Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

TISZTELETTEL ÉS SZEMTELENÜL ELMESÉLT OPERÁK – INTERJÚ DINYÉS DÁNIELLEL

Ha Ön még nem ismerné az Operabeavató receptjét, íme: egy népszerű opera néhány kulcsjelenetét elénekli két-három kiváló énekes, Dinyés Dániel zeneszerző-karmester pedig beavatja a nézőket a darab rejtelmeibe, hihetetlenül izgalmas kontextusba téve a művet. Mindeközben Göttinger Pál, rendező improvizációs feladatokat ad az énekeseknek. Az egészet együtt főzik össze egy szórakoztató és informatív kulturális csemegévé.

Az Operabeavatóhoz nem szükséges előzetes ismeret a művekről. Viszont lehozza a klasszikusokat a piedesztálról, tisztelettel, de szemtelenül, frissen néz rájuk – már maga az, hogy improvizálnak benne! -, ami példátlan hozzáállás a Nagy Komoly Operákhoz.

A közönség évek óta habzsolja az élményt: az Operabeavató teltházzal megy, akár a Katona József Színházban, akár az Ördögkatlan fesztiválon, akár a Hatszín Teátrumban játszák. „Egy hónap Operabeavató nélkül, olyan, mint a Bohémélet Mimi kis hideg kezei nélkül.” – írta egy nézőjük, mikor a pandémia miatt elmaradtak az előadások.

Szentendrén a Bánk bán, a Don Giovanni és a Carmen titkaiba avatnak be minket. Dinyés Dániellel beszélgettünk, aki egy elképesztő „áriában” azt is előadta, hogy Sherlock Holmesként nyomozott Mozart után.

Nincs két hete, hogy az Ördögkatlan péntek estéjén Mozart Requiem-jét vezényelted, majd másnap két Operabeavatót tartottál, egy Bohéméletet és egy Don Giovannit. Milyen volt a közönség?

Az előadások a beremendi templomban voltak. Meglepődtem, hogy mindkétszer tömve volt a templom, a földön a padok mellett, és az apszisban is ültek. Tényleg a csilláron is lógtak.

Miért volt ez meglepő? Az Operabeavató előadásain teltház szokott lenni.

Nem a teltház, hanem az volt furcsa, hogy egy pandémia közepén van ez a teltház. Bevallom, két év alatt elszoktam a közönséggel való közvetlen találkozástól.

Akik egyébként rendkívül lelkesek, kedvesek voltak, kiváló volt a hangulat. Az ember erre a pár órára elfeledte, hogy világjárványban vagyunk, és hogy sajnos biztosan jönni fog a következő hullám. Ami valószínűleg megint meg fogja nehezíteni a találkozást.

Az operák iránti mély, szenvedélyes kötődés világlik ki a pályádból, az Operabeavatóból, és az összes nyilatkozatodból. Honnan hozod ezt a rajongást?

Otthonról, a gyerekkoromból. Már nagyon fiatalon blattolni tudtam a zongorán az operákat, a bátyámmal az összes szerepet elénekeltük ketten, általában övé voltak a női szerepek, enyémek a férfiak. Göttinger Pali is gyerekkorából hozza azt, hogy operaértő és -rajongó egyben. Mindketten élvezzük az énekesekkel való közös játékot, meg a másik elemzését a darabról. Palival azt szoktuk mondani, hogy minden egyes Operabeavató premier.

Miért, az Operabeavatót végig improvizáljátok?

Ez teljes improvizáció, és erre a metódusra nagyon vigyázunk.

Élvezetes az énekeseknek, hogy nem tudják, mit fogok elemezni zeneileg, sem azt, hogy Pali mit fog tőlük kérni színészileg.

Annyit egyeztetünk, hogy melyik három részletet adják elő az adott operából. Az előadás előtt áténekeljük a részeket, de semmit nem próbálunk el előre.

A Don Giovannit például már régóta játsszátok, neked, hogy marad inspiratív ez a remekmű?

Nézd, a Don Giovannit 1787 óta nem sikerült megunni, pont én kezdeném el? Rengetegszer tanítottam be, jó pár produkcióban részt vettem, és ha minden igaz, most fogom vezényelni Szegeden karmesterként is. Inspirációért nem kell a szomszédba mennem, csak ki kell nyitnom a kottát.

Egy interjúban használtad az Operabeavató-stílus kifejezést. Ez mit jelent?

A kedvesen tiszteletlen, vagy úgy is mondhatom, hogy a nagyon nagy tisztelettel szemtelen előadásmódot jelenti. Mert valami ilyesmi, amit Göttinger Palival csinálunk.

Abból indulunk ki, hogy egyrészt emberek voltak a zeneszerzők, másrészt abból, hogy sokkal többet tudunk meg a dologról, ha nem ájultan nézzük a műveket, hanem addig piszkáljuk őket, amíg el nem árulnak mindent magukról. Azt is, természetesen, hogy merre nem szeretnének alakulni és azt is, hogy hogyan érzik magukat a legjobban.

A hagyományos operaelőadásokban nem látom az énekeseken a lubickolást a szerepükben, míg az Operabeavatón kijön belőlük a remek színpadi színész.
Miért van ilyen pregnáns különbség a két játékmód között?

Ha azt kérdezed, miért nem ezt látjuk a hagyományos operajátszásban is, akkor azt kell mondjam, hogy a jelenlegi opera-színházi metódussal van a baj: nem biztosítja az énekesnek a kellő mennyiségű és minőségű felkészülést zeneileg. Így az énekes még akkor is a saját zenei, hangi bizonytalanságával lesz elfoglalva, amikor már rég színészi kérdésekkel kéne csak törődnie. Örök probléma a rendezők időbeosztása egy próbafolyamat kapcsán, hogy mivel töltik idejüket. A forgó és a zsinórpadlás használatával, vagy avval, hogy végig vezessék az énekesüket az összes „veszélyen” és bizalmi légkört hozzanak létre maguk közt. Ehhez jön hozzá még a számok és statisztikák bűvöletében való élés, ami nem a minőségben hisz, mert az matematikailag megfoghatatlan és egy nehezen kontrollálható érzetről szól, ami minden nézőben egyenként kell, hogy megszülessen: „ez igen jó volt”!

Van egy furcsa megcsontosodott hiedelem abban, hogy az énekesek mire képesek, pedig ők a legboldogabbak, amikor a színészi képességeikre is szükség van. Ha erre nincs igény, mert csak cserélhető bábuként gondolnak rájuk, akkor természetesen ők sem használják ezt a tudásukat.

Az itthoni, rendkívül centralizált operajátszásnak vannak szegmensei, amit nehéz, vagy jelenleg lehetetlennek tűnik áttörni. Persze a zenében más a színjátszás, mert a kottában adott idő van mindenre, arra kell úgy rácsatlakoznia az előadónak, hogy természetesnek hasson a megadott számú ütemben. Ez lényegesen nehezebb feladat, mint a prózai színész szabad időkezelési lehetősége egy darab megvalósítása közben. De ha lenne elég minőségi idő próbálni, akkor el lehetne mélyedni a darabban és a szerepben annyira, hogy ezt az igen-igen nehéz dolgot át lehessen hidalni és akkor a színjátszás színvonala is megemelkedne sok operaelőadásban.

A fiatalokat, akik nem ismerik az operairodalmat, hogyan lehet becsábítani az Operabeavatókra?

Sokszor hallom ezt a sületlen PR mondatot, hogy „az előadás közelebb hozza a fiatalokhoz az opera műfaját”. Először is, ehhez a fiataloknak ott kéne ülniük a nézőtéren maguktól, utána lehetne próbálkozni a közelebb hozással. Nem hiszek abban, hogy csinálunk a „fiataloknak” felkiáltással egy előadást, és ők hirtelen a homlokukra csapnak a péntek esti partizásuk közben, hogy „de hülyék vagyunk, miért nem megyünk el az operába inkább”?

A suttogó propagandában hiszek, abban, hogy valaki eljön az idősebb korosztályból, ha jó volt, akkor elmondja a barátainak, elmondja a gyerekének, unokájának, hogy figyelj ez még neked is tetszene. A fiatal a negyedszeri unszolásra eljön, és ha tényleg jó a produktum, akkor elmeséli az évfolyamtársainak. Hogy menj el rá, mert te is élvezni fogod!

Az egyik nyilatkozatodban mondtad, hogy a jelenlegi tanítási rendszer nem köti össze a gyerekek fejében a pontokat egy képpé. Te az Operabeavatón kontextust festesz fel a zene köré, mint egy freskót. A nézőkben hirtelen összeáll a kép, és megelevenedik az adott kor.

Ha édesapámnak lelkesen meséltem valamiről, mindig azt mondta, hogy és azt tudod egyébként, hogy…Erről a mondatról már négyéves koromból is vannak emlékeim. Mindig megkérdezte, hogy az adott dolognak tudom-e, a második, harmadik, negyedik rétegét, vonatkozását, összefüggését. Másik két fontos mondata volt még, hogy ha érdekel valami, az tényleg érdekeljen, illetve: Dani, nagyon vigyázz arra, hogy ne te találd fel a spanyolviaszt! Ez alatt azt értette, hogy mindennek utána kell nézni.

Ha az ember elkezd utána nézni egy zenemű vonatkozásainak, akkor kinyit egy ajtót, ami mögött egy végtelen birodalom van…

Igen, ez ilyen. Ha például érdekel a Szöktetés a szerájból Mozart opera, akkor ne csak a kotta érdekeljen, hanem nézd meg Mozart leveleit is. Jó, megnézed a leveleit. Azokból kiderül, hogy Salzburgból akkoriban rúgták ki. Meg kell nézni, hogy miért rúgták ki. Erre kiderül a zeneszerző és az érsekség közötti konfliktus, mire felmerül, hogy miért nem fért össze Mozarttal az érsekség. Erre kiderül, hogy az egyházi és a világi szolgálat nem volt összeegyeztethető. Ha ez igazán érdekel, akkor nézz utána, hogy miben állt az egyházi és a világi szolgálat, és miért nem volt összeegyeztethető ez abban a korban, amiben ott élt és komponált a zseniális Mozart. Erre kiderül, hogy miért nem engedték neki, hogy szabadon alkosson. Ekkor utána kell nézni, hol volt Salzburg előtt, hogy a szabad alkotás ilyen fontossá vált számára. Kiderül, hogy Mannheimben. Ekkor utána kell nézni a mannheimi iskolának, amiről kiderül, hogy ez az irányzat az egész akkori szimfonikus gondolkodásmódot átalakította. Hogy alakította át? Úgy, hogy a zenekarok a dinamikákat elkezdték máshogyan játszani, felfogni, mint odáig. Ha onnantól kezdve játszották máshogyan, akkor felmerül, hogy jó, de addig hogyan játszották? Hiszen csak így érthetjük meg, hogy miben változott a játékmód.

Erre el kell merülni a barokk és klasszika közti időszakban, itt bejön a Londonban alkotó Johann Christian Bach, aki az egész barokk nyelvezetet megreformálta úgy, hogy az a fiatal Mozartot lenyűgözte. Viszont ebben a pillanatban felmerül Christian Bach apja, Johann Sebastian Bach. Ha megvagy a mannheimi iskolával, akkor elkezded tovább nézegetni Mozart levelezését, amiből kiderül, hogy miért Törökország a cselekmény helyszíne. Miért akartak nevetni a törökökön?

Erre bejön a történelem: azért, mert a törökök nem is oly rég még Bécs alatt voltak, ahova mellesleg rajtunk keresztül gázoltak át. Ehhez tudni illik, hogy mi történt akkor a török történelemben. És így tovább, ezt a végtelenségig lehet folytatni. Nos, az apám elvárta tőlünk, hogy mindezekkel tisztába legyünk, és ezt a nyomozómunkát minden egyes alkalommal végigcsinálta a bátyámmal és velem. Ami irgalmatlanul izgalmas volt!

Akkor nyugodtam meg, hogy nem vagyok teljesen őrült ha így gondolkodom, mikor olvastam egy könyvet Leonardo da Vinci-ről, aki mindennek ugyanígy nézett utána, mert őt is minden apró részlet érdekelte.

Leonardonál nagyobb igazolás nem kell, hogy a világot így is meg lehet ismerni. Azt gondolom, hogy számomra ez a jó út. Viszont ezt a mi iskolarendszerünk nem tartalmazza, mert ott különálló dolgokra tanítják a tanulókat. Amikor a zeneiskolában meg az SZFE-n tanítottam még, akkor sok órát töltöttem azzal például, hogy összekössem a hűbéri rendszert a barokk történelmi ismeretekkel, a barokk ornamentikával, festészettel és irodalommal, Bachhal és Balassi Bálinttal, hogy mindez milyen hatással volt például a Mária-kultuszra és ez mind egy időben volt. És amikor az ember ezt összeköti a hallgatóknak, akkor azt látja, hogy a gyerekeknek van egy „Aha”-élménye, és megértik, hogy voltaképpen miről beszélgetünk. Többrétegűen ismerik meg az anyagot. Még nem láttam olyan tanulót, amelyik ellenállt volna ennek.

Miért jöjjenek el a nézők megnézni az Operabeavató három előadását, a Bánk bánt, a Don Giovannit, a Carment?

Azért, hogy minőségi időt töltsenek ezzel a három zsenivel, Erkellel, Mozarttal és Bizet-vel.

Ősztől hol lehet látni a Operabeavatót?

A Hatszín Teátrumban, ahol eddig is. Október végén indulunk vele ismét, ha a negyedik hullám is így akarja.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.