Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

A hónap legjobbja – január (Deszkavízió)

A hónap legjobbja – január

Január – az év első hónapja, a színházi évadban viszont éppen középidőnek számít. A karácsony előtti “bemutatódömping” után a legtöbb teátrum ismételten visszavett a premierek számából – bár ez feltehetőleg a járványhelyzetnek is köszönhető, hiszen nem egyszer fordult elő, hogy valamelyik darabra az egyik héten még felhívtuk a figyelmeteket a premierajánlóban, pár nappal később pedig a bemutató elhalasztásról érkeztek a hírek. Sajnos a jelenlegi állapot a szerkesztőségünk tagjainak színházba járási szokásaira is rányomta a bélyegét, nem egyszer kellett nekünk is lemondani egy-egy előadás megtekintéséről, de szerencsére még így is sikerült összeállítanunk nektek egy igazán változatos és sokszínű hónap legjobbját.

Jani – A vágy villamosa (Magyar Állami Operaház – Eiffel Műhelyház)

Régóta kíváncsi voltam már Venekei Marianna (koreográfia) és Dés László (zeneszerző) közös produkciójára, A vágy villamosára, főleg, mivel az eredeti Tennessee Williams-mű nagy kedvencem. Ám sokáig visszatartott a darab műfaja, mert nem gondoltam volna, hogy közel két órán keresztül le tudja kötni a figyelmemet egy táncelőadás. Ám végül mégis győzött a nyitottságra ösztönző belső hang, főleg, hogy rájöttem: mi lehetne jobb belépő ebbe a világba, mint egy olyan produkció, aminek az alapját meglehetősen jól ismerem. Nem tudom, hogy végül ez mennyiben befolyásolta az érthetőséget és az élvezhetőséget, de a végeredményt tekintve, azt hiszem mindegy is, hiszen amit azon a januári vasárnapon láttam az Eiffel Műhelyházban, az maga volt a csoda.

A szerzők a darabot hangulatilag, zeneileg és látványvilágában is a Tennessee Williams-mű eredeti korában és helyszínén, az 1940-es évek New Orleans-ában hagyva mesélik el a modern balett eszközeivel. Bár ezekből viszonylag kevesebbet láthattunk, de roppant mód élveztem a “tömegjeleneteket” is, a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei előadásában, de ugyanígy ámulattal és mély tisztelettel hódoltam a négy főszereplő (az általam látott alkalommal: Carulla Leon Jessica – Blanche, Balázsi Gergő Ármin – Stanley, Krupp Anna – Stella és Bajári Levente – Mitch) teljesítményén is. Ahogyan az elején utaltam rá, eleinte én magam is kételkedtem abban, hogy pusztán a zene és a tánc segítségével ennyire hitelesen el lehet mesélni egy szenvedélyekkel és szenvedésekkel teli történetet, de rá kellett döbbennem, hogy nem csak lehet, de bizonyos szempontból az emberi test sokkal kifejezőbb tud lenni a szavaknál. Éppen ezért buzdítok mindenkit (akár hozzám hasonlóan kezdő/avatatlan ebben a műfajban, akár veterán balett-rajongó), hogy amint lehetősége nyílik rá, váltson jegyet A vágy villamosára – garantáltan nem fogja megbánni ezt az utazást.

Dani – Kovács András Péter: Anyósülés (Dumaszínház)

Legyünk őszinték: poénokat tolni mindenki tud, a baráti társaságok elhagyhatatlan része, de valóban szórakoztatni és egy témára felhúzva, egy vezérszálon végighaladva egyszerre komoly témákról is beszélni és úgy nevettetni, azt már jóval kevesebben. Egy jó humorista teljesítménye közelít egy színészéhez, és még a szerep betanulásában sem különböznek, hiszen mindketten hozott anyagból dolgoznak és begyakorolják az előadásukat. Rengeteg zseniális standupos létezik világszerte, és Magyarországon is akad néhány olyan, akiknek sikerült megtalálni a saját hangjukat és nem a prosztóságból, az altesti komikumból karriert csinálni – vagy ha mégis, akkor az ízléses fajtából.

Egyikük a Karinthy-gyűrűs Kovács András Péter, aki számos alkalommal bizonyította már, hogy közönségét képes valódi érzelmi hullámvasútra ültetni, így egyik pillanatban még a meghatottságtól, a másikban pedig már a kacagástól törölgetik a könnyeiket a nézők. Nem véletlen hát, hogy bár részt vett a Munkaügyek című sorozat írásában, körmölt könyveket, volt YouTube sorozata és a Showder Klub elnyűhetetlen veteránja is egyben, az ország elsősorban a tematikus önálló estjei miatt kedveli és szereti. Az Evolúcióval másfél órában bohókásan összegezte a földi élet több milliárd évét, amit más előadások is követtek, de a legmaradandóbbat talán az Ősök és utódokkal érte el, amelynek egy pontján gitárt is ragad, hogy egyszerre mulatságosan és szívbemarkolóan énekeljen a nagyszüleiről.

Így érkeztünk el legújabb önálló estjéhez, az Anyósüléshez, amellyel Kovács András Péter jelenleg járja a hazai városokat. Nekem Várpalotán, a Thury-várban sikerült elcsípnem az egyik műsorát, ahol szokás szerint „tanítványa”, Szabó Balázs Máté melegítette be a nagyérdeműt. KAP ismételten vegyítette az aktuális témákat a magánéletbeli dolgaival és a fantáziájával, az így kapott elegynek pedig különös ízt kölcsönzött a nem hétköznapi környezet. Lényegében egy komikus fúziós konyha volt ez, ahol a hozzávalók mindenki által ismertek és átélhetőek voltak, mégis jóízűen kajáltuk a végeredményt. Hogy Kovács András Péter bravúros teljesítménnyel miképpen jutott el a fagyival való zsarolástól odáig, hogy meg kell tanulnunk néha elengedni a kormányt, azt mindenkinek a fantáziájára bízom, de nem érdemes találgatni, inkább adjunk egy esélyt a KAP-varázsnak.

Gabi – Network (Centrál Színház)

Magasra tette a lécet a Centrál Színház a legújabb bemutatójával. Az igazgató, Puskás Tamás rendezte előadás ütős darab: akárhonnan nézem, nagyot szól. Az eredetileg 1977-ben bemutatott filmet nem véletlenül jelölték 10 Oscar-díjra, amiből négyet meg is kapott. Az előadás a televízió szinte mérhetetlen hatalmát és manipulációs képességét mutatja be, olyan mértékű tükröt tartva a nézők elé, amellyel mindenféle köntörfalazás nélkül kapjuk az arcunkba a valóságot. A történetben egy fiktív tévétársaság vezetői semmitől, még a leggátlástalanabb megoldásoktól sem riadnak vissza a nézettség növelésének érdekében. A műsornak a valósághoz nem sok köze van, de a társaság köszöni szépen, jól elvan a látszattal is. A nézettség csökkenése viszont áldozatot követel, így a vezetőség úgy dönt, hogy megválik az esti híradó műsorvezetőjétől, Howard Beale-től (Alföldi Róbert), aki jobb ötlet híján, élő adásban jelzi, hogy szintén élőben öngyilkos lesz. Ettől a ponttól kezdve elszabadulnak az indulatok, óriási káosz veszi kezdetét.

Parádés a szereposztás, Alföldi telitalálat a főszerepre, az egész előadás alatt látszik rajta, hogy lubickol ebben a karakterben. Minden dühét, sértettségét beleadja, egy pillanatig sem kertel, amikor az összes létező kamerán keresztül üvölti a valóságot az arcunkba. László Zsolt is nagyot alakít Max Schumacherként, bár nála az lenne furcsa és szokatlan, ha pont ebben a szerepben nem lenne jó. Martinovics Dorina egészen lehengerlő, a karrierista, mindenen és mindenkin átgázoló Diana Christensen szerepében, taktikusan és határozottan lépked céljai felé egyre magasabbra a ranglétrán. A színpad berendezése, a díszletek egy „igazi” TV stúdiót tárnak elénk, pereg előttünk a film – vagy a valóság? A legeltaláltabb jelenet, amikor Martinovics Dorina és László Zsolt a kivetítőn sétál, majd egyenesen be a színpadra, ahol már egyértelműen érezhető, hogy ez a darab itt és most játszódik. Összemosódnak a határok, de a végére kiderül, hogy a döntés a mi kezünkben van. Amikor esténként ülünk a televízió előtt, nem árt elgondolkodni, hogy vajon úgy táncolunk, ahogy szeretnénk, vagy, ahogy ők akarják?

Roberta – Szélvész után is szép vagy (Vígszínház, Házi Színpad)

Egy magyar fiú. Egy álomszerű tájfun. És a haiku. A Vígszínház Házi Színpadán egy nem mindennapi történet elevenedik meg a közönség előtt. A Szélvész után is szép vagy című dráma a lehető legtökéletesebben használja ki a színház különleges történetmesélő hatalmát, úgy, hogy csupán két színészt állít a színpadra. Szántó Balázs Japánba kalauzol minket, azonban a megelevenített karakterének kint tartózkodása alatt rá kell jönnie: hiába van fizikailag távol az otthonától, a múlt árnyékaitól mégsem menekülhet. A fiú belső vívódásán nem segítenek az országban tomboló természeti erők sem. Egy eső áztatta, szeles és álomszerű éjszakán az élete döntően megváltozik.

Dino Benjamin első rendezése egy hagyományos japán színházi műfajt, a rakugot idézi meg, amely jellegzetessége, hogy az egyetlen történetmesélő több karaktert elevenít meg a játék során. A különleges műfaj szabályainak megfelelően Szántó Balázst egyszer egy magyar fiú, máskor egy japán kábeltévé társaság ügynöke, hirtelen pedig egy idős néni szerepében látjuk. A váltások zseniálisak, és ami fontosabb, minden alkalommal hihetőek. A karakterek eltérő mimikái, testbeszédei, hangsúlyai egyértelművé teszik, milyen emberek elevenednek meg előttünk az egyszemélyes párbeszédek során. A mesélő néma partnere a színpadon Kovács Olivér, aki hátborzongató mozgásaival és sziluettjeivel kísértetként van jelen a darabban.

A Szélvész után is szép vagy elsősorban a lenyűgöző és minden klisétől mentes története miatt nyűgözött le, amely Cseh Dávid tollából származik. És ahogyan a színészi játék, a díszlet és egyéb színházi eszközök támogatják és életre keltik ezt az egyedi mesét, attól lesz ez az előadás egy igazán egyedülálló monodráma.

Brigi – Vera (Kőszegi Várszínház)

A január sajnos nálam abszolút nem a tervek szerint alakult: a koronavírus tombolása erősen rányomta a bélyegét erre a hónapra, legalábbis ami a színházlátogatásaim számát illeti. A sok rossz ellenére azonban mégis akadt egy olyan előadás, amiről azt gondoltam, szívesen írnék. Ez a Vera volt, ami Grecsó Krisztián azonos című könyve alapján született meg, és amelyről hosszabban itt írtam.

Jómagam elég kritikus vagyok a monodrámákat illetően, de ez az előadás minden szempontból elnyerte a tetszésemet. Ha egyetlen dolgot kellene kiemelnem az egész produkcióból, az Grisnik Petra lehengerlő játéka lenne, aki tűpontosan hozta azt a karaktert, amit Grecsó a könyvében leírt. A díszlet meglehetősen egyszerű: egy mozgatható pad – erre épül az egész történet. Meg Grisnik Petrára, aki csodálatosan kalauzolja végig a nézőket a történeten. Göttinger Pál épp ezt a fajta egyszerűséget használta ki a lecsupaszított valóság olyan fajta megjelenítésére, amikor a színész, ha nem is szó szoros értelmében, de mezítelenül áll a színpadon, mindenét odaadva a nézőnek. Az előadást mindenképpen ajánlom azoknak, akik kedvelik a monodrámákat, Grisnik Petra pályafutásának egyik legjobb alakítását nyújtja benne. De ajánlom a szerző olvasótáborának is, hiszen hatalmas élmény látni, ahogy a könyvben leírtak szó szerint életre kelnek. A Vera igazi elmélyülés egy fiatal lány lelkivilágában, ahol semmi nem az, aminek látszik.

Kiemelt kép: Grisnik Petra (Fotó: Kőszegi Várszínház), Alföldi Róbert (Fotó: Horváth Judit), Szántó Balázs (Fotó: Kovács Milán)






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.