Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

Petővári Ágnes a Hárman a padonról


6szín

Orlai Produkciós Iroda

Az Itáliában 1920-ban született és ott, 2004-ben elhunyt Aldo Nicolaj igen termékeny szerző, műveit hazánkban gyakran tűzik műsorukra vidéki és fővárosi teátrumaink. Tévés forgatókönyveket is írt, de munkásságának java részét színművei teszik ki. A színpadi egyszerűség híve, drámáinak, vígjátékainak nem igazán szofisztikált a cselekménye, megjelenítésükhöz nem szükséges bonyolult színpadtechnika, minimális díszlettel és jelmezzel bárhol elő lehet adni őket. Amit viszont igényelnek, az a tökéletes színészi játék, magas fokú mesterségbeli tudás, mert csak így hatásos, mai szóval kifejezve: ütős a produkció. Alkotásainak zöme egyfelvonásos, két-három fős szerepdarabokból áll. Mindezek a sommás megállapítások elmondhatók a Hárman a padon c. (Classe di ferro) komédiájáról, amit nálunk is szeretnek, jó párszor láthatták már a nézők, legutóbbi változatának az Orlai Produkciós Iroda szervezésében, a 6színben volt a premierje most, december közepén.

Aldo Nicolaj vígjátékának cselekményideje nagyjából egy esztendő, története valahol Olaszországban, egy park padján, úgy az 1980-as évek tájékán játszódik, és egyenesen megy előre, mindössze négy jelenetből áll, két férfi meg egy női szereplője van. Mindhárman megették már kenyerük javát. Mindenki megöregszik, hacsak meg nem hal addig – tartja a népi bölcsesség. Azonban nem mindegy, milyen körülmények között telik el, és ér el a véghez. A darab kezdetén a két, 7. X-én túllévő signor nem ismeri egymást, azonban a „talján” igen szószátyár fajta, könnyen szóba elegyedik bárkivel. Egyikük, Libero Bocca újságjába temetkezve olvas, fel sem néz belőle, amikor megérkezik a másik, Luigi La Paglia, aki udvariasan megkérdezi, leülhet-e mellé. Cselényi Nóra tervezte a jelmezeket, a két férfiú szegényes öltözete elárulja, becsületes munkásemberek, az országot újjáépítő vasnemzedék tagjai. Eltérő jelleműek, Bocca mogorva és tüskés, mindenben és mindenkiben ellenséget lát. Paglia simulékonyabb, vidámabb, közlékenyebb.

Eleinte köntörfalaznak, nem terítik ki lapjaikat, váltig állítják, milyen kellemes életük van népes famíliájuk körében, törődnek velük, odafigyelnek rájuk, szeretik és tisztelik őket. A sztori előrehaladtával ez a buborék azonban lassan kifúj, a végén pedig kipukkad. Ahogyan egyre sűrűbben találkoznak, és belemelegednek a társalgásba, mi több, bizalmas viszonyba, sőt barátságba keverednek, kiderül, csupán szépítik a helyzetüket, valójában mindkettő csak nyűg a családjának, púp a hátukon. Nem figyelnek rájuk, éppen hogy megtűrik őket. Pagliát állandóan az idősek otthonába akarják dugni, Bocca esti leveskéjét úgy löki oda a menye, hogy abban nincs semmi köszönet. Néhanapján hozzájuk csapódik a hasonló korú óvónő, a még mindig szemrevaló Ambra, aki ad magára, csinosan öltözik, víg kedélyű, és még akkor is megterít magának, ha egyedül ebédel, vagy vacsorázik. Próbálja ezt a két besavanyodott vén csontot felrázni, kimozdítani rosszkedvéből. Pagliát időnként sikerül is neki, de Bocca következetesen és mereven ellenáll. Nem hiába mondják, hogy az öregkor második gyermekkor, ha úgy vélik a lurkók, sérelem éri őket, akkor világgá akarnak menni. Bocca és Paglia is így tesz, Bocca boldog kiskorának idilli kis halászfalujába akarnak költözni. A megbántottság, a mellőzöttség és a kiszolgáltatottság érzése sarkallja őket erre a kétségbeesett és kissé nevetséges tettre. De szökésüket nem tudják véghez vinni, mert a sors közbeszól.

Sz. Nagy Magda fordításában semmiféle emelkedettség, pátosz, különleges szófordulat nincs, a dialógosuk a köznyelven alapulnak, elvégre egyszerű melósok a főszereplők, választékosabban csupán Ambra beszél. A mulatságosan csengő, igazából azonban mélységes fájdalmat takaró mondatok hangzanak el, amiket a földgolyó mind a négy égtáján elmondhatnak a hajlott korúak. A Hárman a padon igazi jutalomjáték a színészeknek, akik élnek is ezzel, valósággal lubickolnak a szerepük nyújtotta pazar lehetőségekben. Gálvölgyi János és Benedek Miklós művészi kvalitásiról már mindent leírtak, bármiféle dicsérő szó csupán ismétlés lenne. A Gálvölgyi megformálta Bocca olyan búvalbélelt meg kekeckedő, magát még strammnak gondoló gömbölyded pali, akit általában messziről elkerülnek, mert bölcsességbe bujtatott, pengeéles, a diszkréciót még hírből sem ismerő, karcos szavaival bántani és sérteni tud. Benedek Miklós Pagliája szikárabb és virgoncabb, látszólag kevésbé megkeseredett, nem vagdalkozik, nem szekíroz senkit, és ügyesen tudja palástolni siralmas körülményeit, félelmeit nem veri nagydobra, és még mindig megfordul a szoknyák után. Egri Kati Márta (a szerk.) vonzó és okos szépasszonyt formál meg, aki nem hagyja, hogy az évek múlásával együtt járó bosszantó tünetek maguk alá gyűrjék, örök optimista, akinek kedélyállapota mindig derűs, viccesen reagál Bocca epés megjegyzéseire. Ondraschek Péter díszlete tükrözi a két manus sivár, örömtelen életét, a parkra stilizált fák utalnak, és mindössze egy világosbarnára festett, három ember méretére szabott utcabútorból áll, amin mindannyian kényelmesen elférnek.

Ez a Göttinger Pál rendezte Hárman a padon igencsak keserédes, lehet jókat rötyögni, szívből jövően kacarászni a szellemes párbeszédeken, amik fájón emlékeztetnek a végre, és mindenkit szembesítenek azzal, hogy ami a színpadon látható, az bizony nem valami ritkaságszámba menő eseménysor, hanem olyan átlagmese, ami bárkivel megtörténhet. Elvégre mindenki megöregszik…






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.