelynek a kiválasztásához éppen elegendő a színlapon szereplő pár sor, meggyőzően kelti fel a figyelmet. Stefan Zweig Sakknovellája az alap, ebből írt monodrámát Légrádi Gergely. Bármely színésznek hatalmas kihívás egyedül színpadra állnia, és minimális mozgással, ruhacsere és partnerek segítsége nélkül úgy jelen lenni egy órán át, hogy lényegében végig izguljuk vele a történetet. Ez nagyon Göttinger Pálnak való feladat volt, és az átlelkesített négy karakter mindegyikét is jól el lehetett vele képzelni.

Korábbi önálló estje, a Telefondoktor is bravúr, de momentános előadásokban is láthatták sokan - az improvizáció nem esik nehezére. Jelen esetben ő maga a mesélő, aki a hosszú hajóúton eredetileg egy sakk világbajnok, Czentovic figyelmét szerette volna magára vonni. A történet előrehaladása során mesélőből pillanatok alatt változik át annak beszélgetőpartnereivé is, így alkalmanként saját magával párbeszédezik. Ez a megoldás emlékeztet minket magára a királyi játékra, az előadás második felére a figyelem középpontjába kerülő, és fogvatartásáról mesélő Dr. B saját magával folytatott sakkjátszmáira. (És ott van még egy skót bányamérnök, aki nem mellékes tényező : ő fizet a világbajnoknak a sakkpartikért. Általa lesz négyszereplős a történet.)

Göttinger Pál kopott ruhájában, fűzők nélküli cipőjében a leszűkített térben azonnal egy fogolyra emlékeztet, bár a jelzésszerű díszletről nemcsak egy cellára, de egy hajóorra is egyszerre asszociálhatunk és ez jó is, mert mindkét helyszín kapcsolódik a cselekményhez. A menet közben helyenként besűrűsödő szerepátvételekhez nem kell sok, a színész változtat a testtartásán, hanglejtésén és azonnal pökhendi világbajnokká alakul át meghurcolt áldozatból, vagy éppen fordítva. A feszültség folyamatos fenntartása sikerült, nem vált egy pillanatig sem érdektelenné az előadás.

Aki most pontosan nincs tisztában a New York és Rio De Janeiro közti hajóúton lejátszódó történettel, annak nem célszerű tájékozódnia, a fordulatok lebilincselőek, és megérti olyan is, aki nem készült fel előre Stefan Zweigből. Aki gondolja, két kattintással kiderítheti a cselekmény részleteit is a wikipédiáról, és megtudhatja azt is, hogy a történetnek van életrajzi alapja - az osztrák író Hitler hatalomátvétele után előbb Londonba, majd később New Yorkba, majd onnan hajóval Brazíliába menekült. A világ helyzetét olyan reménytelennek látta 1942-ben még innen, ebből a biztonságosnak számító országból is, hogy végül öngyilkos lett.

Légrádi Gergely szövegében feltűnő, hogy egyáltalán nem utal egy fél mondattal sem az eredeti mű keletkezésének idejére, akármilyen diktatúra üldözöttjének elképzelhetjük Dr. B-t és ez a bizonytalanság olyan érzetet kelt bennünk, mintha mindez akár még most is megtörténhetne. Az előadás feszültségét ez is növeli, nemcsak a bemutatott sakkjátszmák miatt drukkolunk ennek a rejtélyes életű szereplőnek, aki váratlanul kerül érdeklődésünk középpontjába, és az eljátszott négy alak közül a legfontosabbá válik.

Az előadás végén felhangzó szuper-intenzív taps jelezte, hogy a színész-rendezőnek minden más - Nyíregyházától Szegeden át Kőszegig átívelő - elfoglaltságai mellett érdemes volt még ezt is bevállalnia. A Telefondoktorhoz hasonló szép hosszú szériát kívánok neki.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság főfőnök francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leenane szépe 2026 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán momkult monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella semmi baj gyerekek sherlock holmes és a moriarty-rejtély shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe szigetszentmiklós színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet üvegcipő váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.