Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Vidám hangulatban, megrendülés híján

BOHÉMÉLET A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZBAN

Amikor meghallom Puccini Bohéméletét, mindig ugyanaz az érzés fog el: az ifjú zseni birtokába veszi a világot! A darab fiatalokról szól, pontosabban arról, hogy egyszer fel kell nőni. Jön az életben egy nap, amely világosan megmutatja nekünk, nem élhetünk felhőtlenül és felelőtlenül, szembe kell néznünk a valósággal, a realitásokkal. És nem is elsősorban magunk, hanem mások miatt.

Végtelen belső gazdagsággal írja le Puccini ezt a folyamatot. Játszi könnyedséggel, sziporkázó szellemmel indít, majd a történet felénél teljesen elkomorodik. A negyedik felvonás elején aztán megpróbál úgy tenni, mintha semmi nem történt volna, ám ez a könnyedség erőltetett, kínos, túlzó. Nem is meglepő, hogy egyetlen pillanat alatt beüt a végső összeomlás.

A Bohéméletet 1937 óta ugyanabban a díszletben-jelmezben rendezésben játszotta a Magyar Állami Operaház, időnként pedig az Erkel Színház. 2012-ben mutattak csak be egy új rendezést. Oláh Gusztáv, Márk Tivadar és Nádasdy Kálmán annak idején kitűnő munkát végeztek, az előadás ma is működik. Ám Nádasdy alighanem utoljára az 1957-es felújításon dolgozott rajta komolyabban, eredeti szándékai, megoldásai ma már csak nagyon vázlatosan érvényesülnek. Ám ez a világrekord széria azt is jelenti, hogy az ország operafővárosában 75 éve nem gondolkodott senki a darab új értelmezésén, a benne rejlő lehetőségeken, titkainak megfejtésén, s akkor is egy külföldi rendezést importáltak. A vidéki operatársulatok előadásai pedig kisebb hatással vannak a hagyomány alakulására.

A szegedi közönség az elmúlt 30 évben négy rendezést láthatott. Korcsmáros György értelmes, jólszervezett, hagyományos előadásában tűnt föl annak idején Frankó Tünde. A nagy tehetségű Ács János már fáradtan, kiégve nyúlt a műhöz, és nem is az operaszínpad volt a fő terepe. Legutóbb Pál Tamás karmester próbálta fejtegetni az alkotás mély titkait – hol több, hol kevesebb sikerrel. Most a színház új zenei vezetője gondolta úgy, hogy a Bohémélet a legalkalmasabb névjegyének átnyújtására. Az előző 2009-es szegedi produkciót a pályája elején lévő László Boldizsár, a feltörekvő Kónya Krisztina és az első főszerepeikben kiemelkedő Pasztircsák Polina, Boncsér Gergely, Kiss András és még egy sor jó énekes tették feledhetetlenné. Méltányosan meg kell jegyeznünk: ma ilyen Bohémélet-gárdát a teljes magyar mezőnyből sem lehetne összeállítani. Persze akkor fölvetődik a kérdés, hogy éppen ez a darab-e a legjobb választás?

Fiatalok azért vannak, közepes korúakkal vegyesen, de róluk később. Előbb a rendezésről. Göttinger Pál vidám jelenetekben érzi igazán elemében magát. Az első felvonás bohémkodásaira sok kedves ötlete van, a Café Momus-nél pedig mindent belead: az árusok és katonák mellé artistákat, zsonglőröket is bevet. „Mint kártyabűvész folytattam, és lovagoltam nyolcasban.” A kórus remek, a gyerekek is nagyszerűek. Csak kedves bohémjeink tűnnek el a dús forgatagban, alig tudjuk megtalálni őket. Jelmezük nem tűnik ki, a díszlet pedig szűkös, nem fér föl rá ennyi akció, nincs levegő. Értem én, hogy Ondrashek Péter azt a feladatot kapta, hogy gyorsan kell átdíszíteni, mert nem lesz szünet. Ám így megmarad az első felvonás két emelvénye, és ha erre még a Quartier Latint is ráépítik, zsúfoltság jön létre.

Puccini az első felvonásban erősen épít a kint és bent ellentétére. Benoit-nak, a háziúrnak először csak vészjósló hangját halljuk, utána jelenik meg személyesen. Ugyanígy hozza be Mimit, persze a hangütés épp ellentétes. Most viszont ablakos a díszlet, kilátunk a lépcsőházba, és minden poén előre le van lőve, Mimi még a szemünk láttára el is fújja a lámpását, arcunkba nyomják, hogy rafinériával akarja elcsavarni Rodolfo fejét. A felvonás végén pedig a már eltávozott cimborák – a szerző utasításával ellentétében – nem a színfalak mögött énekelnek, hanem visszatérnek megkukkolni Rodolfót és Mimit. Ezek a profanizálások a szándékolt finom költői hatást teljesen lerombolják.

A harmadik felvonásban is több meggondolatlanság van. A rivaldával párhuzamos kerítés nem lehet más, mint a városfal, rendezői jobbon van a vám. Így viszont, ha Mimi mögüle érkezik, akkor olyan, mintha faluról jönne, holott Rodolfóval nyilván Párizsban laknak. Hasonlóképpen a jelenet végén összecsomagoló Musette és Marcel is arra távoznak, következésképp vidékre költöznek. A hó már csak hab a tortán. Tekintve, hogy csak a városfalon kívül esik, ami praktice érthető, hisz az előtérből hamarosan ismét szobabelső lesz, és így a szünetben nem kell összesöpörni, meteorológiai szempontból azonban valószínűtlen.

Meghökkentő, hogy az utolsó felvonásban a haldokló Mimi fekete gyászruhában ékezik. Egyetlen értelme, hogy az ágynemű és a paplan, amit ráterítenek, fehér. Viszont miért takargatja olyan nagyon Schaunard is, aki mintha szintén szerelmes lenne belé? A takargatás sután hat, a második szereposztás premierjén burleszkes fordulatot is vett, mert Rodolfónak sikerült véletlenül rádobnia a paplant a lány fejére. A katarzis elszállt. A drámai jelenetek kevésbé ragadták meg Göttinger képzeletét. Nehéz megérteni például, hogy a kvartettben Musettát miért küldi be időnként Rodolfo és Mimi közé.

A két szereposztásból kiemelni bárkit is nehéz. Horváth István kiegyenlített hangon, biztos magasságokkal énekli Rodolfót. Ám mind hangszínében, mind megjelenésében van valami kisfiús. Ez például az áriához nem passzol. A szerelmi kettős nagy dallamát viszont ihletetten szólaltatja meg. Kitűnő énekes, egy másik, lírai koloratúr fachra. De hát erre van igény, ezt kell énekelnie. Tötös Roland tenorja ércesen, szabadon szárnyal a felső regiszterben. Középen és alul viszont nazális és színét veszti. Fordítva sokkal rosszabb lenne. Valószínűleg technikai problémáról van szó, amit jó lenne kiküszöbölni, mert amúgy rokonszenves ifjú tehetség, akire szép jövő várhat. Bordás Barbara az Operettszínházból érkezett és ez hallatszik is rajta. A hang egy szubrett hangja, az a fajta finom melegség, telt tónus, visszafogott, ám határozott nőiség, ami Mimi lényegét adja, mind hangszínéből, mind egyéniségéből hiányzik. Szélpál Szilveszternek olyan sikere volt Marcello ária nélküli szerepében, mint egy bonvivánnak, és olyan hangon is énekelt. Kedves fickó, de ezzel a hangszínnel és kedéllyel sokkal kisebb lesz a figura súlya és a problémáinak ereje. Sándor Csaba is világos bariton, viszont hangütésében van valami autoritás. Ezért könnyebb elhinni, hogy ő a társaságban a főnök és szívében óriási viharok dúlnak. Máthé Beátának meg egy kicsit sok is a hangja. Ez egy drámai szoprán, még ha fiatal is, ezért a harmadik felvonástól talál magára, ahol ő kerül a tragédia középpontjába. De nem csak a hang, a művészi személyiség valódi természete is itt tud őszintén megnyilatkozni. Nem sok őszinteséget találni viszont egyik Musette-ben sem. A rendező leginkább mórikálást kért tőlük, amitől a darab egyik legösszetettebb figurája egydimenzióssá válik. Ferenczy Orsolya inkább telt szopránjára épít, Horák Renáta inkább karcsú derekára, formás lábaira. Az ő hangja vékony egy Puccini-szerephez. Réti Attila jóval 50 fölött is túl férfias ahhoz, hogy hiteles legyen vén háziúrnak és öreg gavallérnak. Alcindor szerepében egy ideig élvezzük a pedáns szemüveges úr szerepét, de aztán sajnos bohóckodni kezd, és a remélt karakter összeomlik. Amikor viszont Shaunard-t adja, néhány megszólalásával fölidézi milyen is az igazi baritonhang: sötét, erőteljes, féktelen. Ebben a mezőnyben zenei bizonytalanságait hajlamosak leszünk megbocsátani neki. Cseh Antal több szerepet énekelt már a darabban és ki tudja hányat fog még, ha az élet úgy hozza? Ezúttal muzsikusként volt rá szükség, és megállja a helyét. Kedélyesen bolondoz, a kávéházban ízlésesen rúg be, a végén kötelességtudóan takargatja Mimit. Taletovics Milán ügyesen próbál hozzáöregedni a két karakterfigurához, ráadásul Benoit és Alcindor után még Fináncőrmesterként is jut neki egy kis szóló. Amint Kiss András színre lép az első felvonásban, nyomban figyelni kell rá. Ritka tulajdonság, és mindig újra örülni lehet neki. Colline Kabátáriáját felületesen szemlélve akár betétszámnak is gondolhatnánk. (Persze gyanút kelt, hogy Giacomo mester hosszú zeneszerzői pályája során ezt az egyetlen basszusáriát írta.) Köznapi dolog, elköszön a kabátjától. Ám egyben a fiatalságtól, a gondtalanságtól is itt köszön el barátai nevében is, szinte észrevétlenül. Mind Kiss, mind Pataki Bence úgy énekli az áriát, hogy tökéletesen érzékeltetik ennek a szólónak a titkos üzenetét.

Dinyés Dániel alaposan bepróbálta a darabot. Az előadás akkor is biztonságosan zajlik, ha Gyüdi Sándor vagy Hermann Szabolcs veszi át tőle a pálcát. A zene végletei, a tempó szembeállítások, az éles kontrasztok azonban simára csiszolva jelennek meg. Ő is, mint a rendező a lendületes, vidám részekben érzi otthon magát. Zenei vezetőként nincs könnyű helyzetben, hisz a Magyar Állami Operaház és annak parancsnoka nagyon magas gázsikkal és némi kényszerítéssel próbálja gátolni, hogy a legjobb énekesek kisebb házakban is énekeljenek. Összeválogatott szereposztásában nincsenek aggasztóan gyönge pontok, igaz átütő erejű egyéniségek sem.

A fináléban Göttinger alkot egy szép képet, mielőtt legördül a függöny, igazi szomorúságot érzünk. Ilyen rutinos színházi embertől viszont érthetetlen, hogy nem hagy magunkra élményünkkel, hanem az utolsó akkord után nyomban kiküldi szereplőit tapsrendre. Már majdnem megrendültünk, de szemünk sarkából nyomban kitörölték a könnycseppet.

Márok Tamás






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.