Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

ILLYÉS ÁKOST KORTÁRS ÉS MÚLT SZÁZADI SZERZŐK SZÍNDARABJAIBAN IS LÁTHATJUK A KÖZELJÖVŐBEN

Kísérleti és klasszikus a Krúdy Kamarában

Illyés Ákost kortárs és múlt századi szerzők színdarabjaiban is láthatjuk a közeljövőben

Sűrű a programunk a Móricz Zsigmond Színházban, de nem baj. Egy szavam sem lehet, és nincs is, hiszen én választottam ezt a szakmát, s örülök, hogy szép számmal vannak feladataim – fogalmazott Illyés Ákos, akivel A rovarok élete e heti bemutatója apropóján beszélgettünk.

Nagyon régen próbáltátok ezt a színdarabot, amit pontosan egy éve adtatok volna elő a premier közönségének, de a COVID közbeszólt. Ez a kihagyás nehézséget okoz az újrakezdéskor?

Normális esetben nem. Gondolok itt arra, hogy ha van egy előadás, amit régen mutattunk be, de játszottunk belőle ötöt, tízet, akármennyit, akkor másabb, könnyebb elővenni, mert már bejátszottuk. A mostani helyzet annyival speciálisabb, hogy próbáltuk, próbáltuk - és nem mutattuk be. Ez a nehézsége. Ráadásul iszonyatosan pörgős, nagyon-nagyon sűrű előadás, sok-sok átjárással, mozgással, s a technikai oldala is összetett, hiszen rengeteg kelléket használunk. A rovarok élete kortárs orosz, helyenként groteszk, posztdramatikus, posztmodern darab, ugyanakkor nagyon erős az emberi oldala. Viktor Pelevin regényét Király Zsuzsa fordítása alapján Závada Péter írta színpadra.

Ezek szerint kísérletező előadásra számíthatunk, azaz nem „hagyományos” drámára vagy vígjátékra?

Igen, ehhez most készült a recept…. Ahogy mondod: kísérletező, újszerű, a szokottól eltérő. Kovács D. Dániel rendkívül felkészült rendező, emellett nagyon sajátságos, különleges látásmódja van. A mi előadásunkban több helyen fellelhetők olyan kézjegyek, amelyek már ismerősek lehetnek Nyíregyházán, például az Esztrád Sokk, a Fotel vagy az M vagy mégsem-ből. Bodó Viktor rendezései voltak az említettek, Dani az ő tanítványa. Ebből a szempontból tehát érthetően feltört bennünk némi nosztalgia a próbafolyamat során. Azt gondolom, hogy a Krúdy Kamarában egészen jól sikerült kísérleti előadásokat láthattak már nézőink, remélem, A rovarok élete is ezek közé kerül, s olyan lesz, amire vissza-visszajárnak.

Tehát ha nem egy megszokott dramaturgiájú színházi előadásra vagyunk kíváncsiak, hanem szokatlanra, különlegesre, akkor ott a helyünk?

Mindenképpen! Ha valakinek kedve van, írja meg a színháznak, hogy ő mit látott, mit érzett, mit kapott ettől az előadástól – mert érdekel minden vélemény. Helyzetünkből adódóan mi nem kívülről láttuk, ehelyett azt tapasztaltuk, azt éreztük belülről a próbafolyamat során, hogy valami egészen más jellegű előadás van születőben, mint amit mostanában itt a színházban van szerencsének próbálni.

Egy másik, január-februárban többször megtekinthető színdarab, – aminek ugyancsak részese vagy – a Cseresznyéskert. Széles Zita úgy fogalmazott, hogy szerethető figurák vannak benne. Te milyennek látod, érzed belülről?

Maximálisan egyetértek Zitával. Csehov eleve szerethető figurákat írt meg, s nagyon szerencsés a találkozásunk a rendezővel, Czukor Balázzsal is, aki az emberi, a lelki oldalról közelítette meg a történetet. Az a fajta emberség, jóság, tisztaság, érződik az előadáson, ami Balázsban is megvan, ezek a szálak tudják igazán előre vinni, illetve ezeken a szálakon keresztül tud a mondanivalónk eljutni az emberek szívéhez, lelkéhez. Meggyőződésem, hogy ez olyan előadás, amelyről még a buszmegállóban is lehet beszélgetni!

Olykor megmosolyogtató, máskor nagyon mélyen, szíven ütő jelenetek, epizódok, sorsok villannak fel a Cseresznyéskertben. Több ismerősöm is elismeréssel szólt erről az előadásról, jómagam ugyancsak élményeket magamba szippantva jöttem ki a Kamarából.

Csehovra és a Cseresznyéskertre sok recept készült, számos előadás valósult meg országszerte – zömük nagyjából ugyanúgy. Látjuk magunk előtt az óriási nagy orosz Cseresznyéskertet, a nagy orosz valóságot. De Balázs kicsit másképp nyúlt hozzá: a színpad és a nézőtér elhelyezése más, mint a megszokott. A ház belseje egy nagyon hosszúkás, csőszerű alaphelyszín, ebből nyílik az udvar, így olykor kinyílik a tér, mert ki lehet látni - vagy éppen be.

Érdekes a belső színpadon kívüli jelenlét, hiszen az udvart jelző térben is zajlanak események, így nekünk, nézőknek arra is figyelnünk kell.

Czukor Balázs profizmusát dicséri, hogy úgy sikerül hűen megmutatni olykor egyszerre két helyszínen zajló cselekményeket, hogy egyik sem veszi el a figyelmet a lényegről. Tudja, miként kell a néző szemét vezetni, pontosan érzi az arányokat, így ez a kettősség nem rontja az előadás érthetőségét, mondanivalóját. Egy-egy külső jelenet plusz esszencia, plusz fűszer, ami hozzá tud adni valamit a főcsapáshoz. A mi előadásunk a klasszikushoz képest más, különleges látásmóddal és szemszögből mutatja meg a szereplők életét, sorsát. Érdemes megnézni!

Illyés Ákos mostanában színpadra lép a Cseresznyéskertben és a Legénybúcsúban is, februárban kezdődnek az Augusztus Oklahomában próbái, de sok színházrajongó várja még, hogy újra műsorra tűzzék a Bogáncsvirágot és a Közellenséget. Tényleg bőven van tennivalója a Móricz Zsigmond Színházban!






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.