Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A cikkek automatikusan (szerkesztés és kommentár nélkül) gyűlnek.
A forrásokat a bejegyzések végén lehet megtalálni.

„Megrázó élmény ezzel szembesülni” – Beszélgetés Egri Márta színművésszel

Mi kell ahhoz, hogy valaki hajlandó legyen másokért feláldozni magát? Lehet-e egy idős ember élete kevésbé értékes egy fiatalénál? Erről is beszélgettünk Egri Márta színésznővel a Gyerekek című előadás kapcsán, amelyben Kiss Marival és Hegedűs D. Gézával játszik a Rózsavölgyi Szalonban.

A darab három idős tudósa visszamegy a sugárveszélyes atomreaktorba a fiatal kollégákat felváltani, hogy azok élhessenek. Ön szerint mi kell ahhoz, hogy valaki hajlandó legyen másokért feláldozni magát?

Ez rendkívül nehéz döntés, és számomra a mai napig kérdés, mit tennék hasonló helyzetben. Azon túl, hogy fantasztikus és nagyszabású gesztus a fiatalok iránt, azt is jelenti, hogy mi már nem vagyunk alkalmasak semmire? Akár meg is halhatunk? Ránk már nincs szükség? Megrázó élmény ezzel szembesülni. Remélem, hogy én is úgy döntenék, mint a tudósok, de nem tudom.

Az ön által alakított Hasel is habozik.

Persze, ő is nehezen jut erre az elhatározásra. Gondoljunk csak bele: itt nem az történik, hogy a fiatalok kikérik az idősebb, tapasztaltabb kollégák véleményét, hanem mi, idősek megyünk vissza, és vesszük át a munkájukat, hogy ők élhessenek.

Ön szerint mi Hasel legnagyobb drámája?

Szerintem ez a dráma az események sodrásában történik. Neki nemcsak azzal kell szembesülnie, hogy visszamegy az erőműbe dolgozni, hanem azzal is, hogy az egykori kolléganője, akinek a férjével viszonya volt, most újra megjelent az életükben. Szóval egy szerelmi háromszög és magánéleti dráma is a darab része.

Amikor a Gyerekek szövegkönyvét elolvasta, úgy érezte, hogy a szerző mintha önről mintázta volna Hasel alakját, mondta korábban. Milyen hasonlóságokat fedezett fel?

Ez önironikus mondat volt, de igen, hasonló habitusom van. Gyerekkorom óta igyekszem egészségesen élni. Nem jógázom ugyan, mint a karakterem, de sportolok: biciklizem, úszom, és odafigyelek arra, mit eszem. A környezettudatosság is fontos számomra, például a szemetet szelektíven gyűjtöm. Emlékszem, az édesanyám az elsők között cserélte le annak idején a zsírt étolajra, hogy minél könnyebb és egészségesebb ételeket fogyasszunk. A színművészetin pedig annak idején minden napot testmozgással kezdtünk.

Kiss Marival és Hegedűs D. Gézával először dolgoztak együtt így hárman. Hogyan ment az egymásra találás, egymásra hangolódás a próbafolyamat során?

Először is két-három év különbséggel egy korosztály vagyunk, és a színművészetire is szinte ugyanakkor jártunk, ahol ugyanazok a tanárok tanítottak bennünket. Gézával a Vígszínházban együtt játszottam, Marival nem, de sokszor találkoztunk az életünk folyamán. És mivel mindhárman tudtuk egymásról, hogy egyformán gondolkodunk, első pillanattól egymásra tudtunk hangolódni. Ujj Mészáros Károllyal pedig remek volt együtt dolgozni.

Aki eredetileg filmrendező. Ez érződött a munka során, mondjuk az instrukcióknál?

Nem, csak az számít, hogy valaki elég érzékeny, empatikus, határozott-e, és tudja-e, mit akar. Szeresse a színészt, és bízzon benne! Szerintem teljesen mindegy, hogy színház- vagy filmrendező. Pláne a Rózsavölgyi Szalon pici és intim terében, amelynek színpadján nagy gesztusokra vagy hangerőre egyébként sincs szükség. Itt olyan, mintha egymás között beszélgetnénk. Nagyon szeretem ezt a formát, ezt az intim közeget. A játék személyesebb, és teljesen más, mint amikor nagyszínpadon kell játszani. Persze ott is arra törekszik az ember, hogy minél igazabb, valóságosabb legyen, mégis valami emeltebbre van szükség, mint ahogy a színpad is megemelt tér.

A tatabányai színház társulati tagja, de a Gyerekek mellett más produkciókban is játszik, mint Kálid Artúrral a Miss Daisy sofőrjében vagy Gálvölgyi Jánossal és Benedek Miklóssal a Hárman a padonban. Mennyire férnek meg egymás mellett a társulati feladatok és az egyéb munkák, felkérések?

Az extra felkérések örömet okoznak számomra, mert én nagyon szeretem a munkán belüli szabadságot. De az az igazság, hogy ajándékszezon ez a mostani, hiszen három olyan feladat is jött egymás után, ami egy idős színésznőnek olyan, mint annak idején a jutalomjáték volt.

Van ideje élvezni a jutalomszezont?

Igen, bár színészként embert próbáló tud lenni, ha egy előadás három hónapig nem megy, aztán egyszer csak megint. Olyankor szinte újra kell tanulni az egészet. De ne a nehézségekről beszéljünk: örülök annak, ami van.

Az eddigi pályafutása során Budapesten és vidéken is játszott, és szabadúszó is volt.

Félig-meddig most is szabadúszó vagyok, hiába kötődöm Tatabányához. Nyugdíjasként darabszerződéssel vagyok ott, nincsenek egyéb kötelezettségeim, de mindig szerettem társulati tag lenni. Nagyon jó dolog ugyanazokkal az emberekkel éveken keresztül együtt dolgozni. Teljesen más, mint a szabadúszás, amely akkor nagyon jó, ha olyan munka adódik, amit kedvvel csinálok, és olyan kollégákkal találkozom, akikkel addig még nem vagy csak nagyon régen.

Ami Tatabányát illeti, Crespo Rodrigo igazgató 2015-ben alapító tagnak hívta a társulathoz. Mi volt vonzó a víziójában?

A társulat volt a garancia: a kollégák, akikkel odaszerződtünk. Úgy gondoltam, ebből csak jó dolog születhet. És a tehetséges színészek mellé kiváló rendezők is érkeztek, mint Guelmino Sándor, Szikszai Rémusz, Fehér Balázs Benő. Velük és a színészekkel magas színvonalú előadások jöttek létre.

Tatabányán erős törzsközönség van, amely elképesztő atmoszférát tud teremteni.

Tudja, micsoda öröm, hogy egy város ennyire szereti a színházát? Szinte mindig telt ház van. Ehhez persze olyan műsorterv is kell, amely bevonzza a közönséget.






MI TÖRTÉNIK.


EZEK MENNEK.

Az időpontokat lásd itt.


TÁRGYMUTATÓ.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness 6szín 7 és fél halál a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ló aki elvesztette a szemüvegét a ludovika ablakai a mester a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden art-színtér átrium az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség éjjel-nappal momentán élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház ha lenne valakim hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hét és fél halál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolibri kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kovátsműhely kőfeszt kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe 2017 leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti ram colosseum régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest rs9 rumini russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia skvot sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szóbanforgó szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság talált posztok tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trapézon tüllben trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok ütközet váci dunakanyar színház vágánybenéző valamikor van egy határ varázsfuvola városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed

PROJEKTEK.

EGY NAGYOBB NAPTÁR IDE KATTINTVA.



UBI.


TARTALOM.


FACEBOOK.




TALÁLT KÉPEK.