Énekesképzés a teljesség igényével – Beszélgetés Baráth Emőkével
Augusztusban kerül sor először a Pure Voice Akadémia képzésére, melynek különlegessége, hogy holisztikus szemlélettel igyekszik felkészíteni a növendékeket az énekesi pálya változatos kihívásaira. A kurzus alapítójával, a világhírű szopránnal, Baráth Emőkével beszélgettünk.
Meglepőnek tűnhet, hogy egy pályája csúcsait ostromló, fiatal énekesnő saját ötlet alapján énekes-mesterkurzust hozzon létre. A Baráth Emőke alapította Pure Voice Akadémián azonban
a növendékek nem csupán a hangjukat fejleszthetik, a holisztikus szemléletű képzés a pályával járó, igen változatos nehézségek leküzdésében is segítséget kíván nyújtani.
A fiatal művészek az énekórák mellett színpadismereti képzésben vehetnek részt, megismerkedhetnek az Alexander-technikával, és előadást hallgathatnak a mentális egészség megőrzéséről. Baráth Emőke részletesen is mesélt nekünk arról, hogyan született meg az Akadémia gondolata, és mik a céljaik a képzéssel.
„Mindamellett, hogy öt csodás évet töltöttem el nagyszerű tanárokkal a Zeneakadémián, számos készséget éles helyzetekben kellett elsajátítanom.
Úgy gondoltam, már a kezdetektől lehetne holisztikus megközelítésű képzést tartani a fiatal énekeseknek, támogatni őket, hogy tudatosabban nézzenek szembe a pálya nehézségeivel.
– mesél a kezdetekről. Miközben az előadó-művészeknek a színpadon a vokális készségeik mellett számos egyéb képességükre is szükségük van, jóformán ugyanilyen fontos, hogy mentálisan is helyt álljanak, megőrizzék a lelki egészségüket, és megalapozott döntéseket tudjanak hozni a pályájukat illetően.
„A stresszkezelés az énekesi pálya egyik sarkalatos pontja, de természetesen minden más hivatás esetén is meg kell tanulnia az embernek. Saját tapasztalatból mondom, hogy olyan őrülten feszült helyzetekkel kellett néha szembenéznem, amiről előtte még csak sejtelmem sem volt” – mondja Baráth Emőke. Ugyanilyen fontos elsajátítandó képesség a kitartás is:
Az embert végigkíséri a csalódás és az elutasítás, akkor is, ha világsztár.
Ehhez nagyon stabil személyiséget kell felépíteni, ha kell, egy coach vagy pszichológus segítségével.”
Az énekesnő szerint a problémák világszerte jelen vannak, az élsportolói nehézségű feladatokkal szembenéző énekesek nem kapnak elég támogatást.
Nem értem, hogy ha a sportolókat pszichológusok kísérik a pályájukon, a zenészeket miért nem.
Mindkét hivatás nagyon megterhelő, csak a zenészek esetében a rájuk nehezedő nyomás nem annyira explicit módon jelentkezik. Egy operát végigénekelni fizikailag ugyanolyan fárasztó, mint egy sporttevékenység, és akkor a szellemi és mentális teherről még nem is beszéltünk.” A művészeknek az önmagukkal, a testükkel való helyes bánásmódot is el kell sajátítaniuk. „Tapasztalataim szerint az énekesek nem tudnak és nem szeretnek gyakorolni, pedig anélkül nem lehet boldogulni. Azt az üzenetet szeretném közvetíteni, hogy
az igényességet minden körülmények között meg kell tartani, de felesleges öngyötrés nélkül, mert az visszaveti az ember teljesítményét.
Bár Emőke az eddigi pályája során találkozott pozitív példákkal, amelyek hozzájárultak a Pure Voice Akadémia ötletének kidolgozásához, olyan kurzuson még nem járt, amely hasonlóan komplex módon közelítette volna meg az énekesi pálya kihívásait. „Soha sehol nem találkoztam igazán holisztikus látásmóddal, pedig elég sok kurzuson voltam fiatalabb koromban. Viszont dolgoztam olyan tanárokkal, akik ilyen szemlélettel foglalkoztak tanítványaikkal, és
olyan mesterkurzuson is részt vettem, ahol jógával indítottuk a napot, szerepelt a programban sport, közösségépítés, beszélgetés. Nagyon jó élményekkel mentem haza.
A mesterkurzus ötlete tavaly nyáron született meg, az énekesnő azonnal Mikó Zsófiához fordult, akivel a szakmai kapcsolaton túl jó barátságban is vannak. Úgy gondolta, kettejük személyisége jól kiegészíti egymást. Szerencsére a terveik másutt is nyitott fülekre találtak, támogatást kaptak a Magyar Művészeti Akadémiától és a Kamara Akadémia Egyesülettől is. Kiváló művészek csatlakoztak a csapathoz, Emőke tanítja majd a barokk repertoárt, rajta kívül az egyetemi képzésben részt vevő énekesekkel, illetve a pályakezdőkkel Kolonits Klára és Kovácsházi István foglalkozik majd.
Ez az első kurzusunk, ezért viszonylag kis csapattal indulunk, de igyekeztünk olyan embereket találni, akik amellett, hogy szakmailag a legmagasabb szintet képviselik, szívvel-lélekkel végzik a munkájukat, és azonosulni tudnak az általunk képviselt látásmóddal
– méltatja kollégáit Baráth Emőke. A konzervatóriumi növendékekkel Deliné Soós Ágnes fog dolgozni, a zeneiskolásokkal pedig Mikó Zsófia. Baja Mónika, Jászberényi Lilian, Tóka Ágoston és Virág Emese zongorakísérők segítik a kurzust. Az Alexander-foglalkozásokat Kákay Katalin, az Operaház kórusának művésze vezeti, a színpadi játékot pedig Göttinger Pál.
Az augusztusi mesterkurzus igen sok elfoglaltságot ígér a résztvevőknek, minden nap lesz órájuk a választott tanárukkal, egyéni és csoportos foglalkozásokon is részt kell majd venniük. Az Akadémia tizenhat éves kortól, felső korhatár nélkül várja a különböző képzettségi szinten lévő növendékeket, akik együtt is dolgoznak majd, hiszen a fiatalabbak tanulhatnak az idősebbektől. Különlegesség, hogy
Dr. Lénárt Ágota, a magyar olimpiai csapat vezető sportpszichológusa is előadást tart majd, melyet a kurzuson részt vevő énekeseken kívül is bárki meghallgathat majd.
És természetesen nagy érték az az elhivatottság és a lelkesedés, amivel az Akadémia valamennyi oktatója viszonyul a feladatához. „Nemcsak a barokk zene iránti szeretetemet szeretném átadni a növendékeknek, hanem minden olyan tapasztalatot, amiben eddigi pályám során részem volt. Úgy érzem, hogy mivel
a professzionális életemben jelenleg is rengeteg minden történik velem, ezért közvetlenül, jelen időben tudok beszélni a fiataloknak a nehézségekről, kihívásokról
– mondja Baráth Emőke.
Pure Voice Akadémia
augusztus 22-26.
Gödöllő, Frédéric Chopin Alapfokú Művészeti Iskola
Jelentkezési határidő: május 30.
forrás: https://fidelio.hu/