Az opera is lehet rock and roll
2013-ban útjára indult egy kísérlet, amiről kiderült, hogy a legjobb dolog, ami az operákkal történhet. Ez az Operabeavató, egy olyan színházi sorozat, ami minden évben egy választott művet szed ízekre, mindezt közérthető, élvezetes és megdöbbentően humoros formában. Dinyés Dániel és Göttinger Pál beszélgetős koncertsorozata azok számára is remek szórakozást nyújt, akik amúgy sikító lábrázást kapnak az opera műfajától. Most végre kiderült, melyik mű kerül terítékre a következő évadban.
Az Operabeavató 2013-ban az Ördögkatlan Fesztiválon indult útjára, majd a Katona József Színház Kamrájában futott teltházzal, 2018-tól a 6szín színpadán van otthon a Delta Produkció égisze alatt, a Don Giovanni-sorozat pedig a budapesti előadásokkal párhuzamosan jövő évtől a Szegedi Nemzeti Színházban is várja majd a közönséget. A nézőket az előadásokon az ötletgazda Dinyés Dániel vezeti be a zene rejtelmeibe, míg az operai próbafolyamatba Göttinger Pál rendező enged betekintést. A minden alkalommal egyedi és megismételhetetlen beavatókhoz estéről estére a hazai operajátszás legelismertebb művészei társulnak.
Az elmúlt években terítékre került Figaro házassága, Cosi fan tutte és a 2021 decemberében véget érő Don Giovanni-sorozat után a Mozart-ciklus záró etapja lesz a Szöktetés a szerájból, amellyel 2022. január 17-től az évad végéig, vagyis nyárig foglalkozik majd az Operabeavató csapata.
Mozart 1781-ben írt daljátéka, a Szöktetés a szerájból nem titkoltan azzal a szándékkal íródott, hogy a zeneszerző lenyűgözze vele az osztrák császári udvart, és elnyerje egész Bécs, valamint a legfelsőbb körök tetszését, hogy ezzel az operaírás csúcsára pozicionálhassa magát. Mozart ezzel a művével akart feltűnni, és célja az volt, hogy megmutasson benne mindent, amit tud. A kamaraéneklés alappéldájaként emlegetett mű látványos áriákkal és vígjátéki szituációkkal, virtuóz stílusban, kimondottan a szórakoztatásért készült. Témája korának divatos humorforrása, a törökök.
Dinyés Dániel zenei vezető választása nem véletlenül esett pont erre az operára, amely Mozart korai zeneszerző korszakához köthető, hiszen mint mondja:
Rendkívüli módon szórakoztat a zeneszerzői kivagyiság mozarti megnyilatkozása. Ebben az operában minden egyes sarokban van valami olyan csel, amivel a szerző azt akarja megmutatni, amit csakis ő tud. Kevésbé dramatikus mű, mint a Figaro házassága, vagy a Don Giovanni. Még nem a színpadi szerző Mozartot ismerjük meg benne. A Szöktetés a szerájból egy sokkal inkább zenei központú történet, amivel zenészként – éppen ezért – nagyon jó foglalkozni. Olyan kihívásokat támaszt, amiket későbbi munkái során a jelenetek működése, a színpadi igazságok létrejöttének érdekében elengedett. Ebből is látszik, hogy Mozart milyen jó zeneszerző, hiszen a színháziság érdekében képes volt elengedni azt, hogy megmutassa, milyen jó is ő. A Szöktetésben azonban a tisztán zenei dolgokkal lehet foglalkozni. Elképesztően nagy kihívás és ugyanennyire szórakoztató is.
A Szöktetés a szerájból méltó zárása lesz az elmúlt évek Mozart-sorozatának, mielőtt a következő évadban egy másik nagy szerző művéhez fog hozzá az Operabeavató csapata.
forrás: https://index.hu/